Köpa billiga och renovera upp billiga hus, för att hyra ut / försäljning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Har svårt att se att det skulle ta slut mellan mig och frugan, hon är även en helt genomärlig person, men kan ju förändras :)

Samtidigt så skulle jag aldrig ha råd att köpa mark på Phuket eftersom de har rena fantasipriser där så kanske inte mer än rättvist att jag betalar för eventuella byggen där.

Vill man vara helt säker så går det säkert att skriva papper på att hon äger det i Thailand och jag det vi har i Sverige :)

Jag tycker det är extremt intressant med ekonomi och investeringar men samtidigt så kan man ju inte räkna allt i kronor och ören :)

Så länge värdet är högre i Sverige så bör det aldrig vara ett problem med skilsmässa så länge man kan ta värdet på det i Thailand med i beräkningarna.
Sedan så ska man komma ihåg att det inte bara är fruns kärlek som kan försvinna. Även man själv kan vara den som vill skilja sig, även om allt känns perfekt idag.

"BaBoo " sa:
Har svårt att se att det skulle ta slut mellan mig och frugan, hon är även en helt genomärlig person, men kan ju förändras :)

Samtidigt så skulle jag aldrig ha råd att köpa mark på Phuket eftersom de har rena fantasipriser där så kanske inte mer än rättvist att jag betalar för eventuella byggen där.

Vill man vara helt säker så går det säkert att skriva papper på att hon äger det i Thailand och jag det vi har i Sverige :)

Jag tycker det är extremt intressant med ekonomi och investeringar men samtidigt så kan man ju inte räkna allt i kronor och ören :)
Kan inte ses att du har något problem om din fru redan äger marken du vill bygga på.
Fastigheter får du ju äga till 100% själv i Thailand.

"bson " sa:
Kan inte ses att du har något problem om din fru redan äger marken du vill bygga på.
Fastigheter får du ju äga till 100% själv i Thailand.

Jo så är det ju.

Vi är även inskrivna som gifta i Thailand och då har man ju liknande rättigheter vid skilsmässa/dödsfall som i Sverige, även om jag tror det som farang e svårt att vinna mot en thai i ett rättsfall. Men vid dödsfall så ärver jag ju henne och har då en viss tid på mig att sälja av marken eller skriva över den på en thai (tror det är ett år??)!

6 mån har du på dig att sälja om du ärver. Bara låna å bygga :D

"andrejsdenruskige " sa:
Vad kostare det att bygga ett hyreshus?

Arkitekten var där nere o kolla nu, han sa att det var ok att bygga 5 våningar där, han trodde att det skulle kunna kosta ca 5 miljoner Baht.. Nu blir bara en av planen "farangstandard" resten blir väl thai med lite inslag av farangbekvämligheter kan jag tänka.
Exakt hur många kvadrat det blir vet jag inte heller men byggytan blir kanske 500 m2, så i så fall 100 m2 per våningsplan (bottenvåningen blir större eftersom den byggs ihop med en byggnad som redan står där idag)!

Skall bli intressant detta, nåt att sätta tänderna i :)

Låna på ni bara , låna i Sverige på sin fastighet och i eget namn för att sen bygga i Thailand :eek: Dårskapen ser inget slut märker jag .. Jag låter min fru låna på sin egen tomt , köpa eller bygga , sen hyr jag så länge vi lever ihop. avlider jag och vi är gifta så kan hon lösa lånet med arvet efter mig .. Då är allt frid och fröjd .. Men att jag lånar ,nej nej kommer aldrig att hända ;D ;D ;D

"Phonta " sa:
Låna på ni bara , låna i Sverige på sin fastighet och i eget namn för att sen bygga i Thailand :eek: Dårskapen ser inget slut märker jag .. Jag låter min fru låna på sin egen tomt , köpa eller bygga , sen hyr jag så länge vi lever ihop. avlider jag och vi är gifta så kan hon lösa lånet med arvet efter mig .. Då är allt frid och fröjd .. Men att jag lånar ,nej nej kommer aldrig att hända ;D ;D ;D

Du vet hur en gammal slipsten skall dras.
En del gifter sig runt hela världen, och tror att am har allt tillbaka om man skiljer sig, Utan äktenskapsförord INNAN man gifter sig, är ingen god ide,då kan det i bästa fall bli max 50% i retur.

Dom kanske inte bryr sig som dom skrev innan inte köpa i något dom inte har råd att förlora tror dom flesta är medvetna om risken.
Hade själv sett ett hus som förlorat men inte brytt mig för mycket om det varken här eller i Sverige.
Hade jag skillt mig i Sverige hade jag brytt mig ungefär lika mycket som här dom kan la ta huset, springa runt och vara rädd för att förlora allt hela tiden kommer man ingenstans på. Men går man på pension och inte har råd att förlora är det ju en annan sak, men köpa ett hus för 300k-400k Skr i Thailand och förlora det är ju en piss i havet som man inte orkar bli gråhårig över.
Men lånat hade jag aldrig gjort surt att betala på något i efterhand om det skulle bli skillsmässa, då får det lånas i kärringens namn.
Gillar inte att låna överhuvudtaget har aldrig gjort och vet inte om jag kommer göra men kommer nog köpa ett hus någon gång.
Så segt att ligga ute med en hyra på 480 000 bath om året, kan ju flytta och bo billigare men inte hittat något billigare i ett område där jag vill bo än med privat pool, men letar vill komma ner till 20 000 bath i månaden men ändås bo här inne men verkar ju bara finnas ute på den mörka sidan.
Men några år igen tills man köper antagligen för får ju hitta något prisvärt först och är ju sådana överpriser här nere så blir svårt, plus att får leva ihop med tjejen några år innan man bestämmer sig.
Blir nog att köpa ett som håller Thaistandard invändigt isåfall och renovera upp blir nog billigast och bygga pool.
Som det huset jag hyr nu är inte alls prisvärt 6 millioner bath för ett hus som antagligen kostar max 1.5 millioner att bygga och markplätten är då inte värd 4.5 milloner bath.

Lite lustigt iaf Jonas, du skriver att förlora 3-400K sek e en piss i havet men samtidigt stör du dig och vill få ner hyran på huset.

Är väl en helt annan sak?!
Jag köper väl inte ett hus för att skilja mig men skulle det hända skulle jag inte gå och grämma mig för länge över huset. Nu betalar jag en hyra som är bortkastad för den är löjligt dyr och får inte behålla nåt i slutändan.
Om man gifter sig gör man väl inte det med en plan på att skilja sig.
Får la förstå vad man skriver en piss i havet i jämförelse men inte att jag menar att det är lite pengar.
Skiter la i pengarna vid en skillsmässa finns viktigare saker.

"Jonas " sa:
Är väl en helt annan sak?!
Jag köper väl inte ett hus för att skilja mig men skulle det hända skulle jag inte gå och grämma mig för länge över huset. Nu betalar jag en hyra som är bortkastad för den är löjligt dyr och får inte behålla nåt i slutändan.
Om man gifter sig gör man väl inte det med en plan på att skilja sig.
Får la förstå vad man skriver en piss i havet i jämförelse men inte att jag menar att det är lite pengar.
Skiter la i pengarna vid en skillsmässa finns viktigare saker.
Förstår precis vad du menar Jonas, bara reta dig lite ;-)
Jag har själv gått igenom en skilsmässa i Sverige och det va inte helt gratis.

Tja Jonas,

Hittade till det här forumet, så jag får väl göra ett inlägg.

Vi har köpt ett tre orenoverade hus i Pattis, renoverat och sen hyrt ut.

Det vi lärde oss snabbt var att man måste göra en ordentlig renovering om du vill ha hyror på ca 30000 bath.
Ca millen får man lätt lägga på renoveringen, samt möbler på ytterligare ett par hundra tusen.

Ett av husen renoverade vi till snäppet bättre än thaistandard och det kan endast inbringa ca 15000 i månaden.

Fungerar hyfsat för oss, men det är enbart för att våran snickare har jobbat i Sverige 7 år, annars hade vi varit tvungna att vara på plats 100% av byggnadstiden.
För att få det uthyrt hela tiden så måste man ha lite extra, bättre kök, toaletter av högsta kvalite samt en trädgård/uteplats som är attraktiv.

Samt det viktigaste av allt, max 15 minuters promenad till havet.

Erkki

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A