En ”utreseskatt” på 1000 baht föreslagen, skulle gälla alla som lämnar Thailand med flyg

 
Stod i tidningen igår att det är en lag som infördes för 40 år sen gällande den här avgiften på 1000 baht vid utresa och fanns några år men avgiften togs bort men lagen finns fortsatt där och då måste den tas upp för nyrevision var 5:te år enligt lag.
Det som sker nu och gäller Thailändare, Ingen avgift som planeras återinföras.


 
Ja många väljer väl att leva upp sina egna pengar än att ha dom låsta på ett konto.
Betala en agent en gång per år och njuta av livet passar bättre för de flesta.

Vem får pengarna från kontot när gubben lämnar in?
Banken?
Det kan jag hålla med om. Passar nog de flesta.

Fast om det är ett krav att pengarna ska sitta på kontot en viss tid och de inte gör det så uppfyller man inte vilkoren för visumet. Visumet är utfärdat på oriktig grund och inte giltigt vid en granskning.

Sen kan jag tycka att stålarna som sitter på banken för visumet kan utgöra "sjukförsäkringen". Man hinner in på akuten och blir frisk nog att flyga hem igen för stålarna. I bästa fall, men man kan inte försäkra sig för allt, vad än sossarna säger.
 
Ja många väljer väl att leva upp sina egna pengar än att ha dom låsta på ett konto.
Betala en agent en gång per år och njuta av livet passar bättre för de flesta.

Vem får pengarna från kontot när gubben lämnar in?
Banken?

Är man gift så går det väl till maka/make även utan testament.
Men vad jag förstår får den efterlevande, iaf i Thailand, själv gå till banken och begära ut pengarna mha dödsattest eller liknande så det är ju bra att ha nedskrivet var det finns pengar och gärna ungefärlig summa.

/ SatanG
 
Den som är skriven i testamentet.
Hur många utskrivna har ett registrerat testamente i Thailand.

Sen 2015 är det i landet man bor bouppteckning efter ett dödsfall görs efter landets lagar.

Inte ens troligt att myndigheterna gör något större jobb på att efterfråga ev arvingar.
 
Hur många utskrivna har ett registrerat testamente i Thailand.

Sen 2015 är det i landet man bor bouppteckning efter ett dödsfall görs efter landets lagar.

Inte ens troligt att myndigheterna gör något större jobb på att efterfråga ev arvingar.
Min farbror Ingemar dog i Thailand 2014 någongång. Ambassaden ringde sönerna och frågade om de ville ha hem kroppen, men eftersom sönerna och pappan gick skilda vägar redan när sönerna var små, var de inte pigga på att betala för transporten.
Pappan var dessvärre en person som i tidiga år hamnade i missbruk.

Så någon typ av connection verkar det ändå finnas mellan thailändska myndigheter och ambassaderna, men vad beträffar testamente blir det väl snarare upp till de anhöriga i Sverige att reda ut.
 
Min farbror Ingemar dog i Thailand 2014 någongång. Ambassaden ringde sönerna och frågade om de ville ha hem kroppen, men eftersom sönerna och pappan gick skilda vägar redan när sönerna var små, var de inte pigga på att betala för transporten.
Pappan var dessvärre en person som i tidiga år hamnade i missbruk.

Så någon typ av connection verkar det ändå finnas mellan thailändska myndigheter och ambassaderna, men vad beträffar testamente blir det väl snarare upp till de anhöriga i Sverige att reda ut.
Ja men 2015 införde EU en ny regel om att bouppteckningen och arv efter en utflyttad europe skall ske i bosättningslandet och efter det landets lagstiftning.

Men dödsfall rapporterats alltid till en ambassad så anhöriga kan underrättas.

Men hur ett arv ska fördelas hänger på lagarna i Thailand.
Inte säkert arvingar i Sverige får sitt arv om det finns andra arvingar i Thailand.

Vet inte heller om Thailand är skyldiga att lämna ut uppgifter om tillgångar i Thailand till Sverige.

De som avlidit i Thailand som utflyttade får sin jordfästning i Thailand i nästan alla fall.
De flesta har nog en partner även om många lever ensamma.
 
Ja men 2015 införde EU en ny regel om att bouppteckningen och arv efter en utflyttad europe skall ske i bosättningslandet och efter det landets lagstiftning.

Men dödsfall rapporterats alltid till en ambassad så anhöriga kan underrättas.

Men hur ett arv ska fördelas hänger på lagarna i Thailand.
Inte säkert arvingar i Sverige får sitt arv om det finns andra arvingar i Thailand.

Vet inte heller om Thailand är skyldiga att lämna ut uppgifter om tillgångar i Thailand till Sverige.

De som avlidit i Thailand som utflyttade får sin jordfästning i Thailand i nästan alla fall.
De flesta har nog en partner även om många lever ensamma.
Detta var 2014, och jag har ingen aning om vad som hände egentligen. Jag tvivlar starkt på att han hade några tillgångar. Snarare skulder. Det mesta gick nog till vin, kvinnor och sång, och vad jag förstår så levde han inte i Thailand så länge, så någon knodd tror jag aldrig han fick. Han var väl i 60-årsåldern när han gick bort.
 
Ja men 2015 införde EU en ny regel om att bouppteckningen och arv efter en utflyttad europe skall ske i bosättningslandet och efter det landets lagstiftning.

Men dödsfall rapporterats alltid till en ambassad så anhöriga kan underrättas.

Men hur ett arv ska fördelas hänger på lagarna i Thailand.
Inte säkert arvingar i Sverige får sitt arv om det finns andra arvingar i Thailand.

Vet inte heller om Thailand är skyldiga att lämna ut uppgifter om tillgångar i Thailand till Sverige.

De som avlidit i Thailand som utflyttade får sin jordfästning i Thailand i nästan alla fall.
De flesta har nog en partner även om många lever ensamma.
Ja Thailand kan ha regler som gör att särkullbarn inte får ut arvet direkt. De borde dock klassas som bröstarvingar det är tämligen universellt.

Man tycker att nån på Forumet borde testat på 8 år?
 
Ja Thailand kan ha regler som gör att särkullbarn inte får ut arvet direkt. De borde dock klassas som bröstarvingar det är tämligen universellt.

Man tycker att nån på Forumet borde testat på 8 år?
Känner till en som avled för några år sedan och anhöriga i Sverige fick inte veta om hans tillgångar i Thailand.
Vet att han var gift i Thailand men bodde inte ihop med frun.
Tillgångarna i Thailand var skrivna på frun.
Hade byggt ett hus.

Tror inte att det fanns något att ärva i Sverige heller.
Utskriven och utflyttad har som regel bara sin pension i svensk bank.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
708
anonymous
A
A
Svar
53
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp