Hva land er best å bo i som expat .

Det är inte längre märkvärdigt att vara västerlänning, många som för länge sedan övergick till att favorisera japaner, koreaner.

Men visst kan det gå. En polares lillebrorsa, svensk, är ingift i en thailändsk överklassfamilj. Stora landägare nära BTS, äger stålfabrik och kan sannolikt räknas som miljardärer.

/ SatanG
Hej

Ja det var som sagt längesedan det var märkvärdigt, ovanligt och exotiskt att vara falang i Thailand och grannländerna.

Mvh isan lover

Jag har fått till det med min teerak och jag skiter högaktningsfullt i vilken eventuell klass hon härstammar från. Hon är den hon är oavsett bakgrund och jag älskar fortfarande henne för det efter snart 15 år. Och om hon så hade varit en f d bartjej hade det varit helt betydelselöst.
Eftersom du citerar mig så antar jag att du menar att jag på något sätt bryr mig om vilken klass din, eller andras, fruar kommer från, och det gör jag givetvis inte. Om det är så mina skriverier framstår så får jag uttrycka mig tydligare framöver.

Mitt påstående var att det är lätt för en västerlänning att ”skaffa” en fru från Thailand/Filippinerna/Vietnam (men inte nödvändigtvis lätt att behålla henne) på grund av den svåra ekonomiska situation många av kvinnorna där befinner sig i, men att det inte längre är så lätt om tjejen tillhör medelklassen då de numera tjänar lika bra som den svenska medelklassen.

Jag ser inget nedlåtande eller fördömande i den argumentationen, men så kanske du, och andra, ser det.

Hahaha ja bartjejer måste vara det ultimata om man är rik. De kan man ju aldrig nå om man inte är superrik, eller nåt sånt :)

/ SatanG

Du behöver inte vara superrik och det beror ju på vad du fikar efter.

Du behöver inte vara krösus för att ha råd med en två veckors semester i Pattaya.

Planerar du att hitta frugan så är det ju klart att det blir dyrare.

BTT

Stämmer nog bra, det är ungefär den uppfattningen jag fått.
Det känns ju ganska uteslutet att flytta till Sverige och börja om som städskalle eller bakom disken på det lokala thaihaket :)
Hade gärna testat Australien ett tag men det blir nog inget med det, har ju gamla föräldrar som man vill hälsa på ibland så den resvägen känns ju ganska kall. Kanske UK kunde vara ett alternativ, får se hur det spelar ut härnere också.

För oss känns Thailand helt klart som ett bra val så det är inget måste att flytta någonstans. Som du skriver så har ju även lönenivåerna klivit upp ganska ordentligt härnere och Sverige är knappast ett land med högre lön numera, troligen lägre.

Googlade runt lite på jobb i Sverige som skulle passat, alla begärde att sökanden kunde Svenska. Går väl visserligen lära sig men det tar ju, som sagt, tid och det kan ju bli ett problem. Jepp, remotejobb låter isf som bästa lösningen alt. ett land med engelska som förstaspråk.

/ SatanG

Skulle svenskar i allmänhet ha lägre lön än thailändare i Thailand?

Nu får du nog kamma till dig.

BTT

Skulle svenskar i allmänhet ha lägre lön än thailändare i Thailand?

Nu får du nog kamma till dig.

BTT

Haha kamma mig, nu begär du lite väl mycket.

Nej jag menar naturligtvis inte att medellönen i Thailand är högre än i Sverige.
Men om man kommit lite högre på stegen härnere tror jag man kan dra in liknande eller mer.

MIn begränsade kunskap om svenskarnas lön/köpkraft är att den under ganska lång tid halkat efter många länder.

/ SatanG

MIn begränsade kunskap om svenskarnas lön/köpkraft är att den under ganska lång tid halkat efter många länder.

/ SatanG
Hej

Svenskar har nog tappat i köpkraft i många länder men i Sverige är det fortfarande helt ok, sen får man ju även ta med i beräkningen att mycket av det man får betala själv eller skaffa sig via försäkringar är gratis (läs skattefinansierat) här så är det ju inte överallt, Sverige placerade ju sig nyligen i en undersökning på plats tre i världen att leva i och det är ju inte så dåligt.

Mvh isan lover

Hej

Svenskar har nog tappat i köpkraft i många länder men i Sverige är det fortfarande helt ok, sen får man ju även ta med i beräkningen att mycket av det man får betala själv eller skaffa sig via försäkringar är gratis (läs skattefinansierat) här så är det ju inte överallt, Sverige placerade ju sig nyligen i en undersökning på plats tre i världen att leva i och det är ju inte så dåligt.

Mvh isan lover

Dessvärre fick jag ingen inbjudan till undersökningen (brevledes naturligtvis)

Hej

Mvh isan lover

Tredjeplats i vad, bidragsberoende?
Var det måhända en global undersökning bestående av 10 noga utvalda länder?
Såg någonstans att Sek har förlorat runt 20% på två år, en mycket hög inflation, sämst tillväxt av alla OECD-länderna, folket bland de högst belånade.

Vilka länder i världen har haft en lika usel värdeutveckling på valutan som Sverige de senaste 10-20 åren?
Fast vi måste ju vara lite positiv också, bidragstagarna fick en lönehöjning på 10.7% förra året då socialbidrag/garantipension höjs med inflationen.

/ SatanG

Såg någonstans att Sek har förlorat runt 20% på två år, en mycket hög inflation, sämst tillväxt av alla OECD-länderna, folket bland de högst belånade.

Vilka länder i världen har haft en lika usel värdeutveckling på valutan som Sverige de senaste 10-20 åren?
Fast vi måste ju vara lite positiv också, bidragstagarna fick en lönehöjning på 10.7% förra året då socialbidrag/garantipension höjs med inflationen.

/ SatanG
Här kom Sverige på 3:dje plats och Thailand 29:e.

FB_IMG_1694671089998.jpg

Screenshot_20230914_125747_Facebook.jpg

/ SatanG
Hej

These are the 10 best countries in the world for business, social purpose and more—the U.S. isn’t in the top 3​

Published Wed, Sep 13 202312:33 PM EDT

Switzerland is home to cities that rank among the highest for quality of life, including Zürich, Geneva and Basel, according to a 2019 report from Deutsche Bank.
Don’t miss: Portugal is the best European country for retirement based on cost of living, healthcare and more
Though residents have high in quality of life, Switzerland is also one of the countries with the highest cost of living. On average, it is 56.5% higher than in the United States, according to Numbeo. Renting in Switzerland is also, on average, 6.5% higher than in the U.S.

The 10 best countries in the world​

1. Switzerland
  2. Canada
  3. Sweden
  4. Australia
  5. United States
  6. Japan
  7. Germany
  8. New Zealand
  9. United Kingdom
  10. Netherlands
Canada is the No. 2 best country in the world.
The country has a GDP of $2.14 trillion and is the second-largest country by total area after Russia.
In terms of cost of living, Canada is, on average, 11.2% lower than the United States, and renting in the country is 30.4% lower than in the U.S., according to Numbeo.
Canada also ranked as the third best country for quality of life, according to U.S. News and World Report. The country is known for its affordability, access to education and healthcare system.

Sweden rounds out the top three. The country is best known for its free healthcare and college education programs, according to U.S. News and World Report.

Sweden’s people boast one of the longest life expectancies, with the average age being 82.8 years, according to the CIA World Factbook. They are also known for being some of the world’s most generous, donating about one percent of the gross national product to humanitarian aid programs annually.

Sweden has one of the world’s highest GDP per capita and ranks highly in terms of quality of life, health, education, income equality, gender equality and prosperity.

For example, Sweden has one of the best parental leave policies in the world. Parents are entitled to 480 days of paid parental leave when a child is born or adopted. Should there be two, each parent is entitled to 240 of those days.

According to Numbeo, the cost of living in Sweden is, on average, 20.9% lower than in the United States, while renting is, on average, 57.5% lower.

Mvh isan lover

Hej

Det är samma undersökning jag hänvisade till, bra resultat både för Sverige och Thailand som har lite olika förutsättningar.

Mvh isan lover

Och här är de parametrar de utgår ifrån enligt Wiki.
Man tittar bland annat på ländernas BNP, förväntat livslängd, köpkraft, jämlikhet och sjukvård. Med utgångspunkt från den Västerländska synen på just dessa ämnen. Tagit direkt från wiki.

Som jag och andra skrivet tidigare, att leva säkert så länge man lever har Sverige ju tidigare varit i topp på, därav av den höga men dock, som vi nu vet, dalande siffran.

Thailand är alltså bedömt på samma sätt, jojo. Tror nog att inre lycka, frihet, klimat, inkomster i förhållande till utgifter, ensamma unga, ensamma äldre etc. glömts bort lite, eller hur ?

Personligen lever jag hellre glad och lycklig de dagar jag lever, än att konstant vara så fokuserad på att få så många dagar som möjligt i livet, att man glömmer att vara just lycklig varje dag. Eller hur...?
:offtopic:Fyra små öl i månaden i Sverige sedan har man rätt till hjälp av sjukvården, och denna slutledning och rekommendation har kostat massor med miljoner att ta fram. ännu en undersökning, denna gång gjord, utredd men som det visade sig, googla, i det närmaste rakt av översatta slutsats och rekomendation, som nu förmedlas till det 3:e lyckligaste folket i världen, låt mig småleeeeeeeeeee' :laugh2: :laugh2::beer:

Sedan finns det andra undersökningar som påvisar att Svenskar har en nostalgisk syn på hur Sverige fungerar NU, och många tror att det fortfarande är som det var för läääääänge sedan. men det tar vi i en annan tråd.

Senast ändrad:
Hej

These are the 10 best countries in the world for business, social purpose and more—the U.S. isn’t in the top 3​

Published Wed, Sep 13 202312:33 PM EDT

Switzerland is home to cities that rank among the highest for quality of life, including Zürich, Geneva and Basel, according to a 2019 report from Deutsche Bank.
Don’t miss: Portugal is the best European country for retirement based on cost of living, healthcare and more
Though residents have high in quality of life, Switzerland is also one of the countries with the highest cost of living. On average, it is 56.5% higher than in the United States, according to Numbeo. Renting in Switzerland is also, on average, 6.5% higher than in the U.S.

The 10 best countries in the world​

1. Switzerland
  2. Canada
  3. Sweden
  4. Australia
  5. United States
  6. Japan
  7. Germany
  8. New Zealand
  9. United Kingdom
  10. Netherlands
Canada is the No. 2 best country in the world.
The country has a GDP of $2.14 trillion and is the second-largest country by total area after Russia.
In terms of cost of living, Canada is, on average, 11.2% lower than the United States, and renting in the country is 30.4% lower than in the U.S., according to Numbeo.
Canada also ranked as the third best country for quality of life, according to U.S. News and World Report. The country is known for its affordability, access to education and healthcare system.

Sweden rounds out the top three. The country is best known for its free healthcare and college education programs, according to U.S. News and World Report.

Sweden’s people boast one of the longest life expectancies, with the average age being 82.8 years, according to the CIA World Factbook. They are also known for being some of the world’s most generous, donating about one percent of the gross national product to humanitarian aid programs annually.

Sweden has one of the world’s highest GDP per capita and ranks highly in terms of quality of life, health, education, income equality, gender equality and prosperity.

For example, Sweden has one of the best parental leave policies in the world. Parents are entitled to 480 days of paid parental leave when a child is born or adopted. Should there be two, each parent is entitled to 240 of those days.

According to Numbeo, the cost of living in Sweden is, on average, 20.9% lower than in the United States, while renting is, on average, 57.5% lower.

Mvh isan lover

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
699
Raderad medlem 8711
R
R
  • Låst
Svar