Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Ja i stort är det så att vid varje träff och några öl, börjar samma gubbs prata investeringar och hur mycket rikare dom blivit sedan förra gången.
Räntor, fonder, aktier och guld.
Det är oavsett om dom är 74 eller 78 år så styr det deras liv.
Annars är dom rätt anonyma.

En gemensam nämnare till många som bor här är att dom träffat en filipinsk kvinna när dom jobbat som utstationerade i Mellanöstern , Kina och Singapore och blivit ett par.
Det enda vi vet är man får ingen med sig dit vi alla skall gå,lev nu dö sen

Jag som snart 75 årig pensionär som gick i pension vid 63 års ålder. Bor i hustruns hus i Thailand med eget fritidshus i Sverige har väl ungefär följade månatliga fastautgifter.

Thailand:

Apanaget till hustrun 40000 Thb
El ca 6000 Thb
Internet 3BB 631 Thb
Bilförsäkring och bensin ca 3000 Thb
Svensk mat 6000 Thb
Mat som köps på Makro 15000 Thb

I Sverige hemförsäkring, el och bilförsäkring ca 2000 sek.

Har aldrig ångrat att jag valde pension när jag gjorde det.

Jag som snart 75 årig pensionär som gick i pension vid 63 års ålder. Bor i hustruns hus i Thailand med eget fritidshus i Sverige har väl ungefär följade månatliga fastautgifter.

Thailand:

Apanaget till hustrun 40000 Thb
El ca 6000 Thb
Internet 3BB 631 Thb
Bilförsäkring och bensin ca 3000 Thb
Svensk mat 6000 Thb
Mat som köps på Makro 15000 Thb

I Sverige hemförsäkring, el och bilförsäkring ca 2000 sek.
Betalar du lön till din fru för att bo med dig???

Fast 125k är ju ett gränsfall känns det som.
Under det vill du knappast leva.

Sedan får resten av människorna göra en kalkyl.

Det är inte billigt att leva. Att överleva är något helt annat.
Hej

Riktigt så enkelt är det nog inte, vad som är ett bra liv är ju väldigt olika och varierar kraftigt ifrån person till person.

De5 som är ett bra liv för någon kan ju vara både tråkigt och otänkbart för en annan.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Om man pensionerar sig i Thailand kan man lära sig thailändska som sysselsättning. Är det svårt?
11 år sedan jag slutade arbeta och flyttade till Chiang Mai. Prio var lära mig språket. Nu talar jag hyfsat. Läser hyfsat snabbt medan skriften är sämst. Aldrig beroende av frun. Kan vara social med thaiarna. Även om lyssna förståelsen är si så där när de pratar för fort. Om man bosätter sig i ett annat land så borde man kunna språket litegrann...åtminstone...

11 år sedan jag slutade arbeta och flyttade till Chiang Mai. Prio var lära mig språket. Nu talar jag hyfsat. Läser hyfsat snabbt medan skriften är sämst. Aldrig beroende av frun. Kan vara social med thaiarna. Även om lyssna förståelsen är si så där när de pratar för fort. Om man bosätter sig i ett annat land så borde man kunna språket litegrann...åtminstone...
Inte svårt med lite motivation...och inte ge upp...

Hej

Riktigt så enkelt är det nog inte, vad som är ett bra liv är ju väldigt olika och varierar kraftigt ifrån person till person.

De5 som är ett bra liv för någon kan ju vara både tråkigt och otänkbart för en annan.

Mvh isan lover

Det beror nog på om man tar med resor i beräkningar, bilen behövs bytas ut, huset ska målas, AC som går sönder, kylskåp som rasar, telefoner blir gamla, och kalsongerna får sig en reva, elpriset går upp och drivmedel bytes bara mot njurar.
Idag är allt gratis för mig. Det betyder ju inte att jag klarar mig på 0kr resten av året.

Det beror nog på om man tar med resor i beräkningar, bilen behövs bytas ut, huset ska målas, AC som går sönder, kylskåp som rasar, telefoner blir gamla, och kalsongerna får sig en reva, elpriset går upp och drivmedel bytes bara mot njurar.
Idag är allt gratis för mig. Det betyder ju inte att jag klarar mig på 0kr resten av året.
Hej

Ja det är mycket en modern människa behöver numera, men även här finns det utrymme för stora variationer ekonomiskt sett, sen spelar ju även krav och intressen in även här.

Mvh isan lover

Kompensation för utebliven inkomst. Om du vill kalla det lön så ok för mig.
Ja eftersom man ser på din budget att du står för mat och hushållskostnader och hon får 40.000 baht i månaden utöver det så kallar jag det lön.
Men kanske inte så ovanligt här nere för frugan har flera gånger fått frågan vad hon får betalt i månaden och sett det som en oförskämd fråga.
Men kanske något som faranger gjort till något vanligt, lite som en mia noi fast vigda.

Hej

Håller med helt, språket är nyckeln till ett nytt land, utan det kan man vistas i ett nytt land men man blir aldrig riktigt en del av det, detta oavsett om det handlar om Sverige, USA eller Thailand o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är mycket en modern människa behöver numera, men även här finns det utrymme för stora variationer ekonomiskt sett, sen spelar ju även krav och intressen in även här.

Mvh isan lover

Ja, man kan ju handtvätta kläder vid närmsta flod där avloppet rinner ut.
Självklart är det variationer i vad man anser sig behöva och det gäller ju inte bara i Thailand. De flesta i Sverige har både olika krav och budget.
Jag passar mig för glädjekalkyler och ser hellre till att räkna för dyrt än för billigt.
Blir det billigare är det en bonus, blir det dyrare så kan det vara ett problem.

Ja eftersom man ser på din budget att du står för mat och hushållskostnader och hon får 40.000 baht i månaden utöver det så kallar jag det lön.
Men kanske inte så ovanligt här nere för frugan har flera gånger fått frågan vad hon får betalt i månaden och sett det som en oförskämd fråga.
Men kanske något som faranger gjort till något vanligt, lite som en mia noi fast vigda.

Same same but different accounts.

För mig är det självklart att eftersom jag drar in mer pengar än frugan så delar jag med mig till henne. Hon kallar det för lön (salary) men jag tycker att ordet utjämningsbidrag passar bättre. Hur man kan associera det till en mia noi är för mig en gåta.

För mig är det självklart att eftersom jag drar in mer pengar än frugan så delar jag med mig till henne. Hon kallar det för lön (salary) men jag tycker att ordet utjämningsbidrag passar bättre. Hur man kan associera det till en mia noi är för mig en gåta.
Ja det är mycket som är en gåta för dig.
En mia noi är väl oftast en älskarinna som också mottager apanage ;)
Så skillnaden är vigsel.

Jag står med för alla kostnader hemma men jag ger inte frugan en lön utöver på tex 40.000 baht.

Om man tänker på vad en normal pension ligger på så kan man undra om han även unnar sig själv 40.000 baht i månaden för nöjen.
Eller är det slut där och frugan får allt efter månadskostnaderna är betalda.

För summan av det han räknade upp var 23.000 svenska kr och 50% av dom gick till frun.

Många i Sverige tror jag skulle se det som en lön, helst om man betalar för att hon skall stanna hemma.

Jag hoppas istället att frugan snart kan börja bidra.

Är nog rätt vanligt med någon sorts kompensationsupplägg i relationer där det från start är stor ekonomisk ojämlikhet.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar