I Thailand är det inte fult att vara gammal

I Thailand är i så fall åldern en mindre risk än bristande trafikkunskaper. Så fortfarande inte fult att bli gammal.

I Thailand är i så fall åldern en mindre risk än bristande trafikkunskaper. Så fortfarande inte fult att bli gammal.
Skrev jag ju aldrig, jag har respekterar gamla, hela min barndom var jag upplärd av gamla, morfar och farfar har släpat runt mig på varenda museum och sevärdhet i Göteborg under min uppväxt och lärt mig om livet.
Farsan hade på den tiden stort företag "plåtslageri" med upp till 20 anställda och var fullt upptagen, det var dom gamla som lärde mig om livet ;)

Jag som gammal i min sons ögon, ung i andras ögon lär han om livet, han håller inte med @Mr Newdawn på den biten att jag är i åldern vet allt, jag är gammal vet allt vet allt enligt honom men annars har dom ju båda rätt i sin tanke. 5555555.
Sen hoppas jag att någon ser min humor och ironi plus lite sarkasm innan det ballar ut och jag hamnar i karantän 555. ;)
Eller har inte gamla humor 55555.

"Jag är inte ung nog att veta allt." James Matthew Barrie (1860-1937)

Ja, nog är det konstigt att man förstår mindre ju mer erfarenhet man får! :confused:
Sen passerar man en gräns som tex min farmor och blir senil och glömmer allt.
Sen utvecklas samhället och en som växte upp som barn på 30 talet vet inte lika mycket som ett barn av 2000 talet om dagen.
Har du inte märkt att vid en ålder stannar det upp och man vill inte ta till sig av alla nymodigheter, man säger istället att ungdomen av idag är kunskapslösa.
Man vet allt men man vägrar förstå eller ge sig att man visste hur allt var.
Tror du inte alla har gått igenom samma process i livet, lära den envetne gamla allvetarn är inte lätt.

Sen utvecklas samhället och en som växte upp som barn på 30 talet vet inte lika mycket som ett barn av 2000 talet om dagen.
Har du inte märkt att vid en ålder stannar det upp och man vill inte ta till sig av alla nymodigheter, man säger istället att ungdomen av idag är kunskapslösa.
Tror du inte alla har gått igenom samma process i livet, lära den envetne gamla allvetarn är inte lätt.
Lite som vissa beskyller Thai för att var, 50 år efter, men vet allt ;)

Jösses Jonas, läste alla dina inlägg, du är ju som en postande kulspruta ju. Och tack för alla referenser till mig. Märker att du anstränger dig för att vara hövlig i alla fall, eller är detta bara sarkasm och ironi ifrån min sida??

Jag tror att du på ett märkbart klarsynt sett, personifierar just skillnaden i synen på äldre, mellan Sverige och Thailand, där du då är Sverige!! Du har alltid varit lite av i ett blåsväder med din syn på människor äldre än dig själv. Har alltid haft en agenda, och alltid varit den som dragit upp detta med äldre. Många har jag hört, ofta kallar detta ett faderskomplex, och kanske frånvaron av din pappa som du säger, var den springande punkten......

Men till syvende og sist, även om ingen skriver emot dig, så är det ju mest en masa okunnig jidder du beskriver om äldre människor. Men en sak är säker, vi alla går åt det hållet som du så negativt beskriver, OM vi nu kan överleva den thailändska trafiken vill säga.

Sedan i ditt inlägg nr 30, så måste jag säga att din senaste frus son som du tagit till Pattaya, pratar en fantastic engelska efter den korta tid han varit med Er!!! Eller har du friserat det hela för att få det att se bättre ut än vad det är....

Nä nog me rantande, nu kommer väl 102 inlägg i vanlig ordning... Men tänk Jonas på vad du anklagar folk och olika kategorier av folk för. Du är ganska oförskämd egentligen tycker jag....:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Landet kan nog behöva några redbara män! :nod:

"Saken är att fler och fler människor tycks ha börjat misströsta om Sveriges möjligheter att ta sig ur kriserna på ordnat sätt. De talar om systemkollaps. Det är det jag undrar över. Vad är systemkollaps och hur går det till?"

https://detgodasamhallet.com/2017/01/31/hur-gar-nederlag-till/#more-6195
Vi får inte diskutera politik här , så tyvärr så är det svårt att utvärdera ,, men i stort så ser det ju defakto ut som det är nära nu ,, riksrevisionen har bannat regeringen 50 miljarder back , Kommunerna slut på stålar och bostäder , 2018 slut å alla statliga bidrag till kommunerna som då inte kan betala upphället till alla Nysvenskar ,,,samtidigt lånar man miljardbelopp varje dag , detta är en systemkollaps inom snar framtid , detta var ju ekonomi och ingen Politik , så berra får ursäkta , jag avser inte diskutera detta vidare här.. kan ta det i Pm för den som önskar

Själv tycker jag att det skall införas körprov när man är +65 och det är inte för att vara elak.
Min morfar var av samma åsikt och vid 70 så la han kortet på hyllan och sålde bilen för han tyckte själv han var en fara i trafiken pga. reaktionsförmåga och syn.
Nu menar jag inte att man skall bli av med det men visst test borde införas när man kommer upp i ålder.

kan inte annat än hålla med Jonas .. För mig med hökblick och supersnabb reaktion så spelar det ingen roll , finns de runt fyrtio däremot som är betydligt mer olämpliga dock

Jag som gammal i min sons ögon, ung i andras ögon lär han om livet, han håller inte med @Mr Newdawn på den biten att jag är i åldern vet allt, jag är gammal vet allt vet allt enligt honom men annars har dom ju båda rätt i sin tanke. 5555555.
Sen hoppas jag att någon ser min humor och ironi plus lite sarkasm innan det ballar ut och jag hamnar i karantän 555. ;)
Eller har inte gamla humor 55555.

Det vet väl du att man brukar kalla dem surgubbar allt som oftast , oftast då man kommer på att det vet mer än de bör :)

Jösses Jonas, läste alla dina inlägg, du är ju som en postande kulspruta ju. Och tack för alla referenser till mig. Märker att du anstränger dig för att vara hövlig i alla fall, eller är detta bara sarkasm och ironi ifrån min sida??

Jag tror att du på ett märkbart klarsynt sett, personifierar just skillnaden i synen på äldre, mellan Sverige och Thailand, där du då är Sverige!! Du har alltid varit lite av i ett blåsväder med din syn på människor äldre än dig själv. Har alltid haft en agenda, och alltid varit den som dragit upp detta med äldre. Många har jag hört, ofta kallar detta ett faderskomplex, och kanske frånvaron av din pappa som du säger, var den springande punkten......

Men till syvende og sist, även om ingen skriver emot dig, så är det ju mest en masa okunnig jidder du beskriver om äldre människor. Men en sak är säker, vi alla går åt det hållet som du så negativt beskriver, OM vi nu kan överleva den thailändska trafiken vill säga.

Sedan i ditt inlägg nr 30, så måste jag säga att din senaste frus son som du tagit till Pattaya, pratar en fantastic engelska efter den korta tid han varit med Er!!! Eller har du friserat det hela för att få det att se bättre ut än vad det är....

Nä nog me rantande, nu kommer väl 102 inlägg i vanlig ordning... Men tänk Jonas på vad du anklagar folk och olika kategorier av folk för. Du är ganska oförskämd egentligen tycker jag....:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Jonas är ofta oförskämd , men han har ett stort varmt hjärta , han är en snäll kille ,det vet jag då jag träffat honom flertalet gånger :thumbsup: Ps. Ibland får man för sig att han skulle om möjligt vilja införa ättestupan

Djäkligt vad ödmjuk du är idag jonas , käkat en bitter lemon eller haft problem med manskapet ....Hoppas din kapten är yngre än dig , han skall ju veta mer och ha mer kunskap , en gammal gubbe kan ju inte vara någon att lyssna till 5555:)

Så är det ju ,, har man inte deras tempo i trafiken, kan det gå riktigt illa.
Men vi svennar är ju fan så mycket bättre i trafiken än Thaisen.

Samtliga faranger här nere (som jag känner till som råkat illa ut i trafiken ) har varit onyktra , trots att man vet att det i stort sett alltid är nån som blåser mot rött i 120 km vig stora korsningar så skall Thaisen vara först , jag låter någon kamikatzepilot köra först ,( eller två helst) sen kör jag efter att ha kollat .. Både jag och Långeman har kört en helv massa mil här i detta land på två hjul , Långeman betydligt mer än mig, Mycket sällan några större risksituationer , det beror på att vi är nyktra samt ser faror i tid (peppar peppar ) .. men jag känner minst tio stycken s venskar och Norrmän som smällt illa här nere , samtliga efter alkoholintag ,, tråkigt men kalla fakta ..

Vi får inte diskutera politik här , så tyvärr så är det svårt att utvärdera ,, men i stort så ser det ju defakto ut som det är nära nu ,, riksrevisionen har bannat regeringen 50 miljarder back , Kommunerna slut på stålar och bostäder , 2018 slut å alla statliga bidrag till kommunerna som då inte kan betala upphället till alla Nysvenskar ,,,samtidigt lånar man miljardbelopp varje dag , detta är en systemkollaps inom snar framtid , detta var ju ekonomi och ingen Politik , så berra får ursäkta , jag avser inte diskutera detta vidare här.. kan ta det i Pm för den som önskar

Du har inte noterat att detta är den "nya" ekonomin. Att låna för konsumtion utan att ha reserver i hårdvaluta. USA går i täten sedan länge och än ingen systemkollaps i sikte.

Fortsätter det så här kommer garanterat ett paradigmskifte men det är inte säkert det innebär en katastrof. Romarriket gick under lugnt och stillsamt!

Du har inte noterat att detta är den "nya" ekonomin. Att låna för konsumtion utan att ha reserver i hårdvaluta. USA går i täten sedan länge och än ingen systemkollaps i sikte.

Fortsätter det så här kommer garanterat ett paradigmskifte men det är inte säkert det innebär en katastrof. Romarriket gick under lugnt och stillsamt!
Det Angloamerikanska riket kanske är på väg dit också. Än vill den ha världsherraväldet och bli stor igen :xmas_smiley:

Till en början ser man först till att de som jobbar och har jobbat ihop skiten har mat att äta , de som inte ... bla bla... så lägger vi ner detta tycker jag ......:):)

Lugnt och stilla gock romarriket under?? Germaner, Goter, Visigoter, vandalerna plus minst 10-12 andra folkslag slogs på alla Roms gränser, och det var till slut goternas fullständiga seger som tvingade Romarriket att dela upp sig i väst och öst-Rom.

Västrom i Frankrike levde ett kort tag till, men dukade snart fullständigt under från trycket av franker germaner och övriga folkstammar, medans öst-rom levde ett aktivt liv borta i Turkiet. Men till slut efter styvt 1.000 år, med dunder och brak, så knäckte turkarnas anfader dom, och tvingade riket att försvinna fullständigt.

Detta fick jag lära mig i alla fall, så glatt livfullt var deras undergång..

Man är inte äldre än man gör sig, ett gammalt ordspråk.
Umgås med gamla människor när du själv är yngre, så blir du automatiskt äldre själv.
Ja,ja klockan tickar ju på naturligtvis.

Tydligen ser de annorlunda på den saken här!:)

https://www.weforum.org/agenda/2017...ost-other-countries-at-just-about-everything/

Liknande trådar

Tillbaka
Topp