Någon som känner till något om de (eventuella) nya reglerna om privat odlad skog.

Det finns många alternativa lösningar att hålla kostnaderna nere. Den kanske viktigaste är att dammen är grävd för att vara en fiskdamm och inte ett vattenförråd. Dammen bör inte vara för djup vilket ett vattenförråd oftast är. Solljuset bör kunna tränga ner till botten av dammen så att plankton/alger/bottenlevande växter med mera kan växa i hela vattenvolymen och hela bottnen. Våra dammar är maximalt ca 170 cm djupa ifall inte något rejält regnväder fyller upp dem extra.

Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om att maximera "fiskproduktionen". Familjen med vänner får en trevlig fiskedag när dammarna töms och det är det som räknas. Jag planerar att låta borra en brunn och sätta dit en solcellspump någon gång i framtiden. Detta för att kunna fylla upp dammarna vid en rejäl torka men även för att kunna nödbevattna risfälten ifall det blir torrt (tömma dammarna över risfälten och sedan fylla dem igen)
Hej

Helt rätt tänkt, vi odlade inte heller fisk för att tjäna pengar, jag och frugans anställde Pan fiskade i första hand där till respektive familjer, ibland gjorde vi en utflykt dit med släkten, metade fisk som vi sen grillade på plats och drack öl o.s.v,riktigt kul.

Men när vi någon gång pumpade ur en damm så kom det mycket folk, först var det släktingar som ville vara med, men senare spred sig ryktet och då kom både kända och okända till dammen, dom fortsatte fånga fisk och plocka snäckor m.m efter det att vi hade tagit det vi ville ha.

På farmen finns det även en å som utgör gränsen till nästa ägare, där finns det gott om vild fisk, där paddlar vi med kanot och lägger ut nät och ryssjor m.m, då får vi alltifrån fisk, ål, ormar och sköldpaddor, riktigt kul.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp