Internationellt körkort

Kondens

Medlem
Hej å hå
Nu medlem här men lurkat runt här inne då och då under många år...
Internationellt körkort. Vad händer om jag blir stoppad utan ett sådant?
Svenskt kk med rätt behörighet har jag naturligtvis.

Jag förstår att min/vår ide om en längre roadtrip på scooter genom Thailand är kass, farlig och dum. Men när den iden väl kläckts är den svår att glömma...
Och jo, enklast hade ju varit att skaffa ett IDL men nu hinner det inte komma innan jag flyger till värmen

Hej å hå
Nu medlem här men lurkat runt här inne då och då under många år...
Internationellt körkort. Vad händer om jag blir stoppad utan ett sådant?
Svenskt kk med rätt behörighet har jag naturligtvis.

Jag förstår att min/vår ide om en längre roadtrip på scooter genom Thailand är kass, farlig och dum. Men när den iden väl kläckts är den svår att glömma...
Och jo, enklast hade ju varit att skaffa ett IDL men nu hinner det inte komma innan jag flyger till värmen
Blir du stoppad av polisen så får du böter för att du saknar "körkort".

Värre , om det sker en olycka så gäller inte försäkringen.

Även om man läst på forum att man kan köra full eller utan körkort i Thailand så ska man inte det, det är ingen bra ide.

Rent juridisk klassas du som att du kör utan giltigt körkort om du bara har det svenska körkortet med dig.

Skulle något hända och dom håller hårt på reglerna kan du dömmas för att du kör utan giltigt körkort. Det värsta med det är dock att en del försäkringar har klausuler som gör att försäkringen då inte gäller och då kan det bli extremt dyrt att betala för de skador du kan ha åsakat vid en trafikolycka.

Tack för visat intresse!
Åker om 4 dagar så även expressvarianten är körd...

Hjälm tar jag med egen och fyllestyrning är inte okey, vare sig hemma eller på semester.

Böter kan jag hantera men olyckor vill jag ju helst undvika, även försäkringsdelen av dem...
Lutar åt att jag nog ställer in långa roadtrip'n och håller mig i närområdet. Är ju egentligen inte bättre eller säkrare på något vis men känns ändå bättre.

Tack för visat intresse!

Hjälm tar jag med egen och fyllestyrning är inte okey, vare sig hemma eller på semester.

Böter kan jag hantera men olyckor vill jag ju helst undvika, även försäkringsdelen av dem...
Lutar åt att jag nog ställer in långa roadtrip'n och håller mig i närområdet. Är ju egentligen inte bättre eller säkrare på något vis men känns ändå bättre.
I Stockholm om du bor där kan du få ett IKK medans du väntar mot extra avgift på Motormännens kontor

Tack för visat intresse!

Om du har en fast adress i Thailand så kan dom säkert skicka dit... hör med dom..

Jag är lantis och skulle väl förvisso kunna ta mig stockholm men det känns just nu inte värt det.
Jag håller mig till min ursprungliga plan.

Thaikörkort hade ju varit kul men har ingen aning om hur mycket krångel det är att fixa, finns några trådar om det här inne har jag sett, men inte läst ännu.

Jag är lantis och skulle väl förvisso kunna ta mig stockholm men det känns just nu inte värt det.
Jag håller mig till min ursprungliga plan.

Thaikörkort hade ju varit kul men har ingen aning om hur mycket krångel det är att fixa, finns några trådar om det här inne har jag sett, men inte läst ännu.
Det är lite att rodda med men i slutändan inte så krångligt men kom på att det underlättar om man har Internationellt KK att visa upp. Med det sagt så har jag tagit MC kort i Thailand utan att ha behörigheten i Sverige. Detta var 2013 men borde vara görbart även idag. Då fick jag utöver dom vanliga testerna göra ett teoriprov vid en dator på plats samt en uppkörning med en hyrd scooter. Detta var Pattaya/Chonburi.

Extra varning för den som planerar att åka till Phuket Island då t.ex. en förseelse med att t.ex. köra scooter utan hjälm eller köra utan giltigt körkort kan ge ett Gult Kort. Visar det sig att man ställt till en olycka med att t.ex. utan ens i hemlandet ha MC körkort så kan det t.o.m. bli ett Rött Kort!

Red card’ system launched for ‘bad foreigners’ in Phuket​

PHUKET: Phuket Immigration has launched a ‘red card’ system that will see foreigners found guilty of two offences deported from the country.

Tack för visat intresse!

Tar du dig till närmaste kontor kan du få IKK samma dag

Motormännen har även lokalklubbar som utfärdar, Sist jag behövde så googlade jag o hittade en bara en mil ifrån mig som utfärdade.

Alltså, grejen är ju att jag redan bestämt mig. Men jag vet inte för vad
Men eftersom jag med största sannolikhet kommer åka tillbaka kan jag fixa IDL tills dess och göra roadtrippen då istället.
Så har jag ytterligare en anledning att åka tillbaka...

Det låter som en vettigare idé.
Men du kan ju annars kolla var närmaste MRF kontor ligger. Där kan du få ditt IDL på 15 minuter

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar
20
Visningar