Faranger borde veta detta

40 pizzor och en kostnad på 1000 baht, alltså 25 baht pizzan.... Låter helt enkelt fantastiskt, har gjort pizzor här hemma nu under 9 år snart, och priserna ligger inte i närheten av vad du presterar i ditt inlägg...

Klarade du att göra pizza till de priserna här, så skulle du fan inte jag vilja äta eländet. Hur lite ost och andra saker ligger inte på dina pizzor. Riven ost på MAKRO kostar väl runt 400 baht nånting för ett 1 kilo-paket tror jag?? Även om det varierar mer uppåt än det i pris..

Du skall ha skinka svindyrt i Thailand, och då osten jag nämnde svindyrt i Thailand, tomatpasta, kanske ananas på burk och allt det andra du vill ha på pizzorna.. Så för att göra en pizz som inte ser ut som en småländsk pizza med skit-snålt med matvaror på, så tror jag att det kostar bra mycket mer än du får ihop...

Jösses säger jag..De priserna i från Sverige som du drar till med fungerar överhuvudtaget absolut INTE i Thailand... Glöm det tycker jag i alla fall.. Här är det mycket dyrare än så att göra en god pizza med hyggligt med ost på, hyggligt med skinka på hyggligt med ananas på samt tomatpasta och vad som sedan till kommer, pizzadegen oräknad förstås som ju tillkommer....

Jag bor i Chaiyaphum och dina priser ligger MILATALS ifrån...

Det

Är inte så mycket dyrare att tillverka i liten skala bara du har en vettig ugn helst vedeldad som du kan använda till annat också.
Tar en beräkning från en pizzabagarens beräkning i Sverige och kan säga att det blir definitivt inte dyrare här. Alltså inte mina siffror.

"En enkel Cappriciosa
1kr degen
50 öre Tomat sås
50 öre ost
1.5kr skinkan
1kr Champinjonerna
25 Öre Krydder
25 Öre Olja ( matolja eller oliv olja)

= 5kr 50öre pizzan ( Då skall man inte ta mer än 50kr )

En dyrare pizza som ex : Babylon
Innehåller Tomat.ost,oxfile,skinka,champi, vitlök,Bea sås
Kostar o tillverka denna:
Tomat 50öre
Ost 50öre
skinkan 1,5kr
champinjoner 1kr
Krydder 25öre
25 Öre Olja ( matolja eller oliv olja)
Vitlök om färska 1kr annars 25 öre om det är krydda
Bea sås 2kr
Oxfile 10kr
=c.a 17kr 50 öre
Denna pizza skall man inte ta mer än 50kr för .
När jag säger inte mer än 50kr
Då räknar jag med personal kostnader och elräkningar o hyran i varje pizza men det får ändå inte kosta mer än 50kr .
Sen givetvis beror på vart pizzerian är någonstans och hur mycket kunder den pizzerian har men om vi räknar så här säg att pizzerian är i Göteborg och har c.a 200 kunder om dagen räkna ut det själva :
200kr * 50kr = 10 000kr
kostar att tillverka pizzan säg 20kr
20kr * 200 = 4000kr
Då blir det en ren vinst på 6000kr om dagen"

Där slut med citat, kan säga att han räknar inte skatten som drar ner vinsten i Sverige rejält.
Gjorde själv 40 pizzor förra songkran till vänner och löst folk och räknade råvarukostnaden, totalt tusen bath och det blir 25 bath pizza.
Tror att när vi gör hemmapizza så är inte ekonomi det vi tänker på som när man håller på med affärer. Då är det viktigt med standardvikt.
Jag är närmast förvånad vilka priser de tar för pizza här, därför reagerade jag.
Undrar om allt detta inte är OT eller ingår på det faranger borde veta :p
Roligt att detta med pizza kom upp, nämnde för frugan när vi va nere sist, tror det skulle funka med pizza för att försörja sig i phimai, mycket ungdomar och inga öppna ställen efter 20.00
Du gav mig vatten på kvarn:D;)nu är inte tanken att jag skulle stå och knåda deg dag ut å in, men frugan kanske vill göra något då hon är 17 år yngre;)om vi flyttar ner:)

Jag tvivlar lite också på dessa priser för ost och skinka i Thailand ... skulle vara intressant att veta var du köper ost till det priset ... även mjöl är väl dyrare ... thaipizza finns ju med majonnäs på och utan ost ... de är ju inte så goda
Men tror på iden i sig att det går göra pengar på mat, men främst till faranger .. dock där faranger som har råd att köpa bor ju i turistområden med dyrare hyra och personalkostnader ....

40 pizzor och en kostnad på 1000 baht, alltså 25 baht pizzan.... Låter helt enkelt fantastiskt, har gjort pizzor här hemma nu under 9 år snart, och priserna ligger inte i närheten av vad du presterar i ditt inlägg...

Klarade du att göra pizza till de priserna här, så skulle du fan inte jag vilja äta eländet. Hur lite ost och andra saker ligger inte på dina pizzor. Riven ost på MAKRO kostar väl runt 400 baht nånting för ett 1 kilo-paket tror jag?? Även om det varierar mer uppåt än det i pris..

