En ”utreseskatt” på 1000 baht föreslagen, skulle gälla alla som lämnar Thailand med flyg

Blir inget nedslag på agenterna. De pengar de drar in delas med personal på immigration. Vattentätt.

Här där jag bor använder alla faranger som jag frågat en agent och alla säger att de betalar 17.000 baht/år för servicen.

Jag verkar vara den enda som gör det själv och jag betalar 2.000 baht/år för det. Dessutom vet jag att allt är korrekt om någon skulle kolla upp av någon anledning.
Fixar också själv för 1900 Thb. Rätt bra timpenning.

Ja då var det bekräftat att det inte blir nån avreseskatt. Då kan Thais och utlänningar bosatta i Thailand andas ut.

Vanliga turister skulle aldrig behövt betala skatten även om den införts.

Fixar också själv för 1900 Thb. Rätt bra timpenning.
I Udon kostar det 2.000 baht men då lämnar man bara passet och övriga dokument till dom och de fyller i alla blanketter som behövs. Bara sitta ner och vänta medans de gör jobbet. Sen blir man kallad för att signera de blanketter som behövs. Så den extra hundralappen betalar jag gärna. Alla trevliga och inga sura miner som vissa upplevt på andra immigrations. Dessutom några av personalen, tjejer, som är riktigt ögongodis som förgyller väntetiden. :)

För några år sedan flög vi till Mallorca där vi vid incheckningen på hotellet tvingades betala en turistskatt på 4 Euro/dag och person och dag, om jag nu mins rätt. Det drabbade ingen fatting men vi kände att vi betalade för något utan att få NÅGONTING i gengäld.

För några år sedan flög vi till Mallorca där vi vid incheckningen på hotellet tvingades betala en turistskatt på 4 Euro/dag och person och dag, om jag nu mins rätt. Det drabbade ingen fatting men vi kände att vi betalade för något utan att få NÅGONTING i gengäld.
Det är det som skiljer skatt från avgift. Skatt fås tas ut utan motprestation avgift förutsätter en, om möjligt blygsam men ändå, motprestation.

Den typen av turistskatt som du pratar om, per pers per natt, är rätt vanlig i vissa delar av Europa särskilt i Alperna.

Dessa turistskatter är vanliga i många länder som man får betala på hotellen.
Ibland fast avgift per dag och ibland en procentsats på vad rummet kostar per natt.

Man får hoppas att vi slipper det när vi kommer dit om 13 dagar. Om skatten finns bör den vara inbakad i resans pris, det står i varje inget i Vingresors information.

17.000baht för att slippa ha pengar låsta på banken.
Ja detta m
Man får hoppas att vi slipper det när vi kommer dit om 13 dagar. Om skatten finns bör den vara inbakad i resans pris, det står i varje inget i Vingresors information.
Det blir ingen skatt.

Blir inget nedslag på agenterna. De pengar de drar in delas med personal på immigration. Vattentätt.

Här där jag bor använder alla faranger som jag frågat en agent och alla säger att de betalar 17.000 baht/år för servicen.

Jag verkar vara den enda som gör det själv och jag betalar 2.000 baht/år för det. Dessutom vet jag att allt är korrekt om någon skulle kolla upp av någon anledning.
Det lär ju märkas vid nästa extension, bankstatement och banksaldot lär ju visa 0 baht. Men har man mutat snuten (IO tillhör ju RTP) så fungerar det kanske. Personligen tror jag att det kommer att bli en 'granskning' av denna korruption, när vet jag inte men den kommer.

Det lär ju märkas vid nästa extension, bankstatement och banksaldot lär ju visa 0 baht. Men har man mutat snuten (IO tillhör ju RTP) så fungerar det kanske. Personligen tror jag att det kommer att bli en 'granskning' av denna korruption, när vet jag inte men den kommer.
Bankkonto kommer att visa rätt belopp men det är pengar som lånas ut av eller via agenten.
Det är tillåtet att både låna pengar och att låna ut pengar och den verksamheten har funnits väldigt länge och är väl inkörd.

Bankkonto kommer att visa rätt belopp men det är pengar som lånas ut av eller via agenten.
Det är tillåtet att både låna pengar och att låna ut pengar och den verksamheten har funnits väldigt länge och är väl inkörd.
Och dessa 'lånepengar' tar agenten ut så fort vederbörande har fått sin stämpel i passet. Så 0 baht på kontot....

Ja detta m

Det blir ingen skatt.
När var du på Mallis sist Flimmer? Var det när man flög propellerplan med kolvmotorer utan tryckkabin med ett par tre mellanlandningar?

Turistskatten på övernattning lär han inte komma undan. Jag betalade den även under covid då ön var tom på folk.

Från Vings hemsida;

"Skatter & avgifter​

Myndigheterna på Balearerna tar ut en skatt på hotellövernattningar. Skatten varierar med officiell hotellkategori och vistelsens längd, och ska betalas direkt till hotellet vid incheckning, antingen kontant eller med kort.

Följande skattesatser gäller per person och natt för alla boende äldre än 16 år under de första åtta nätterna:

Hotell/lägenhet med officiell kategori 4+ och 5 stjärnor: Maj-oktober 4,40 euro. November-april 1,10 euro
Hotell/lägenhet med officiell kategori 3+ och 4 stjärnor: Maj-oktober 3,30 euro. November-april 0,80 euro
Hotell/lägenhet med officiell kategori 1-3 stjärnor: Maj-oktober 2,20 euro. November-april 0,55 euro

Från och med den nionde natten är skatten halverad. Observera att Vings klassificering av hotell kan skilja sig från den officiella klassificeringen av hotellet, som är den som utgör grunden för skattens storlek.'

Spelar väl ingen roll, förlängning på ett år fixad enkelt.
Jovisst om du bara vill ha ett år i extension, så kan du ju spara 17K baht genom att ta ut dina 800K och göra vad vill med efter att ansökan harblivit bevilljad.Thailand försöker att kravla sig ur1900-talet, även om det går långsamt.

Ja är det inget krav på att pengarna skall sitta på kontot viss tid så torde det vara ok.
Ja många väljer väl att leva upp sina egna pengar än att ha dom låsta på ett konto.
Betala en agent en gång per år och njuta av livet passar bättre för de flesta.

Vem får pengarna från kontot när gubben lämnar in?
Banken?

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
772
anonymous
A
A
Svar
53