Faranger borde veta detta

Ni kan få två exempel.

Nr 1, mc finansieras i Thailand till ca 35 % ränta. Ingen med lite ekonomisk bildning köper sådana villkor men det funkar fint i Isaan. Normal ränta för fordonsköp är under 10 %

Nr 2, Telenor erbjuder telefonitjänster med data per minut till Thai men till turister med data per Mbyte. Det förra innebär att pengar i potten försvinner om du inte stänger av datatrafiken på din telefon, ingen västerlänning accepterar detta, därav en annan policy på turisternas sim kort.

Det går inte att ändra policy på thai-korten men väl på turistkorten...

Omoral eller bra affärsmodell? Jag anser att man utnyttjar okunskap för att tjäna pengar vilket för nig är omoraliskt!

Ni kan få två exempel.

Nr 1, mc finansieras i Thailand till ca 35 % ränta. Ingen med lite ekonomisk bildning köper sådana villkor men det funkar fint i Isaan. Normal ränta för fordonsköp är under 10 %

Nr 2, Telenor erbjuder telefonitjänster med data per minut till Thai men till turister med data per Mbyte. Det förra innebär att pengar i potten försvinner om du inte stänger av datatrafiken på din telefon, ingen västerlänning accepterar detta, därav en annan policy på turisternas sim kort.

Omoral eller bra affärsmodell? Jag anser att man utnyttjar okunskap för att tjäna pengar vilket för nig är omoraliskt!
Vad menar du med att det inte går att ändra policy på Thaikorten?
Om du menar ändra i efterhand vilken typ av tjänst du vill ha på kortet, så går det utmärkt, görs med ett par klick på din telefon, antingen en nummer kombination eller tex. på Ais kundtjänst hemsida där du har ett rätt gott urval https://eservice.ais.co.th/eServiceWeb/ eller så går man till butiken och fixar det.
Själv har jag ringer till vanlig kostnad med internet 3gb unlimited speed för att sedan gå ner i fart när dom är förbrukade.

Ja, så är det ju i Sverige också, så fort en falafel öppnar, så öppnar en till vägg i vägg eller tiotalet meter därifrån. Ser man inte minst omkring Möllan i Malmö, kan ligga både tre och fyra falafel inom 100 meter.

Jag har förstått att folk från länder som är vana vid att vara små entreprenörer inkluderar oftast hela släkten och för att försäkra sig om att alla kan sälja, öppnar de gärna intill varandra.

Många affärer eller marknadsstånd som här på Möllan ägs av samma familj och alla säljer de grönsaker t ex. Det borgar för att säljer en dåligt en dag, säljer den andre eller tredje kanske bättre.

Eller så gör det så att en sänker sina priser för att kunna sälja mer, på så sätt ser de till att någon alltid säljer, är ju ganska smart faktiskt. Dessutom förhindrar de också konkurrens och alla samarbetar och i slutändan tjänar de på det.

Behöver ju inte vara en släkt eller familj, utan det kan ju vara fler familjer som samarbetar, där har vi ju svagheten i vårt sätt att tänka, här skall alla konkurrera enskilt med varandra.

Så visst har vi mycket vi kan lära av andra kulturer!

Inget av det du beskriver finns i min del av Sverige i alla fall.

Jag är nog trög som inte ens vad en falafel är för något. Pizza finns här i alla fall :):):)

Vad menar du med att det inte går att ändra policy på Thaikorten?
Om du menar ändra i efterhand vilken typ av tjänst du vill ha på kortet, så går det utmärkt, görs med ett par klick på din telefon, antingen en nummer kombination eller tex. på Ais kundtjänst hemsida där du har ett rätt gott urval https://eservice.ais.co.th/eServiceWeb/ eller så går man till butiken och fixar det.
Själv har jag ringer till vanlig kostnad med internet 3gb unlimited speed för att sedan gå ner i fart när dom är förbrukade.

