LUNG NOK FLAXAR OMKRING

En dag fick jag ett förslag att lämna Kathmandu för några timmar i Telkot utanför stan. Jag nappade direkt inför utsikten att få andas lite friskare luft ett tag.

Drygt 90 minuter senare var vi på plats i skolan i Telkot, där det vankades lunch.

24-0095 Skola, Telkot.jpg

Eftersom det var helg var inte många elever på plats i skolan, utom några som kommit för att spela boll på gården.

24-0099 Rachana med släkt, Telkot.jpg

Gruppfoto i trädgården, där det mest odlades marigold-blommor.

24-0101 Hängbro, Silkot, nära Telkot.jpg

Den stora attraktionen här var annars den långa hängbron. Inte att rekommendera att gå över ifall det blåser kraftigt.

En dag fick jag ett förslag att lämna Kathmandu för några timmar i Telkot utanför stan. Jag nappade direkt inför utsikten att få andas lite friskare luft ett tag.

Drygt 90 minuter senare var vi på plats i skolan i Telkot, där det vankades lunch.

24-0095 Skola, Telkot.jpg

Eftersom det var helg var inte många elever på plats i skolan, utom några som kommit för att spela boll på gården.

24-0099 Rachana med släkt, Telkot.jpg

Gruppfoto i trädgården, där det mest odlades marigold-blommor.

24-0101 Hängbro, Silkot, nära Telkot.jpg

Den stora attraktionen här var annars den långa hängbron. Inte att rekommendera att gå över ifall det blåser kraftigt.
Hej

Inte att rekommendera om man har svindel heller, gick du över ?

Mvh isan lover

Dax o prova på KBT terapi. För frun tog det stopp i phu thok, men jag prata igenom henne, hon var så glad efteråt.
Hej

Jag har inte ont av att flyga men att stå på kanten till ett hustak, kanten på ett högt berg eller för att del sitta i ett högt pariserhjul tycker jag är fasansfullt, men att vara med och provflyga ett flygplan efter service med dykmanövrar o.s.v är inga problem, inte heller att sitta och skumpa i en gammal högljudd propellerkärra med dragiga dörrar och en lekande polot, det går bra, men åka upp i en skyskrapa och titta ut får mina nackhår att resas och jag blir knäsvag.

Mvh isan lover

Hej

Jag har inte ont av att flyga men att stå på kanten till ett hustak, kanten på ett högt berg eller för att del sitta i ett högt pariserhjul tycker jag är fasansfullt, men att vara med och provflyga ett flygplan efter service med dykmanövrar o.s.v är inga problem, inte heller att sitta och skumpa i en gammal högljudd propellerkärra med dragiga dörrar och en lekande polot, det går bra, men åka upp i en skyskrapa och titta ut får mina nackhår att resas och jag blir knäsvag.

Mvh isan lover
Kan hålla med om mycket av vad du beskriver. Vill absolut inte sitta och dingla med benen över en avgrund eller vingla omkring på hustak och byta tegelpannor, men pariserhjul går bra, liksom att flygfotografera från en liten, skakande Cessna.

24-0061 Barntvätt på gatan, Thamel KTM.jpg

Här saneras en unge mitt på öppen gata i Kathmandu.

24-0115 Kvinna med hund, Samakushi KTM.jpg

I stort sett alla hundar i stan lider av ohyra, men vissa har det ändå rätt bra mellan varven.

24-0116 Tjej säljer frukt, Thamel KTM.jpg

En tjej som säljer frukt i turistkvarteren.

24-0117 Svinhuvuden i slakteributik, Lainchaur KTM.jpg

Slakteributik i Lainchaur.

Det klagas ofta på den dåliga luften i Thailand, men då ska man veta att värdena i Kathmandu för det mesta är dubbelt så höga. Slemhinnorna i näsan tog skada och man snorade blod varje morgon. Pratade med en amerikan som varit i New Delhi och han sa, att värdena där var så höga att de inte gick att mäta, dvs minst ytterligare en dubblering av Kathmandus föroreningar. Vi människor kan då ställa till det....
.

24-0061 Barntvätt på gatan, Thamel KTM.jpg

Här saneras en unge mitt på öppen gata i Kathmandu.

24-0115 Kvinna med hund, Samakushi KTM.jpg

I stort sett alla hundar i stan lider av ohyra, men vissa har det ändå rätt bra mellan varven.

24-0116 Tjej säljer frukt, Thamel KTM.jpg

En tjej som säljer frukt i turistkvarteren.

24-0117 Svinhuvuden i slakteributik, Lainchaur KTM.jpg

Slakteributik i Lainchaur.

Det klagas ofta på den dåliga luften i Thailand, men då ska man veta att värdena i Kathmandu för det mesta är dubbelt så höga. Slemhinnorna i näsan tog skada och man snorade blod varje morgon. Pratade med en amerikan som varit i New Delhi och han sa, att värdena där var så höga att de inte gick att mäta, dvs minst ytterligare en dubblering av Kathmandus föroreningar. Vi människor kan då ställa till det....
.
Hej

Vet du vad det beror på att det är så dålig luft just i Kathmandu ?

New Delhi har jag ju varit några gånger och det är ju bedrövlig luft där beroende på att man har kolkraftverk, en fruktansvärd trafik som släpper ut mängder av orena avgaser, samt att jordbrukarna bränner fälten runt staden.

Mvh isan lover

Hej

Vet du vad det beror på att det är så dålig luft just i Kathmandu ?

New Delhi har jag ju varit några gånger och det är ju bedrövlig luft där beroende på att man har kolkraftverk, en fruktansvärd trafik som släpper ut mängder av orena avgaser, samt att jordbrukarna bränner fälten runt staden.

Mvh isan lover
Beror nog mest på att staden ligger som i en gryta, omgiven av berg. De flesta föroreningar blir kvar. Utsläppen kommer från trafiken, tegelbruk och alla tusentals små öppna eldar, som folk på gatan tänder för att hålla värmen så här års. Tyvärr eldar man ofta och gärna plast. Kommer vindarna från Indien eller Kina så får man påspädning av dålig luft därifrån också.

24-0122 Liten kille, Paknajol, Thamel KTM.jpg

Liten kille på gatan i Paknajol. Fastnade för hans ögon....

24-0126 Liten tjej, Kankeshwari temple Ajima KTM.jpg

En liten tjej som troligen visade surläppen för att hennes föräldrar dröjde för länge i det tråkiga templet.

24-0134 Fruktförsäljare, Trishuli Highway KTM.jpg

Fruktförsäljare på cykel, Trishuli highway.

24-0153 Buddha och shop, Swan Chhapu, Chetrapati KTM.jpg

Buddha vakar över affären.....Chhetrapati

24-0131 Kvinnomöte, gamla och ung KTM.jpg

En situationsbild från gatan. Tre kvinnor har möte på trottoaren - två gamla och en väldigt ung, men de tycks trivas tillsammans.

24-0205 Demonstration KTM.jpg

Demonstration i city. Demonstranterna var sura över att myndigheterna ville stoppa all handel direkt på gatan och trottoaren. De här människorna hade inte råd att hyra en lokal för sina varor.

24-0226 Flicka, Mhepi temple KTM.jpg

Flicka vid Mhepi temple. Hon såg inte ut att vara mer än 14-15 år, men var redan gift, vilket syns på halsbandet och den röda färgfläcken uppe vid hårfästet.

24-0130 Bruna glador vid Indrayani temple KTM.jpg

Bruna glador spanar vid Indrayani temple. Gladan är en vanlig rovfågel här och jag gissar att det finns god tillgång till mat vid den förorenade floden Bishnumati.

24-0147 Aptemplet från Bishnumati river KTM.jpg

Aptempelberget och Bishnumati river.

24-0203 Trafikstockning vid Rani Pokari kTM.jpg

Här har det kört ihop sig...... Längst bort står förmodligen en polis och blåser allt vad han orkar i sin pipa.

24-0238 Nepalesisk hötorgskonst KTM.jpg

Nepalesisk "hötorgskonst". Inte omöjligt att motivet existerar ute i den "riktiga" världen.

24-0251 Bröllopsfölje på gatan KTM.jpg

Ett bröllopsfölje med blåsorkester och hela tjillevippen hindrade för ett tag trafiken på gatan.

24-0227 Stora träd, Kantipath KTM.jpg

Stora träd sparas även i Kathmandu. Här på gatan Kantipath. Muren till vänster omgärdar det tidigare kungapalatset, som numera är museum.

24-0154 Textilshop, Swan Chhapu, Chetrapati KTM.jpg

Ännu en gatuaffär med färgglada varor.

24-0164 Dekor, Bijeshwori temple KTM.jpg

Dekor på Bijeshwori temple.

24-0169 Jordgubbsförsäljning, Kantipath KTM.jpg

Här säljs det jordgubbar på en gångbro över Kantipath road.

24-0244 Hund och tvätt, Chhetrapati KTM.jpg

Hund som bevakar tvätten.

24-0241 Lyckosymbol, Chhetrapati KTM.jpg

En slags skyddande lyckosymbol som man finner utanför bostäderna. Den förbättras tidigt varje morgon och anses ge tur till familjen som bor där.

Detta var de sista bilderna från Kathmandu för den här gången. Nu återvänder jag dit historien började, till värmen i Hua Hin.

Väl tillbaka i Thailand, Hua Hin och efterlängtad värme, fick jag lära mig något nytt i botaniken.

Papayans han- och honblommor växer på olika plantor och ser ganska olika ut.

24-0351 Papaya, honblommor BUK.jpg

Honblommor. Växer tätt intill stammen.

24-0352 Papaya, hanblommor BUK.jpg

....medan hanblommorna, som synes, växer i en klase. Själva blomman är dock ganska lika.

Väl tillbaka i Thailand, Hua Hin och efterlängtad värme, fick jag lära mig något nytt i botaniken.

Papayans han- och honblommor växer på olika plantor och ser ganska olika ut.

24-0351 Papaya, honblommor BUK.jpg

Honblommor. Växer tätt intill stammen.

24-0352 Papaya, hanblommor BUK.jpg

....medan hanblommorna, som synes, växer i en klase. Själva blomman är dock ganska lika.
Är du i HH kan vi träffas innan lunch på måndag den 26e

Tillbaka
Topp