För- och nackdelar med thaimat, vad äter ni?

 
Nu åker jag ju inte ner som turist , dels så bodde jag ju där konstant tre år , nu så åker jag ner och stannar 8 månader , kan knappast ses som ett normalt turistande , Äter gärna Thaimat men anser inte att jag behöver gå tillbaka 50 år i tiden bara för att jag är gift med en Thai , bor man i tillex Pattis så kan jag välja som jag vill , jag kan gå på en Fransk restaurang och få kanonkäk alt en Biff på nåt annat ställe, men alltsom oftast så äter vi just Thaimat . Men då vill jag ha möjlighet till ett gott bröd tillex surdegslimpa , det köper jag på Central Festival alternativt ett kanonbröd av flera sorter på Big c Pattaya Klang .. var och en blir ju lycklig på sitt , jag har prövat Isaan under en längre period och det går fetbort längre tid än ett par veckor .. Då är Sverige bra mycket bättre än Isaanlivet , dock är Pattaya nummer 1.
Mina åsikter ! Sen får väl ni som tror att man måste leva spartanskt i Isaan göra det ,
Som Thai säger "UP to you ":)
 
Nä, inte mer än max 1-2 gånger per månad, men då handlar man potatis/pasta i butiken, annars är det bara thaimat som gäller där nere, farangmat kan man äta här hemma i sverige
Inte om man inte bor i Sverige alla bor inte som du i Sverige till stor del av året.
 
För min del så får jag äta vad jag vill. Men jag älskar thai- och Isaanmat så inget problem. Har precis ätit risråtta för första gången, det var riktigt gott. Som en smakrik kyckling ungefär.
Jo , skitkul att äta Risråtta , gjorde det ett par gånger för kanske 8 år sen , men om man är noga med vad man äter så kanske man skall avstå det mesta av Thaimaten då den är oerhört kontaminerad med miljögifter , Risråtta skall vi nog inte tala om , med tanke på vad bönderna vräker ut i form av konstgödsel . fiskfoder till fisk dammar , Ogräsbekämpningsmedel mm. Ingen koll alls där inte , Så käka på ni ......
 
  • Like
Reactions: BGW
Jo , skitkul att äta Risråtta , gjorde det ett par gånger för kanske 8 år sen , men om man är noga med vad man äter så kanske man skall avstå det mesta av Thaimaten då den är oerhört kontaminerad med miljögifter , Risråtta skall vi nog inte tala om , med tanke på vad bönderna vräker ut i form av konstgödsel . fiskfoder till fisk dammar , Ogräsbekämpningsmedel mm. Ingen koll alls där inte , Så käka på ni ......
Man måste i alla fall prova och gott var det!

Men nu åter till ämnet, om vi kommer att äta risråtta i det nya huset får framtiden utvisa.
 
Jo , skitkul att äta Risråtta , gjorde det ett par gånger för kanske 8 år sen , men om man är noga med vad man äter så kanske man skall avstå det mesta av Thaimaten då den är oerhört kontaminerad med miljögifter , Risråtta skall vi nog inte tala om , med tanke på vad bönderna vräker ut i form av konstgödsel . fiskfoder till fisk dammar , Ogräsbekämpningsmedel mm. Ingen koll alls där inte , Så käka på ni ......
Något ska man dö av ;)
Men som sagt alla äter vad de vill, själv äter jag 95% thaimat även i sv...att säga man måste äta thaimat när man är i thailand är ju som att i sv måste man äta husmanskost.
 
Nu var det ju ingen tråd om mat , men Thaimat gjord på Svenska råvaror är många gånger godare samt fn så mycket nyttigare/hälsosammare än Thaimat i Thailand .. Dessutom så är kycklingar samt grisar och annan kreatur i Thailands byar nästan självlysande , nåt att tänka på för er som ojade Er när vi diskuterade gift -kontaminerat Thairis för några månader sen .. När ni flyttar till Isaan ,kolla på vad de sprutar riset samt grönsakerna med , samt allt gödningsmedel ..Hahaha...Kycklingarna går lösa och pickar i sig all skit som kommer ut med avloppen , grillad kyckling på gatan är direkt hälsovådlig då de tänder kolen liggande i plastpåsar, och sen snabbt upp med kycklingen mens kolen brinner av plasten .. FYYY Fa... så korkade de är ..

Allt bottnar i en total okunskap om miljögifter samt hälsorisker som är förknippade med dessa gifter som används i alltför stor utsträckning
 
Nu var det ju ingen tråd om mat , men Thaimat gjord på Svenska råvaror är många gånger godare samt fn så mycket nyttigare/hälsosammare än Thaimat i Thailand .. Dessutom så är kycklingar samt grisar och annan kreatur i Thailands byar nästan självlysande , nåt att tänka på för er som ojade Er när vi diskuterade Thairis för några månader sen .. När ni flyttar till Isaan ,kolla på vad de sprutar ..Hahaha...Kycklingarna går lösa och pickar i sigall skit som kommer ut med avloppen , grillad kyckling på gatan är direkt hälsovådlig då de tänder kolen liggande i plastpåsar, och sen snabbt upp med kycklingen mens kolen brinner av plasten .. FYYY Fa... så korkade de är ..
Du glömde allt socker i maten tyvärr
 
Nu var det ju ingen tråd om mat , men Thaimat gjord på Svenska råvaror är många gånger godare samt fn så mycket nyttigare/hälsosammare än Thaimat i Thailand .. Dessutom så är kycklingar samt grisar och annan kreatur i Thailands byar nästan självlysande , nåt att tänka på för er som ojade Er när vi diskuterade gift -kontaminerat Thairis för några månader sen .. När ni flyttar till Isaan ,kolla på vad de sprutar riset samt grönsakerna med , samt allt gödningsmedel ..Hahaha...Kycklingarna går lösa och pickar i sig all skit som kommer ut med avloppen , grillad kyckling på gatan är direkt hälsovådlig då de tänder kolen liggande i plastpåsar, och sen snabbt upp med kycklingen mens kolen brinner av plasten .. FYYY Fa... så korkade de är ..

Allt bottnar i en total okunskap om miljögifter samt hälsorisker som är förknippade med dessa gifter som används i alltför stor utsträckning

Jag ser att här tänder dom grillarna med en bit innerslang. Gummi är nog lika illa som plast.
 
Då gäller det att undvika det första som grillas alltså. Man vill ju äta kyckling, inte plast eller gummi. Synd för det är väldigt gott med en saftig Som Tam därtill.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
4
Visningar
4 K
A
 
Tillbaka
Topp