För- och nackdelar med thaimat, vad äter ni?

Jag pratar eller skriver både och. Tråden handlar ju om thaimat.
När man använder mycket tomat och svamp t ex så behövs det inte andra tilläg för i dessa råvaror finns det msg (umami) i riklig mängd. Alltså vi gillar umamismaken även om vi inte vet varifrån det kommer.
Nog tjötat om msg för min del som gbg. are skulle säga.
Jag förstår också vad fermentering är och älskar t ex jästa grönsaker då ökar ofta vitaminhalterna också enormt. Gäller även indstriellt framställda produkter som surkål. Även öl är gott.
Jag tycker att många fermenterade produkter, framför allt surkål, får det att jäsa något förfärligt i magen. En oönskad bieffekt tyvärr.

IMG_0089.JPG
Nja då måste man ha dålig syn i så fall och att den befinner sig utanför plastpåsen med den röda texten Aji-No-Moto antagligen:), MSG liknar ju mer avlånga kristaller eller finns i pulverform, men visst är man ouppmärksam så...

Återkopplar till detta inlägg, lite sent kanske men men.

Jag bifogar en bild på påsen jag tänker på när ni säger MSG. Är detta MSG? Nu hamnade bilden längst upp men strunt samma.

Angående att förväxla med socker så har jag en liten historia. I huset i Thailand har någon hällt över detta vita pulver i en plastbytta. Jag ville bjuda frugans kusins man på en kopp riktig Zoegas och inte något sliskigt thai kaffe. Han ville gärna testa men tyckte efter första slurken att socker behövdes. Han tog två teskedar från plastbyttan ned i kaffet :) Smaken blev inte den han förväntade sig. Han tog en för laget och drack upp hela koppen. Vi skrattade gott :)

Jag tycker att många fermenterade produkter, framför allt surkål, får det att jäsa något förfärligt i magen. En oönskad bieffekt tyvärr.

Tillaga surkålen med svensk kummin så skall du se att dina besvär lindras. Jag brukar knapersteka bacon och sen i med svensk brödkummin samt surkålen och låta fräsa ihop en stund, mums och kummin förhindrar gasbildningar.

Annars kan du poppa som popcorn i lite olja senapsfrön tills de blir gråa i färgen, akta så att du inte har för hög värme så att de blir brända för då blir det bittert, utan lagom temp och lock på rekommenderas eftersom de just "poppar", du vill ju inte ha senapsfrön i hela köket:D det är också effektivt mot gasbildning!

Fänkål (frön) är också en bra gas-terminator:D

Tillaga surkålen med svensk kummin så skall du se att dina besvär lindras. Jag brukar knapersteka bacon och sen i med svensk brödkummin samt surkålen och låta fräsa ihop en stund, mums och kummin förhindrar gasbildningar.

Annars kan du poppa som popcorn i lite olja senapsfrön tills de blir gråa i färgen, akta så att du inte har för hög värme så att de blir brända för då blir det bittert, utan lagom temp och lock på rekommenderas eftersom de just "poppar", du vill ju inte ha senapsfrön i hela köket:D det är också effektivt mot gasbildning!

Fänkål (frön) är också en bra gas-terminator:D
Jag tackar för tipset. Vill inte gå runt som ett vandrande gasverk så jag ska absolut prova.

Jag tackar för tipset. Vill inte gå runt som ett vandrande gasverk så jag ska absolut prova.
Jag har också undrat det där med gasbildningen. Trodde ett tag att det var vitt bröd, klibbris som jag älskar, o s v men när jag åter började cykla så led ju förstås de som låg bakom i början.
Nu när jag tränar rätt hyfsat dagligen så jar jag inte gaser. Så träning kanske, om inte kummin och senapsfrön funkar förstås. De är ju absolut lättaste valet. Har inte testat men skall göra det om symptomen kommer tillbaka.

Du har i dig det, för din kropp producerar det helt själv. Absolut nödvändigt för att din hjärna skulle funka bl a.

Som jag har sagt naturligt MSG i mat och den MSG som kroppen själv producerar och då talar vi om microgram 8-12μg är helt annat en den industriellt producerade som innehåller en mängd föroreningar i form av heterocykliska amider, pyroglutamat och klorpropanoler och de är dessa som kan vara skadliga då det överdoseras och tvärtom kan skada hjärnan. Idag med den mathållning många har med färdigsåser, massor av chips, olika kryddpåsar, buljonger osv överdoseras folk varje dag med detta industriellt producerade MSG.

