Alla ungdomar får lätt tag på cannabis numera, ofta är ett förbud snarare en uppmaning att göra det.
Tror även att det är en myt att det är en "inkörsport" till något tyngre just som någon var inne på så beror det sannolikt på miljön man är i. Är då cannabis lagligt blir det antagligen mindre blandning med illegala droger. Eftersom inget förbud har minskat användningen i Sverige kunde det ju vara intressant att testa/forska i.
Som sagt, jag är inte inne på det själv men tycker att om det kan hjälpa svårt sjuka (t.ex. cancersjuka, de med svår smärta, Park inson/Epilepsi etc) anser jag det mer eller mindre kriminellt att förvägra behövande. Tror läkemedelsbolag hindrar detta, samt gammal inaktuell fulpropaganda.
/ SatanG
Absolut ingen myt att cannabis är en inkörsport. Dom flesta som testar droger gör det inte via att säga att nu jävla ska jag testa knark och leta upp en langare, det sker via att kompisar erbjuder/övertalar en att prova.
När man röker cannabis så umgås man och får kontakter med "fel" människor plus att som jag skrivit förut så när man rökt ett tag så blir cannabis ruset annorlunda och lite tråkigt. Då blir steget väldigt lätt att testa nåt annat, vanligt att man går på en fest typ och har rökt och druckit lite så kommer nån och säger häng på här så ska vi ha kul.
Problemet med alla droger och spec tyngre droger är att man oftast mår förbaskat bra på dom, spec i början. Gillar man cannabis rus så gillar man också andra rus och ex heroin som ger ett liknande rus men så mycket starkare upplevs som jäkligt häftigt om man är en van cannabis rökare.
Såg själv och hörde hur lyriska mina vänner var när dom hade testat.
Jag har själv levt i den här världen som ung och jag TROR ingenting av det jag skriver, jag VET. Jag hade dock turen att vara en av dem som kom ifrån skiten och hade vett på att inte testa heroin. Mycket pga att jag aldrig blev erbjuden, hörde bara mina vänner prata om det men i den vevan var jag trött på alltihop och sa upp bekantskapen med dom och droger. Det här va 30 år sen men lägg upp ett gäng haschbitar så kan jag än idag tala om vad dom heter, vilket land det kommer ifrån och vilken som är starkast.
Många av mina barndomskamrater finns inte längre och ALLA började med cannabis.
Jag vet mer än dom flesta om cannabis och jag blir riktigt ledsen när folk snackar om att det ska legaliseras.
Ex argument som att alkohol är farligare så då kan vi lika gärna släppa haschet fritt är så jvla dåliga. Ska man tillåta ytterligare en korkad grej bara för att det redan finns en?
För medicinskt syfte absolut men då ska man ha klart för sig att medicinsk cannabis till 95% är CBD olja utan THC, den kan dom gärna släppa helt fritt för du kan röka hur mycket som helst utan att bli påtänd.
Men cannabis med THC ska man vara väldigt strikt med och endast låta läkare skriva ut i extremfall där man vet att det kan göra nytta som ex vid hjärntumör.
I det läget så kvittar det väl typ vilken behandling man provar, inget är ju farligare än sjukdomen...
Men att låta fullt friska ungdomar som ska vara dem som får världens hjul att spinna vidare med sina skarpa hjärnor få fri tillgång till cannabis är så jvla korkat så det finns inte.
Som PeterSfa säger, man blir inte direkt smart eller kreativ av cannabis så ge det gärna till fienden men inte till dina egna.