Köpa svenska böcker till Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag har flyttat till Thailand. Men på sängkanten vill man ju ändå ha en svensk bok. En deckare eller så. Jag har försökt med de stora svenska e-bokhandllarna, Bokus, Akademi..., och vad dom nu heter. Men dom vill inte skicka böcker till Thailand. Men det kanske finns någon mindre.
Nån som vet ?

Eller kanske större. Har du kollat om böckerna inte finns på svenska hos Amazon.com? Jag har inte provat det. Men det skulle kanske kunna vara en möjlighet.

Hej!

Jag har undersökt denna fråga med hjälp av information från Föreningen Svenskar i Världen (www.sviv.se) och kommit fram till att det f.n. inte finns någon internetbokhandel som levererar böcker på svenska till Thailand. I alla fall ingen som har något vidare utbud.
Bokus.com levererar till ett stort antal länder i världen, men tyvärr inte till Thailand (http://www.bokus.com/cgi-bin/P_campaign ... c_id=21279).
Jag har skickat ett mail till dem och frågat varför de inte gör det och om de kan tänka sig att börja skicka till Thailand. Jag framhöll att kundunderlaget borde vara stort i Thailand med tanke på hur många svenskar som köper hus och bor där hela eller delar av året.
Jag återkommer med deras svar då jag får det.

/MacArthur

Jag har kollat allt jag kunde komma på via Google. Bokus säger att dom inte litar på thailändska posten och att jag ska hålla koll på deras sajt, om utifall dom skulle ändra sig. Jag köpte förresten RosettaStone efter tips här på ChaiMai. Det kom fram mycket prydligt på 3 dagar. Problemet är nog att t.ex. Bokus inte litar på sina kunder, utan vill skicka mot postförskott. Academica och jag litade på varandra och skickade pengar och paket samtidigt.

Har du provat med privata personer som säljer begagnade böcker?
Jag menar det kanske är lättare för dem att fatta ett sånt "radikalt" beslut som att skicka böcker till THAILAND!!! (He he he, bara att försök att vara ironisk)

Det kanske är lättare för dem. Om de bara får in pengar så borde det inte vara några problem. Men man kanske få ha i baktanken att postgången kan strula och att inte lägga hela ansvaret på säljaren.

Jag förstår din längtan till böcker på ditt eget språk. Jag brukar bära med mig tunga väskor fyllda med böcker från Thailand. Har provat att lämna en del böcker till biblioteket i Sverige, men det min smak verkar inte vara densamma som andras. :( Så det känns som om jag bara skräpar ner biblan.

Nu kör jag med e-magazine från Thailand. Men man måste ha mycket tur för att kunna betala och tanka ner den. :wai: Nackdelen med den tidningen jag läser är att de använder så många låneord!!! ??? Så jag ska byta till något mer thailändskt. Jag vill hålla min thailändska uppdaterad och hänga med vad som händer och sker, inte lära mig amerikanska låneord.

Hälsningar
Magrood

Har du ingen familjemedlem eller kompis kvar i Sverige? Jag köper mycket böcker på nätet, använder min svenska familjs adress för leverans. De i sin tur skickar vidare. Jag har mottagit en låda i månaden vintertid under 8 år, ingen har kommit bort på posten. Två gånger har lådan varit på sightseeing i några veckor... men de har alltid kommit fram.

Hej!

Så här svarade Bokus då jag frågade om de kunde tänka sig att börja leverera böcker till Thailand:

"Det är tråkigt att vi inte kan erbjuda leverans till Thailand just nu. Det är mycket riktigt osäkerhet och andra faktorer i postgången som ligger bakom. Vi strävar efter att utöka listan på exportländer, och det är helt enkelt så att de länder som vi får in önskemål prioriteras när vi undersöker vilka möjligheter vi har för att utöka vår export. Vi tackar för ditt mail och jag kommer att lägga till ditt önskemål till listan. Precis som du säger så märker vi också av att det finns måga svenskar bosatta i Thailand och vi hoppas på att kunna leverera böcker till er inom en snar framtid.

Med vänlig hälsning
Marleen Nilsson
Bokus Kundtjänst"

:-\

/MacArthur

Tack för tips, men att få mina f.d. kompisar i svedala att släpa sig till en bokhandel och handla (tipset om att handla på nätet med adress i Sverige var inte dumt) och sedan ska dom dra sina trötta fötter till ett ställe där man kan skicka paket (kan man det, förresten? Är det på bensinmacken eller ICA/Konsum som gäller?) Njä, jag vill nog försöka att inte belasta dom med för mycket arbete.
Och Magrood, e-magazine låter som nåt man får i datorn. Lite tungt att släpa med sig till sängen, eller?
Och tack MacArthur för det jobb du lägger ner på alla möjliga och omöjlig frågor vi kommer med.
Nu tänker jag försöka hitta en gammal hederlig bokhandlare som man kan e-mejla med och som vill hjälpa till. Det måste finnas en (1) i hela Sverige.

Hej,

Vet inte var du håller hus, om du befinner dig i närheten av Pattaya är ett besök hos Scandinavian Expats Club Pattaya värt besväret, de har också bibliotek med skandinaviska böcker.

// Hakone

Hejsan allihopa som deltagit i mitt lilla problem.
Det har varit kul med alla ideer och förslag.
Efter ännumera Googlande fann jag Michael på http://www.anderssonsbokhandel.se/
som idag stoppat en bok och faktura och skickat till mig här i Thailand. :)
Som att vänta på jultomten! :)
/keithan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
959
Anonyma
A