Farligt att signalera i trafiken?

Ok, så du menar att kollektivavtalet ersätter en sjukvård? Sedan när då? Vilket kollektivavtal säger att ett företag måste sätta upp en alternativ vårdinrättning till den vi redan betalar för?
Vilket kollektivavtal godkänner en arbetares sabotage och missbruk av företagets ägodelar, för att inte tala om stöld från företaget för att finansiera sitt missbruk?
Alkoholism och missbruk på arbetsplats är en godkänd grund för uppsägning. Det beror ju helt på om arbetaren korrigerar sitt missbruk som anställd eller inte.

Hej

Vet inte var du du har fått det ifrån att sjuka arbetare skulle sabotera och missbruka företagets ägodelar?
Låter helt overkligt i mina öron.

Mvh isan lover

Svenska företag har rehabiliseringsansvar och alkoholproblem i sig är ingen saklig grund för uppsägning.
Landstinget kan betala om personen som skickas inte har ett arbete, de drar sig för att göra det då det är rätt dyrt och de flesta slutar inte ändå. Alkoholism är klassat som en sjukdom vare sig du har en annan uppfattning eller inte.

/ SatanG
Jo onykterhet på arbetsplatsen är en grund. Om man är alkoholist privat, är ingen grund.

Ja du, dels finns de sakliga argumenten, dels fins de ideologiska.
Vi tänker oss följande.
Domstol.
Domaren, så du har rökt på och var inte helt säker på vad du såg?
Polisen, ja det är sant, men det är lagligt att röka på i den här delstaten.
Domaren, ja så är det, då dömer vi efter hur du upplevde situationen.

IL, det finns sunda argument, sedan finns det osunda. Tänk till och tänk längre.
Det du framför är lika ogrundat och korttänkt som i andra trådar det blivit rabalder.
Droger påverkar hjärnan, både alkohol och narkotiska preparat, de framkallar också beroende.
Ja, vi har alkohol legalt, vi har än så länge nikotin legalt trots de negativa samhällskostnaderna. Men att använda det som argument för att legalisera ännu fler? Det är oansvarigt och ohumant då du permanentar ett missbruk och drar ifrån dem den hjälp de annars hade kunnat haft.
Och som svar på USA. Ja, USA har problem med droger, men att hävda att hela USA är drogat och ändå fungerar, som du indirekt säger, är osant.
Att man väljer att lägga en låg ribba i vissa delstater för privat bruk, betyder inte att den är ofarlig eller inte har de egenskaper som nämns. Missbruk är fortsatt ett problem i USA som man försöker lösa.
Det är helt enkelt ett osakligt argument du för.

Vad det gäller läkemedel, även läkarordinerade, har personen som använder dom skyldighet att kunna bedöma om han kan köra eller inte.
Om någon kör på läkemedel som orsakar en olycka är det alltså på personens ansvar, inte läkaren eller lagen. Det står på bipacksedeln om medicinen ger biverkningar osv.

/ SatanG

Hej

Vet inte var du du har fått det ifrån att sjuka arbetare skulle sabotera och missbruka företagets ägodelar?
Låter helt overkligt i mina öron.

Mvh isan lover
Ok, sätt en en alkoholpåverkad eller narkotikapåverkad förare bakom ratten på en buss och släpp ut i trafiken.
När olyckan kommer,vad orsakade den?
Sätt en alkoholpåverkad person att styra en maskin. De produkter som går sönder när den i berusningen sköttes fel, vems fel är den?
En person som medveten om att han är onykter och inte kan sköta sitt jobb, som trots det medvetet sätter sig och hanterar utrustning han inte är kapabel sköta i sitt tillstånd, förstör medvetet företagets ägodelar.

Vad det gäller läkemedel, även läkarordinerade, har personen som använder dom skyldighet att kunna bedöma om han kan köra eller inte.
Om någon kör på läkemedel som orsakar en olycka är det alltså på personens ansvar, inte läkaren eller lagen. Det står på bipacksedeln om medicinen ger biverkningar osv.

/ SatanG
Det går inte emot det jag sagt.
Ordineras man medicin som påverkar förmågan att arbeta informeras man om det på olika sätt. Dels av läkaren men även på förpackningen. Det påverkar ju inte det vi talat om.

Jo onykterhet på arbetsplatsen är en grund. Om man är alkoholist privat, är ingen grund.

Bara om du inte har alkoholproblem, har en person alkoholproblem är han klassad som sjuk och kan i Sverige inte få sparken.
Ja kan och kan, mot böter går väl det mesta att ordnas förstås.

/ SatanG

Egentligen är alkoholen inkörsport.
Många hade inte gett sig på droger om dom varit nyktra.
Sedan finns det folk som menar att rökning är inkörsporten.

För min del vill jag varken säga bu eller bä om vad som borde legaliseras eller förbjudas.
Jag gissar att det är billigare med en kväll med hasch än vad det är om man köper en flaska sprit på systemet.

Min egna åsikt är att jag inte finner något nöje i att röka en massa olika sorter av gräs.
Jag blir ofattbart korkad och jag tycker att det räcker med mina vanliga brister.
Visst kan man skratta åt sig själv och sina flummiga tankar, men det är ingenting för mig.

Uppåttjack. Liten k*k och indragna ”juveler”. Kan ju knappt pissa.

Nåja, vissa verkar trivas bra med diverse droger.

Benzo i kombination alkohol är inte heller något jag kan rekommendera.

Legalisera eller inte har jag ingen aning om.
Testa Rohypnol som du tar med 3 stora koppar kaffe med mycket socker.
Jisses va korkad man blir :D
Tyvärr även farlig, omdömet e helt väck.

Jag brukar faktiskt ta benso i kombination med alkohol än idag, tar 7.5 mg benso precis innan jag går å lägger mig när jag druckit, känner aldrig nåt på det men får mig att lättare sova genom hela natten och vakna utan bakrus. Bensot sitter ju i ca 12 tim så lite småseg kan man va när man vaknar men hellre det än att vakna mitt i natten med bakrus och inte kunna somna om.

Men benso lär vara ett rent helvete att lägga ner om man blivit beroende vilket man blir på bara några veckor om man tar varje dag så jag är noga med att inte ta det för ofta, aldrig mer än 2 dagar på raken och minst 5 dagar till nästa gång.
Samma med alkohol, grymt vanligt att gubbarna blir alkis när dom bott här ett tag men den vägen vill jag inte vandra.
Spottar inte i glaset men aldrig mer beroende av en drog, fy fn för det.

Har som tur är ingen alkoholism i släkten att ärva så klarar just alkohol rätt bra men det gäller å passa sig, när man märker att man börjar bli torsk är det redan för sent.

I år har jag minskat alkoholintaget rejält just pga rädsla för att utveckla beroende. Varit full 3 ggr på 2 mån och då inte lika full som jag brukar.
Sluta droga helt är inte min grej men aldrig nånsin beroende igen.
När man blir beroende så har man ju sabbat hela grejen med den drogen.

Detta begriper inte ungdomar, dom har varken erfarenhet, kunskap eller karaktär för att klara att nyttja en sån drog som cannabis utan att fastna. Detta för att cannabis sätter sig i fettvävnaderna i kroppen och det tar väldigt lång tid innan det går ur kroppen.
Det gör att även om man bara röker på helgerna så efter en tid har man byggt upp tillräckligt i kroppen för att utveckla beroende. Ex ett sommarlov där man röker
lite extra är sen allt som krävs så är man fast.

På cannabis upplever man inget bakrus, det gör det betydligt lättare att röka många dagar i sträck och snabbt bli beroende.
Till slut märker man att ruset blivit lite tråkigare, flabbisar mm som man fick i början kommer inte länge hur mycket man än röker, då känner en del att det här va inget kul längre jag lägger ner. Men då inser dom helt plötsligt att det va lättare sagt än gjort för jäklar vilket sug dom har efter mer röka.

Ju längre man håller på desto starkare sug men typ alla narkomaner kommer till den dagen då dom eg inget annat vill än att lägga av, men det är sjukt svårt.

Alla fastnar givetvis inte för alla gillar inte ruset. Men många ska inte ens testa pga dom kommer att gilla ruset alldeles för mycket. Att säga till ungdomar att cannabis är lagligt och typ ofarligt är ju det samma som att uppmuntra dom att testa. En del kommer givetvis att testa oavsett om det är lagligt eller inte men helt klart är att fler kommer att testa om det är lagligt och då får vi givetvis fler som blir beroende.

Ska vi verkligen låta dessa ovetande ungdomar betala priset bara för att Khuntan å hans polare ske få röka sin joint utan att vara rädd för polisen?
Det tycker iaf inte jag.
Khuntan kan fortsätta göra det olagligt istället, har ju gått bra hittills så han kan väl fortsätta. Fast hur bra det eg gått för honom kan ju diskuteras...

Jag brukar faktiskt ta benso i kombination med alkohol än idag, tar 7.5 mg benso precis innan jag går å lägger mig när jag druckit, känner aldrig nåt på det men får mig att lättare sova genom hela natten och vakna utan bakrus. Bensot sitter ju i ca 12 tim så lite småseg kan man va när man vaknar men hellre det än att vakna mitt i natten med bakrus och inte kunna somna om.

Men benso lär vara ett rent helvete att lägga ner om man blivit beroende vilket man blir på bara några veckor om man tar varje dag så jag är noga med att inte ta det för ofta, aldrig mer än 2 dagar på raken och minst 5 dagar till nästa gång.
Samma med alkohol, grymt vanligt att gubbarna blir alkis när dom bott här ett tag men den vägen vill jag inte vandra.

Har som tur är ingen alkoholism i släkten att ärva så klarar just alkohol rätt bra men det gäller å passa sig, när man märker att man börjar bli torsk är det redan för sent.

I år har jag minskat alkoholintaget rejält just pga rädsla för att utveckla beroende. Varit full 3 ggr på 2 mån och då inte lika full som jag brukar.

Detta begriper inte ungdomar, dom har varken erfarenhet, kunskap eller karaktär för att klara att nyttja en sån drog som cannabis utan att fastna. Detta för att cannabis sätter sig i fettvävnaderna i kroppen och det tar väldigt lång tid innan det går ur kroppen.
Det gör att även om man bara röker på helgerna så efter en tid har man byggt upp tillräckligt i kroppen för att utveckla beroende. Ex ett sommarlov där man röker

På cannabis upplever man inget bakrus, det gör det betydligt lättare att röka många dagar i sträck och snabbt bli beroende.
Till slut märker man att ruset blivit lite tråkigare, flabbisar mm som man fick i början kommer inte länge hur mycket man än röker, då känner en del att det här va inget kul längre jag lägger ner. Men då inser dom helt plötsligt att det va lättare sagt än gjort för jäklar vilket sug dom har efter mer röka.

Ju längre man håller på desto starkare sug men typ alla narkomaner kommer till den dagen då dom eg inget annat vill än att lägga av, men det är sjukt svårt.

Alla fastnar givetvis inte för alla gillar inte ruset. Men många ska inte ens testa pga dom kommer att gilla ruset alldeles för mycket. Att säga till ungdomar att cannabis är lagligt och typ ofarligt är ju det samma som att uppmuntra dom att testa. En del kommer givetvis att testa oavsett om det är lagligt eller inte men helt klart är att fler kommer att testa om det är lagligt och då får vi givetvis fler som blir beroende.

Ska vi verkligen låta dessa ovetande ungdomar betala priset bara för att Khuntan å hans polare ske få röka sin joint utan att vara rädd för polisen?
Det tycker iaf inte jag.
Khuntan kan fortsätta göra det olagligt istället, har ju gått bra hittills så han kan väl fortsätta. Fast hur bra det eg gått för honom kan ju diskuteras...
Ja hjärnan har ju inte tagit skada, han har ju inte köpt en Mercedes

Nej du skall först erbjuda hjälp.
Vad får du allt ifrån.

Nu försöker du ju bara slingra dig, men det blev en dålig pudel
Nej, jag nämnde redan från början påkommen på arbetsplatsen. Vad folk gör på sin fritid struntar jag helt i. Kommer en anställd till mig och berättar om sina problem, även om det är privat hjälper jag.
Men en person som bakom ryggen på mig missbrukar sin anställning på arbetsplatsen trots varningar, kan jag inte ha kvar. Det finns inga arbetsuppgifter jag kan erbjuda en på arbetsplatsen drogad person, allt är för känsligt. Inte ens städa eller svara i telefon går.
Är personen sjuk, d.v.s. sjukskriven och inte på arbetsplatsen och förstör är en annan sak.
Då kommer man förhoppningsvis senare till en situation där personen kanske är frisk igen. Har han inte förstört hjärnan så den är obrukbar, kan man ta en diskussion om hur ett återinträdande i tjänst skulle se ut.
Kan han inte återinträda i tjänst föredrar jag fortsätta diskussion om avgång och gängse avgångsvederlag.

Ja du i detta fall har nog fackföreningarna en del att säga om ditt beteende, finns en hel del som gått till arbetsdomstolen ang avskedandet samt dömer till arbetstagarens fördel, för att arbetsgivaren inte gjort tillräcklig, för att lösa problemet. En varning löser inga problem endast adekvat hjälp skall erbjudas. och det är företagets skyldighet att erbjuda.
Det stämmer för 20 år sedan. Nu kan det bli avsked för en endaste fylla.
Man har infört företagsspecifika policy som står över kollektivavtal mm.
När man skriver under denna policy att vara nykter och drogfri på sin arbetsplats är det kört att hävda facket.
Oftast får man en extra chans genom att skriva på ett avtal om rehabilitering.
Minsta felsteg och man står till arbetsmarknadens förfogande.
Brott mot ett företags policy som man själv signerade är skäl till avsked.
Det kan gälla stölder, yppa känslig information om sin arbetsplats.

