Foto av pass fungerar inte

Struntprat, det är en gammal lag. Har ju varit mycket fram och tillbaka om detta, finns väl knappast många som bär passet fysiskt med sig.

/ SatanG
Jag vet ju inte vad som är gammalt föe dig, men att 2020 återupplivade juntan en gammal lag som inte hade använts på åtskilliga årtionden känns inte så väldigt gammalt för mig.

Jag ser en rad problem med kravet på att passet ska vara med hela tiden t.ex när det regnar, när turister vistas på stranden, badar, hyr vattenskoter. ägnar sig åt tubing i en flod o.s.v.

Mvh isan lover

Jag har aldrig passet med mig. Blev stoppad i en trafikkontroll och ville se passet. Jag visade en kopia. Inga problem. :thumbsup:
Hej

Samma här. Har inte haft med mig ett pass på stan, stranden eller någon annan plats än flygplatsen och ingen har någonsin under 37 års resor till Thailand frågat efter passet på något annat ställe än flygplatsen och större hotell. Som ID fungerar thai körkortet bra.

Mvh isan lover

Jag vet ju inte vad som är gammalt föe dig, men att 2020 återupplivade juntan en gammal lag som inte hade använts på åtskilliga årtionden känns inte så väldigt gammalt för mig.

Jag ser en rad problem med kravet på att passet ska vara med hela tiden t.ex när det regnar, när turister vistas på stranden, badar, hyr vattenskoter. ägnar sig åt tubing i en flod o.s.v.

Mvh isan lover
Det lagen fanns 2010 när jag måste visa passet vid en check point i övre Kanchanaburi och även 2014-15 ovanför Chiang Rai där alla kollades som åker buss.

Även för att checka in på hotell krävs pass.

Finns inga krav att passet måste bäras överallt som på stranden eller poolen.
Däremot kan man bli uppmanad att hämta sitt pass om någon kräver det.

Du får gärna länka till den lagen som juntan återinförde 2020.
Juntan styrde 2014-2019.

Det lagen fanns 2010 när jag måste visa passet vid en check point i övre Kanchanaburi och även 2014-15 ovanför Chiang Rai där alla kollades som åker buss.

Juntan styrde 2014-2019.
ID- kort duger.

När jag checkade in med mitt Thai körkort i Bang Saphan Noi blev hon i receptionen överlycklig för då slapp hon ta kopior av passet och rapportera till IM.

Vi fick frukost på sängen som tack.

Undrar om inte Thailand är världsmästare på att kontrollera var utlänningar befinner sig i landet med sina krav på att rapportera inom 24-48 timmar om man byter bostad till IM.
Finns många som fått böter under åren.

Mvh isan lover
Om man återupplivar en lag så måste det väl betyda att lagen fanns redan innan bara att dom ville börja kontrollera att lagen efterlevdes. Var ju samma med 24 timmars regeln att man skulle rapportera om man bytte bostadsadress. Lagen om att inte få transportera människor på flaket försökte även juntan blåsa liv i men fortfarande inga nya lagar.

Nu är gränskontroller nästa stora problem för de som gör visarun.
De nya reglerna som togs i bruk för en månad sedan har stoppat många en inresa.
Don Muang flygplats är tuffa i bedömningen.
Saknas 20k thb I kontanter, ingen bokning av hotell eller en bokning av en utresa räcker för att bli nekad.

FB_IMG_1765950102169.webp

Juntan styrde 2014-2019.
Hej

"After getting their passports stamped by Immigration, most tourists check into a hotel and lock up their passports and valuables in a safety deposit box, where they remain for the duration of their stay, unless authorities ask to see them.
However, since the May 22 military coup, police in Thailand have rediscovered the existence of all kinds of laws, ranging from parking offences to encroaching on public land, which had been widely ignored in the past. It was only a matter of time before passports came to their attention."

Mvh isan lover

Hej

"After getting their passports stamped by Immigration, most tourists check into a hotel and lock up their passports and valuables in a safety deposit box, where they remain for the duration of their stay, unless authorities ask to see them.
However, since the May 22 military coup, police in Thailand have rediscovered the existence of all kinds of laws, ranging from parking offences to encroaching on public land, which had been widely ignored in the past. It was only a matter of time before passports came to their attention."

Mvh isan lover
Var det en militär kupp den 22 maj 2020?

Då kan man undra varför alla check points 2010 efter huvudvägar krävde att visa upp passet?

Hej

Mvh isan lover
Ingen ny lag alltså.

Hej

Artikeln är ftån 2014. Du kan öppna den och läsa så ser du datumet.

Mvh isan lover
Varför ska jag göra det när du ljuger.
Det skrev du nyligen.

Varför ska jag göra det när du ljuger.
Det skrev du nyligen.

Hej

Den var uppe till diskussion då också, kupperna har ju duggat tätt på 2000-talet med både jurifiska ocj milutära kupoer.

Men det intressanta var väl att det fanns en gammal lag som juntan av någon anledning dammade av och började tillämpa igen när dom hade makten, vilket du inte trodde hade hänt. Men jag hjälpte dig och letade upp en artikel och länkade till den, är det något mer du vill ha hjälp med så säg bara till.

Mvh isan lover

Hej

Den var uppe till diskussion då också, kupperna har ju duggat tätt på 2000-talet med både jurifiska ocj milutära kupoer.

Men det intressanta var väl att det fanns en gammal lag som juntan av någon anledning dammade av och började tillämpa igen när dom hade makten, vilket du inte trodde hade hänt. Men jag hjälpte dig och letade upp en artikel och länkade till den, är det något mer du vill ha hjälp med så säg bara till.

Mvh isan lover
Varför påstår du 2020 som juntan återuppliva en gammal lag som du vet är helt fel?

Du är nog den näst siste att om hjälp, bara snäppet bättre än Trump.

Mvh isan lover

1979 är ganska gammalt för mig, kanske inte så gammalt för dig.

Som sagt det har varit många turer fram och tillbaka om detta. T.O.M. i din länk uppger immigration att det räcker med ett foto men du hann väl som vanligt bara med att läsa rubriken.
Det beror alltså på dagsformen på den som upprätthåller lagen.
Klart iaf att det är baserat på en gammal lag men som vanligt förvanskar du allt till lågklassig propaganda.

/ SatanG

Thai idkort.

Så ingen kommer dragande med ett svenskt id kort från posten.
Finns egentligen inga korrekta Thai ID för icke Thaimedborgare , vi faranger kan erhålla ett grisfärgat ID kort utan Chip. Det gäller i vissa fall, men hotell finns som inte godkänner detta , jag vet då jag råkat ut för det . På sjukhusen med automatiskt inloggning med just ID kort funkar inte att regga med detta utan chip

Liknande trådar

W
Svar
27
Visningar
5 K
A
B
Svar
3
Visningar
2 K