Du skall ha skinka svindyrt i Thailand, och då osten jag nämnde svindyrt i Thailand, tomatpasta, kanske ananas på burk och allt det andra du vill ha på pizzorna.. Så för att göra en pizz som inte ser ut som en småländsk pizza med skit-snålt med matvaror på, så tror jag att det kostar bra mycket mer än du får ihop...

Jösses säger jag..De priserna i från Sverige som du drar till med fungerar överhuvudtaget absolut INTE i Thailand... Glöm det tycker jag i alla fall.. Här är det mycket dyrare än så att göra en god pizza med hyggligt med ost på, hyggligt med skinka på hyggligt med ananas på samt tomatpasta och vad som sedan till kommer, pizzadegen oräknad förstås som ju tillkommer....

Och varför måste du blanda in småländsk pizza i detta? Påstår du här att i Småland så är pizzorna skitsnålt med pålägg? Som vanligt ett generalisering från dig, skärp dig som du brukar säga till andra.

Jag tvivlar lite också på dessa priser för ost och skinka i Thailand ... skulle vara intressant att veta var du köper ost till det priset ... även mjöl är väl dyrare ... thaipizza finns ju med majonnäs på och utan ost ... de är ju inte så goda
Men tror på iden i sig att det går göra pengar på mat, men främst till faranger .. dock där faranger som har råd att köpa bor ju i turistområden med dyrare hyra och personalkostnader ....

Är thai kundkretsen så ska man inte hålla på med dyr skinka och ost och försöka göra en förlust på en bra pizza.
Köp halvfärdiga små frysta från grossist och värm i en konvektorugn och toppa med valfri kass dressing.
Har en bekant thai som kör runt och säljer dessa för 60b i en mobil vagn.
Garanterat 100% vinst.

Senast redigerad av en moderator:
Och varför måste du blanda in småländsk pizza i detta? Påstår du här att i Småland så är pizzorna skitsnålt med pålägg? Som vanligt ett generalisering från dig, skärp dig som du brukar säga till andra.

hehe... Kycklingen är väl inget att oja sig över, är ju bara ett talesätt för något som är snålt tilltaget, snål som en smålänning har du väl hört talas om, så det var nog inte så illa menat.:D

Du försöker väl göra pizza som du gillar, men det är inte detsamma som bra lönsamhet.
Vill man tjäna pengar i Thailand så är det väl att välja mellan små utgifter och stor avans kontra kvalité och förluster.

Chaiyaphum har väl inte kunder i mängd som vill betala för en supergod krispig pizza med äkta mozzarella för +400b så en tjock degig variant med majonäs för 59b blir garanterat lönsammare.

Populära rätter bland unga som spagetti Carbonara ger god lönsamhet också, men det är ljusår från en riktigt god vällagad Carbonara som också kostar + 400b mot de lokala isaan thai restaurangernas små varianter med palmolja, majonäs och röksmak för 69b.

Det var lite av detta jag var inne på förut. Att leverera produkter man vet är dåliga gör varken kunden eller tillverkaren glad, men kanske rik!

Jag har generellt lite svårt med inställningen att pengarna är det viktigaste, då hoppar jag hellre över det.

Jaja nu gällde det ju småland, tror resten av Svenskarna tänker "skitsnålt" eller använder ett eller annat utryck refererat till Småland gällande sparsamhet.
Kanske lika mycket fakta i det som generalseringar om Thai i vissa fall, men det finns där.
I mina ögon är Smålänningar skitsnåla.
Jag känner ingen smålänning.
Aldrig träffat någon Smålänning som är snålare än någon annan.
Men det hör till, Småland och snålhets skämt, kanske det finns någon liten sanning i det, många smålänningar var bönder.
Fiskare och bönder är rätt lika, vi hade alltid taletsätt på ön "dom små utgifterna som gör det, inte dom stora inkomsterna".
Behövde man spara för dagen så kanske det som gjorde skillnaden dessa tider.
Men bli sur för det, det är ett allmänt använt begrepp i Sverige att använda smålänning i begreppet snål ;)

Det var lite av detta jag var inne på förut. Att leverera produkter man vet är dåliga gör varken kunden eller tillverkaren glad, men kanske rik!
Jag har generellt lite svårt med inställningen att pengarna är det viktigaste, då hoppar jag hellre över det.

Mackes, den sista meningen i just detta sammanhanget, där snubblade du nog till lite grand, Du har skrivit vid flera tillfällen, att du bygger upp din kaffestuga, för att om möjligt kunna låta den försörja din fru när du är "borta".... Så jag är därför av den åsikten, att vinst och pengar för den delen, är ganska viktig för dig, eller hur???

Detta är ingen fråga, utan ett klart konstaterande, tack för ordet.... dock inget illa menat alls.