Bara om du inte har alkoholproblem, har en person alkoholproblem är han klassad som sjuk och kan i Sverige inte få sparken.
Ja kan och kan, mot böter går väl det mesta att ordnas förstås.

/ SatanG
Jag talar om onykterhet på arbetsplatsen, du talar om, om man är sjukskriven. Är man sjukskriven är man inte på arbetsplatsen. Det är på något sätt två helt olika världar.

Det går nog inte att lösa denna frågan genom en diskussion i ämnet. Problemet är våra värderingar. När jag läser här hur några resonerar på miner det mig om den kristna högern som man ser på film. Jag tror det handlar om kan inte acceptera alkolism homosexuella osv. Visa uttrycker sig starkt som jag kan aldrig acceptera jag frågar mig vad skall ni göra.
Det jag tycker är bra är att synen på en för mig helt ofarlig drog blir mer liberal vilket räcker. De som nu har svårt med detta får brottas med sina egna värderingar för vi går mot en mer liberal och sund förhållningssätt vad det beträffar just cannabis.
Nu är alla överens för behandling av sjuka så är det okej. Men många av er hade för bara några år sedan hävdat att det är en döds drog och skall inte tillåtas.
Som jag tidigare skrivit skäms inte ett dugg om jag skulle bli påkommen med cannabis eller hasch längre.
Du och dina gelikar har en alldeles för snäv syn på saken, ni ser inte hela bilden och blundar för det allra värsta.

Du har helt rätt i att cannabis är betydligt mindre farligt än alkohol att missbruka om man håller sig till cannabis.
Folk dör av långdraget alkoholmissbruk, det gör inte cannabis missbrukare, dom blir bara lite allmänt tröga i bollen och får dåligt närminne men dom dör inte av det om dom inte får typ lungcancer av rökningen som ex Bob Marley..
På så sätt så är cannabis en väldigt mild drog om man jämför missbruk med andra droger.
Men att ta en fylla nån gång ibland är inte ett dugg farligare än att röka på nån gång ibland, det är först vid missbruk som alkohol börjar bli farligt men då är det en riktigt dålig drog. Hellre fast i cannabis än i alkohol, där e jag med dig men man måste se lite vidare än så på saken.

Om det hade varit så att alla som röker cannabis hade nöjt sig med att göra det nån gång ibland så dom inte utvecklar beroende och inte testar andra droger så jag jag inte brytt mig men så funkar inte världen.
Återigen så har ungdomar inte vad som krävs för att klara detta och när dom väl har utvecklat ett missbruk så är dom kroppsligt fysiska skadorna av cannabisen det minsta problemet. Det för med sig så mycket annan skit.
Att missbruka cannabis är inte lika dyrt som kokain men det är fn inte billigt och spec inte om man inte har en inkomst....
Exakt vad det kostar idag har jag ingen koll på men då på min tid för styvt 30 år sen så gick det lätt 200 kr/dag enbart till cannabis, 60-70 kr/gram kostade det då om man hade kontakter, betydligt mer på gatan. 3 gram/dag va inga problem, hade man kosing så låg det väl ungefär där.

Lönen på den tiden för den som jobbade va typ 50kr/tim före skatt och lite mindre för den som inte jobbade..
Så att lägga 200/dag på cannabis varje dag hade man inte råd med.
Så vad gör man då? Slutar röka? Skulle inte tro det.
Då börjar man utveckla den kriminella sidan för att få in mer pengar, allt från att sälja hasch på stan till att göra inbrott mm.
Tror inte att jag behöver upplysa någon här om dom dåliga aspekterna med ett sådant liv, klar skillnad mot en ungdom som inte röker cannabis utan istället har fixat bra jobb, familj mm.

Som jag sagt tidigare, det här handlar inte om huruvida vuxna människor ska få snöa in med lite puff ibland utan om att rädda våra ungdomar från att förstöra sina liv.
Vi har tyvärr redan stora problem i samhället med folk som missbrukar alkohol, detta är naturligtvis inte bra men inte fn blir det bättre av att vi legaliserar ytterligare en drog?!

Handen på hjärtat Khuntan, du skäms ju inte för det vilket iofs är bra, men hur ofta röker du?

Många långa inlägg från mig jag vet, men detta rör upp känslor här, jag vet verkligen vilken jävla skit det är.
Men ska försöka sluta skriva mer om det nu.
E ju fredag idag och snart dags för en kall :)

Det tycker iaf inte jag.

