En väg tillbaka

Tycker inte att de pissar på oss, mej kallar de oftast för "Bra Farang " Nykter skötsam Farang " ,varför , jo , för att jag är nykter och skötsam , visar respekt på Migrationen och andra myndigheter , dvs är en utlänning de gillar , sen väljer jag även mitt umgänge:)

Ler dom mot dig också.

Man slipper buddister har inget emot muslimer eller kristna och svenskar i allmänhet även om de flesta är korkade. Men budister och thailändare orkar jag inte med. Efter snart tio år här är det inte roligt längre tidigare skrattade man åt det nu är de bara pinsamma jobbiga löjliga. Hade det inte varit för att det är billigt och hyggligt klimat och man kan göra lite som man vill skulle jag aldrig bo här. Sedan har Thailand genom åren dragit till sig den värsta sortens människor från alla länder.

Hej

Var någonstans i Thailand håller du till?

Det verkar åtminstone inte vara på landsbygden.

Mvh isan lover

Att de skulle behandla någon västerlänning med respekt finns inte. Om vi inte har pengar skulle de idiot förklara den thailändaren som beffatad sig med oss.

Hej

Här har jag rakt motsatt uppfattning, självklart får man den respekt man förtjänar och det gäller nog inte bara i Thailand utan även i Sverige och andra länder på jorden.

Men för att få respekt så är det ju en rad saker man måste göra själv och det är här många brister tror jag, tänker då på språk, kultur, traditioner, seder och bruk i det nya landet.

Mvh isan lover

Aldrig att jag skulle vilja hamna i händerna på en thailändare som hjälplös gamal eller sjuk. De är ju totalt hjärtlösa människor som bara ler .

Hej

Själv skulle jag inte vara det minsta orolig för att bli gammal och sjuk i byn, inte ens att vara utan pengar skulle vara något större problem, släkt och vänner skulle dela allt med mig.

Dom gånger jag hsr vsrit sjuk så brukar dom flesta jag känner och umgås med komma och se till mig, fråga hur jag mår, klappa om mig lite, komma med lite mediciner, kanske lite frukt eller så, känner ett verkligt engagemang och kärlek ifrån deras sida.

Mvh isan lover

Hej

Själv skulle jag inte vara det minsta orolig för att bli gammal och sjuk i byn, inte ens att vara utan pengar skulle vara något större problem, släkt och vänner skulle dela allt med mig.

Dom gånger jag hsr vsrit sjuk så brukar dom flesta jag känner och umgås med komma och se till mig, fråga hur jag mår, klappa om mig lite, komma med lite mediciner, kanske lite frukt eller så, känner ett verkligt engagemang och kärlek ifrån deras sida.

Mvh isan lover
Håller med dej har man visat i byn att man är en bra gubbe så får man tillbaka, varje morgon ligger det bananer på mitt frukostbord, vem av tanterna som kommer med dom vet jag inte riktigt. I går var det en liten byafest igen
alla gubbar bjöd mej på öl behövde inte köpa en själv så är man snäll, trevlig får man allt tillbaka

Håller med dej har man visat i byn att man är en bra gubbe så får man tillbaka, varje morgon ligger det bananer på mitt frukostbord, vem av tanterna som kommer med dom vet jag inte riktigt. I går var det en liten byafest igen
alla gubbar bjöd mej på öl behövde inte köpa en själv så är man snäll, trevlig får man allt tillbaka

Hej

Låter fint och så ska det vara tycker jag, ute i byarna är inte pengarna det viktigaste utan hur man uppför sig mot andra och att man inte ger sig ut för att vara m.rkvärdig eller bättre än andra.
Har blivit så väl behandlad och mottagen under så många år nu att det knappast kan vara en slump.

Mvh isan lover

Hej

Låter fint och så ska det vara tycker jag, ute i byarna är inte pengarna det viktigaste utan hur man uppför sig mot andra och att man inte ger sig ut för att vara m.rkvärdig eller bättre än andra.
Har blivit så väl behandlad och mottagen under så många år nu att det knappast kan vara en slump.

Mvh isan lover

Håller helt med dig! Även om jag inte bor i Thailand så har jag till 95% blivit bra bemött. Jag tror att det handlar om att vara artig mot alla till den dagen de ger dig en anledning att inte vara trevlig.

Glöm bara inte att bjuda tillbaka ;)

Glöm bara inte att bjuda tillbaka ;)

Hej

Som falang är detta väldigt svårt eftersom alla jämnt vill bjuda på allt, man känner att man hela tiden får mer än man kan ge tillbaka, generositeten och vänligheten visar inga gränser, detta gäller även vid kontakter med för mig helt okända människor som man träffar i olika sammanhang.

Jag upphör aldrig att förvånas över den stora öppenhet, ärlighet och vänlighet folk visar mig, speciellt då människor ifrån Isaan, men jag har även bra erfarenheter av vanliga människor runt om i landet också, främst vanliga enkla människor som andra kanske skulle välja att se som fattiga, okunniga och lite suspekta, tänker då på småbönder, daglönare, gatuförsäljare, chaufförer, boende i slum, fiskare, sjömän, jägare-samlare och arbetare av olika slag.

Men även lite rikare folk visar ibland intresse och bjuder in, sen har jag ju väldigt bra erfarenheter av polis, militär, brandkår, skolor och olika myndigheter i landet, även här hamnar man ibland på kalas och blivit bjuden på allt, detta har hänt så många gånger stt jag knappt kommer ihåg alla tillfällen, knappast någon slump eller bara tur, människorna här är helt enkelt oerhört generösa och sociala.

Mvh isan lover

Hej

Som falang är detta väldigt svårt eftersom alla jämnt vill bjuda på allt, man känner att man hela tiden får mer än man kan ge tillbaka, generositeten och vänligheten visar inga gränser, detta gäller även vid kontakter med för mig helt okända människor som man träffar i olika sammanhang.

Jag upphör aldrig att förvånas över den stora öppenhet, ärlighet och vänlighet folk visar mig, speciellt då människor ifrån Isaan, men jag har även bra erfarenheter av vanliga människor runt om i landet också, främst vanliga enkla människor som andra kanske skulle välja att se som fattiga, okunniga och lite suspekta, tänker då på småbönder, daglönare, gatuförsäljare, chaufförer, boende i slum, fiskare, sjömän, jägare-samlare och arbetare av olika slag.

Men även lite rikare folk visar ibland intresse och bjuder in, sen har jag ju väldigt bra erfarenheter av polis, militär, brandkår, skolor och olika myndigheter i landet, även här hamnar man ibland på kalas och blivit bjuden på allt, detta har hänt så många gånger stt jag knappt kommer ihåg alla tillfällen, knappast någon slump eller bara tur, människorna här är helt enkelt oerhört generösa och sociala.

Mvh isan lover

Ja, om en thailändare har råd att bjuda så gör dom oftast det...är min uppfattning.
Nu är det garanterat inte så hos alla thailändare, men många känner en stolthet att faktiskt visa att dom inte är så fattiga som folk tror.
En sak till ska man ha klart för sig. Thailändare är inte så fattiga. Visst finns det fattiga thailändare, men väldigt många har inkomster som överstiger svenskars inkomster.

Vi i norden, och då framför allt norrbaggar, tror att vi har så bra löner och att allt är så jävla dyrt i våra hemländer.
Vi svenskar tror fortfarande att vi har världens bästa skola, världens bästa sjukvård, världens dyraste mat, världens högsta skatter. Norrbaggarna tror givetvis det samma om sig själv och deras land.

När jag var och jobbade i Sydkorea så grät baggarna när dom gick ut och handlade. I Geoje var maten dyrare än hemma i deras egna "världens dyraste land".

Så....
Thailand har en stor del fattigt folk, men dom har knappt några egentliga utgifter om dom inte köpt på sig en allt för dyr bil.

Äh, osammanhängande....ska fortsätta jobba.

Hej

Mvh isan lover
Som juntans propagandaminister är du oslagbar, men du tycks ha glömt att det råder fattigdom och misär numera i Isaans byar sen juntan tog över och att ha råd att bjuda faranger till höger och vänster tillhör historien.
Inte ens farangerna har råd att bo kvar utan statligt stöd.

Som juntans propagandaminister är du oslagbar, men du tycks ha glömt att det råder fattigdom och misär numera i Isaans byar sen juntan tog över och att ha råd att bjuda faranger till höger och vänster tillhör historien.
Inte ens farangerna har råd att bo kvar utan statligt stöd.

Hej

Du har en del att lära ännu förstår jag, generositet, vänlighet, ärlighet och sociala kompetens har inte så mycket om ens något med pengar att göra, snarare är det väl tvärtom så att dom dom har pengar är dom som är mest rädda om dom och det dom äger.

En generös människa delar med sig om det så är den sista hönan som slaktas, dom sista slantarna som används eller det sista riset som äts upp o.s.v, just detta skiljer nog dom ifrån oss västerlänningar, dom lever för dagen medans vi gärna vill planera och ha kontroll.

Men att det råder en kris inom det småskaliga jordbruket råder det ingen som helst tvekan om, såg på Juntaledarens ”One man show” nyligen och även han såg detta problem, han sa att trots en lång börsuppgång, samt en viss exportökning och turismökning på senare år så påverkas en stor del av begolkningen inte alls av detta, dom får inte på något vis a del av dessa pengar, han sa sig vara medveten om problemet för ex.vis småbönder och daglönare ute i provinserna men hade ingen lösning på detta, men sa sig jobba med problemet.

I Thailand sägs ca 10% numera vara fattiga, det låter ju ganska bra, men då drar Thailand gränsen för fattigdom vid en väldigt låg inkomst ”Thailand’s nationally defined poverty line is even below that at around 52 baht per day” , frågan är om inte en människa som ska leva på mellan 52 och 100 eller t.o.m 150 baht per dag borde räknas som fattig.

Mvh isan lover

Hej

Du har en del att lära ännu förstår jag, generositet, vänlighet, ärlighet och sociala kompetens har inte så mycket om ens något med pengar att göra, snarare är det väl tvärtom så att dom dom har pengar är dom som är mest rädda om dom och det dom äger.

En generös människa delar med sig om det så är den sista hönan som slaktas, dom sista slantarna som används eller det sista riset som äts upp o.s.v, just detta skiljer nog dom ifrån oss västerlänningar, dom lever för dagen medans vi gärna vill planera och ha kontroll.

Mvh isan lover

Kan nästan tycka att många Thailändare jag träffat och känner är FÖR generösa. Det är inte ovanligt bland de fattigare bekanta att de utan vidare skulle skänka bort allt de kunde för att hjälpa någon annan även om det innebar att de själva inte har pengar veckan ut. Det gränsar verkligen på ren dumhet ibland. Lägger man då till det som skänks till munkarna och templet så är det inte konstigt att många inte lyckas spara en baht månaden ut.

Det kommer en dag för de flesta av oss när vi inte vill leva längre. Det är en process som kommer olika sent för olika människor bland annat beroende på hur de levt. Men jag tror generellt inte att vi dör förrän vi vill. Jag såg folk dö som flugor när allt togs ifrån dem då man skövlade gamla stadsdelar i Göteborg.
Detta påminner mig om min mor, som vid fyllda 91 sade att hon trodde hon kunde leva till 95, men med tillägget "varför"? Hon dog senare samma år, hon ville inte vara med längre....