Jag talade om DTAC (Telenor), de andra operatörerna vet jag inget om. De hela är lite komplicerat vilket just är grejen med bedrägeri baserat på kunskap.

Policyn gäller den grundläggande inställningen för när du inte köpt någon tjänst för Internet. Om du t ex köper Internet för en vecka och slår på datatrafik så kommer det när veckan är över och du inte slagit av data att dras runt en baht i minuten så länge data är påslaget - oavsett att du inte använder Internet - vilket tömmer din kredit på några timmar.

Detta sker inte på simkort för turister som du köper på t ex flygplatsen och måste registrera med pass. De korten tar endast betalt för trafik du använder.

Jag talade om DTAC (Telenor), de andra operatörerna vet jag inget om. De hela är lite komplicerat vilket just är grejen med bedrägeri baserat på kunskap.

Policyn gäller den grundläggande inställningen för när du inte köpt någon tjänst för Internet. Om du t ex köper Internet för en vecka och slår på datatrafik så kommer det när veckan är över och du inte slagit av data att dras runt en baht i minuten så länge data är påslaget - oavsett att du inte använder Internet - vilket tömmer din kredit på några timmar.

Detta sker inte på simkort för turister som du köper på t ex flygplatsen och måste registrera med pass. De korten tar endast betalt för trafik du använder.
Trodde jag var vanligt, exakt samma gäller på dom kontantkort jag känner till i Sverige med.
Tex. Har du comviq kontant i bas och laddar på med comviq Amigos så gäller det i 30 dagar sen går det,över till basprogrammet igen och dras per minut elle mb.

Du kan ju teckna fast abonemang på korten här nere med om du vill det, men sålänge man kör kontantkort så gäller väl självklart den policyn, var iallafall självklar för mig som också alltid haft kontantkort i Sverige.

Eller menar du att det dras 1 baht i minuten även om det inte används?
Byt isåfall till AIS för där dras det för datamängd du använder.

Skall inte lita på Norrmän ;)

Eller menar du att det dras 1 baht i minuten även om det inte används?
Byt isåfall till AIS för där dras det för datamängd du använder.

Skall inte lita på Norrmän ;)

Ja, det är just det som är problemet, det dras varje minut oavsett om det används eller inte. Jag har drivit detta hela vägen hos Dtac men attityden är att "skyll dig själv" om du inte stänger av datatrafiken,

De är dock medvetna om de orimliga och betalar tillbaka "stulna" pengar om man bråkar, Thai bråkar ju aldrig...

Detta var bara ett par exempel på hur rika, utbildade människor använder sin kunskap och sina resurser till att blåsa fattiga okunniga människor.

Det oreglerade Thailand är ett Eldorado för de som vill berika sig på andras bekostnad. Sådant som inte fungerar i välutbildade länder med regleringar och fungerande myndigheter.

Då tänker jag att man kanske kunde vädja till moral och etik men det verkar som vi behöver lagar för att stoppa sådant.

Mackes jag har jobbat med produktutveckling och planerat försäljningskampanjer samt rent allmänt funderat vad som går och sälja när jag jobbade.
Jag undrar om du vill jobba med kaffe eller vill du tjäna pengar.
I så fall kan jag ge dig ett tips. Börja kränga pizza, det är så enkelt att tillverka Om man kan förstås. Investering försumbar.
Har räknat att det går att tillverka en riktigt bra bizza på säg 20 - 40 bath totalt. Säljer du dom för 150 så är det billigt för kunden.
Såna marginaler kommer inte ofta och det är verklighet i Thailand idag.
Moraliskt ok och helt otrolig profit.
Varför jag inte gör det själv då, jo jag är pensionär och får inte jobba
Du kan tjäna massor och det är helt moraliskt ok tycker jag.
När jag började på sextiotalet som lärling på bageri/konditori hade vi såna marginaler.
Det förekommer inte i Sverige idag men det gör det i Thailand. Det finns några andra områden med som jag inte går in på men visst är det moraliskt rätt att tjäna pengar fast håller med dig samma pris för thai som farang.

