Håller med dig om att thai kk och thai/falang id löser det mesta. Att titta på vad gamla lagar säger, ger ingenting utan det är gällande lag som gäller. Som du säger är det upp till den som upprätthåller lagen som står för den första bedömningen. Man är ju dum om man inte godkänner den bedömningen ifall att den är till din fördel. Är den inte till din fördel är det bra att veta vad den gällande lagen säger.
Själv tar jag oftast inte med mig passet. Tog faktiskt med det när vi nyligen åkte till Rayong och Chantaburi. Ingen av de resorter vi bodde på där var intresserad av att se någons pass. Oavsett om de med egna ögon såg att vi flera av oss var falanger. De var inte ens intresserade av att registrera mig under mitt thai/falang ID. Utan ville registrera en thailändare istället. Det gör ju det hela lättare för oss eftersom ingen kan ändra vår registrering hos imm. om de inte vet vad vi heter. Vilket gör att vi inte behöver registrera att vi kommit hem efter vår utflykt.
Har den uppfattningen att hotell är mera på hugget att registrera de som bor på hotellet. Då är de glada om du visar ditt thai/falang ID kort istället för passet. Så har det varit de gånger jag bott på hotell och visat thai/falang ID. Den tolkning jag har gjort då har varit att de hellre skriver mitt namn som det står på thailändska än att skriva det med engelsk stavning enligt passet. De gånger de har registrerat mitt namn när jag bott ute så har jag (eg frugan) alltid angivit för imm att jag kommit tillbaka på hemadressen. Vi har aldrig hört någon kommentar om vi blivit registrerad på något annat ställe eller inte. Jag bryr mig öht. inte, utan vi har gjort det vi ska göra.
Jag känner inte för att bära passet med mig, skulle jag tappa det innebär det ett massa merarbete, som jag inte är intresserad av. Jag tar det bara om jag känner att jag absolut måste. Nu har jag blivit så upp till åren att minnet inte riktigt är som det har varit. Lägger jag ifrån mig något händer det ofta att jag måste fundera länge vad jag gjort av med grejen. Eller så kommer någon och frågar om det inte är min grej. Utmanar ödet så lite som möjligt.