Köpa hund i Sverige och ta med till Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Tänkte kolla om man utan för stora problem kan ta en hund från Sverige till Thailand , tyckr inte Thai har nån koll på sin hundavel, funderar på en Tyskt terrier ,den är ju liten så kanske får man ha den i väskan på planet ,har läst någonstans att det är ok ...

Nån som vet mer om detta

//redigerat: Fixade till rubriken

Nix ,att ta den i kabinen kan jag glömma, men i speciellt lastrum med värme och rätt lufttryck så koster det 100 euro. Undrar vad Thai kräver för införselpapper ?
Måste ju vara nån här som vet ...Hallååååååå.......... ;D

;D Nu är det ju så att det går att ha hundar i Thai på samma sätt som i Sverige ,och hund skall jag ha, men antagligen skaffar jag den i Thai . För dyrt att ta med och för dyra i inköp i Sverige , så upp med hakan " Gecko" ;)

Ja inte lär det uppstå något underskott på hundar i Thailand i första taget. Och dom kan banne mig se ut hur som helst. Hemma på vår gata i Isaan såg jag rena skräckexemplet på byracka, den var flerfärgad och svansen såg nästan ut att ha tagel som en hästsvans.

Men jag är böjd att hålla med legolas, varför göra sig omaket att importera hundar till Thailand? Det måste finnas någon stackars hund i grannskapet som man kan ta till sitt hjärta och ha i soffan när det är dags för fredagsmys.

"Phonta " sa:
;D Nu är det ju så att det går att ha hundar i Thai på samma sätt som i Sverige ,och hund skall jag ha, men antagligen skaffar jag den i Thai . För dyrt att ta med och för dyra i inköp i Sverige , så upp med hakan " Gecko" ;)
Phonta, om du kolla r runt lite i dom mer civiliserade delarna av Thailand och inte bara förlitar dej på buchmannen :D :D ska du märka att det finns renrasiga hundar och uppfödare här också. Men som i Sv dom är inte billiga.
Tror att du utan några större problem kan hitta vad du söker här nere.
Hade du velat haft en schäfer då kunde jag peka på en uppfödare.
Men som sagt det finns knähudar också :)

::)Nu förstår jag ju inte detta med Muslimmare ,men jag vill ha en mindre Terrier ,typ tyskt jaktterrier eller kanske en borderterrier alt Jack Rusell ,egentligen gillar jag stora hundar ,men dom är svåra att ha i ryggsäcken på Mc :wai:

Ja lätt att få tag i bra hund i Thailand till rätt pris om man inte är för kräsen.(Även i Buriram).För 4 år sen la jag beslag på en valp (blandras av någon sort), mellanstor med svart päls..(Se bild). Lite dobberman i ansiktet och öron. Men världens bästa hund(utan stammtavla) :). Finns i dag hos svärfar o svärmor och uppför sig exemplariskt! Och han får inte bara ris att äta till grannhundarnas stora förtret.
Och...kan gå i koppel, sitta fint och tacka för maten... tack vare falangs exemplariska uppfostran....Han tjuter av glädje när han får träffa mig på mina besök och viker inte från min sida en minut!...Tyvärr är han inte lika älskad av min fru som inte begriper hur man kan sitta och "kela" med en hund... :blank:

100_0751.jpg

Lite karma till Dig , om du är n stor hunvän så är du till 99 % säkerhet en bra människa, fötstår fa.. Inte hur man kan behandla en hund illa , det bästa husdjur som vi har att erbjudas.... Saknar mina hundar , sista Stövaren borta för 6 år sedan då 14 år gammal och utjagad .... Skall nu när vi flyttar skaffa mig en bästa kompis igen , som jag alltid kan lita på och alltid intill döden finns vid min sida ..Dock lagom stor den här gången , inte större än att den skall kunna sitta på en tankbibs framför mig , iklädd mc glasögon för hund ;D

Phonta!..fråga runt i byn..finns säkert en hel del valpar att titta på. Jag tittade på modern när jag bestämde mej för min då 9 veckor gammla valp. Tog han(hunden heter SODA) till en veterinär inne i Buriram där han fick en spruta ett bad och avmaskades. De här blandrashundarna blir härliga om de får "rätt uppfostran"..och är många gånger klokare än våra "rashundar"!...Och total inköpskostnad inkl veterinär ca 1000 bht! :laugh:

Frank

100_1102.JPG

det där ser ju ut som lopphunden vi fick när vi va nere sist :)
finns många fina o goa hundar där nere

den lilla lopp hunden fick vi på köpet när ja fick min goa hund

20130101_184914.jpg

20130107_081516.jpg

Den undre ser ju trevlig ut ,bra hårlag , hur stor är den . Nej, tyvärr så finns det nu inga hundar i byn ,bara idioten som giftade vår familjs hundar och även min favohund . Den fa... Skall jag fixa till problem för tänkte jag ..... Gifta hundar så dom plågas och dör en långsam död ,bara för att " Bobby" som var vår hund stod över hans i rang så tyckte han att då plockar vi bort de andra ...

Skall inte bo i den byn utan 12 km därifrån ,hunden i inhägnad tomt och i band utanför ,vi har en redig mur runt tomten ...

Jodå Lego!..Undre bilden (sista)...8-9 veckor bara, nybadad, "rakad" efter veterinärbesöket..och "ytterrock"!..tror de va i december och rätt så kallt. Se bilden här när han vuxit upp lite! Visst, avlägsen släkting till dobbermannen ....tror jag i alla fall... :nod:

Frank

100_0797.jpg

Och de vanliga livsfarliga elkopplingarna i Thai , trodde Farang visste bättre ;D

"Phonta " sa:
Nix ,att ta den i kabinen kan jag glömma, men i speciellt lastrum med värme och rätt lufttryck så koster det 100 euro. Undrar vad Thai kräver för införselpapper ?
Måste ju vara nån här som vet ...Hallååååååå.......... ;D

Hej!
Undrar var du fått priset från?

Jag har mina papper klara för min rottis, det är av stor betydelse att man kollat upp så man slipper dyr karantän i Thailand.
EU-hundpass med alla sprutor som behövs ska faxas över före flygning och ca 3500 thb för pappersarbetet. Priset är ca pga min fru ordnade det.

Flygpriset får jag när jag väger in hunden efter vetrinärkontroll på kastrup samt att buren måste vara rätt storlek, ej för liten (viken bur som är ok avgörs av hundens storlek och en del får köpa större pga den långa resan)

Priset för flygresan fick jag på Finnars hemsida , gick då efter en liten vove , men jag skiter i
Att köpa hunden i Sverige , köper en i Thai när vi kommer ner ....

Phonta!..Ja det gör du rätt i...köpa hunden i Thailand! :) Finns massor att välja! Om du vill köpa av handlare finns det många..i alla fall i Buriram...men jag valde att köpa privat(200 bht)..Och..antar att du inte är ute efter en utställningshund..utan "en kompis".
Fråga runt och kolla finns massor av blandraser som är många gånger "klipskare" än våra dyra "renrashundar". Bor man i Thai ska man ha en riktig Thaihund som man uppfostrar själv!!
:nod:

Frank

Jag söker en terrier,anledningen är att de oftast är små, är vassa med skärpa samt går att använda för jakt efter råtta och orm ,även hämta fågel jag skjutit ...

Tror inte att du får problem med att hitta en terrier...sen hur renrasig??? Min hund vaktar bra och ger skall när orm kommer i närheten.Fåglar skjuter jag inte...bara fotar! >:(

Frank

Man kan ju skjuta med kameran ,jag fotar själv mycket och gärna fågel och insekter ..
Fågeljakten innebär oxhackare ,de vita som går med kreaturen , finns i hundratals men är skygga och observanta ,dessa skjuter jag och delar med mig till byborna, de ör goda ..

Nu bor man inte i Thailand men jag och frugan har faktiskt en liten svart thairidgeback som lystrar till namnet Jolie, den hunden är verkligen ingen enkel hund även för mig och frugan som kan tituleras hundälskare ;D Hon kan vifta lite fint på svansen och sedan hugger hon..... Hon är nu tretton år gammal och har fått en snygg gråaktig ton i sin päls på vissa ställen. Under vår första resa till Koh Chang och till stället vi har återkommit nio ggr på raken så fanns det en tuff ledarhund som lystrade till namnet Tooba, han levde i ytterligare fyra år innan hab fick vandra vidare till dom gröna hundmarkerna där det växer hundgodsaker i varje buske. Tooba var en tuff jäkel mot andra hundar utanför flocken och mot Thaiare som inte hörde till området, dom fick glatt vandra i vattenbrynet om dom ville slippa allvarliga skador. Men Tooba var också en riktig kvinnojägare om det började dofta löptik i grannområdena, många av dom nya hundarna i det här området har en igenkännande Toobalook 8)
Det som har hänt nu på slutet är ju som så att det är många inhemska turister och även många från övriga Asien så hundarna har fått lära sig den hårda agans väg vilka man får tjafsa med och inte (under dagtid då alltså) kommer nån in på området på kvällen eller nattetid så är det inte säkert om man inte har nån käpp eller ett gäng stenar med sig. Varför det har blivit mer inhemskaoch asiatiska turister vete tusan då jag har fattat det som att det även i Asien är en rådande lågkonjunktur men det kanske bara gäller dom fattiga. Här kommer några bilder av vår lilla ögonsten! från 2009

011.jpg

102.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
959
Anonyma
A