För- och nackdelar med thaimat, vad äter ni?

Nja, jag håller med det mesta av det du säger här. Den halva sockerteskeden är ju mer regel en undantag när det gäller matlagning i Thailand, så var det här i Sverige förr i tiden också, Tore Wretmans slagdänga att lite socker i maten förhöjer, det var alltid när den där nypan socker i allt. Speciellt nere i Skåne och Danmark.

Försöker få min fru att sluta med det där, inte för att man får mer socker i sig än nödvändigt utan för att jag inte gillar socker i mat, förutom då vissa maträtter som är sötsura.

Sen MSG, får du nog tänka om. var ju en viss hysteri om det där på 80-talet. Kikunae Ikeda upptäckte år 1908 den femte smaken "Umami", det han upptäckte var glutaminsyror (Natriumglutamat) i kött och alger och äkta MSG kommer ju från alger men idag är det ju industriell tillverkning och görs av sockerrör, ris, vete och majs.

Det har ju gjorts många studier och det finns faktiskt inga belägg för att det skulle vara något farligt och man har aldrig kunnat påvisa några hälsorisker och de här så kallade Chinese Restaurant Syndrome där folk fick svettningar och hjärtklappningar, det rådde ju lite hysteri över detta på 80-talet, berodde troligtvis på andra orsaker. Tvärtom anses MSG vara ett tämligen ofarligt ämne.

MSG finns naturligt i t ex lagrade ostar, soyasås, kelp, lufttorkad skinka, valnötter, tomat, matsvamp, och ärtor och ger dessa en fyllig och matig smak.

Man kan ju fråga sig varför det är så mycket använt just i Asien, ja en förklaring kan ju vara att en Japan upptäckte det och det blivit kultur och tradition i matlagningen och dels och detta är ju vad jag tror som gammal kock.

I Asien har man ju inte den traditionen vi har med buljonger förutom då när det gäller soppor så som nudelsoppor och liknande. Vi har ju dessutom en mängd andra smakförhöjare som Asien saknar , grädde, creme fraiche, smör ja mängder med smakförhöjare för att göra vår mat mustigare och fylligare samt smakrikare.

I Asien wokas mycket, ja nästan allt och grönsaker och lite kött eller fisk ger inte den musten i en rätt som man kanske önskar och därför en skvätt MSG för att få en köttigare smak och fylligare smak.

MSG också innehåller salt men det är ju egentligen inga större mängder utan blir du törstig kan du nog skylla på fisksåsen eller annat i så fall.:)för det är ju inga mängder man använder för en maträtt, kanske en halv tsk.

Det som kan tänkas vara orsaken till att du blir törstig kan också vara och det är mer regel än undantag att man har en halv tsk Rot Dii, ungefär som våran aromat eller buljongpulver och den är salt så in i....:D

Fisksås äter jag inte.
Jag är 100% säker på att det är msg som gör mig törstig och inte lite törstig heller. Jag är ganska konservativ med menyn när det gäller Thaimat och märker att när jag glömt säga till att det ska vara utan msg så kommer törst syndromet.

Fisksås äter jag inte.
Jag är 100% säker på att det är msg som gör mig törstig och inte lite törstig heller. Jag är ganska konservativ med menyn när det gäller Thaimat och märker att när jag glömt säga till att det ska vara utan msg så kommer törst syndromet.

Jo, så kan det ju vara, vi kan ju reagera olika på olika mat eller kryddor eller vad det kan vara. Det folk normalt blir törstig av som salt sill och jordnötter och annat salt blir jag aldrig törstig av, sen kan jag äta annan mat och blir törstig, kommer inte på något just nu men vet att viss mat kan få mig att törsta och då nödvändigtvis inte salt mat.

Jag har varit med om att folk klagar på att ansiktet domnar bort av msg. Vad tror ni om det?

Jag har aldrig känt av några besvär själv, men ändå tänkt att det nog är bättre att hålla sig borta från det. ;)

Jag har varit med om att folk klagar på att ansiktet domnar bort av msg. Vad tror ni om det?

Jag har aldrig känt av några besvär själv, men ändå tänkt att det nog är bättre att hålla sig borta från det. ;)

Ingen aning faktiskt, själv har jag aldrig känt några obehag ej heller vet jag någon som fått några komplikationer, men jag har själv alltid varit skeptisk till det och därför läst mycket om det och faktiskt finns det inga studier som kunnat fastställa att det skulle vara hälsovådligt, däremot kan ju vissa människor kanske vara allergiska eller på andra sätt känna obehag, precis som med mycket annat som folk kan reagera på.

ja jag har sagt till min fru att inte ha i det i maten, men inte för att jag är rädd för det utan jag tycker det ger ingen mersmak.:)

Jo, så kan det ju vara, vi kan ju reagera olika på olika mat eller kryddor eller vad det kan vara. Det folk normalt blir törstig av som salt sill och jordnötter och annat salt blir jag aldrig törstig av, sen kan jag äta annan mat och blir törstig, kommer inte på något just nu men vet att viss mat kan få mig att törsta och då nödvändigtvis inte salt mat.

Socker blir man väldigt törstig av. Socker får kroppen att binda mycket vatten.

Testa att inte äta socker eller kolhydrater på minst en vecka och du pinkar som en häst. Du kommer snabbt känna dig både lättare och slankare. Sedan om du äter något sött så kommer törsten som ett brev på posten.

Källa: min alldeles egen upplevelse och erfarenhet :)

Msg, är det det vita pulvret i en plastpåse med röd text, kan misstas för socker?

Nja då måste man ha dålig syn i så fall och att den befinner sig utanför plastpåsen med den röda texten Aji-No-Moto antagligen:), MSG liknar ju mer avlånga kristaller eller finns i pulverform, men visst är man ouppmärksam så...

Ingen aning faktiskt, själv har jag aldrig känt några obehag ej heller vet jag någon som fått några komplikationer, men jag har själv alltid varit skeptisk till det och därför läst mycket om det och faktiskt finns det inga studier som kunnat fastställa att det skulle vara hälsovådligt, däremot kan ju vissa människor kanske vara allergiska eller på andra sätt känna obehag, precis som med mycket annat som folk kan reagera på.

ja jag har sagt till min fru att inte ha i det i maten, men inte för att jag är rädd för det utan jag tycker det ger ingen mersmak.:)
Används ganska sparsamt hemma, i maten man köper är ju svårt att veta.
Dock aldrig märkt av några men heller ;)

Rot dee är bra pommes frites krydda också :)

Angående MSG och bannlysning av det. Tycker synd om er, det är inte många råvaror ni har att välja på. Dessutom producerar kroppen MSG själv så frågan är om man ens vågar leva (obs, skämt) Och akta er speciellt för bröstmjölk. Lite fakta följer här :

AD ÄR MSG OCH VAR FINNS DET?
Natriumglutamat är ett salt av glutaminsyra. Glutamat är den aminosyra som förekommer naturligt i nästan alla livsmedel, särskilt i alla med hög proteinhalt såsom mejeriprodukter, kött och fisk samt i många grönsaker. Livsmedel som ofta används som smaksättning som t ex champinjoner och tomater, dessa inne håller en stor mängd glutamat.
Människokroppen producerar också glutamat och det spelar en nödvändig roll för kroppens normala funktion.
MSG som är tillsatt fungerar som på samma sätt som det förekommer naturligt i livsmedel. Det fungerar som smakförstärkare och är en femte smak som kallas umami och som beskrivs som buljonglik och köttig.
Inom EU är MSG klassat som en tillsats med nummer E621 och dess användning är reglerad i livsmedelslagen.
Typiska livsmedelsprodukter där man kan hitta MSG är djupfrysta maträtter. kryddblandningar, konserverade och torra soppor, salladsdressingar samt kött- och fiskbaserade produkter. I vissa länder används det som bordssalt.

HUR TILLVERKAS MSG?
Förr i tiden tillverkades natriumglutamat genom att extrahera ut det från proteinrika alger. Numera används inte denna tidsödande process längre utan det produceras i en industriell fermenterings process*.

ÄR MSG FARLIGT FÖR BARN?
Barn omsätter MSG på samma sätt som vuxna och därför är MSG inte särskilt farligt för barn. Ytterligare fakta är att mänsklig bröstmjölk innehåller 10 ggr så mycket glutamat som komjölk!

SAMMANFATTNING
Natriumglutamat är en av de mest undersökta livsmedelstillsatserna. Hundratals studier och ett stort antal forskarresultat har lett fram till att natriumglutamat är en säker smakförstärkare att använda

Jag äter det mesta, man kan inte vara rädd för allt även om man bör vara försiktig. Älskar thaimat.

För min del så får jag äta vad jag vill. Men jag älskar thai- och Isaanmat så inget problem. Har precis ätit risråtta för första gången, det var riktigt gott. Som en smakrik kyckling ungefär.

Lite som ekorre, kanske? Det åt jag mycket som pojk när gråverket stod i kronan per skinn och vi pojkar fångade ekorre för förtjänsten. Pappa lagade skrottarna och det var gott. Risråtta skall jag nog prova.

Lite som ekorre, kanske? Det åt jag mycket som pojk när gråverket stod i kronan per skinn och vi pojkar fångade ekorre för förtjänsten. Pappa lagade skrottarna och det var gott. Risråtta skall jag nog prova.
Jag har aldrig provat att käka Kurre Smack men jag kan tänka mig att det smakar ungefär likadant. Gnagare som gnagare kanske.

Och @gunnarg , jag är övertygad om att fler har ätit ihjäl sig på fet farangmat typ junkfood än på isaanmat. Och isaanmaten är fasen så mycket godare (med vissa undantag).

Tror jag skrivit detta förut men skadar inte att ta det igen. Att man i så stor grad använder MSG i Asiatisk matlagning kan bero på att man inte naturligt har några direkta smakförstärkare, som vi har.

I europeisk matlagning har vi ju dels längre tillagningstider generellt, smör, grädde, diverse oljor, buljonger, reduktioner, vin, sprit osv, finns säkert mer.

Asiatisk tillagningstid är ju oftast wok och då snabb och hinner inte utveckla några djupare smaker, dessutom har de ju inte tradition av buljonger mer än till nudelsoppor, kanske finns det något till. Dessutom är asiatiska livsmedel magrare än våra och ju mer fett i ett livsmedel mer smak, finns ju dock undantag, men generellt är det så.

Angående MSG och bannlysning av det. Tycker synd om er, det är inte många råvaror ni har att välja på. Dessutom producerar kroppen MSG själv så frågan är om man ens vågar leva (obs, skämt) Och akta er speciellt för bröstmjölk. Lite fakta följer här :

AD ÄR MSG OCH VAR FINNS DET?
Natriumglutamat är ett salt av glutaminsyra. Glutamat är den aminosyra som förekommer naturligt i nästan alla livsmedel, särskilt i alla med hög proteinhalt såsom mejeriprodukter, kött och fisk samt i många grönsaker. Livsmedel som ofta används som smaksättning som t ex champinjoner och tomater, dessa inne håller en stor mängd glutamat.
Människokroppen producerar också glutamat och det spelar en nödvändig roll för kroppens normala funktion.
MSG som är tillsatt fungerar som på samma sätt som det förekommer naturligt i livsmedel. Det fungerar som smakförstärkare och är en femte smak som kallas umami och som beskrivs som buljonglik och köttig.
Inom EU är MSG klassat som en tillsats med nummer E621 och dess användning är reglerad i livsmedelslagen.
Typiska livsmedelsprodukter där man kan hitta MSG är djupfrysta maträtter. kryddblandningar, konserverade och torra soppor, salladsdressingar samt kött- och fiskbaserade produkter. I vissa länder används det som bordssalt.

HUR TILLVERKAS MSG?
Förr i tiden tillverkades natriumglutamat genom att extrahera ut det från proteinrika alger. Numera används inte denna tidsödande process längre utan det produceras i en industriell fermenterings process*.

ÄR MSG FARLIGT FÖR BARN?
Barn omsätter MSG på samma sätt som vuxna och därför är MSG inte särskilt farligt för barn. Ytterligare fakta är att mänsklig bröstmjölk innehåller 10 ggr så mycket glutamat som komjölk!

SAMMANFATTNING
Natriumglutamat är en av de mest undersökta livsmedelstillsatserna. Hundratals studier och ett stort antal forskarresultat har lett fram till att natriumglutamat är en säker smakförstärkare att använda

En sak man skall veta i detta är att den MSG som utvecklas naturligt i t ex livsmedel är något helt annat en den som processas på industriell väg oftast från sockerrör, ris, vete och majs.

Som anges här finns ju detta i många livsmedel idag "tillsatt" E621-625 och problemet är att man får mer i sig än man behöver och det blir överdosering som ju är väldigt vanligt idag, vi blir överdoserade med det mesta idag.

All överkonsumtion är onyttig oavsett hur nyttigt något är. Själv som jag sagt innan, tycker inte det tillför något av värde i matlagningen, därför använder jag det inte.

Sen kunde du ju i stället delge länken med en gång http://www.hellstromsgoda.se/html/msg.html

Sen en sida här: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm

Du har rätt såtillvida att msg fermenteras från bra råvaror ungefär som många andra livsmedel. Öl t ex, även då är bra att vara måttlig med användandet.
Asatisk mat är rik på smakrik fermenterad mat och då används mjölksyrabakterier vilket gör att rätterna blir smakliga och med låg fetthalt jämfört med mjölkprodukterna som används i väst. Produkter som fisksås, kimchi, miso är supermat i ordets rätta bemärkelse, för att inte glömma pala, ferm fisk.
Förresten konsumenter i samverkan jobbar och lobbar mot livsmedelsverket och använder mera känslor än vetenskap.
Jag själv använder just inte msg men det är mera p g a att jag har inte den vanan än rädslan.

Hemma springer ett gäng ekorrar på elledningar varje dag. Borde bara komma på hur jag kan fånga en för att ta en smakbit.
Kanske ta mig f... skall fermantera en för att höja umamismaken lite.
Har ju testat det mesta, insekter tycker jag är bara krispiga, larver ingen höjdare. Råtta tyckte jag inte om inte heller groda, men kanske var det tillagningen som var fel. Myrägg som fångas på trädtoppar är väl helt ok, vissa tider är det svårt att undvika för det bjuds hemma hos de flesta.
Annars är det mesta riktigt gott, rätt starkt med mycket chilli, fast ni aom bor i Isaan har det värre.

Du har rätt såtillvida att msg fermenteras från bra råvaror ungefär som många andra livsmedel. Öl t ex, även då är bra att vara måttlig med användandet.
Asatisk mat är rik på smakrik fermenterad mat och då används mjölksyrabakterier vilket gör att rätterna blir smakliga och med låg fetthalt jämfört med mjölkprodukterna som används i väst. Produkter som fisksås, kimchi, miso är supermat i ordets rätta bemärkelse, för att inte glömma pala, ferm fisk.
Förresten konsumenter i samverkan jobbar och lobbar mot livsmedelsverket och använder mera känslor än vetenskap.
Jag själv använder just inte msg men det är mera p g a att jag har inte den vanan än rädslan.

Ja det har du rätt i men jag ser detta som två olika saker, här pratar vi om tillagad varm wokad mat, inte diverse fermenterade produkter, finns ju över hela världen som smaksättare och tillbehör men de ger inte umamieffekt.

Industriell produktion som i detta fall innebär alltid onaturliga processer för att det skall kunna fraktas långt, hålla länge, se bra ut, inte klumpa sig osv och för detta måste det till olika kemiska processer.

Du pratar här om fermenterade produkter, vi andra om umamieffekt och det är två helt skilda saker.

Ja det har du rätt i men jag ser detta som två olika saker, här pratar vi om tillagad varm wokad mat, inte diverse fermenterade produkter, finns ju över hela världen som smaksättare och tillbehör men de ger inte umamieffekt.

Industriell produktion som i detta fall innebär alltid onaturliga processer för att det skall kunna fraktas långt, hålla länge, se bra ut, inte klumpa sig osv och för detta måste det till olika kemiska processer.

Du pratar här om fermenterade produkter, vi andra om umamieffekt och det är två helt skilda saker.
Jag pratar eller skriver både och. Tråden handlar ju om thaimat.
När man använder mycket tomat och svamp t ex så behövs det inte andra tilläg för i dessa råvaror finns det msg (umami) i riklig mängd. Alltså vi gillar umamismaken även om vi inte vet varifrån det kommer.
Nog tjötat om msg för min del som gbg. are skulle säga.
Jag förstår också vad fermentering är och älskar t ex jästa grönsaker då ökar ofta vitaminhalterna också enormt. Gäller även indstriellt framställda produkter som surkål. Även öl är gott.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
4
Visningar