Tagit benzo med alko och trollat bort 3 dagar.
Helt plötsligt var jag i Stavanger på jobb.

Ok, sätt en en alkoholpåverkad eller narkotikapåverkad förare bakom ratten på en buss och släpp ut i trafiken.
När olyckan kommer,vad orsakade den?
Sätt en alkoholpåverkad person att styra en maskin. De produkter som går sönder när den i berusningen sköttes fel, vems fel är den?
En person som medveten om att han är onykter och inte kan sköta sitt jobb, som trots det medvetet sätter sig och hanterar utrustning han inte är kapabel sköta i sitt tillstånd, förstör medvetet företagets ägodelar.

Hej

På i princip samtliga arbetsplatser jag har jobbat så har det funnits folk med alkoholproblem, vilka det är vet oftast alla medarbetare och chefer, arbetskamraterna ser ju direkt om någon av dom kommer påverkad till jobbet, då stoppas dom ifrån att arbeta, på större företag tar chefen dom till hälsovården, ibland sätts dom på antabus eller skickas på rehab på någon klinik, men att folk tillåts arbeta berusade och på så sätt utgör en fara är nog väldigt ovanligt numera.

Vid upprepade förseelser och utebliven förbättring efter försök med antabus och avgiftning på klinik kan deras alkoholproblem resultera i avsked, men då oftast efter att dom omplacerats till mindre ansvarsfulla arbetsuppgifter m.m, hjälper sen inget av detta har företaget gjort vad dom kan.

Mvh isan lover

Det stämmer för 20 år sedan. Nu kan det bli avsked för en endaste fylla.
Man har infört företagsspecifika policy som står över kollektivavtal mm.
När man skriver under denna policy att vara nykter och drogfri på sin arbetsplats är det kört att hävda facket.
Oftast får man en extra chans genom att skriva på ett avtal om rehabilitering.
Minsta felsteg och man står till arbetsmarknadens förfogande.
Brott mot ett företags policy som man själv signerade är skäl till avsked.
Det kan gälla stölder, yppa känslig information om sin arbetsplats.

Hej

Att vara sjuk är inte jämställt med stöld och att avslöja företagshemligheter, alkoholism är klassat som en sjukdom.

Mvh isan lover

Hej

På i princip samtliga arbetsplatser jag har jobbat så har det funnits folk med alkoholproblem, vilka det är vet oftast alla medarbetare och chefer, arbetskamraterna ser ju direkt om någon av dom kommer påverkad till jobbet, då stoppas dom ifrån att arbeta, på större företag tar chefen dom till hälsovården, ibland sätts dom på antabus eller skickas på rehab på någon klinik, men att folk tillåts arbeta berusade och på så sätt utgör en fara är nog väldigt ovanligt numera.

Vid upprepade förseelser och utebliven förbättring efter försök med antabus och avgiftning på klinik kan deras alkoholproblem resultera i avsked, men då oftast efter att dom omplacerats till mindre ansvarsfulla arbetsuppgifter m.m, hjälper sen inget av detta har företaget gjort vad dom kan.

Mvh isan lover
Det finns inga mindre ansvarsfulla positioner på mina arbetsplatser. Onykter så är det bort från platsen med varning. Sjukskriver sig personen då och inte försöker arbeta berusat är det ok. Återkommer han berusad på arbetet i försök att arbeta, så är det bye bye. Så enkelt är det.
Redan vid anställningsintervjun försöker jag pejla en persons vanor och gör helt klart vad som gäller på företaget om nolltolerans, samt möjligheten att tala med mig före det blir en akut situation. Vid en varning upprepas detta.
Vad gäller din kommentar om att det är ovanligt, anser jag att du drömmer eller hoppas att det är så.
Jag har ju viss erfarenhet av även extra känsliga yrken som bussförare. Dalabuss var ju en föregångare och monterade alkolås på samtliga bussar. Har du en aning om hur många förare som fick problem?
Näst intill varje vecka kom någon och försökte övertyga andra personer att blåsa istället för dem för att kunna starta bussen. Och det är personer som skulle ut i trafiken..
På de arbetsplatser jag jobbat på senaste åren har problemen varit mindre, men det handlar då om sk. högteknologiska arbeten. Hänt en gång under tolv år att en fick lägga sig på sängen i vilorummet för tillnyktring och sedan hemskickad med varning.
Vad gäller din kommentar om stölder, är det faktiskt så att om saker på ett företag blir stulna för att finansiera missbruk klassas det fortfarande som stöld, även om personen är sjuk. Ingen har påstått att missbruk är detsamma som stöld.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp