Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

En polare till mig tog beslutet att flytta till Thailand. Vi är lika gamla, fyller 54år i år. Han hyr en liten lägenhet i Jomtien men centralt för 6000baht/månad. Sålde bil och lägenhet i Sverige och är inne på sitt andra år. Han är duktig att hålla budget vilket är ett måste då han inte har ett överflöd med pengar. Enda inkomst är lite placeringar på börsen. Han har gott om socialt umgänge. Ingen bil men ganska ny moppe. Han är återhållsam med drickat men går ut ett par gånger i veckan. Nöjer sig oftast med thaimat på billiga ställen.
Tycker han gjort helt rätt. Visst han lever inte i något överflöd men han trivs med livet och att hålla budget gör att han slipper flytta tillbaka till Sverige. Han klarar sig på typ 30k baht i månaden.
De flesta långliggare och pensionärer i HH betalar 5-8k i månaden för sitt boende.

En polare till mig tog beslutet att flytta till Thailand. Vi är lika gamla, fyller 54år i år. Han hyr en liten lägenhet i Jomtien men centralt för 6000baht/månad. Sålde bil och lägenhet i Sverige och är inne på sitt andra år. Han är duktig att hålla budget vilket är ett måste då han inte har ett överflöd med pengar. Enda inkomst är lite placeringar på börsen. Han har gott om socialt umgänge. Ingen bil men ganska ny moppe. Han är återhållsam med drickat men går ut ett par gånger i veckan. Nöjer sig oftast med thaimat på billiga ställen.
Tycker han gjort helt rätt. Visst han lever inte i något överflöd men han trivs med livet och att hålla budget gör att han slipper flytta tillbaka till Sverige. Han klarar sig på typ 30k baht i månaden.
Ungefär samma slantar som Fiskarn.

Hej

Har också några bekanta som har jobbat på sjön och oljeriggar m.m som har tagit tidig pension och hyrt sig en lägenhet i Pattaya området. Även här är börsen det stora intresset och dom lever billigt fast dom bor i en lägenhet med havsutsikt och äter ute. Kör också moppe, har många falangvänner, gillar att spela biljard och tar en tur till Koh Larn med vänner ibland.

Mvh isan lover
Om dom jobbat på sjön i Norge så är
För dom födda innan 1970 sjömanspension 60-67 år
Födda efter 1970 från 62 år och minimum i 7 år.
Har dom condo med havsutsikt har dom säkerligen ingen 6000 bahtare och lever som fattigpensionär.

Om dom jobbat på sjön i Norge så är
För dom födda innan 1970 sjömanspension 60-67 år
Födda efter 1970 från 62 år och minimum i 7 år.
Har dom condo med havsutsikt har dom säkerligen ingen 6000 bahtare och lever som fattigpensionär.
Hej

Dom jag tänker på pensionerade sig precis som mig vid 50-55 års ålder efter en kombination av bra inkomst, lönen placerad i utländsk bank och annan valuta än kronor, samt börsinkomster..

Mvh isan lover

Det är ungefär de siffrorna och taktik som @Broder Tuk Tuk brukar tala om. Så visst funkar och stämmer det!

Det som min kompis inte räknat med i sin budget är byte av motorbike ca 1 gång per år. Rena levnadskostnader så klarar han sig på runt 30k
Ej heller visumkostnader förmodar jag. Han har inga barn och slipper betala underhåll. På snart två år har han varit tillbaka i Sverige endast två veckor. Tycker han gör det bra. Han tog ett beslut att inte vilja bo kvar i Sverige och då krävdes denna budget. Han lever hellre med en snäv budget i Thailand än att bo och leva i Sverige.

Anledningen att jag flyttade till Thailand är Pattaya.
Svårt att hitta en lika bra plats i världen att bo i, lite mycket köer nu dock mest pga att halva Sukhumvith är uppgrävd.
Jag har ju tänkt gå i pension om 17-20 år och vem vet hur världen ser ut då men eftersom förändringarna kommer successivt när man bor här påverkar det tanken om det mindre än om det är 10-20 år mellan besöken.
Bor du i Sverige nu? Det var ett tag sen du sökte hus i Sverige.

Det är ungefär de siffrorna och taktik som @Broder Tuk Tuk brukar tala om. Så visst funkar och stämmer det!

Det är klart man klarar sig på 30.000 baht i månaden inklusive hyra och mat.

Men klarar man ensamheten om man är singel? Det är det som är den stora frågan.

Jag minns när jag levde i Pattaya och Nonthaburi på låg budget ensam. Jag har aldrig varken före eller efter känt mig så ensam som då.

Man hamnar i ekorrhjulet efter ett tag och till sist stannar man mest på rummet eller går och driver runt.

Om jag jämför mina semesterresor på 90 talet när jag hade pengar så jag kunde leva livet och ha roligt bland barerna med skoltiden på låg budget så tar jag 100 procent hellre livet på pinnen bland barerna istället.

Är man ensam och singel kan man lika gärna sitta i en tvåa i Sverige och titta på tv på sin ålders höst än att vanka omkring på lite pengar i Pattaya eller någon annanstans i Thailand.

Och på 30.000 i månaden har man knappast råd att skaffa sig thailändsk flickvän.

BTT

Det är klart man klarar sig på 30.000 baht i månaden inklusive hyra och mat.

Men klarar man ensamheten om man är singel? Det är det som är den stora frågan.

Jag minns när jag levde i Pattaya och Nonthaburi på låg budget ensam. Jag har aldrig varken före eller efter känt mig så ensam som då.

Man hamnar i ekorrhjulet efter ett tag och till sist stannar man mest på rummet eller går och driver runt.

Om jag jämför mina semesterresor på 90 talet när jag hade pengar så jag kunde leva livet och ha roligt bland barerna med skoltiden på låg budget så tar jag 100 procent hellre livet på pinnen bland barerna istället.

Är man ensam och singel kan man lika gärna sitta i en tvåa i Sverige och titta på tv på sin ålders höst än att vanka omkring på lite pengar i Pattaya eller någon annanstans i Thailand.

Och på 30.000 i månaden har man knappast råd att skaffa sig thailändsk flickvän.

BTT
Om du är så beroende av att ha folk runt dig så är det väl bara att skaffa en bekantskapkrets, kanske finns några som vill kolla p-rulle med dig.
Du låter ju bara tragisk.

Om du är så beroende av att ha folk runt dig så är det väl bara att skaffa en bekantskapkrets, kanske finns några som vill kolla p-rulle med dig.
Du låter ju bara tragisk.

Nu skrev jag inte om vänner på skolan. Det hade jag. Däremot hade jag ingen jag kunde umgås med på kvällar och helger. Förutom en tjej på skolan och hennes amerikanska pojkvän Richard.

Jag hade lite pengar sparade så jag kunde gå till nån bar och lösa ut en tjej då och då men fett var det inte.

Så istället drack jag mig packad utanför seven eleven så jag kunde sova bort helgnätterna.

Med facit i hand så efter ett tag var jag extremt uttråkad på livet i Pattaya.

Jag är inte beroende av att ha folk omkring mig men att leva bland thaiare ex i Nonthaburi gick mig på nerverna till sist.

Pattaya var väl lite bättre där kunde man ju alltid smita bort till nån bar och ta en öl eller sitta och prata skit med tyska gubbar utanför seven.
Men även det tröttnade man på efter ett tag.

BTT

Nu skrev jag inte om vänner på skolan. Det hade jag. Däremot hade jag ingen jag kunde umgås med på kvällar och helger. Förutom en tjej på skolan och hennes amerikanska pojkvän Richard.

Jag hade lite pengar sparade så jag kunde gå till nån bar och lösa ut en tjej då och då men fett var det inte.

Så istället drack jag mig packad utanför seven eleven så jag kunde sova bort helgnätterna.

Med facit i hand så efter ett tag var jag extremt uttråkad på livet i Pattaya.

Jag är inte beroende av att ha folk omkring mig men att leva bland thaiare ex i Nonthaburi gick mig på nerverna till sist.

Pattaya var väl lite bättre där kunde man ju alltid smita bort till nån bar och ta en öl eller sitta och prata skit med tyska gubbar utanför seven.
Men även det tröttnade man på efter ett tag.

BTT
Själv tycker jag dagarna är för korta men dricker jag inte öl är min dygnsrytm 05-21 och tycker jag får fyllt upp dagarna.
Just nu är jag på gymmet, sen till Big-C och handla, hem och tvätta bilen, hämta ungarna kanske ut och käka sen har dagen gått.
Vardagssaker men känns jäkligt gött att göra det här nere.

En hel del vältränade pensionärer på gymmet.

20240220_093007.jpg

20240220_094923.jpg

20240220_094928.jpg

Själv tycker jag dagarna är för korta men dricker jag inte öl är min dygnsrytm 05-21 och tycker jag får fyllt upp dagarna.
Just nu är jag på gymmet, sen till Big-C och handla, hem och tvätta bilen, hämta ungarna kanske ut och käka sen har dagen gått.
Vardagssaker men känns jäkligt gött att göra det här nere.

En hel del vältränade pensionärer på gymmet.

20240220_093007.jpg

20240220_094923.jpg

20240220_094928.jpg

Du har barn och familj. Det hade inte jag. Tänk dig in i situationen om du hade levt som singel i Pattaya istället.

Hur hade du då fått dagarna att gå när du inte jobbade?

BTT

Du har barn och familj. Det hade inte jag. Tänk dig in i situationen om du hade levt som singel i Pattaya istället.

Hur hade du då fått dagarna att gå när du inte jobbade?

BTT
Jag har redan skrivit att jag bott här som singel.
Jag hade fått dagarna att gå aldeles utmärkt som singel här idag.
Första åren hade man lite invanda måsten med sig från Sverige som blev bättre när man gjort sig av med, att måste gå ut för fint väder, måste det och det.
Frugan är inte med mig ute på dagarna.
Det finns hur mycket som helst att aktivera sig med i Pattaya.
Jag hade haft ett mycket bättre liv här än i ett grått trist sverige ihopkrupen i en lgnht i Småland och drömma om Pattaya via nätet.
Istället för sitta i ett rum i ett dystert vinterklimat hade du kunnat suttit vid poolen i värmen och göra exakt det du gör nu hela dagarna.

Jag har redan skrivit att jag bott här som singel.
Jag hade fått dagarna att gå aldeles utmärkt som singel här idag.
Första åren hade man lite invanda måsten med sig från Sverige som blev bättre när man gjort sig av med, att måste gå ut för fint väder, måste det och det.
Frugan är inte med mig ute på dagarna.
Det finns hur mycket som helst att aktivera sig med i Pattaya.
Jag hade haft ett mycket bättre liv här än i ett grått trist sverige ihopkrupen i en lgnht i Småland och drömma om Pattaya via nätet.
Istället för sitta i ett rum i ett dystert vinterklimat hade du kunnat suttit vid poolen i värmen och göra exakt det du gör nu hela dagarna.

Skulle misstänka att du efter ett tag hade hamnat i barsvängen.

Supit på nätterna och sovit på dagarna.

Just det man inte kan göra i ett dystert svenskt vinterklimat.

BTT

Skulle misstänka att du efter ett tag hade hamnat i barsvängen.

Supit på nätterna och sovit på dagarna.

Just det man inte kan göra i ett dystert svenskt vinterklimat.

BTT
Barsvängen brukar vara kortvarig för gubbarna i Thailand, de flesta tröttnar snabbt och den nya livsstilen med likasinnade vid stenborden tar över.

Mer ekonomiskt och ett mer socialt liv att leva.
Proffsen i HH lever bra och billigt.
Allt tvåsiffrigt är för dyrt när det gäller mat och dryck.

Visst skulle man säkert köra sig på 30.000 THB per månad.
Frågan är om man har lust att göra det.

Man kan även klara sig på socialbidrag i Sverige, men frågan är även där, har man lust att göra det?

Allt är en balans över vad man ska offra.
Självklart skulle jag helst slippa jobba, men ska jag inte jobba så krävs det nog mer pengar för att inte hamna i någon slags tristess.
Sedan är det lätt att klara sig på ganska lite pengar om man har haft en hel del pengar och köpt och byggt det mesta (investerat) för att ha allt färdigbetalt för den dagen man slutar jobba.
Det är ju bara att köpa sig en grisfarm, fixa ett vettigt hus, solpaneler och kanske ett vindkraftverk för att kunna leva ”off grid”, skaffa ett vattenreningsverk och en brunn till vattnet.
Då har man inga större fasta utgifter.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1