Jag förstår inte riktigt varför du alltid skall försöka ta fram det negativa och att eftersom du har provat så kan ingen annan lyckas.
Jag bor faktiskt här i Thailand, riktiga Thailand och det exemplet jag tog fram är SANN försök stava till det. 25 bath per pizza och du hade gillat det jag lovar. Hela byn i Namcham var lyriska.
Nej jag är inte förbannad, bara road för du tycks inte ha en aning vad det handlar om men ändå skall du ta strid för din åsikt.
Jag har ju jobbat med industrimat och även utvecklat s k hembageriprodukter mest i hela livet och vet ungefär vad folk gillar i Sverige. Lär mig mer och mer vad folk gillar här och ser möjligheter.
Mozarella har jag köpt två kilo för 300 bath, (hur mycket tror du finns på en pizza?) skinka som du tänker det eller bacon är inte thai vana med. Men även det kan ingå i 25 spänns pizzan tro eller ej.
Köp Pizzakompaniets krispiga pizza och dyka in på detaljer om du kan, det är inte mycket råvara i dom pizzor.
Förresten precis det samma som pizzor i Sverige, titta lite närmare.
Hur många solmogna tomater tror du finns på köpepizza som är tillverkad av en affärsman.
Mjöl för en vanlig konsument på Macro kostar 36 bath kilo, jag kan köpa det billigare, vatten, jäst och salt samt billig olja behövs inte virgin i en deg, där har du degen inte mera än en bath per pizza ok är du frikostig som i Sverige :rolleyes:
så två.
Och mina vänner det är inte att lura någon, vem av er går och köper en pizza för att höja den hälsosamma nivån i livet.
Det är inte för kroppen utan för själen som jag brukar säga, exakt samma gäller kaffebröd.
Där en annan bra inkomstkälla :p
Men även den sidan av livet höjer livskvalitet, är onyttigt då och då men mest nyttigt i vardags så lever du längre.
En vän till mig skall starta en verksamhet snart och har lovat att hjälpa honom och är hundra på att han kommer att lyckas.
Förreaten en originalpizza från Italien innehåller pizzadeg, tomatsås, kokt på riktiga tomater (jättebilligt här) olivolja, basilika och lite mozarellaost. Det är det hela, riktigt smarrigt och bilig mat.
Riktig mat för en italienare men kanske inte en svensk i Isaan :p :cool:

Jag skrev om läget här i Chaiyaphum, har inte en aning om hur du har det i ditt boende var du nu än bor. Såg att du rörde dig med enbart svenska siffror och icke thailändska, så kanske inte så konstigt att man utgår ifrån att du bor i Sverige då.

För övrigt så ifrågasatte jag bara smaken på dina 40 pizzor a´ 25 baht per styck,,,,,,, Kan ju inte vara precis några bättre pizzor, men vem vet, osvuret är kanske bäst, och skall inget mer säga, förrän du övertygat mig med att låta mig smaka på en 25 baht pizza då..

lycka till..

Förresten mr New köp Rozas tomatsås från macro, funkar bra och smakar kanon och inte minst är billigt. Du kan blanda i lite olja eller vatten i så blir det billigare. :xmas_smiley:

J
Jag skrev om läget här i Chaiyaphum, har inte en aning om hur du har det i ditt boende var du nu än bor. Såg att du rörde dig med enbart svenska siffror och icke thailändska, så kanske inte så konstigt att man utgår ifrån att du bor i Sverige då.

För övrigt så ifrågasatte jag bara smaken på dina 40 pizzor a´ 25 baht per styck,,,,,,, Kan ju inte vara precis några bättre pizzor, men vem vet, osvuret är kanske bäst, och skall inget mer säga, förrän du övertygat mig med att låta mig smaka på en 25 baht pizza då..

lycka till..
Jag bor fortfarande i Nan och jag behöver inte övertyga dig det är som det är. Ville bara glämta en bra möjlighet för hitflyttade att tjäna pengar, det var allt. Är det någon som vill ha hjälp så hör av dig kan eventuellt hjälpa i mån av tid. Jag har min pension och lever bra på det men det är kul att sparka igång folk.

lycka till..
Har ni Makro i Chaiyaphum så kan du handla till samma priser som övriga Makro i Thailand.

Förresten mr New köp Rozas tomatsås från macro, funkar bra och smakar kanon och inte minst är billigt. Du kan blanda i lite olja eller vatten i så blir det billigare. :xmas_smiley:
Tack för tipset skall göra detta, goa tips är alltid värdefulla..

Har ni Makro i Chaiyaphum så kan du handla till samma priser som övriga Makro i Thailand.

Ja du,,,, tror det.... Är nog det som ligger längst ut , bredvid Big C och sedan HomePro och sedan Gobal House. Tesco Lotus ligger inne i staden Chaiyaphum.

Så du kan åka hit utan att tveka eller bli orolig..

Nu blev jag sugen på en riktig pizza.Vad skal jag ta på den då, ja varför inte utgå från köttfärs sås, mossarella cilli samt lite diverse rötter o blad toppad med lite ädelost.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp