Gammal och trött

Ja det är alltid problem med balansen så snart man blandar in ekonomi. Företag i Sverige som inte ”tar hand” om sina anställda får oftast betala en högre peng i längden. Det finns massor av företag som inte tar hand om sina anställda tyvärr.
Ja det var inte mycket bättre när bytte arbete från rörmokare till att köra budbil för då fick jag storasyrran som arbetsgivare :laugh2: :laugh2:

Är det kanske inte bättre att sluta innan du inte orkar mer, för då kanske det är för sent.
Hej

Ja man får ju lite funderingar på att varva ned lite ibland, men det är svårt när man är van att vara igång och ha många bollar i luften, det som ligger närmast är väl kanske att sluta med fotbollen efter den här säsongen men det har jag ju i.o.f.s sagt förut.

När jag började jobba i måndags fick jag frågan om jag var intresserad av att jobba i höst eller till vintern också, men jag svarade att vi tar dom här sommarmånaderna som redan är bestämda och sen lovar jag inget mer, men det är ju kul att dom vill ha en ”gubbe” så någon nytta gör man väl.

Problemet är väl att jag gillar att jobba fysiskt, träna och vara aktiv, nu har man hållit på så länge att man inte vet något annat, jag tycker fortfarande att det är roligt att jobba och då känns det inte tungt eller motigt alls.

Mvh isan lover

Hej

Ja man får ju lite funderingar på att varva ned lite ibland, men det är svårt när man är van att vara igång och ha många bollar i luften, det som ligger närmast är väl kanske att sluta med fotbollen efter den här säsongen men det har jag ju i.o.f.s sagt förut.

När jag började jobba i måndags fick jag frågan om jag var intresserad av att jobba i höst eller till vintern också, men jag svarade att vi tar dom här sommarmånaderna som redan är bestämda och sen lovar jag inget mer, men det är ju kul att dom vill ha en ”gubbe” så någon nytta gör man väl.

Problemet är väl att jag gillar att jobba fysiskt, träna och vara aktiv, nu har man hållit på så länge att man inte vet något annat, jag tycker fortfarande att det är roligt att jobba och då känns det inte tungt eller motigt alls.

Mvh isan lover
Du är väl inte ens i pensionärsåldern, men du försöker få det låta som jobbar längre upp i åren än andra.

Precis det som avgör att du skall fortsätta så länge du känner så :thumbsup:
Hej

Jag vaknar alltid före klockan ringer, hoppar upp pigg och utvilad, är på jobbet ca 35 minuter före vi börjar, där sitter vi ett gott gäng gubbar (f.d fiskare, sjömän, bönder, skogsarbetare, maskinförare och hantverkare m.m) och går igenom dagens Bohuslänning, dricker kaffe och diskuterar lite allt möjligt medans ungdomarna sömniga droppar in lite efterhand.

Vi har bra chefer och är ett väl sammansvetsat gäng som har roligt under tiden vi jobbar, ställer upp för varandra och har så många olika kompetenser i gruppen att nästan inget känns omöjligt, vi kommer ju dessutom ifrån olika orter i kommunen och har på så vis ett brett kontaktnät och koll på läget.

Det märkliga är att jag vaknar samma tid oavsett vilket land eller världsdel jag vistas i så fort kroppen har anpassat sig till tidsomställningen, så det spelar ingen roll om jag är på Hilton i Milano. hemma i huset på västkusten, på hotell i Bangkok eller ute på landsbygden i byn.

Mvh isan lover

Ja dom är inte lätta att tas med :laugh2:

Håller med till 100%
Storasyrror, är inte lätta att ta sig med och inkluderar min också, hon har humor, hon har humör, hon har sociala kunskaper och nätverk, hon har kärlek till allt och inget, men attans i den goda värmen om du korsar eller upprör personligheten hennes.
Se för hellskotta till att du har ett garanterat skottsäkert skyddsutrymme, det kan hagla både eld & is(bra till groggen) över dig, men i slutändan är hon ju din "syrra"...

@JBK.Ltd.

Du är väl inte ens i pensionärsåldern, men du försöker få det låta som jobbar längre upp i åren än andra.
Hej

Det tror jag du har frågat om förut, men jag kan dra det en gång till.

Jag slutade med mitt huvudsakliga jobb när jag var 55 år vilket var helt enligt plan, detta efter 38 år där. Sen jobbade jag inte alls under 2.5 år utan drog in kommunalt VA hemma, gjorde fastighetsaffärer med en granne som var f.d byggmästare, styckade av tomter och sålde, köpte ytterligare en sjöbod m.m, inredde flera rum i ladugården, byggde ett stuga som vi hyr ut året runt m.m för att fatta det kort.

Sen började jag jobba lite på kommunen eftersom frugan tyckte att jag gott kunde jobba några år till fast då här på hemmaplan, men då handlade det bara om jobb sommarhalvåret, sen var det hummerfiske och Thailand där emellan.

