Hantering av ID-handlingar och pass i olika länder.

OsoPolar

Forumräv
Hanteringen av EU pass fungera mycket i olika EU-länder. Jag skaffade nyligen ett spanska pass. Vårt närmaste Nationella Poliskontoret ligger bara 10 minuter bort och 10 minuter var också den tid det tog att skriva ut passet på Polis-kontoret. Jag betalade 30 Euro för passet som gäller i 10 år.
Våra spanska ID-kort varar längre, nästan 8.000 år.

Vår son, som också är bosatt på Teneriffa, tvingas numera på grund av nya EU-regler att vart femte år förnya sitt svenska ID-kort i Madrid.
Tidigare hanterades sådant på Konsulatet på Gran Canaria. Det Danska Konsulatet på Teneriffa lämnar ut svenska ID-handlingar (EU-samarbete).
Eftersom vår som inte någon annan giltig svensk ID-handling, måste jag följa med som vittne.

Vår resa till Madrid i går kostade på Ambassaden 160€ + 17€. Tillkom taxiresor och mat för 235 Euro.
Tack vare att vi är Ö-bor har vi 75% rabatt på flygresor. Flyget t.o.r för två personer kostade därför bara 22 Euro!

Hur hade det fungerat i Thailand?

Hur hade det fungerat i Thailand?

Thaiidkort jätteenkelt

Tog max 10 min på lokala amphue så hade dottern det i handen

Men då fanns hon inskriven i blå boken boken, hon fick betala en symbolisk bot för hon slarvat bort sitt gamla 100bth tror jag det var.

Bild och personuppgifter kopplade till fingeravtryck

Enis

DSC09842.jpeg

IMG_3850.jpeg

IMG_3852.jpeg

Pass i Thailand skaffar man på någon av de passkontor som finns runt om i Thailand (8 st i Bangkok-regionen och 19 st ute i provinserna)

För oss i Rayong finns inget här så antingen åker man till Pattaya eller Chantaburi. Sist åkte vi till Chantaburi som är lite längre bort än Pattaya (10 mil vs 7 mil) men där är aldrig några köer eller trängsel. Visade sig när vi kom dit att dom just flyttat till ett helt nytt kontor i Central shopping mall i sydöstra delen av stan nära huvudvägen ner mot Trat så enkelt att komma dit och parkera. Fanns rätt många i personalen på plats och helt tomt med kunder så det tog nog 15 min kanske för allt.
Man kan välja på 5 eller 10 års giltighetstid. Har för mig ett 5-årigt kostade 1000 baht och 10-årigt 1500 baht
Eftersom vi bor 10 mil bort valde svägerskan att få det hemskickat och det kom på posten efter 4 dagar levererat hem till oss med brevbäraren.

IMG_20240322_093358.jpg

IMG_20240322_093355.jpg

Pass i Thailand skaffar man på någon av de passkontor som finns runt om i Thailand (8 st i Bangkok-regionen och 19 st ute i provinserna)

För oss i Rayong finns inget här så antingen åker man till Pattaya eller Chantaburi. Sist åkte vi till Chantaburi som är lite längre bort än Pattaya (10 mil vs 7 mil) men där är aldrig några köer eller trängsel. Visade sig när vi kom dit att dom just flyttat till ett helt nytt kontor i Central shopping mall i sydöstra delen av stan nära huvudvägen ner mot Trat så enkelt att komma dit och parkera. Fanns rätt många i personalen på plats och helt tomt med kunder så det tog nog 15 min kanske för allt.
Man kan välja på 5 eller 10 års giltighetstid. Har för mig ett 5-årigt kostade 1000 baht och 10-årigt 1500 baht
Eftersom vi bor 10 mil bort valde svägerskan att få det hemskickat och det kom på posten efter 4 dagar levererat hem till oss med brevbäraren.

IMG_20240322_093358.jpg

IMG_20240322_093355.jpg
När vi kom till Ambassaden trodde vi att det skulle vara mycket folk där. Det var det inte, vi hade bokat tid. Då får man en tid 3,5 månade senare.
Behöver man inte beställa tid i Thailand?

När vi kom till Ambassaden trodde vi att det skulle vara mycket folk där. Det var det inte, vi hade bokat tid. Då får man en tid 3,5 månade senare.
folk som skrivit innan skriver om thaipass för thailändare, vad det nu har med oss svenskar att göra.
bokar tid på ambassaden, bara ambassad som har tillåtelse utfärda pass idag.
utlämmning på ambassad eller konsulat.
Tror samma procedur överallt och kostnad i sek växlad till lokal valuta.
Sveriges passregler i utlandet.
Passet är fortsatt nationellt, inte eu pass.

Nej. Det är bara komma dit och ta en kölapp. På de passkontor som har mycket "kunder" kan det vara rekommenderat att komma dit tidigt när dom öppnar för att slippa sitta i kö länge har jag hört men på kontoret i Chantaburi har kön aldrig varit lång när vi varit där.
Vet vi var med svärföräldrarna på kontoret i Bangkok för drygt 10 år sedan (tror det var i Bang Na) och då var det väldigt mycket folk där.

folk som skrivit innan skriver om thaipass för thailändare, vad det nu har med oss svenskar att göra.
bokar tid på ambassaden, bara ambassad som har tillåtelse utfärda pass idag.
utlämmning på ambassad eller konsulat.
Tror samma procedur överallt och kostnad i sek växlad till lokal valuta.
Sveriges passregler i utlandet.
Passet är fortsatt nationellt, inte eu pass.

Det var ju det TS skrev om hur han som spansk medborgare får nytt pass i spanien och det är nog så vi andra tolkat det att tråden handlar om hur olika länder hanterar att förnya pass och id-handlingar i sina länder så därför skriver vi om hur Thailand gör detta.

Hur Sverige hanterar pass och id-handlingar för svenskar världen över är nog tämligen lika på alla ambassader och nog väl känt för de flesta här på forumet. Finns ju bra och detaljerat beskrivet på svenska ambassadens hemsida på svenska annars om man är osäker.

Det var ju det TS skrev om hur han som spansk medborgare får nytt pass i spanien och det är nog så vi andra tolkat det att tråden handlar om hur olika länder hanterar att förnya pass och id-handlingar i sina länder så därför skriver vi om hur Thailand gör detta.

Hur Sverige hanterar pass och id-handlingar för svenskar världen över är nog tämligen lika på alla ambassader och nog väl känt för de flesta här på forumet. Finns ju bra och detaljerat beskrivet på svenska ambassadens hemsida på svenska annars om man är osäker.
Han skrev om sin son som skulle ha svenskt id.

Nej. Det är bara komma dit och ta en kölapp. På de passkontor som har mycket "kunder" kan det vara rekommenderat att komma dit tidigt när dom öppnar för att slippa sitta i kö länge har jag hört men på kontoret i Chantaburi har kön aldrig varit lång när vi varit där.
Vet vi var med svärföräldrarna på kontoret i Bangkok för drygt 10 år sedan (tror det var i Bang Na) och då var det väldigt mycket folk där.
Han skriver ju när dom kom till ambassaden och fick boka tid där och du svarar om lokalt passkontor för thai.

Ja man måste boka tid på ambassaden i Thailand med för pass.
Och självklart inte mycket folk då det bara är en person per tidsbokning.

Spanien är till skillnad från Sverige ett teknisk välutvecklat land med en effektiv administration.
Så har det inte alltid varit!
Sju Poliskontor på Teneriffa är nu utrustade med ny teknik, DNI Exprés. Där kan den som vill, utan att beställa tid, förnya sitt spanska ID-kort. Om man har ett elektronisk certifikat kan man även samtidigt förnya det.
12 Euro betalas kontant. ID-kortet får man direkt.

DNI.webp

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
A
Svar
2