A
Anonyma
Gäst
Fisksås äter jag inte.Nja, jag håller med det mesta av det du säger här. Den halva sockerteskeden är ju mer regel en undantag när det gäller matlagning i Thailand, så var det här i Sverige förr i tiden också, Tore Wretmans slagdänga att lite socker i maten förhöjer, det var alltid när den där nypan socker i allt. Speciellt nere i Skåne och Danmark.
Försöker få min fru att sluta med det där, inte för att man får mer socker i sig än nödvändigt utan för att jag inte gillar socker i mat, förutom då vissa maträtter som är sötsura.
Sen MSG, får du nog tänka om. var ju en viss hysteri om det där på 80-talet. Kikunae Ikeda upptäckte år 1908 den femte smaken "Umami", det han upptäckte var glutaminsyror (Natriumglutamat) i kött och alger och äkta MSG kommer ju från alger men idag är det ju industriell tillverkning och görs av sockerrör, ris, vete och majs.
Det har ju gjorts många studier och det finns faktiskt inga belägg för att det skulle vara något farligt och man har aldrig kunnat påvisa några hälsorisker och de här så kallade Chinese Restaurant Syndrome där folk fick svettningar och hjärtklappningar, det rådde ju lite hysteri över detta på 80-talet, berodde troligtvis på andra orsaker. Tvärtom anses MSG vara ett tämligen ofarligt ämne.
MSG finns naturligt i t ex lagrade ostar, soyasås, kelp, lufttorkad skinka, valnötter, tomat, matsvamp, och ärtor och ger dessa en fyllig och matig smak.
Man kan ju fråga sig varför det är så mycket använt just i Asien, ja en förklaring kan ju vara att en Japan upptäckte det och det blivit kultur och tradition i matlagningen och dels och detta är ju vad jag tror som gammal kock.
I Asien har man ju inte den traditionen vi har med buljonger förutom då när det gäller soppor så som nudelsoppor och liknande. Vi har ju dessutom en mängd andra smakförhöjare som Asien saknar , grädde, creme fraiche, smör ja mängder med smakförhöjare för att göra vår mat mustigare och fylligare samt smakrikare.
I Asien wokas mycket, ja nästan allt och grönsaker och lite kött eller fisk ger inte den musten i en rätt som man kanske önskar och därför en skvätt MSG för att få en köttigare smak och fylligare smak.
MSG också innehåller salt men det är ju egentligen inga större mängder utan blir du törstig kan du nog skylla på fisksåsen eller annat i så fall.för det är ju inga mängder man använder för en maträtt, kanske en halv tsk.
Det som kan tänkas vara orsaken till att du blir törstig kan också vara och det är mer regel än undantag att man har en halv tsk Rot Dii, ungefär som våran aromat eller buljongpulver och den är salt så in i....
Jag är 100% säker på att det är msg som gör mig törstig och inte lite törstig heller. Jag är ganska konservativ med menyn när det gäller Thaimat och märker att när jag glömt säga till att det ska vara utan msg så kommer törst syndromet.