kan ni hjälpa med ideer för resan för 1 månad med 16 månad gammal bäbis?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hejsan alla Svenskar,
som man förstå från språket är jag inte riktigt svensk, men min man är det, så jag kan kanske ändå fråga lite grann.

Vi vill resa till Thailand med vår lille barn och jag har inte kollat upp så mycket än.
Här kommer massor frågor:
- Kan ni tipsa om ett ställe som är lungt och fint (vi går inte mycket ut på kvällarna men tar gärna dagsutflykter och långa promenader ;) vid havet? Vi tänkte blanda några veckor med lyx och andra lite billigare, om man väl inte hittar bra boende till toppen pris? Fast vi kommer inte att resa hela tiden, kanske flytta en gång på en månad bara.
- Känner ni till någon som hyr ut ett litet lägenhet vid stranden eller andra alternativ till hotell boendet, så man kan sköta matlagningen själv? Typ bo hos fiskare eller något som inte är mass turismen... Eller tycker ni att det är bättre med hotell?
- Ni som redan bo där, och vet om barn, kan man hitta bilbarnstolar från t.ex. taxibolaget eller guidade tourer? Funkar det bra att hitta barn mat, blöjor o dyl.?
- Annat att tänka på med ett litet barn, som jag inte kommit på? Speciell vaccin? ???
Tack på förhand för alla svar!
Ah, för ni som undrar, så är jag italiensk
Ciao
 
Ett ställe som är lugnt och fint är Kata Noi på Phuket. Nästan inga försäljare på stranden. Kata Beach har lite mer kommers men är fortfarande relativt lungt.

Ett annat lungt ställe som jag själv är lite sugen på att stanna till på är Nai Harn Beach. Otroligt vackert ställe och det är lungt och fint.

Övriga frågor lämnar jag till någon annan!! :wai:
 
Hej Marvel!

Du har inte talat om vart i Thailand ni ska. Har ni köpt biljett ännu?

Om ni ska åka till södra Thailand tycker jag att ni ska testa Ao Nang. Ao Nang ligger ca 20-30 min ifrån Krabi där det finns en flygplats. Övärlden i detta distrikt är underbar. Där är väldigt vackert med höga kalkstensberg som sticker upp i havet. Där kan man åka ut till en massa vackra stränder som är helt unika. Härifrån kan man också ta många underbara dagsturer tex bada i heta källor, gå ut i djungeln och gå en kortare sträcka och komma fram till en kristall-lagun som är enormt vacker och åka till Tiger Cave som är ett tempelområde där ni kan träffa på apor. Vill ni se apor ute i det fria ska ni åka till Railey beach som ligger utanför Ao Nang eller Poda som också ligger i närheten. Vill ni se varanödlor tar ni en tur till koh hong som ligger 1 timmas båtfärd med longtail ifrån Ao Nang.
När ni sedan känner att ni är klara med Ao Nang tar ni en taxi eller färja till koh Lanta där ni tar in och bor i bungalow precis vid beachen på klong dao beach som är första beachen där man ofta bor när man har barn.
Hur det ligger till med blöjor etc. vet jag inte eftersom jag har "vuxna barn".
Vad jag vet är i alla fall att våra släktingar varit ett antal ggr i Ao Nang och på koh Lanta med barn i skolåldern och en liten dotter som numera är 2 år. Jag ska kolla med dem hur de brukar fixa till det.
I Ao Nang bor man i bungalow eller hotell men på Lanta är det oftast bungalow. Ifrån koh Lanta kan man åka ut till många underbara öar, snorkla, bada, upptäcka .... Du kan ta en dagstur till phi phi, åka till 4 öar, ja utbudet är otroligt men vill du hyra en solstol så är dessa ställen inte det rätta. Här är stränderna långa och här kan man få låna en stol ifrån resorten men that´s it. Det går att åka charter hit men känslan är inte charter...
Det är lugna mysiga kvällar utefter beachen där restaurangerna ligger som ett pärlband efter varann och lyser upp kvällsmörkret.
Väl värt ett besök.
Bilbarnstolar har jag aldrig sett i Thailand men du kanske kan ta med dig.

hör gärna av dig igen
om vart du tänkt dig så kanske vi kan ge dig andra tips...

Marianne
 
Tack Rippe och tack Marianne för era långa svar!
Vi har inte köpt någon billjet än, som sagt vet vi nästan ingenting om var vi skall exakt, men det ni berättat låter väldigt inbjudande:
bungalow och mysiga uteserveringar, fast bara lugna beach på dagen.

Kan det här ställe vara något in den riktingen? Är det nån som känner till den? http://www.phiphinatural.com/index.php

Tack Marianne om du kollar närmare detta med blöjor om man kan köpa det lätt där, barnmat blir det nog inga problem. Tack för listorna för packning! Det var smart att tillhandahålla av denna familj, jag tror vi kommer att klara oss bra, bara vi har blöjor

Synd om bilbarnstol.... vi få väl cykla bara eller gå ;D



 
min dotter var har for en manad sedan med sin lille son hon hade blojor med sig fran Sverige men han blev valdigt svettig har ,(han ar valdigt livlig), da gick blojorna sonder sa hon kopte blojor har och dom holl mycket battre.
 
Nu har vi snart bestàmmt oss fòr Krabi, det lutar åt bungalow, men vi vet inte om det skal vara vi fast landet eller nån ö, Koh Lanta isåfall, som ni tillslut hade redan tipsat! ;)

Då skal man väl fixa babis flytväst

Tack till alla ni snälla för tips som ni gav, är det flera som har bra tips med småbarn, så är det varmvälkommen! :wai:
 
Bilbarnsstolar, blöjor och barnmat finns att köpa på plats om ni inte vill släpa med er en egen från sverige. Barnflytväst ska ni alltid ta med er om ni ska åka båt någonstans.

Akta bebisen för myggen som är som värst vid gryningen. Är ni utomhus då så se till att ni alla är bär på långbyxor och långärmat.

Trevli resa! ;D
 
Hej Cathy,
tack för svaret!
Jag tittade in i din blog, vad trevliga party ni har! ;)

Ciao
 
Usch ja, nästan lite för trevliga ;)

Vi publicerar ju 2 tidningar, Phuket Gajden på svenska och my Phuket som är på engelska. Vi anordnar lanseringsparty för my Phuket när den kommer ut varannan månad ;D Då blir det party :nod:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
A
Svar
2
Visningar
3 K
Shaowpanyaa
S
T
Svar
2
Visningar
2 K
titanium79
T
T
Svar
7
Visningar
4 K
A
A
Svar
174
Visningar
9 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
3 K
A
A
Svar
27
Visningar
13 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp