Hundar och katter i skog och mark

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Som kanske en del vet så är det nu så kallat koppeltvång , det innebär att hunden ovillkorligen skall vara kopplad eller under sådan uppsikt att den håller sig inom tio meter samt utan minsta problem kan kallas in.. Varför tror ni att detta gäller hundar och inte lösa Katter ,,??

En av mina Svägerskor var här idag och berättade att en väninna till henne hade fått 1500 kr i böter för att hennes hund satt lös i bilen, man ska tydligen ha "säkerhetsbälte" på hunden.

En av mina Svägerskor var här idag och berättade att en väninna till henne hade fått 1500 kr i böter för att hennes hund satt lös i bilen, man ska tydligen ha "säkerhetsbälte" på hunden.

Har en arbetskollega som har bälte till sin hund. Hade dock ingen koll på om det var lag eller inte. Men det är klart att jycken skall ha bälte.

har hon ingen hundbur?
eller ska de ha bälte i buren också ? hur blir det om hunden åker i hundsläp ? ;)

Som kanske en del vet så är det nu så kallat koppeltvång , det innebär att hunden ovillkorligen skall vara kopplad eller under sådan uppsikt att den håller sig inom tio meter samt utan minsta problem kan kallas in.. Varför tror ni att detta gäller hundar och inte lösa Katter ,,??
någon kattmänniska som lagt fram förslaget ?

Om en hund känner sig hotad eller kanske är dåligt fostrad och agressiv så händer det ju titt som tätt att dem attackerar människor.
1 katt som är något av det han springer ju bara och gömmer sig och skulle den attackera en människa så slutar det bara med rivmärke.

Om en hund känner sig hotad eller kanske är dåligt fostrad och agressiv så händer det ju titt som tätt att dem attackerar människor.
1 katt som är något av det han springer ju bara och gömmer sig och skulle den attackera en människa så slutar det bara med rivmärke.
Så är det ju, men Phonta känner sig nog förföljd då han har hund och alla lagar och förordningar drabbat ju honom och ingen annan ;)

Som vanligt så vet
Så är det ju, men Phonta känner sig nog förföljd då han har hund och alla lagar och förordningar drabbat ju honom och ingen annan ;)
Har inget med att jag har hund att göra , tycker lagen om koppling är utmärkt , men denna diskussion visar hur lite folk vet , det handlar om att en hund som springer lös i skog och mark anses av lagen jaga , har du då inte jakträtt så riskerar du dryga böter , dessutom denna tid på året är det barnkammare i skogen med massor av Rådjurskid ,harungar mm , dessa dödas lätt av lösspringande hundar samt även av katter som är en mer större rovdjur (minitiger)

Men katter är ju gulliga samt att våra okunniga politiker inte har vett till att förbjuda katter som springer lösa och pissar och skiter överallt , dessutom sprider de mycket farliga sjukdomar till barn som leker i sandlådan som katten har gjort till sina dagliga WC .. Lagen är utmärkt , det skulle vara bättre om folk förstod varför den finns :thumbsup:

Senast redigerad av en moderator:
Om det inte är ändrat är det inte olagit att döda katter på egen mark. ...

Utdrag är jaktstadgan Den gamla versionen : Katt må av jakträttsinnehavare saklöst dödas .. detta är ändrat , du får idag ALDRIG döda en katt om den ej som som det står "med säkerhet kan antas vara förvildad samt utan ägare " typiskt politiker skrivelse , mao med en enorm gråzon.. Skjuter jag en katt som har ett halsband så är jag körd , skjuter jag en katt som ej har halsband men har förirrat sig från en sommarstuga eller gård så är jag körd , även om det sker på min mark ..

Jag skjuter katt på min mark om den befinner sig i skogen , då menar jag långt från boning och att katten är ordentligt skygg .. Dessa katter har inget berättigande då de dödar allt från mus till fasanungar ,harungar , mmmm . Helt oansvarigt att låta både hundar och katter löpa fritt i skog och mark utan tillsyn ...

MAO så har våra idioter till politiker utan kunskap fredat katten i stort sett överallt och du riskerar böter samt skadeståndskrav om du dödar en katt ..

Hela grundkonceptet här är att det vilda är en tillgång, en nyttighet, som det är markägarens rätt att tillgodoräkna sig. Vilda djur tillhör ingen och särskilt inte "folket" men rätten att tillägna sig dom tillkommer markägaren exclusivt, eller den han eventuellt arrenderat ut nyttigheten till. När någons hund alltså jagar på annans mark och kanske på olaga tid, gör sig ägaren skyldig till tjuvnadsbrott. Det är därför hundhållningen är så hårt reglerad! Det borde nog katthållningen också vara. Den gamla regeln om "saklöst dödas" var en utmärkt regel ur jaktvårdssynpunkt. Nu börjar ju kattälskare yra om katters behov av frihet och om hur mycket dom älskar sina frihetsbehövande katter, men detta är bara blaj. Den som älskar sina djur tar hand om dom och låter dom inte springa vind för våg.

Japp , det är bara en fråga om att avsäga sig ansvaret , har haft diskussioner med idiotiska kattägare som anser katten vara ett naturligt inslag i Svenska skogar , Ok, sade jag ,men då finns det även en jakttid för densamma och då
förvinner kattdjäkeln .. Katter som hålls under uppsikt samt inom hus och grung må vara ok , i naturen absolut inte ...

Jag som kattallergiker har flera gånger fått jaga ut grannkatter från både soffa och sovrum. Inte så trevligt blir liksom en dimension till på problemet.

Går det inte att fostra ägaren så får man fostra katten. En sväng i duschen med kallvatten så slapp jag just den katten i sovrummet fler gånger. Synd om katten, javisst men vad gör man.

Fast värre är alla hundägare som rastar sina hundar i området utan att plocka upp skiten efter sig. Igår körde jag trimmern i slänten mot vägen och vad ligger där? Jo hundskit på min tomt. Det är inte första gången. Ser jag hundägaren göra på detta sätt säger jag självklart till men hur ofta ser man när det händer.

Kolla var de bor , ta hundskiten i en påse , droppa den i deras brevlåda med en lapp som lyder "hej , du glömde något på min tomt !"

Vi plockar all skit förutom om det är i skogen , där kan det ligga kvar ..

Utdrag är jaktstadgan Den gamla versionen : Katt må av jakträttsinnehavare saklöst dödas .. detta är ändrat , du får idag ALDRIG döda en katt om den ej som som det står "med säkerhet kan antas vara förvildad samt utan ägare " typiskt politiker skrivelse , mao med en enorm gråzon.. Skjuter jag en katt som har ett halsband så är jag körd , skjuter jag en katt som ej har halsband men har förirrat sig från en sommarstuga eller gård så är jag körd , även om det sker på min mark ..

Jag skjuter katt på min mark om den befinner sig i skogen , då menar jag långt från boning och att katten är ordentligt skygg .. Dessa katter har inget berättigande då de dödar allt från mus till fasanungar ,harungar , mmmm . Helt oansvarigt att låta både hundar och katter löpa fritt i skog och mark utan tillsyn ...

MAO så har våra idioter till politiker utan kunskap fredat katten i stort sett överallt och du riskerar böter samt skadeståndskrav om du dödar en katt ..

Det värsta av allt är ju att dessa idioter till politiker även fredat en massa korkade jägare från att skjutas av :nod:

Knasen tillhör mao en liten mängd jakthatare ...hahaha Aktivistdjävlar kallar vi dom ... och deras tid kommer nog också ...:)

Som man ropar i skogen får man svar .....

Utan att överdriva så finns det väl halvblinda, psykiskt instabila och allmänt olämpliga vapeninnehavare bland alla dessa jägare som springer omkring med vapen i skogen. Möter hellre en söt liten katt när jag promenerar i skogen än en okänd jägare med spasmer i avtryckarfingret ;)

Utan att överdriva så finns det väl halvblinda, psykiskt instabila och allmänt olämpliga vapeninnehavare bland alla dessa jägare som springer omkring med vapen i skogen. Möter hellre en söt liten katt när jag promenerar i skogen än en okänd jägare med spasmer i avtryckarfingret ;)

Borde inte Du fundera lite över hur Du uppfattar Din omgivning och Dina medmänniskor ? Varför tror Du att en jägare skulle ha "spasmer i avtryckarfingret"? Och varför tror Du att dom "springer"? Du är säkert en förnuftig karl i allmänhet, men Din bild av jakten är rent idiotisk.

Borde inte Du fundera lite över hur Du uppfattar Din omgivning och Dina medmänniskor ? Varför tror Du att en jägare skulle ha "spasmer i avtryckarfingret"? Och varför tror Du att dom "springer"? Du är säkert en förnuftig karl i allmänhet, men Din bild av jakten är rent idiotisk.

Genomgår jägare årliga syntester, hälsotester, skjutprov etc etc, för att fastslå att de är lämpliga att bruka vapen? Som sagt, jag möter hellre en söt liten kissekatt i skogen än en okänd karl med bössa i handen. Sen får det där lilla kissekatten vara hur mkt rovdjur och minitiger som helst...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

M
Svar
17
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar