En väg tillbaka

Som upplysning är den fattiga befolkningen på landsbygden i Vietnam, Indonesien eller för den delen i Filippinerna mist lika generösa och bjuder verkligen till, det är nästan en förolämpning att tacka nej när dom bjuder.
Men det är uppskattat att ge tillbaka också, får man en kopp kaffe, frukt eller en skål soppa så brukar jag ge framför allt barnen lite pengar.
Thailand är inte unikt, men att fattiga förblir fattiga för dom ger bort det lilla dom har, kan ju tyckas dumt.

Hej

Stämmer, har upplevt det samma i Indonesien, Indien och Laos, men jag har fastnat för gott i Isaan.

Mvh isan lover

Split med dess skärgård är sjukt vackert, inget snack om det. Däremot så upplevde jag Kroatien i helhet som "dyrt".
Rumänskorna såg inte illa ut men var bara uppe i NÖ med en liten sväng ner till Ploiesti.

Europa är sjukt vackert men i förändring. Vet inte hur det ser ut på Algarvekusten nere i Portugal idag, men landet erbjuder fina villkor för pensionärer.

Brorsan strandade i Frankrike nära Spanska gränsen, magisk by.

Men vädret på vintern är trots allt inte som här nere, och friheten är borta. Den finns trots allt bara kvar i utvecklingsländerna.

Jag har inta varit i Kroatien ännu, men funderar på att vistas där senare i år.

Blev lite nyfiken på levnadkostnaderna i Kroatien och hittade denna översikt på nätet:

http://www.eu.dk/da/fakta-om-eu/statistik/prisniveauer-i-eu-landene#

Enligt den är det ganska billigt att leva i Kroatien, 66 % av genomsnitt EU jämnfört med 124% i Sverige!

prisindex.JPG

Jag har inta varit i Kroatien ännu, men funderar på att vistas där senare i år.

Blev lite nyfiken på levnadkostnaderna i Kroatien och hittade denna översikt på nätet:

http://www.eu.dk/da/fakta-om-eu/statistik/prisniveauer-i-eu-landene#

Enligt den är det ganska billigt att leva i Kroatien, 66 % av genomsnitt EU jämnfört med 124% i Sverige!

prisindex.JPG
Dom där prisindexen ger jag inte mycket för, beror ju helt på vilken std och typ av leverne man vill ha.

Dom där prisindexen ger jag inte mycket för, beror ju helt på vilken std och typ av leverne man vill ha.
Jag har en kollega som brukar åka till Kroatien på semester. han säger att det är otroligt prisvärt ... sen vet jag inte vad han har för referenser.

Jag har en kollega som brukar åka till Kroatien på semester. han säger att det är otroligt prisvärt ... sen vet jag inte vad han har för referenser.

Hej

Jag är nog beredd att hålla med honom där, själv har jag ju både jobbat och turistat i Kroatien, Serbien och Montenegro, visserligen är det ju några år sedan nu, men då var det både prisvärt och bra, mycket god mat, viner och öl som var helt ok, trevliga människor som var både generösa och ärliga.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Det här är en känd site för jämförelser om det mesta. Den har gott rykte.....
Där kan man ställa två platser mot varandra, som exempel Phuket vs Pattaya och få ett hum om läget.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/rankings_by_country.jsp

Nu brukar standard på boende följa detta index ganska väl och man får lägga in den egna livsstilen.
En dyr livsstil med goda viner, lagrade ostar och välhängt nötkött är kostsamt i alla länder men mer prisvärd i en del av dom.

Hej

Stämmer, har upplevt det samma i Indonesien, Indien och Laos, men jag har fastnat för gott i Isaan.

Mvh isan lover
Hej Isan Lover!
Du gör så gott reklam för Isan som väckte mitt intresse för denna ort .
Hur mycket kostar att köpa en bra Condo där?(45m²)
Hur mycket kostar för att leva som kung där eller statminister?
Hur är själva samhället? Är de vänligare än dem som är vana med faranger?
Ha det gott i Isan.

Hej Isan Lover!
Hur mycket kostar att köpa en bra Condo där?(45m²)
Hur mycket kostar för att leva som kung där eller statminister?
Hur är själva samhället? Är de vänligare än dem som är vana med faranger?
Ha det gott i Isan.
Haha , har du varit i Thailand ??? Isaan är ett större landområde som har flera Changwat/proviner ,Condo finns att köpa i de städer som finns i provinsen ,, tillex Khon Kaen , Udontani , Buriram , Korat mfl . Att leva son en statsminister är nog inte lämpligt , inte som den svenska nuvarande storkäftade i alla fall , då riskerar du att åka på stryk Hahaha, Thailändare gillar folk som har en ödmjuk stil, och ja , jag tycker att de är vänligare , generellt sätt vänligare än Norrlänningar i stort anser jag själv , dock inte lika vänliga som Stockholmare :):)555

Hej Isan Lover!

1. Hur mycket kostar att köpa en bra Condo där?(45m²)
2. Hur mycket kostar för att leva som kung där eller statminister?
3. Hur är själva samhället? Är de vänligare än dem som är vana med faranger?
Ha det gott i Isan.

Hej

1. Vad lägenheter kostar vet jag inte alls, vi håller ju till på landsbygden och där finns inget sånt, men ett hus i Udon Thani köpte frugans syster för 3.5 miljoner baht, det ligger i ett område med många falanger, det finns gemensam pool, säkerhetskontroll vid infarten o.s.v, detta hus var helt nybyggt och hon var första ägaren.
Ett äldre sånt här hus kostar mellan 1.5 och 2 miljoner baht uppe i Nong Khai, men då ganska centralt.

2. Samma här vet inget om det, själv lever vi ju billigt eftersom vi äter och bor på samma sätt som övriga i byn, men inte ens i städerna är det dyrt, man kan leva på allt ifrån 10 000 baht per månad till i princip hur mycket som helst.

3. Jag tycker absolut att folk är vänligare, ärligare, generösare och mer intresserade av utlänningar här uppe, det är lätt att få vänner och det är inte bara pengar det handlar om här, men jag är ju partisk och redan frälst så alla kanske inte upplever det på samma sätt.
Men det är helt klart stor skillnad mot en turistort, där handlar ju nästan allt om pengar, utlänningar ses ofta som en vandrande ATM, dubbel prissättning och blåsningar är vardag där, här uppe finns det betydligt mindre av detta.

Mvh isan lover

Hej

1. Vad lägenheter kostar vet jag inte alls, vi håller ju till på landsbygden och där finns inget sånt, men ett hus i Udon Thani köpte frugans syster för 3.5 miljoner baht, det ligger i ett område med många falanger, det finns gemensam pool, säkerhetskontroll vid infarten o.s.v, detta hus var helt nybyggt och hon var första ägaren.
Ett äldre sånt här hus kostar mellan 1.5 och 2 miljoner baht uppe i Nong Khai, men då ganska centralt.

2. Samma här vet inget om det, själv lever vi ju billigt eftersom vi äter och bor på samma sätt som övriga i byn, men inte ens i städerna är det dyrt, man kan leva på allt ifrån 10 000 baht per månad till i princip hur mycket som helst.

3. Jag tycker absolut att folk är vänligare, ärligare, generösare och mer intresserade av utlänningar här uppe, det är lätt att få vänner och det är inte bara pengar det handlar om här, men jag är ju partisk och redan frälst så alla kanske inte upplever det på samma sätt.
Men det är helt klart stor skillnad mot en turistort, där handlar ju nästan allt om pengar, utlänningar ses ofta som en vandrande ATM, dubbel prissättning och blåsningar är vardag där, här uppe finns det betydligt mindre av detta.

Mvh isan lover
Jag måste nog tyvärr hålla med dig i detta , tänkte på detta speciellt under MC turen förra månaden ,, bättre stil på folket utanför turistorterna , du behöver inte komma långt utanför ,, räcker med att komma ner till Rayong
:)

Ja speciellt Isaan är känt för att vara ”oblåst land” som vi brukar säga. Där är alla ärliga. Alla sitter runt lägerelden i armkrok och sjunger kampsånger för fred på jorden.

5555 ibland blir det bara för mycket.
Jo , så är det defakto, där sker nog lika mycket blåsningar , kanske är de bara mer duktiga på att smila :):)
När en Thai ser en Farang så ler de stort ,undrar varför och vad som då rör sig i skallen på dem :rolleyes::):):)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp