Köpa Scooter

A

Andee

Gäst
Hej alla,,ny på forumet sedan igår men gör ett försök.
Tänkte åka ned i juli för att bla. köpa en scooter,någon som vet vilka papper och intyg som behövs.
Har hört att gröna boken är viktig, även att fast adress ska stå i passet.
Hyrar ett hus i Patong tillsamans med min fru så en adress har vi.
Stämmer detta samt om det är något mer att tänka på.
Vi bor inte longtime än utan pendlar så ofta vi kan
Med vänlig hälsning Andee

Ta med pass och kopia på hyreskontrakt, kopia på hyresvärdens id och husbok och åk till Immigration och sök ett Recidense Certifikate för motorbike köp. Alles klart.

Klarade mig med ett förra året, men det är ju historia det.

Precis, numera så är det ett vackert papper med foto på båda sidorna.
Tyvärr så har man numera ett pris på 600/tbh/ st.
Skall du ha nytt kk så skall det vara ett för vardera kk. Trots att det används samtidigt, och att giltighetstiden är 3 mån.
Finns inte med i I - M avgiftslista, man betalar utan att få kvitto, som man annars alltid får
på I - M. Mycket börjar bli för jä..t numera.

2 residence of certificat ett till försäljaren och ett till trafikverket, har jag fått ha dom 2 gånger jag köpt bil.

Jag har gått till försäljaren först, bestämt vad jag vill köpa sen har dom sagt vilka papper dom vill ha så har jag åkt och fixat det, eftersom det kan skilja sig en del på olika ställen så har det vart lättast då har dom fått det dom vill ha.
Här kommer du antagligen bara få massor av olika tips då det verkar fungera olika runtom i landet.

Jag har gått till försäljaren först, bestämt vad jag vill köpa sen har dom sagt vilka papper dom vill ha så har jag åkt och fixat det, eftersom det kan skilja sig en del på olika ställen så har det vart lättast då har dom fått det dom vill ha.
Här kommer du antagligen bara få massor av olika tips då det verkar fungera olika runtom i landet.
Det enda dom behöver är ett st certificate of recidense. Allt annat är bara nonsens, om dom krävde 2 olika orginal av dig så blev du lurad.

Det enda dom behöver är ett st certificate of recidense. Allt annat är bara nonsens, om dom krävde 2 olika orginal av dig så blev du lurad.
Ok ja dom skulle 2 original båda gångerna iallafall ett till trafikverket och ett till Nissan.
Så som sagt var bättre att gå till handlaren och se vad han vill ha, känner mig inte direkt "lurad" var inga stöŕre problem att ordna 2 istället för 1.

Ok ja dom skulle 2 original båda gångerna iallafall ett till trafikverket och ett till Nissan.
Så som sagt var bättre att gå till handlaren och se vad han vill ha, känner mig inte direkt "lurad" var inga stöŕre problem att ordna 2 istället för 1.
Orginalet ska traffic office ha och handlaren får nöja sig med en kopia vilket dom alltid gör.

Orginalet ska traffic office ha och handlaren får nöja sig med en kopia vilket dom alltid gör.
Har du köpt så många bilar så du vet att dom alltid gör det, nu skulle dom ha ett original och gick inte med på en kopia så alla gör inte det.
Herregud alltså.
Om försäljaren vill ha nåt av dig för att sälja så är det ett krav om det sen inte är ett krav enligt lag etc. spelar ingen roll.
Olika försäljare kan ha olika krav, som sagt var inget större problem och inget att käfta om, börjar man käfta om sådana små saker förstår jag att man tycker det är mycket som inte fungerar i Thailand och att allt är så jobbigt och krångligt.
Jag käftar inte om petitesser vill dom ha ett original så får dom ett original.

Senast redigerad av en moderator:
Har du köpt så många bilar så du vet att dom alltid gör det, nu skulle dom ha ett original och gick inte med på en kopia så alla gör inte det.
Herregud alltså.
Om försäljaren vill ha nåt av dig för att sälja så är det ett krav om det sen inte är ett krav enligt lag etc. spelar ingen roll.
Olika försäljare kan ha olika krav, som sagt var inget större problem och inget att käfta om, börjar man käfta om sådana små saker förstår jag att man tycker det är mycket som inte fungerar i Thailand och att allt är så jobbigt och krångligt.
Jag käftar inte om petitesser vill dom ha ett original så får dom ett original.
En sak vad dom Vill ha..
Sätter en bra slant på att säljaren nöjer sig med en kopia istället för att missa en affär.

En sak vad dom Vill ha..
Sätter en bra slant på att säljaren nöjer sig med en kopia istället för att missa en affär.
Som sagt var jag käftar inte om petitesser, att fixxa ett extra original samtidigt är som sagt inga problem.
Han hade säkert gått med på en kopia till slut men antagligen hade diskussionen om det tagit längre tid än det tog för mig att fylla i en blankett till samtidigt.

Jag klarade mig med en kopia hos en större Honda butik i Korat, originalet användes för körkortet.
Som jag skrev bättre att gå till handlarn först kolla vad man vill köpa höra vad dom vill ha av en och sen åka och fixa det dom vill ha för det verkar funka olika från handlare till handlare.
Om du nu använde en kopia på det certificate of residence du använde till körkort tex. Så stod det ju i det att det var för körkort, det certificiate of residence som skall till traffikverket skall det stå i att det är för bil/mc köp.
Så även här visar det att det skiljer sig från handlare till handlare och att det är bättre att höra med försäljaren vad han vill ha när han kollar på fordonet, för här på forumet kommer han bara få massa olika svar om olika erfarenheter.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
971
Anonyma
A
G
Svar
42
Visningar