En thailänder äter mycket sjomat , vilket är näringsrik mat som holder kroppen frisk .

 
Det ligger langt frå havet dei storste Srips farming og er ferskvann , jeg såg på kart over srips farming thailand . Og Thailendarne her i Chonburi fraråder oss å spise farming srips , dei er full i medisin . Dei sier du må kjope ( Gong Tale som er Havs reker .

P1140886.JPG
Saltvattenräkodlingar.

These systems produced two crops of shrimp per year: the first during the north-east monsoon season (November-February) as this is a period of high salinity sea water.

 
Dei odla ikke reker i saltvann i Thailand ,

Helt ofattbart....En av de största diskussionerna under de 25 år jag bott i Thailand, faktumet att det odlas framförallt så kallade "tigerräkor" i saltvatten i alla provinser runt Bangkok, inkl din provins Chonburi och min provins Chachoengsao. Inte bara dödar det marken för överskådlig framtid men dessutom används det enorma mängder kemikalier och mediciner, dessutom transporteras enorma mängder saltvatten långa sträckor.

Inte långt från vårt hus har vi, vad som kallas Tahle Saai Goong, typ Räköknen, där hundratals hektar mark som användes för räkodling på sent 90-tal nu ligger obrukbar för generationer framöver.
 
Helt ofattbart....En av de största diskussionerna under de 25 år jag bott i Thailand, faktumet att det odlas framförallt så kallade "tigerräkor" i saltvatten i alla provinser runt Bangkok, inkl din provins Chonburi och min provins Chachoengsao. Inte bara dödar det marken för överskådlig framtid men dessutom används det enorma mängder kemikalier och mediciner, dessutom transporteras enorma mängder saltvatten långa sträckor.

Inte långt från vårt hus har vi, vad som kallas Tahle Saai Goong, typ Räköknen, där hundratals hektar mark som användes för räkodling på sent 90-tal nu ligger obrukbar för generationer framöver.
Hej

Ja räkodlingarna är inget annat än en gigantisk miljökatastrof där tidigare mangroveträsk och havsnära mark har omvandlats till en obrukbar öken.

Mvh isan lover
 
Her ser dere Thailandsk krabbe ,Bilde er en 5 - 6 år så prisen i dag er over 600 baht for kiloem , Men en Thai har penger og elsker krabbe .

fish-market-angsila.jpg
 
Her har vi frityrstekt Bläckfisk som street food i Bangsaen . Fantastisk spro og gode å spise . Mange faranger klager på maten i Thailand . Vi kan ikke få det bedre .

P1090982.jpg
 
En genomsnittslön i Thailand liggr runt 17k/månad så att påstå att thai generellt har mycket pengar låter lite konstigt.

/ SatanG
Jeg veit ikke hva dei har i intekt for månen ,men jeg ser på forbruket til dei har . Med nye biler og fin i klärne og dei sparer ikke på pengene når dei handler i fiskemarkedet her i Bangsaen . Dei fleste familiier handler for over tusen baht , Og dei fleste Restaurantene er fulle på lordag og sondag med Thai som kjoper dyre middager til familien , Og en Thai tipser personalen som jobber på Restauranten . Det er sjelden en farang tipser på Restaurantene i Thailand .
 
Taskekrabbe innpoterer Thailand i Store mengder av til en hog pris fra Norge , En Thai har pengar .



P1150131.JPG


bbd44809af8bd382d98a1c38fe25dd14_L.jpg
Såhär står det i artikeln du länkar.

"Norsk krabbe ingen suksess så langt
Norsk krabbe har så langt ikke gjort noen suksess i Thailand."
 
Jeg veit ikke hva dei har i intekt for månen ,men jeg ser på forbruket til dei har . Med nye biler og fin i klärne og dei sparer ikke på pengene når dei handler i fiskemarkedet her i Bangsaen . Dei fleste familiier handler for over tusen baht , Og dei fleste Restaurantene er fulle på lordag og sondag med Thai som kjoper dyre middager til familien , Og en Thai tipser personalen som jobber på Restauranten . Det er sjelden en farang tipser på Restaurantene i Thailand .
Du sitter och filosoferar över livet och pengar på din balkong men du vet inget om livet för vanliga thailändare som har stora lån. Thai köper inget kontant och är högt belånade.
 
 
 
Tillbaka
Topp