Kan nästan tycka att många Thailändare jag träffat och känner är FÖR generösa. Det är inte ovanligt bland de fattigare bekanta att de utan vidare skulle skänka bort allt de kunde för att hjälpa någon annan även om det innebar att de själva inte har pengar veckan ut. Det gränsar verkligen på ren dumhet ibland. Lägger man då till det som skänks till munkarna och templet så är det inte konstigt att många inte lyckas spara en baht månaden ut.
Hej

Precis så uppfattar jag det också, slutar aldrig att förvånas över den oerhörda generositeten som verkligen är äkta, men jag håller även med dig om att den gränsar till dumhet ibland, men det är oerhört charmigt och tilltalande, det är väl detta som gör Thailand lite unikt och extra trevligt tycker jag.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Detta du beskriver med Poliser och Militärer kan inte vara sant , Det har jag fått lära mig här på forumet , du kan aldrig bli kompis med en polis , detta trots att jag är det så skrattar ju vissa här och menar på att det är nonsens , som dessa mina kompisar jag hälsade på i Sattahip , Den ena chef i Pattaya , den andra jobbar i Rayong , riktigt bra polare :)

IMG_20180125_173225025.jpg

IMG_20180125_173048603.jpg

Hej

Precis så uppfattar jag det också, slutar aldrig att förvånas över den oerhörda generositeten som verkligen är äkta, men jag håller även med dig om att den gränsar till dumhet ibland, men det är oerhört charmigt och tilltalande, det är väl detta som gör Thailand lite unikt och extra trevligt tycker jag.

Mvh isan lover
Som upplysning är den fattiga befolkningen på landsbygden i Vietnam, Indonesien eller för den delen i Filippinerna mist lika generösa och bjuder verkligen till, det är nästan en förolämpning att tacka nej när dom bjuder.
Men det är uppskattat att ge tillbaka också, får man en kopp kaffe, frukt eller en skål soppa så brukar jag ge framför allt barnen lite pengar.
Thailand är inte unikt, men att fattiga förblir fattiga för dom ger bort det lilla dom har, kan ju tyckas dumt.

Hej

Mvh isan lover

Ja, härligt med lite dumhet, så att vi får uppleva lite charmighet.

Själv hade jag sagt ifrån och bett dom tänka om två gånger. Fast det är ju inte direkt charmigt.
Givmildhet är bra, men när det går över i idioti så är det inte ens charmigt.

Detta du beskriver med Poliser och Militärer kan inte vara sant , Det har jag fått lära mig här på forumet , du kan aldrig bli kompis med en polis , detta trots att jag är det så skrattar ju vissa här och menar på att det är nonsens , som dessa mina kompisar jag hälsade på i Sattahip , Den ena chef i Pattaya , den andra jobbar i Rayong , riktigt bra polare :)

IMG_20180125_173225025.jpg

IMG_20180125_173048603.jpg

Hej

Det är nog många som tror det, men självklart kan man bli detta.
Det är ju också vanliga människor och det finns det ju både bra och dåliga av.tror dessutom att det är en fördel att ha lite kontakter inom polisen, så träffar man trevliga poliser så varför inte umgås med dessa.
Var bjuden på polisens årsfest i. Chon Daen, fick sitta vid samma bord dom polischeferna och deras fruar, gratis mat och dryck hela kvällen, sen hemkörning i polisbil som för stt skoja satte på sirenen när vi kom fram.
En annan gång var jag med på invigning av en polisstation, mat och dryck samt molamuppträdande, dans natten lång.

Själv är jag ju väldigt emot alla former av militärt inflytande i landet, men jag har ändå varit ute och festat med fallskärmsjägare, vi hamnade till slut på en bordell, jag har varit bjuden på fest på militärbasen i Petchabun, blivit körd av ett fullt befäl som jag festade med till mitt hotell, i ett militärfordon som drog en stor kanon av något slag, glömmer aldrig hotellpersonalens reaktion när detta ekipage rullade in på hotellområdet och släppte av mig.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp