Far och flyg med Lung Nok

Nu ligger jag lite efter med rapporteringen p g a risigt internet. Har precis anlänt till Filippinerna, men fortsätter från Thailand där jag slutade sist, dvs i Phayao och Pa Daet.

24-1236 Blad och småfisk i dike CHR.JPG

"Höstlöv" och smågli i ett dike på ett risfält.

24-1232 Förberedelser inför Loy Krathong CHR.JPG

Förberedelser för Loy Krathong i Pa Daet.

24-1229 Man i kanot på kanalen, Pa Daet CHR.JPG

En herre tog en tur med kanoten på kanalen i kvällningen.

24-1221 Lotusblomma CHR.JPG

Lotusen blommar....

24-1238 Våffelfiskar CHR.JPG

Köpte några våffelfiskar med jordgubbsfyllning för 12 Baht/ st på marknaden. Smarriga till kaffet!

Besökte en skola dagen innan Loy Krathong och eleverna var fullt sysselsatta...

24-1242 Krathongbyggare, Ban Pong school CHR.JPG

24-1246 Krathongbyggare, Ban Pong school CHR.JPG

24-1247 Stolta krathongbyggare, Ban Pong school CHR.JPG

Dagen efter såg det ut så här i kanalen genom byn...

24-1255 Dagen efter Loy Krathong.JPG

24-1257 Grabbar letar mynt CHR.JPG

Eftersom det är tradition att varje krathong ska bära ett mynt så var småkillarna ute i god tid på morgonen för att öka på godis-kassan.

Lilla Pa Daet iChiang Rai ska få tågförbilndelse. Inte illa för en ort som knappt ens haft buss tidigare. Om fyra år ska bygget stå klart. Den som lever får se....

24-1240 Järnvägsbygge, Pa Daet CHR (1).JPG

24-1261 Landskap CHR.JPG

Ett typiskt odlingslandskap på morgonen i norra Thailand.

24-1264 Buffalo med fåglar CHR.JPG

Lika typisk fauna på samma ställe.

24-1275 Buddha bland blommor CHR.JPG

En Buddha på en upphöjd plats har fått en blommande omgivning.

Senast ändrad:
En ny stor turistfälla är under konstruktion nära Pa Daet. Det är ett spektakulärt tempel i form av en jättelik orm, som slingrar sig runt ett berg. Ormkroppen är drygt 900 meter och innehåller, förutom de vanliga tempelrummen, även samlingssalar. Egentligen ligger templet i Phayao-provinsen, men är som sagt närmare Pa Daet (Chiang Rai). Troligen blir det kollektiva transportmöjligheter dit i framtiden.

Templet kom till i en liten gosses dröm. Han drömde att en Naga (helig orm eller drake) sa till honom att bygga templet. Idag är gossen abbot och på väg att uppfylla drömmen. Det fanns dock en hake. När bygget står färdigt måste han dö, så det gäller att dra ut på konstruktionen.

24-1286 Ormtemplet PYO.JPG

Ormens enorma huvud höjer sig högt över landskapet.

24-1289 Supee vid ingång till Ormtemplet PYO.JPG

En av ingångarna till ormkroppen.

24-1290 Interiör från Ormtemplet PYO.JPG

24-1291 Belysning i Ormtemplet PYO.JPG

Ett par bilder från ormens inre.

Börjar hinna ikapp med rapporteringen från mina irrfärder. Hann lagom till Carcar på Cebu för att hinna se Kabkabanparaden - en tillställning som är unik för Carcar, vad jag förstod, men det dräller av fiestor och parader över hela det här landet...

24-1311 Kabkaban fiesta CEB.JPG

24-1317 Kabkaban fiesta CEB.JPG

24-1320 Dansare, Kabkaban fiesta CEB.JPG
24-1322 Nöjesfält, Carcar CEB.JPG

Ett nöjesfält hade slagit upp för att locka pesos från de festsugna.

Fyller på med mera bilder från Cebu Island. Ni som gillar Filippinerna. Glöm inte kolla Kurants fina tråd "Bilder från Filippinerna". Rekommenderas!

24-1300 Vägbyggare, Inayagan CEB.JPG

Några vägbyggare som tog alla chanser till en paus i värmen. Om det så bara var en knasig farang som ville ta en bild...

24-1340 Altare CEB.JPG

Altaret i den stora kyrkan Santo Niño i Cebu city.

24-1342 Magellans kors CEB.JPG

Magellans kors utanför Santo Niño Church.

24-1346 Tavla på nationalmuseum CEB.JPG

En stor tavla från National museum i Cebu city.

Fyller på med mera bilder från Cebu Island. Ni som gillar Filippinerna. Glöm inte kolla Kurants fina tråd "Bilder från Filippinerna". Rekommenderas!

24-1300 Vägbyggare, Inayagan CEB.JPG

Några vägbyggare som tog alla chanser till en paus i värmen. Om det så bara var en knasig farang som ville ta en bild...

24-1340 Altare CEB.JPG

Altaret i den stora kyrkan Santo Niño i Cebu city.

24-1342 Magellans kors CEB.JPG

Magellans kors utanför Santo Niño Church.

24-1346 Tavla på nationalmuseum CEB.JPG

En stor tavla från National museum i Cebu city.
Håller med, @kurant s tråd är riktigt bra! Men det är din också. Jag har många goda vänner på Filippinerna och börjar längta tillbaka dit, har inte varit där sen 2009. Men det gäller att åka på våren, precis som @kurant skriver. Det kan vara tråkigt under tyfonsäsongen. Åker jag någon gång blir det i så fall till Iloilo där min bäste vän bor med sin familj.

STINGSLIGA KRYP

Två larver som man bör undvika att beröra om man vill slippa plågsam klåda.

24-1269 Hårig larv CHR.JPG

En lurvig sak som trivs i tamarindträden, där den tuggar i sig nya blad (Thailand).

24-1335 Larv, Inayagan CEB.JPG

Ännu en fjärilslarv laddad med klåda. Här fortfarande ganska liten (Filippinerna).

STINGSLIGA KRYP

Två larver som man bör undvika att beröra om man vill slippa plågsam klåda.

24-1269 Hårig larv CHR.JPG

En lurvig sak som trivs i tamarindträden, där den tuggar i sig nya blad (Thailand).

24-1335 Larv, Inayagan CEB.JPG

Ännu en fjärilslarv laddad med klåda. Här fortfarande ganska liten (Filippinerna).
Hej

Att dom här vackra håriga larverna ger en jobbig klåda om dom kommer i kontakt med huden är något som människor på landsbygden väl känner till och drabbas av, även jag har råkat ut för detta.

Många Thailändare har ju heltäckande klädsel och täcker även ansiktet med typ rånarluvor eller liknande när dom jobbar på sina farmer eller i skogen, men för mig blir det för varmt så jag har oftast inte riktigt heltäckande klädsel.

Detta innebär att jag kan få myrbon, getingbon och håriga larver o.s.v som ramlar ned från träden när man avverkar skog, en gång fick jag en sån där färgglad hårig larv i nacken, jag tänkte inte så mycket på det utan viftade bort den och fortsatte som vanligt.

Men då började det klia och klådan blev bara värre och värre, svärfar som levde då tog klibbris och rullade på skinnet i min nacke, tanken var att håren från larven som orsakade klådan skulle fastna i riset, det fungerade delvis men jag hade förmodligen kliat så mycket redan att en del satt fast i min hud.

Det var otrevligt och jag hade klåda i nacken i några månader efteråt, men det avtog efterhand ochförsvann till slut som tur var.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Några ströbilder från Carcar med omnejd...

24-1355 Condobygge, Tuyom CEB.JPG

Ett nytt stort condobygge i Tuyom utanför stan. Blir nog dyrt innan det står färdigt och frågan är om det finns spekulanter för allt.

24-1356 Getter CEB.JPG

Ett par små getter poserade villigt framför kameran.

24-1366 Hund på väg, Inayagan CEB.JPG

En byracka på kostigen...

24-1378 Boskap och vy CEB.JPG

En ganska typisk vy härifrån...

24-1383 Kyckling-grill CEB.JPG

En kycklingförsäljare insisterade på att jag skulle ta en bild. Ni som läst serien Knasen (Wilmer) får kanske samma flashback som jag. Kocken i den serien hade alltid en cigarett i mungipan.

24-1412 Burhöns till salu CEB.JPG

Levande höns, eller i befintligt skick, kan man köpa billigt. Mellan 20-30 kronor och hönan är din att frakta hem med sina fötter hopbundna.

Den här dagen väntade ett besök i provinsen Toledo uppe bland bergen på Cebu Island.

24-1393 Uppför berget, Toledo CEB.JPG

Väl framme bar det iväg brant uppför till en utsiktsplats över dammen.

24-1399 Vy över Malubog dam, Toledo CEB.JPG

Fin vy över dammen.

24-1401 One tree, Toledo CEB.JPG

Ett ensamt träd med uppskattade gungor för kidsen fanns på plats. Själv orkade jag inte gunga efter begsklättringen.

24-1404 Fiskodling, Malubog dam, Toledo CEB.JPG

En fiskodling mitt i dammen.

24-1385 Katt på skohylla, Toledo CEB.JPG

Katter är som beväringar, kan sova överallt.

24-1426 Kö på elverket CEB.JPG

När el- resp vattenräkningen kommer får man köa hos leverantören för att få betala. Här på elverket i Carcar.

24-1425 Magnum och Raptor CEB.JPG

Ett par av byns hundar, Magnum (brun) och Raptor (vit). Raptor är folkskygg, men av någon anledning accepterade han mig, trots att jag var främling. Antar att jag borde känna mig hedrad.

24-1417 I skymningen, Pajo CEB.JPG

24-1429 I skymningen, Pajo CEB.JPG

24-1430 I skymningen, Inayagan CEB.JPG

Några stämningsbilder på slutet.

Tuppfäktning är något som är mäkta populärt i Filippinerna, liksom spelandet i sammanhanget. Stora pengar kan byta ägare vid större evenemang. Själv är jag måttligt intresserad, men häromdagen fick jag se en uppfödare som tog sig för att tvätta sina fåglar. Något som uppskattades av vissa, men av andra inte alls....

24-1371 Niño tvättar tuppen CEB.JPG

24-1372 Niño tvättar tuppen CEB.JPG

24-1373 Niño tvättar tuppen CEB.JPG

Tuppfäktning är något som är mäkta populärt i Filippinerna, liksom spelandet i sammanhanget. Stora pengar kan byta ägare vid större evenemang. Själv är jag måttligt intresserad, men häromdagen fick jag se en uppfödare som tog sig för att tvätta sina fåglar. Något som uppskattades av vissa, men av andra inte alls....

24-1371 Niño tvättar tuppen CEB.JPG

24-1372 Niño tvättar tuppen CEB.JPG

24-1373 Niño tvättar tuppen CEB.JPG
Jag var på tuppfäktning i Dapitan för ganska längesen och det var en upplevelse, både positiv och negativ. Det positiva var att komma nära folklivet, det negativa djurplågeriet. Vassa knivar på sporrarna som orsakar stänkande blod och ibland död är inte trevligt. Men spelandet var verkligen omfattande, så även drickandet av öl och Tanduay. Summerat en trevlig och intressant dag.

Jag var på tuppfäktning i Dapitan för ganska längesen och det var en upplevelse, både positiv och negativ. Det positiva var att komma nära folklivet, det negativa djurplågeriet. Vassa knivar på sporrarna som orsakar stänkande blod och ibland död är inte trevligt. Men spelandet var verkligen omfattande, så även drickandet av öl och Tanduay. Summerat en trevlig och intressant dag.
När man fått se hur höns och kycklingar avlivas är det inte någon skillnad i lidandet.
Ett litet snitt i halsen när dom hänger upp och ner mens dom sprattlar tills att allt blod är uppsamlat och dom dör.

Tupparna lever sällan i 10 sekunder innan matchen är över.
Som regel dör båda av skadorna och hamnar på matbordet.
Praktisk nytta och nöje.

Fast tupparna till tuppfäktning får leva som kungar tills det blir match.

Inom uppfödning av kyckling och äggproduktion dödas tupparna samma dag dom föds.
Dom har inget värde.

När man fått se hur höns och kycklingar avlivas är det inte någon skillnad i lidandet.
Ett litet snitt i halsen när dom hänger upp och ner mens dom sprattlar tills att allt blod är uppsamlat och dom dör.

Tupparna lever sällan i 10 sekunder innan matchen är över.
Som regel dör båda av skadorna och hamnar på matbordet.

Praktisk nytta och nöje.

Fast tupparna till tuppfäktning får leva som kungar tills det blir match.

Inom uppfödning av kyckling och äggproduktion dödas tupparna samma dag dom föds.
Dom har inget värde.
Men inte de där skärskadorna sys ihop, de är snart klara för fäktning igen.

Det flesta får hål i lungorna och det går inte att laga med nål och tråd.

Det är långa knivar eller sporrar man knyter fast, inte sällan är dom behandlade med ett dödligt gift så det gäller att vara försiktig.

Här är en kniv med fodral, längre än 5cm.

Screenshot_20241217_164856_Photos.jpg
Jodå jag har sett tuppfäktning i General Santos på Mindanao.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar