Körkortskrav på moppe?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Min chef som har lägenhet i Jomtien har aldrig heller han varit där mer än 2 månader åt gången. Han tog sitt körkort denna resa..(Kom hem igår)
Det som behövdes i huvudsak var "husboken" + en massa andra papper.
(Inget snack om vilket visa han hade)
I Jomtien fanns det en bromstestare.. (Reaktionsförmågan)
Det var allt !!

Han kom med internationellt kort?
Då testar de reaktionsförmågan, samma apparat ska du ställa 2 pinnar i nivå och färgtest,
så om du frågar var det nog så. Och han var tvungen att åka till transportministeriet
Fråga han

"legolas " sa:
hahaha, thailand i sin prydo..... är detta 2.000:talet tro :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Ja i Sverige, men fan vet vad dom har för tideräkning i Thailand :D
Nu ska jag i vilket fall som helst gå och skaffa ett int. körkort för ev. hyra av moppe eller dyl.
Ringde ner till BanPhe och kollade, händer det nåt så är det ett måste. Händer det inget så har jag i vilket fall som helst haft ett :)

"ledarn " sa:
Grannen som är Tysk kom dit med egen bil.
Var det du som körde hit frågade körkortskillen ?

Ja.. Visst !! sa grannen....

Bra då är det klart !! :laugh: :laugh:

Haha.. det låter som den historia farfar berättade.
Han körde bilen till stan för "uppkörning" och fick sitt körkort i utbyte mot en pava sprit... :D

"ledarn " sa:
Min chef som har lägenhet i Jomtien har aldrig heller han varit där mer än 2 månader åt gången. Han tog sitt körkort denna resa..(Kom hem igår)
Det som behövdes i huvudsak var "husboken" + en massa andra papper.
(Inget snack om vilket visa han hade)
I Jomtien fanns det en bromstestare.. (Reaktionsförmågan)
Det var allt !!

Ja har du hus boken så brukar du inte behöva visa upp O-visa för banker körkort mm mm men om inte ja mins helt fel nu så va man tvungen att ha ett 1års visa för att överhuvud taget få den lilla gula....:)

"Rolf " sa:
Ja i Sverige, men fan vet vad dom har för tideräkning i Thailand :D
Nu ska jag i vilket fall som helst gå och skaffa ett int. körkort för ev. hyra av moppe eller dyl.
Ringde ner till BanPhe och kollade, händer det nåt så är det ett måste. Händer det inget så har jag i vilket fall som helst haft ett :)

OBSARVERA du behöver ett mc om du kör moppe, bil duger bara för bil.

"boonkaan " sa:
Jag VET av erfarenhet, min egen, att man MÅSTE ha körkort I thailand för att köra vad vi kallar moppe!
Dom går lite fortare än våra svenska motsvarigheter.
Ett internationell körkort gäller i Thailand i ETT år.
om du är kvar efter det, så MÅSTE du ta Thailändskt körkort.
Jag gjorde det, och det var Teori och uppkörning.
Det gick bra, och det är inte speciellt svårt!
Kostnaden var 55 THB.
En del papper från Immigration behövs, men jag kommer inte ihåg vilka det var exakt, men det vet säkert dom!
Det är heller INTE uthyrarnas sak att tillfråga om du har körkort eller inte! Det ska man ju "veta" precis som i Sverige.
Så jag tycker personligen, att det är en självklarhet att man ska ha körkort för det fordon man framför, så är det väl i hela världen??
Och även i Thailand.
Lycka till med körkortet
Har ofta hyrt moppe på jomtien utanför Pattaya men aldrig blivit stoppad, stannar jag länge så ska jag fixa ett körkort, det verkar inte speciellt svårt.

"Hans Svensson " sa:
Har ofta hyrt moppe på jomtien utanför Pattaya men aldrig blivit stoppad, stannar jag länge så ska jag fixa ett körkort, det verkar inte speciellt svårt.
Du menar att du med dina 20 års erfarenhet aldrig blivit stoppad när du kört moppe?
Är det verkligen Thailand du varit i?

Angående körkort på lätt motorcykel "liknande Vespa" så ska man ha körkort för den , samt ett annat för bil . Men om dom skulle vara hårda med ålder så skulle 80 % av skolungarna inte kunna ta sig till skolan ,och böter för dem fungerar inte för dom har inga pengar , dom har en mindre moped med där tror jag inte det behövs körkort för den går inte så fort, men man ser dem väldigt sällan . Sedan får man inte lämna landskapet där man bor med fordonet ,något med försäkringen att göra .

"bson " sa:
Du menar att du med dina 20 års erfarenhet aldrig blivit stoppad när du kört moppe?
Är det verkligen Thailand du varit i?
Är de så konstigt då? Har själv haft körkort i 40 år blivit stoppad en gång i Sverige, kört mycket aktivt i såväl norra som södra Thailand dom sennaste åren men aldrig blivit stoppad av polisen.

"Boldor " sa:
Är de så konstigt då? Har själv haft körkort i 40 år blivit stoppad en gång i Sverige, kört mycket aktivt i såväl norra som södra Thailand dom sennaste åren men aldrig blivit stoppad av polisen.
Visst men nu va det jomtien/pattaya det gällde och då är det väldigt konstigt.

"Boldor " sa:
Har hyrt moppe till och från de senaste 5 åren på jomtien, - kör till Lotus och ibland har det blivit Central och Big C. - använder hjälm...-sitter en tjej bak så ser jag till att hon har hjälm också. Polisen har aldrig stoppat mig,- tur antar jag.

Har ni båda hjälm och kör Ok så stoppas ni i stort sett aldrig vid vanlig rutinkoll, dock kan det bli alkoholkoll och då kör dom körkort tillika, viktigast !!! INGEN FÖRSÄKRING GÄLLER FÖR MC MED FÖRARE UTAN KÖRKORT ;; HUR DUMMA ÄR NI EGENTLIGEN ???

Du har så rätt Pontha!!!
Dessutom så gäller Swe int KK bara under totalt 90 dagar av dom 365 som det är utfärdat för, detta är specifikt för thailand. Detta kollar försäkringsbolagen vid ev. olycka.
Man kan för en billig penning försäkra sig mot skador som man orsakar 3e part dessutom.
Sök på trådar om KK så finns det massor av info om kk i Thailnd

Hur är det med AM tillägget som jag fick på mitt senaste körkort? Jag har bara B-kort med AM, EU-moppe.

Visade det för en snubbe som var trafikpolis och hade en "Baan on the beach" i Napparhat vid Ao Nang.

-Det är ok, sa han. Ibland så säger ju thai vad dom tror att man vill höra, eller är det bara min erfarenhet?

Internationellt KK funderade jag på när jag läste att i Thailand är det en rekommendation men i Kambodja är det ett krav. På mina max två månader om året är det j**ligt osannolikt att jag får böter som överstiger kostnaden för ett internationellt KK. Billigare att pröjsa ev. böter. Naturligtvis skillnad om man bor därnere, då ska jag fixa thai KK.

Hyrde moppe och körde runt i bara badbyxorna en gång, inget KK, pass eller hjälm. Såklart blir jag stoppad och får pröjsa 500 bath i böter. När jag ska åka därifrån så sätter jag på mig hjälmen, då springer polisen fram till mig och säger nono now you have paid, you don´t need helmut. :eek:

Frågan var duger det med AM för att köra trimmad moped i thailand, eller "ska" man ha A-kort?

"Android " sa:
Hur är det med AM tillägget som jag fick på mitt senaste körkort? Jag har bara B-kort med AM, EU-moppe.

Visade det för en snubbe som var trafikpolis och hade en "Baan on the beach" i Napparhat vid Ao Nang.

-Det är ok, sa han. Ibland så säger ju thai vad dom tror att man vill höra, eller är det bara min erfarenhet?

Internationellt KK funderade jag på när jag läste att i Thailand är det en rekommendation men i Kambodja är det ett krav. På mina max två månader om året är det j**ligt osannolikt att jag får böter som överstiger kostnaden för ett internationellt KK. Billigare att pröjsa ev. böter. Naturligtvis skillnad om man bor därnere, då ska jag fixa thai KK.

Hyrde moppe och körde runt i bara badbyxorna en gång, inget KK, pass eller hjälm. Såklart blir jag stoppad och får pröjsa 500 bath i böter. När jag ska åka därifrån så sätter jag på mig hjälmen, då springer polisen fram till mig och säger nono now you have paid, you don´t need helmut. :eek:

Frågan var duger det med AM för att köra trimmad moped i thailand, eller "ska" man ha A-kort?

Rekommenderar dig att följa svaret ovan detta, oavsett hur du annars tycker, inget giltigt KK ingen försäkring, vet ej vad du menar med am ocha kk. Har du ett inT KK SÅ ÄR DET ENKLARE ATT TA ETT tHAI KK, annars så tar det numera 2 dagar för ett Thai kk.Nya provregler från ! Juni 2014.

I hua hin stoppar dom rubbet på 2 hjul vid sina dagliga kontroller oavsett om man har hjälm. Råkade på samma i Pattis när jag bodde där men dom kanske blivit snällare?

"bson " sa:
I hua hin stoppar dom rubbet på 2 hjul vid sina dagliga kontroller oavsett om man har hjälm. Råkade på samma i Pattis när jag bodde där men dom kanske blivit snällare?
Detta är inte något problem bson! Jag har nog hyrt moppe där till och från i 5-10 år när jag tänker efter, haft lägenheten i 8 år, - hyrt i mellan 8-10 år, - som sagt var aldrig blivit stoppad! Kanske tur, annars får jag väl slänga fram en 20:a!
När man hyr är moppen försäkrad, en viktig synpunkt som kom fram här, man bör kolla upp detta och ta alla nödvändiga försäkringar. Planerar att köpa en moppe nästa resa som nog blir i november.Ska kolla detta med försäkringar, kan bli mycket dyrt annars.

"Hans Svensson " sa:
Detta är inte något problem bson! Jag har nog hyrt moppe där till och från i 5-10 år när jag tänker efter, haft lägenheten i 8 år, - hyrt i mellan 8-10 år, - som sagt var aldrig blivit stoppad! Kanske tur, annars får jag väl slänga fram en 20:a!
När man hyr är moppen försäkrad, en viktig synpunkt som kom fram här, man bör kolla upp detta och ta alla nödvändiga försäkringar. Planerar att köpa en moppe nästa resa som nog blir i november.
Moppen du hyr har endast "porabor"
Det är ingen försäkring värd namnet om det händer nåt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp