Jo men det där har vi ju hört förut IL , plussa på du bara hos "polis, immigration, Amphoe och grad av integration och position i samhället o.s.v."
En fråga , Vad har du för position i samhället ? Jag menar det Thailändska , det Svenska vet jag ju redan, du tycks tro att du har en särställning här i landet , varför du tror det skulle vara intressant att veta
Hej
Här var du lite tvetydig, samtidigt som du ställer en fråga om min position i samhället så säger du några rader ned, varför skulle det vara intressant och det kan man ju undra, kanske borde man fundera på det innan man frågar exakt det.
Min position i byn och området är att jag tillhör den grupp medelålders och äldre lite mer betrodda bynbor som brukar tillfrågas och få vara med och bestämma i frågor som rör byn och skolan m.m.
När det är insamlingar till skolan eller tempel eller liknande blir jag alltid ombedd att vara med, gå med dom första i ledet och vara en av dom som samlar in pengar, det känns som en ära.
När det är möten, begravningar, bröllop och tamboons o.s.v så placeras jag inte med frugan utan med männen och alla är måna om att jag ska ha det bra, ger mig mat och dryck, pratar vänligt med mig, äldre håller mig i handen och inte sällan placeras jag på samma bord som festens huvudpersoner.
Jag har en nära kontakt med skolorna i området, känner många av rektorerna i området, jag brukar tillsammans med frugan bli inbjuden att sitta med rektorerna och chefer ifrån den lokala skolledningen under tak i fåtöljer när det är nyårsfirande, barnens dag och idrottstävlingar o.s.v, då blir vi serverade av lärarna på den skola som håller i arrangemanget, själv brukar jag ibland bli ombedd att vara en av prisutdelarna vid tävlingar tillsammans med någon rektor och chef ifrån Amphoe.
Jag har en bra relation med vår egen bychef och jag känner ytterligare 3-4 bychefer ifrån byar i området, vi har träffats otaliga gånger under åren och besökt varandra i våra hem, druckit öl och ätit tillsammans, bychefen är den förste att önska mig välkommen tillbaka när jag dyker upp.
Jag har bra kontakt med polisen på vår närmaste polisstation och på dom två närmaste större Amphoe polisstationerna, flera personliga vänner och även släkt till frugan, vi träffas om inte dagligen så i vart fall flera gånger i veckan i olika sammanhang, ute på farmen, marknaden, begravningar, bröllop, tamboons och när jag ärbute och tar en tur på salengen, känner mig välkomnad och blir ofta bjuden på öl och whiskey av polisen.
Jag har också kontakt med dom som försöker organisera bönderna i området, blir inbjuden på deras möten när det kommer representanter ifrån större delen av Isan, jag har ju ingen position där men uppskattar att dom bjuder in mig och låter mig höra hur dom resonerar och hur det går för dom.
Detta var lite om hur livet ter sig i byn för mig och ett försök ifrån min sida att beskriva min position, men det är inte lätt, allt bara rullar på och är sammanvävt på något sätt.
Mvh isan lover