Mackes jag har jobbat med produktutveckling och planerat försäljningskampanjer samt rent allmänt funderat vad som går och sälja när jag jobbade.
Jag undrar om du vill jobba med kaffe eller vill du tjäna pengar.
I så fall kan jag ge dig ett tips. Börja kränga pizza, det är så enkelt att tillverka Om man kan förstås. Investering försumbar.
Har räknat att det går att tillverka en riktigt bra bizza på säg 20 - 40 bath totalt. Säljer du dom för 150 så är det billigt för kunden.
Såna marginaler kommer inte ofta och det är verklighet i Thailand idag.
Moraliskt ok och helt otrolig profit.
Varför jag inte gör det själv då, jo jag är pensionär och får inte jobba
Du kan tjäna massor och det är helt moraliskt ok tycker jag.
När jag började på sextiotalet som lärling på bageri/konditori hade vi såna marginaler.
Det förekommer inte i Sverige idag men det gör det i Thailand. Det finns några andra områden med som jag inte går in på men visst är det moraliskt rätt att tjäna pengar fast håller med dig samma pris för thai som farang.

Tack för tipset, jag är dock också pensionär och har varken lust eller energi till ett sådant jobb. Om du har läst mina tidigare inlägg så tror jag att det framgår att mitt mål bara är att min fru skall kunna försörja sig. Hon är på god väg nu med att göra bakverk som visat sig vara populärt. Hon har säkert drömmar om en förmögenhet också så jag skall tipsa henne. Problemet är att hitta bra personal om man skall ha många verksamhetsgrenar, jag tror det finns ett värde i att fokusera på en, d v s i vårt fall konditori.

Jag har alltid haft inställningen att det blir bäst resultat om du har en passion för det du gör, vilket är fallet för min fru nu. Att fokusera på pengarna leder oftast inte till ett bra resultat för verksamheten, men visst kan man bli rik.

Ursäkta inhoppet, har också funderat på detta med pizza, men själv kommit klart fram till att pizza nog är alldeles för dyrt att tillverka i liten skala.

Hur många pizzor tror du Mr. Jo att man måste producera innan man kommer ner på 20-40 baht i kostnad per pizza? Risken enligt mitt förmenande, är att minimum-kvantitets-försäljningen är så hög, så dit når du aldrig, så du hamnar du på en mycket högre nettokostnad för den stackars pizzan.

När jag gör en pizza till mig själv och några till familjen, så snuddar man nästan 80-100 baht per pizza i kostnad, naturligtvis beroende på vad man lägger på sagda pizza. Men det blir snabbt billigare, om jag istället för 4 pizzor, gör låt säga, 15 pizzor istället naturligtvis o.s.v.

Men undrar i alla fall, att komma ner i dina 20 baht, så tror jag att det är ogörligt fullständigt..

Vi har ägnat delar av dagen att åkt runt på MC mellan Pranburi och Hua Hin och besökt många village och gator.
Huvudmotivet var att hitta ett hus att hyra till en vän.
Det som har slagit mig mest är hur många ”business” som startats för att sen läggas ner överallt. Det är "laundry", "cafe", ”beauty”, " hair”, massage, thaifood , biljard och barer. Max 1 år sen har man gett upp.
Inte mycket av marknadsanalyser verkar det som, utan mer som att man startar upp något man vill jobba med istället för att kunna leva på verksamheten.
Kanske med farangbidrag?

På denna tur hittade vi mer än 50 husobjekt till uthyrning som hade skylt med telefonnummer men jag tror nog antalet är det dubbla.
Till salu är mycket mer.

Inte säljare och uthyrarens marknad.

Vi har ägnat delar av dagen att åkt runt på MC mellan Pranburi och Hua Hin och besökt många village och gator.
Huvudmotivet var att hitta ett hus att hyra till en vän.
Det som har slagit mig mest är hur många ”business” som startats för att sen läggas ner överallt. Det är "laundry", "cafe", ”beauty”, " hair”, massage, thaifood , biljard och barer. Max 1 år sen har man gett upp.
Inte mycket av marknadsanalyser verkar det som, utan mer som att man startar upp något man vill jobba med istället för att kunna leva på verksamheten.
Kanske med farangbidrag?

På denna tur hittade vi mer än 50 husobjekt till uthyrning som hade skylt med telefonnummer men jag tror nog antalet är det dubbla.
Till salu är mycket mer.

Inte säljare och uthyrarens marknad.
Vet inte hur det är i HH, när jag åkte runt och letade hus själv uppe på Pratumnak i Pattaya för några år sen märkte jag hur oaktuella skyltarna var och folk var bara lata och lät dom hänga kvar.
Jag ringde på telefon, knackade dörr där jag såg skyltar, inte ett enda av husen var lediga. Vissa hade mäklarskyltar, frågade varför dom lät dom hänga kvar, kunde hänga där som reklam.
Där var det inte dubbelt, efter mycket letande hittade vi ett till slut, men det var inte lätt.
Försökte hitta annat hus men fann inget så bytte område, så inte alltid antalet skyltar berättar hur många hus som är lediga i området ;)

Jag trodde med att det var inte uthyrarnas och försäljarnas marknad.
Ack vad jag bedrog mig när man som jag iallafall inte bor i vad som helst.
Skiten som står tomt, där inte jag vill bo iallafall.
Fina prisvärda husen i dom intressanta områdena verkar gå snabbt här (i Pattaya) för jag har alltid haft problem att fixa fint prisvärt hus i dom områden jag kan tänka mig, första hands valen har alltid vart uthyrda, så lite som att jag har fått nöja mig med det jag fått.
Så är det ett område med många tomma hus skall man nog tänka en gång till innan man hyr och kolla in stället bättre ;)

Ja, logiken blir man inte klok på, trots massor av tomma nya osålda hus eller ej uthyrda så byggs det med nya objekt hela tiden i samma område. En aldrig avstannande process.
Hus stiger inte i värde i sådana områden eller om det är pengatvätt som är motivet.
Är det av stolthet många ägare inte kan tänka sig gå ner i pris utan biter ihop för att hålla skenet uppe.

Det ju direkt inga små enkla hus utan stora vräkiga med + 4 rum och trädgård som står öde och förfaller, men med reglerna om utlänningars ägande av mark och hus så är condos attraktivare för den kundkretsen.

Att många skyltar är gamla med inaktuella nummer är mycket vanligt.

Ni kan få två exempel.

Hmm, jag ifrågasatte ditt påstående att de flesta rika har dålig moral och är oärliga och du ger ett exempel på ett norskt multinationellt företag som har tveksamma telefonkort?

Om det var det bästa du kunde komma på så står jag nog fast vid att det mest handlar om att du vill att de som är rika ska vara onda och de fattiga ska vara goda. Då du är för intelligent för att tro på din egen grova generalisering så trasslar du in dig i en märklig argumentation du aldrig kommer ta dig ur.

Visst finns det många oärliga rika människor i Thailand men det är precis lika vanligt med oärlighet bland de fattiga, de har bara inte samma möjlighet och förmåga att sno åt sig lika mycket.

Hmm, jag ifrågasatte ditt påstående att de flesta rika har dålig moral och är oärliga och du ger ett exempel på ett norskt multinationellt företag som har tveksamma telefonkort?

Om det var det bästa du kunde komma på så står jag nog fast vid att det mest handlar om att du vill att de som är rika ska vara onda och de fattiga ska vara goda. Då du är för intelligent för att tro på din egen grova generalisering så trasslar du in dig i en märklig argumentation du aldrig kommer ta dig ur.

Visst finns det många oärliga rika människor i Thailand men det är precis lika vanligt med oärlighet bland de fattiga, de har bara inte samma möjlighet och förmåga att sno åt sig lika mycket.

Jag tog två tydliga exempel ur vardagen i Thailand, var ägarna kommer ifrån spelar mindre roll. Sedan har jag aldrig sagt eller tyckt att de flesta rika har dålig moral, jag sa att min erfarenhet är att de som håller på med stora affärer och tjänar mycket pengar ofta har en bristande moral jämfört mot människor ur "enkla" förhållanden.

Vad skulle mitt intresse i att utpeka alla rika som onda? Det finns gott om exempel på goda och rika människor. Jag är dessutom själv ganska välbeställd. Detta är bara reflektioner från livet i båda läger.

Det
Ursäkta inhoppet, har också funderat på detta med pizza, men själv kommit klart fram till att pizza nog är alldeles för dyrt att tillverka i liten skala.

Hur många pizzor tror du Mr. Jo att man måste producera innan man kommer ner på 20-40 baht i kostnad per pizza? Risken enligt mitt förmenande, är att minimum-kvantitets-försäljningen är så hög, så dit når du aldrig, så du hamnar du på en mycket högre nettokostnad för den stackars pizzan.

När jag gör en pizza till mig själv och några till familjen, så snuddar man nästan 80-100 baht per pizza i kostnad, naturligtvis beroende på vad man lägger på sagda pizza. Men det blir snabbt billigare, om jag istället för 4 pizzor, gör låt säga, 15 pizzor istället naturligtvis o.s.v.

Men undrar i alla fall, att komma ner i dina 20 baht, så tror jag att det är ogörligt fullständigt..

Är inte så mycket dyrare att tillverka i liten skala bara du har en vettig ugn helst vedeldad som du kan använda till annat också.
Tar en beräkning från en pizzabagarens beräkning i Sverige och kan säga att det blir definitivt inte dyrare här. Alltså inte mina siffror.

"En enkel Cappriciosa
1kr degen
50 öre Tomat sås
50 öre ost
1.5kr skinkan
1kr Champinjonerna
25 Öre Krydder
25 Öre Olja ( matolja eller oliv olja)

= 5kr 50öre pizzan ( Då skall man inte ta mer än 50kr )

En dyrare pizza som ex : Babylon
Innehåller Tomat.ost,oxfile,skinka,champi, vitlök,Bea sås
Kostar o tillverka denna:
Tomat 50öre
Ost 50öre
skinkan 1,5kr
champinjoner 1kr
Krydder 25öre
25 Öre Olja ( matolja eller oliv olja)
Vitlök om färska 1kr annars 25 öre om det är krydda
Bea sås 2kr
Oxfile 10kr
=c.a 17kr 50 öre
Denna pizza skall man inte ta mer än 50kr för .
När jag säger inte mer än 50kr
Då räknar jag med personal kostnader och elräkningar o hyran i varje pizza men det får ändå inte kosta mer än 50kr .
Sen givetvis beror på vart pizzerian är någonstans och hur mycket kunder den pizzerian har men om vi räknar så här säg att pizzerian är i Göteborg och har c.a 200 kunder om dagen räkna ut det själva :
200kr * 50kr = 10 000kr
kostar att tillverka pizzan säg 20kr
20kr * 200 = 4000kr
Då blir det en ren vinst på 6000kr om dagen"

Där slut med citat, kan säga att han räknar inte skatten som drar ner vinsten i Sverige rejält.
Gjorde själv 40 pizzor förra songkran till vänner och löst folk och räknade råvarukostnaden, totalt tusen bath och det blir 25 bath pizza.
Tror att när vi gör hemmapizza så är inte ekonomi det vi tänker på som när man håller på med affärer. Då är det viktigt med standardvikt.
Jag är närmast förvånad vilka priser de tar för pizza här, därför reagerade jag.
Undrar om allt detta inte är OT eller ingår på det faranger borde veta :p

Liknande trådar

Tillbaka
Topp