Varför tillsätta något som redan finns naturligt i många födoämnen. MSG har blivit en tvångstanke precis som sockret i svensk matlagning förr i tiden (främst Skåne och Danmark), alltid den där nypan socker i allt, det förhöjer smaken. Idag har vi bättre kunskaper om råvaran och hur vi på naturlig väg kan framhäva sötman genom att använda råvarans naturliga egenskaper.:)

Som jag har sagt naturligt MSG i mat och den MSG som kroppen själv producerar och då talar vi om microgram 8-12μg är helt annat en den industriellt producerade som innehåller en mängd föroreningar i form av heterocykliska amider, pyroglutamat och klorpropanoler och de är dessa som kan vara skadliga då det överdoseras och tvärtom kan skada hjärnan. Idag med den mathållning många har med färdigsåser, massor av chips, olika kryddpåsar, buljonger osv överdoseras folk varje dag med detta industriellt producerade MSG.

Varför tillsätta något som redan finns naturligt i många födoämnen. MSG har blivit en tvångstanke precis som sockret i svensk matlagning förr i tiden (främst Skåne och Danmark), alltid den där nypan socker i allt, det förhöjer smaken. Idag har vi bättre kunskaper om råvaran och hur vi på naturlig väg kan framhäva sötman genom att använda råvarans naturliga egenskaper.:)

Synd att man bara kan trycka på gilla knappen en gång per inlägg :)

Råvaror av hög kvalitet är en bristvara idag. Det finns men kostar skjortan. Det produceras alldeles för mycket skräp. Sedan jag började med LCHF så lusläser jag alla innehållsförteckningar. Helt galen blir man när man försöker hitta naturlig mat utan en massa tillsatser. Endast rent kött och grönsaker blir kvar och då gäller det att ta reda på en massa andra saker för att veta att man fått tag i bra råvaror. Pengarna styr. Det skall produceras mycket och säljas så dyrt som möjligt.

Snart får man skaffa sig en bondgård och jägar examen om man vill ha bra mat.

Minns en gång när jag skulle lyxa till det lite och tog upp ett paket bacon av ekologisk modell. Som vanligt började jag läsa innehållsförteckningen. Må hända att köttet var ekologiskt vad vet jag men det var ändå förstört av allt annat skit dom hade stoppat i. Det blev vanlig bacon. Jag tänker inte betala extra för att äta kemikalier.

Hittade ett ställe strax utanför Enköping där dom sålde bra kött. Dom gjorde sin egen bacon. Man kunde själv få bestämma tjocklek på skivorna eftersom dom skivade när man köpte. Smakade helt underbart. Dom har tyvärr stängt igen den butiken dessvärre.

Lovade i o för sig sluta med glutamat tjötet men du delar falsk info som översvämmas på internet. Allt är mera styrt av känslor och skräck, inbillning eller vad du vill.
Internet och media är en källa där man måste filtrera skarpt. Här ett klipp från vetenskapen.
Jag vet att jag får inte alut på tjatet om allt farligt eller att jordena undergång är nära men ändå.

Under rubriken "Nervgift i maten - nej tack!" går Aftonbladet till attack mot (monosodium)glutamat, och passar även på att varna för Chinese Restaurant Syndrome. Som, om man tittar på moderna välgjorda studier, verkar vara en myt.

Det är sällan vetenskapsnyhetsrapportering får mig att skratta på morgonen, men tanken på att glutamat - samma glutamat som är ett av de vanligaste och viktigaste signalämnena i hjärnan - skulle klassas som nervgift gjorde mig ganska munter. Mina kollegor också. (Bättre det än att slita sitt hår)

(Okej att det skulle kunna vara dåligt i en rejäl överdos, precis som de allra flesta ämnen som påverkar kroppen, men knappast i de nivåer som är följden av en normal kost.)

Såhär ligger det till, i korthet: glutamat ger umamismak (den så kallade femte smaken), som ger en ökad "fyllighet" och därmed är populärt som tillsats i bland annat halvfabrikat. Det går oftast under beteckningen "smakförstärkare", vilket visserligen är sant på samma sätt som att lite salt också förstärker andra smaker, men det är alltså även ett smakämne i sig.

Den glutamat som används som tillsats i mat är oftast monosodiumglutamat (MSG), ett salt av glutaminsyra och natrium som framställs från sådant som melass, sockerrör och fermenterade sockerbetor. Tillsätter man MSG får man alltså även en saltdos från natriumjonerna (dock inte mer än ungefär en tredjedel jämfört med rent salt).

Mycket av skrämselhickan kring glutamat som tillsats verkar komma från ett gäng dåligt genomförda studier på sjuttiotalet och början av åttiotalet (jag rekommenderar den här utmärkta review-artikeln från i fjol, som går igenom de senaste 40 årens forskning om glutamatets hälsoeffekter).

När det första larmet om CSR - en samling symtom som inkluderar stumma nerver, svaghet, hjärtklappning och yrsel - kom 1968 var glutamat som tillsats en ganska okänd substans i västvärlden, och det kan ha spelat en viss roll i att den snabbt fick mycket uppmärksamhet i form av möjlig orsak till problemen. Flera efterföljande studier med en eller flera metodologiska svagheter (små försöksgrupper, ingen slumpmässig gruppindelning, inga blindtester etc) ökade på uppmärksamheten ytterligare.

Problemet med att mäta effekten av glutamat är det ingår som ingrediens i ett mål mat, och det blir svårt att separera effekterna av glutamatet från effekterna av maten. Med det sagt finns det flera moderna studier där man gett försökspersoner jättedoser (3-5 gram, vilket är 5-30 gånger en normal uppskattad dagsdos) på fastande mage, utan några konsekventa mätbara effekter - inte ens när försökspersonerna enligt egen uppgift varit hyperkänsliga för glutamat. Den största studien var dubbelblind och genomfördes år 2000, med upprepade tester av 130 försökspersoner i slumpmässigt indelade grupper, varav en kontrollgrupp som fick placebo. Samtliga i studen sade sig ha en historia av överkänslighet mot glutamat, men ingen visade några konsekventa, upprepningsbara effekter av jättedoserna. Och ingen visade några symtom efter att ha konsumerat glutamat ihop med mat.

För den som mår dåligt efter att ha ätit mat med glutamat är det således sannolikt att det är något annat som är orsaken. En mindre allvarlig allergisk reaktion, till exempel, eller en överdos av salt och/eller fett. Eller övertygelsen i sig att glutamat är farligt. Man kan trots allt må dåligt av ganska många orsaker efter att man har ätit. Det går naturligtvis inte att utesluta att glutamat kan påverka någon negativt om han/hon får i sig väldigt mycket, men i de doser som finns i mat bör det vara säkert för de allra flesta.

Det intressanta är att myten om glutamat som den Onda Tillsatsen fortfarande lever kvar, trots att det med lite efterforskningar går att se att det saknas belägg för den. Varför? Visst är det vettigt att äta naturlig, omsorgsfullt lagad nyttig mat istället för halvfabrikat med tillsatser - men det beror knappast på glutamatinnehållet.

UPPDATERAT 14:00 för att tillägga, att jag skrev ju detta efter att ha läst Lisa/Matälskarens post om glutamat (där hon länkade till Aftonbladet) men glömde skriva det. Äras den som äras bör.

Och UPPDATERAT igen 14:12 för att tillägga att Expressen har visst haft en hel artikelserie på samma vinkel de senaste dagarna. Intressant att de främst citerar djurstudier, bland annat en där man injicerat glutamat...

Länkar
Aftonbladet
Översiktsartikel från Journal of the American Academy of Nurse Practitioners (pren. krävs)
Engelska Wikipedia om Chinese Restaurant Syndrome
European Food Information Council om glutamat

Andra bloggar om: vetenskap, forskning, medicin, hälsa, mat,glutamat, MSG, chinese restaurant syndrome

Livsmedelsverket skriver följande men kanske misstror alla myndigheter nu när det har blivit modernt att ta info från fria medior, eller heter det kanske medier.

Glutaminsyra ingår naturligt som en del i kostens proteiner. Det är alltså en naturligt förekommande aminosyra som används som smakförstärkare. Glutamat i de mängder som används i mat innebär ingen risk för hälsan.

Glutamat, E 620-625, finns naturligt i nästan alla grönsaker, samt i vete och soja. Glutaminsyran och dess salter, glutamater, får användas till alla livsmedel som får innehålla tillsatser utom livsmedel som tillverkas speciellt för spädbarn och småbarn.

Hur ser man att livsmedlet innehåller glutamat?
Om det finns glutamat i livsmedlet ska det stå i innehållsdeklarationen. Där ska tillsatsens funktion det vill säga "smakförstärkare" anges.

Dessutom ska det antingen stå ett E-nummer (E620-E625) eller något av namnen glutaminsyra, kalciumglutamat, mononatriumglutamat, monoammoniumglutamat eller magnesiumglutamat. Det räcker alltså inte bara med att skriva ordet "glutamat" som ofta används i dagligt tal.

Hur tas glutamat upp av kroppen?
Från mag- och tarmkanalen och omsätts i kroppen som alla andra aminosyror.

Är glutamat skadligt?
Glutaminsyra ingår som en viktig del i vår kropp och den förekommer i blodet, musklerna, fostervätskor och mjölk. Den är viktig för vårt immunsystems funktion, samt för mag-tarmkanalens funktion och för att förhindra att mikroorganismer tar sig in i kroppen.

Kan glutamat skada barn eller foster?
Små barn omsätter glutamat lika effektivt som vuxna. Studier av foster (under graviditet) visar att koncentrationerna av glutamat i blodet inte skiljer sig från modern vilket innebär att det inte är någon risk för fostret. Eftersom glutamat omsätts mycket snabbt av levern är det heller inte sannolikt att mängden i bröstmjölk påverkas av intag i måttliga mängder, alltså de mängder vi får från mat.

Kan glutamat påverka nervsystemet?
Inte vid de mängder man får via maten. Mycket höga mängder av vissa aminosyror kan ge effekter på centrala nervsystemet men det har man bara sett hos brännskadade patienter och vid svåra infektioner när man ger aminosyralösningar direkt i blodet.

Kan man få allergiska reaktioner av glutamat?
Nej, glutamat har inte visat sig ge allergi. Däremot har vissa personer drabbats av överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettningar, tryck över bröstet med mera när de ätit asiatisk mat (Chinese Restaurant Syndrome). Dessa symptom försvinner dock ganska snabbt, inom några timmar. En del av de rapporterade effekterna kan säkert även bero av de stora mängder av starka kryddor som används i detta kök.

Att få reaktioner av överkänslighet är mycket ovanligt men om man misstänker att man är överkänslig bör man vara noga med att läsa innehållsdeklarationen eller fråga om maten innehåller glutamat.

Senast granskad 2016-10-18

Lovade i o för sig sluta med glutamat tjötet men du delar falsk info som översvämmas på internet. Allt är mera styrt av känslor och skräck, inbillning eller vad du vill.
Internet och media är en källa där man måste filtrera skarpt. Här ett klipp från vetenskapen.
Jag vet att jag får inte alut på tjatet om allt farligt eller att jordena undergång är nära men ändå.

Under rubriken "Nervgift i maten - nej tack!" går Aftonbladet till attack mot (monosodium)glutamat, och passar även på att varna för Chinese Restaurant Syndrome. Som, om man tittar på moderna välgjorda studier, verkar vara en myt.

Det är sällan vetenskapsnyhetsrapportering får mig att skratta på morgonen, men tanken på att glutamat - samma glutamat som är ett av de vanligaste och viktigaste signalämnena i hjärnan - skulle klassas som nervgift gjorde mig ganska munter. Mina kollegor också. (Bättre det än att slita sitt hår)

(Okej att det skulle kunna vara dåligt i en rejäl överdos, precis som de allra flesta ämnen som påverkar kroppen, men knappast i de nivåer som är följden av en normal kost.)

Såhär ligger det till, i korthet: glutamat ger umamismak (den så kallade femte smaken), som ger en ökad "fyllighet" och därmed är populärt som tillsats i bland annat halvfabrikat. Det går oftast under beteckningen "smakförstärkare", vilket visserligen är sant på samma sätt som att lite salt också förstärker andra smaker, men det är alltså även ett smakämne i sig.

Den glutamat som används som tillsats i mat är oftast monosodiumglutamat (MSG), ett salt av glutaminsyra och natrium som framställs från sådant som melass, sockerrör och fermenterade sockerbetor. Tillsätter man MSG får man alltså även en saltdos från natriumjonerna (dock inte mer än ungefär en tredjedel jämfört med rent salt).

Mycket av skrämselhickan kring glutamat som tillsats verkar komma från ett gäng dåligt genomförda studier på sjuttiotalet och början av åttiotalet (jag rekommenderar den här utmärkta review-artikeln från i fjol, som går igenom de senaste 40 årens forskning om glutamatets hälsoeffekter).

När det första larmet om CSR - en samling symtom som inkluderar stumma nerver, svaghet, hjärtklappning och yrsel - kom 1968 var glutamat som tillsats en ganska okänd substans i västvärlden, och det kan ha spelat en viss roll i att den snabbt fick mycket uppmärksamhet i form av möjlig orsak till problemen. Flera efterföljande studier med en eller flera metodologiska svagheter (små försöksgrupper, ingen slumpmässig gruppindelning, inga blindtester etc) ökade på uppmärksamheten ytterligare.

Problemet med att mäta effekten av glutamat är det ingår som ingrediens i ett mål mat, och det blir svårt att separera effekterna av glutamatet från effekterna av maten. Med det sagt finns det flera moderna studier där man gett försökspersoner jättedoser (3-5 gram, vilket är 5-30 gånger en normal uppskattad dagsdos) på fastande mage, utan några konsekventa mätbara effekter - inte ens när försökspersonerna enligt egen uppgift varit hyperkänsliga för glutamat. Den största studien var dubbelblind och genomfördes år 2000, med upprepade tester av 130 försökspersoner i slumpmässigt indelade grupper, varav en kontrollgrupp som fick placebo. Samtliga i studen sade sig ha en historia av överkänslighet mot glutamat, men ingen visade några konsekventa, upprepningsbara effekter av jättedoserna. Och ingen visade några symtom efter att ha konsumerat glutamat ihop med mat.

För den som mår dåligt efter att ha ätit mat med glutamat är det således sannolikt att det är något annat som är orsaken. En mindre allvarlig allergisk reaktion, till exempel, eller en överdos av salt och/eller fett. Eller övertygelsen i sig att glutamat är farligt. Man kan trots allt må dåligt av ganska många orsaker efter att man har ätit. Det går naturligtvis inte att utesluta att glutamat kan påverka någon negativt om han/hon får i sig väldigt mycket, men i de doser som finns i mat bör det vara säkert för de allra flesta.

Det intressanta är att myten om glutamat som den Onda Tillsatsen fortfarande lever kvar, trots att det med lite efterforskningar går att se att det saknas belägg för den. Varför? Visst är det vettigt att äta naturlig, omsorgsfullt lagad nyttig mat istället för halvfabrikat med tillsatser - men det beror knappast på glutamatinnehållet.

UPPDATERAT 14:00 för att tillägga, att jag skrev ju detta efter att ha läst Lisa/Matälskarens post om glutamat (där hon länkade till Aftonbladet) men glömde skriva det. Äras den som äras bör.

Och UPPDATERAT igen 14:12 för att tillägga att Expressen har visst haft en hel artikelserie på samma vinkel de senaste dagarna. Intressant att de främst citerar djurstudier, bland annat en där man injicerat glutamat...

Länkar
Aftonbladet
Översiktsartikel från Journal of the American Academy of Nurse Practitioners (pren. krävs)
Engelska Wikipedia om Chinese Restaurant Syndrome
European Food Information Council om glutamat

Andra bloggar om: vetenskap, forskning, medicin, hälsa, mat,glutamat, MSG, chinese restaurant syndrome
Det kan man kalla avhandling:eek::D:D
Försiktig så du inte krashar serven ;)

Ibland måste man ta fram det stora artilleriet.:xmas_smiley:

Ja du får ta fram vilket artilleri du vill, vad är det som säger att dina länkar skulle vara rättvisande, allt är beroende på vem som säger något, jag bojkottar industriellt framställd mat? Jag har min uppfattning klar, så nog om detta!;)

Farligt eller inte så märker jag själv stor skillnad när jag äter hemlagat utan msg eller ute där dom vräker på msg. Jag blir 1-2 tim efter maten förbaskat törstig av msg mat.

Farligt eller inte så märker jag själv stor skillnad när jag äter hemlagat utan msg eller ute där dom vräker på msg. Jag blir 1-2 tim efter maten förbaskat törstig av msg mat.

Jo du sa det i en annan tråd med mat när vi kom in på detta, jo det är ju salt i det men jag tror mer på att du blir törstig av Rot Dii som de också duttar i en tesked eller halv i allt och det är 85% salt minst antagligen + en massa annan skit (msg), så de duttar i msg + rot dii som också innehåller msg:)

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
4
Visningar