Mellan 55 och 60 år hade jag inkomst ifrån mitt gamla jobb, ifrån 61 år tog jag ut hel pension, efter säsongen 2021 slutade jag även på kommunen och ägnade mig åt sånt som jag själv ville göra, fiska, byggde en brygga och jobbade med ved o.s.v hemma, samt hjälpte några grannar.

Under 2022 blev jag några gånger tillfrågad om att börja jobba på kommunen igen men tackade nej, jag hjälpte istället fotbollsklubben där jag är tränare med gräsklippning och diverse småjobb, nu var jag ju 64 år och tänkte egentligen inte jobba mer alls som anställd.

I år är jag 65 år och var med och byggde en sjöbod åt min fiskekompis, sen blev jag ändå övertalad att köra några månader på kommunen nu i sommar, det var ju inte tänkt så men vi har som sagt roligt tillsammans så det kändes helt ok att ställa upp när gubbarna ville ha det så, men nu känns det som om slutet närmar sig p.g.a att vi har så mycket att göra hemma, bor man på en liten gård, har två hus,en ladugård och två sjöbodar, är med i en samfällighet som hyr ut båtplatser, bryggor, p-platser m.m så finns det mycket som ska underhållas, målas och repareras, så det är häcken full.

Mvh isan lover

Hej

Det tror jag du har frågat om förut, men jag kan dra det en gång till.

Jag slutade med mitt huvudsakliga jobb när jag var 55 år vilket var helt enligt plan, detta efter 38 år där. Sen jobbade jag inte alls under 2.5 år utan drog in kommunalt VA hemma, gjorde fastighetsaffärer med en granne som var f.d byggmästare, styckade av tomter och sålde, köpte ytterligare en sjöbod m.m, inredde flera rum i ladugården, byggde ett stuga som vi hyr ut året runt m.m för att fatta det kort.

Sen började jag jobba lite på kommunen eftersom frugan tyckte att jag gott kunde jobba några år till fast då här på hemmaplan, men då handlade det bara om jobb sommarhalvåret, sen var det hummerfiske och Thailand där emellan.

Mellan 55 och 60 år hade jag inkomst ifrån mitt gamla jobb, ifrån 61 år tog jag ut hel pension, efter säsongen 2021 slutade jag även på kommunen och ägnade mig åt sånt som jag själv ville göra, fiska, byggde en brygga och jobbade med ved o.s.v hemma, samt hjälpte några grannar.

Under 2022 blev jag några gånger tillfrågad om att börja jobba på kommunen igen men tackade nej, jag hjälpte istället fotbollsklubben där jag är tränare med gräsklippning och diverse småjobb, nu var jag ju 64 år och tänkte egentligen inte jobba mer alls som anställd.

I år är jag 65 år och var med och byggde en sjöbod åt min fiskekompis, sen blev jag ändå övertalad att köra några månader på kommunen nu i sommar, det var ju inte tänkt så men vi har som sagt roligt tillsammans så det kändes helt ok att ställa upp när gubbarna ville ha det så, men nu känns det som om slutet närmar sig p.g.a att vi har så mycket att göra hemma, bor man på en liten gård, har två hus,en ladugård och två sjöbodar, är med i en samfällighet som hyr ut båtplatser, bryggor, p-platser m.m så finns det mycket som ska underhållas, målas och repareras, så det är häcken full.

Mvh isan lover
Jag frågade ingenting, såg du något frågetecken?
Du skriver och får det låta som du jobbar långt över pensionsålder vilket du inte gör, du har inte ens nåt pensionsålder.

Hej

Här är vi lika, jag tar sista kaffekoppen vid 13 tiden, dricker jag kaffe senare blir jag för pigg och får svårare att somna, jag tror att kroppsarbete eller annan fysisk aktivitet skulle kunna göra att mängder av människor skulle kunna bli av med sina sömnproblem och skippa sina sömntabletter.

Mvh isan lover

Håller helt med och sen kanske många ska sluta att stirra in i sina dataspel och tv och annat några timmar innan dom ska sova.

Bättre att ta en timmes promenad då och få bort bruset ur hjärnan.

BTT

Ja mest slappa blir det men nu är det gräsklippning en gång i veckan sen simmar jag 4 gånger i veckan.

Senast blev det inget vidare sjöslag var inte i form så det får jag bättra på nästa månad :)

Vem orkar anstränga sig i den thailändska hettan?

Dom enda gångerna man ansträngde sig när man bodde i Thailand var väl i air-con tillsammans med nån tjej.

BTT

Klart man kan jobba i Thai också även om det är varmt, Nu här 28 grader och gumman och jag har jobbat ute, Nu ska vi fixa till Husvagnen
så den är frsch till midsommar
Hej

Man vänjer sig ju ganska snabbt, kroppen är väldigt flexibel, för min del tar det några veckor, första dagarna med röjsåg i Isaan är hemska, man nästan kokar inombords och får en feberkänsla, men det går öve efter ett tag och sen fryser man om det blir 25 grader, då åker yllemössan och vantarna på kvällstid och natt om det går under 20 grader.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp