legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lego att du inte tillhör den inre familjekretsen är nog något du måste vänja dig vid så länge du bor i Thailand.Din fru tillhör mor och far och inte dig i första hand.Du får vara glad så länge dom inte flyttar hem till dig. ;D

"legolas " sa:
tror också du har helt rätt där. och inte tänker jag tjafsa med frugan om deras kultur, de får göra vad de vill, det är deras land.

Men det där att jag skall vara glad..... Nä du gunnarg det kan jag lova dig.. hit hem flyttar inga svärföräldrar, det har jag framfört som i stort sett mitt enda krav i vårt äktenskap. Och vi har inga problem i dagsläget med den saken. Klart innerst inne att frun är ledsen i ögat att jag inte står med öppna armar och ber svärföräldrarna att flytta in.

Men saken är den, och detta har jag alltid tyckt. Att jag har rätt till att bestämma över mitt egna liv, och jag är av den uppfattningen att jag INTE tänker göra vårt hem till ett äldreboende. Det finns 3st syskon till, och de är 100% thai, och då skall de också ta ansvar till 100% thai...tycker jag.....
Min fru är enda barnet och jag har inte ens tänkt tanken att försöka kasta ut svärmor.Jag kan inte göra detta mot min fru.Det är hennes plikt att ta hand om sin mor.Hon resonerar som så att min mor tog hand om mig när jag var liten så nu måste jag ta hand om henne när hon blir gammal. :wai:

"gunnarg " sa:
Min fru är enda barnet och jag har inte ens tänkt tanken att försöka kasta ut svärmor.Jag kan inte göra detta mot min fru.Det är hennes plikt att ta hand om sin mor.Hon resonerar som så att min mor tog hand om mig när jag var liten så nu måste jag ta hand om henne när hon blir gammal. :wai:

gunnarg, har du slagit huvudet?
Ett klart och positivt svar som man bara kan gilla :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Hej, skickar en liten grattis på födelsedagen i efterskott.
En fråga : Vet du billigast flyg från landvetter 14 dgr till thai.
Jag söker på nätet lite då o då dagligen, helst under 5000:-.
Ha det bra i värmen, jag vill hela tiden till thai.
KGL från Vara.

"legolas " sa:
Chaiyaphum MLXC (1.090), Thailand
1.917 svar - 55.422 visningar

Ja tiden går härnere, och allt bara löper på. Jag är fortfarande inne på det ”kalla kriget” med Dan. Jag sitter härinne hos mig, jag har helt slutat att ”stövla” över till honom. Vilket jag ofta gjorde förut under hans ivriga applåder, för då slapp ju han att gå hela 26 meter över till mitt hus. Det finns ju en anledning till hans grymma fetma, och den anledningen är utan omsvep att han stoppar i sig mer kalorier än han är kapabel att sikita ut och förbränna i sin stillastittande kropp.

Jag tror faktiskt inte att jag och Dan någonsin kommer att få samma kamratskap igen. Jag har bara så svårt att komma förbi de kommentarerna han lär ha gjort där han påstod att ”jag var mer beroende av HANS vänskap än han var av MIN vänskap”. Som jag sagt förut, varför säger man sådant när man är vänner? Och när han dessutom påstod att jag hade alternativa anledningar till att åka ner till Jomtien (med min fru), och det var att ligga med andra kvinnor.

Detta skitprat skall Yonguyut behöva lyssna på. Kanske att det tog mig extra hårt, jag vet inte... Jag tror nog att det blir som så att vi kanske kommer att ses under civiliserade former ihop med andra människor, men mitt mitt intresse för den killen är reducerat ner till noll faktiskt.. ”Synd på så rara ärtor”. Jag Ingemar och Lars har ju träffats en del dessa dagar, vi var ju på TV-tittande inne i Chaiyaphum och kollade matchen Arsenal-Chelsea...

Men inte på Siam, de dumma jääklarna har återigen struntat i att lära personalen att sätta upp TV-duken..Så nu missade de väl för 7 gången 4-5 middagar, secka stolpskott. Och den bruden som jobbar där, hon gör inte ett endaste skit för att ens fråga eller konfrontera sin chef om detta med TV-.tittande och fotboll och lördagskväll. Hon hör våra klagomål, svarar tyket som fan, och skiter sedan i att säga någonting internt, Är inte detta thai så säg..... De missar hellre vad som helst i hela världen än att ställa frågor, och be om besked.... De flabbar hellre och skiter i problemet, land of smiles.....

Sedan var vi igår söndags eftermiddag på stadion igen och kollade Chaiyaphum FC möta ett lag som jag varken uppfattade namnet på eller förstod vad de sade. Men denna match visade sig bli den roligaste av de 4 jag nu varit på här på stadion.... Matchen slutade 5 – 2 till Chaiyaphum, så lyckan var fullständig bland trumslagarna, de skrikande körsångarna och åskådarna på läktarna. Alla var glada och lyckliga och det var kul att se...

Hade lite kul småtjöt med Kongo25 på SKYPE häromdagen. Om man nu läser rätt mellan raderna, så vill Kongo gärna tillbaka igen till Thailandet, och jag förstår honom faktiskt. Men det vill väl till nu för hans del att kämpa nåt år igen innan det är dags för Thailandsresa igen. Detsamma gäller väl för Birger, som jag ju har kontakt med via emailen. Birger hade stans oflyt när han var härnere nu. Han drabbades av något som han skrev själv.

citat jag blev som vanligt myggbiten, kliade som vanligt, fick en infektion och tvingades till doktorn. Sedvanlig behandling, sjukhuset i Vaeng Noi var riktigt bra. Varnades för att jag nog kunde bli lite trött av antibiotikabehandlingen och borde vara återhållsam med alkohol.

Dagen innan hade jag noterat ett märkvärdigt ointresse för mat, jag var inte hungrig och jag drack kopiöst. På natten började det, den vanliga diarren, men också frossa som närmast var kramper, jag frös så jag trodde jag frös ihjäl (obs, ingen AC-30gr varmt) och i nästa stund var jag brännhet. När jag måste på toa kunde jag inte stå, frugan måste hjälpa.

Senare nästa dag flyttade jag in till hotell i Pon, jag var rädd för att ligga och dö i hettan i byn. Jag hade hallucinationer hela tiden, såg bl.a. min far sitta på serveringen mitt emot och dricka Chang med Kun Dau, men förstod i någon del av medvetandet att det ändå var just hallucinationer. Efter ett dygns vila i svalka var jag lite bättre och kunde ta bussen till Bangkok.

Diarren hade upphört nu, den rådde dom små vita pillren på, kvar var febern och frossan, men jag var jä--t sjuk. Hur jag lyckades komma in på ett lopphotell på Sukhumvit, minns jag inte men taxichaffisen hjälpte mig nog. Efter ett dygns vila i svalka (Jag hade tänkt shoppa! och orkade inte ens gå ut och köpa vatten o cola) Kunde jag så ta mig till Suvarnnabhumi där den snälla personalen gav mig ett vilrum och hämtade mig för bordningen.

När nattmålet serverades orkade jag faktiskt äta lite, ungefär vad som är ett skrovmål för en kattunge, och det var det första målet på fyra dar. Jag blev så mätt att jag inte orkade frukosten senare...

Nu är jag hemma, jag är trött intill döden och jag undrar vad jag drabbades av. Min misstanke går till malaria, som alla högljutt påstår är okänd i trakten - men jag säger som Stefan Sauk, "-Jag är skeptisk!" Alla symtom stämmer, frossan stämmer inte med vanlig turistkolera men jag kan ju mycket väl ha haft bådadera slut citat

När det gäller Malaria så råder det högst tveksamheter faktiskt. Dels så är inte sympomen detsamma och dels så är faktiskt Malaria relativt ovanlig nuförtiden även uppe i Isaan. Andra männiksor har föreslagit den mycket mer troliga boven i dramat och det skulle du vara ”Dungue-feber” som ju finns lite varstans här verkar det som...

Vi får hoppas på en snabb läkning för Birger, och hoppas han återkommer snart till Thailandet....

Handskak

Jorå, mig blir ni inte av med så där utan vidare!

Lego,

Att gå från kolhydratförbränning till "Ketos", dvs det tillstånd där kroppen bara förbränner fett tar oftast kring tre dar och under den tiden svälter man. Kroppen klarar inte av direkt att göra tillräckligt med energi (Glucos) av det svårsmälta fettet. Det har ju högt energital, men är "lågoktanigt". Du råkade säkert ut för just akut brist på Glucos, kanske skall Du ta det varligare tills kroppen ställt in sig. Och ät inte för lite fett, Du måste ju ändå få energi nån stans ifrån! Protein är värdelöst som energikälla, men det ökar fettförbränningen.

Birger

Konstiga värden de har på kolesterolen och triglyceriderna i Thailand.I Sverige har dom helt andra mätvärden.Vad vet du om detta?

"legolas " sa:
jag vet inte mer än att de har annorlunda mätvärden här än i västvärlden, Om de nu är konstiga eller om vi är konstiga, det vete skam. men annorlunda är det. man får änna spela med och lära sig de olika skalorna... Såg du värdet på sockret då? 114......
samma sak där.....

legolas

Skillnaden är att några mäter i mmol/L och andra mäter i mg/dl, som t.ex asien och USA.

Har inte räknat på kolesterol och triglycerider men 114 mg/dl är det samma som 6,3 mmol/L i blodglukos, ett helt ok värde.... :thumbsup:

//Peo

Ja den versionen av My way är nog en av dom bästa jag hört, förutom Sid Vicios då :o ???

Kan inte annat än hålla med. My way är musik som man helt enkelt aldrig glömmer. En melodi som fastnar och en text som verkligen betyder något.

/Anubaan

:wai: :wai: :wai:
Frågade min fru en gång varför flickorna kör med en hand ganska ofta, fick svaret att jag skulle titta var andra handen var. De höll ner den korta kjolen med andra handen. Ja sa min fru, för många kör utan trosor, det är ju varmt. Ett tag senare handlade vi ganska mycket , så min fru behövde sitta normalt tyckte jag och inte på sidan som hon ofta gör kortare sträckor. fick ett "nej, kan inte, inga trosor" till svar.

Arbetade i Saigon i början på 80-talet,fick då för 100 us dollar på svarta marknaden motsvarande tre årslöner för min tolk.Hade 100 dollar i traktamente/dag.

Legolas bilderna e dom från kinestemplet inne i stan me dom stora fiskarna

Ja dom där bananlövs grejorna e otroligt snygga måste va ett helsike o göra

"legolas " sa:
ja du Micke, secket jobb. Jag har ju tillräckligt pillegöra bara med att ansa mina Funfa-buskar.....

Sant så sant
men du kasta dom där futtiga buskarna du har när ja kommer ner ska ja skicka dig ett par bilder på mina ;) bättre du börjar o samla sten eller nåt sånt ;D

Det ser riktigt härligt ut det där, lego. Förvisso har vi superfint vårväder här hemma i Svedala, men det dröjer allt ett tag innan det blir badbart. +19 igår är inte fel, idag och i morgon skall inte bli sämre.

Tack för berättelse och bilder! :wai:

Du får väl göra som Karl-Alfred gjorde.Käka spenat.För övrigt anser jag att man skall äta en allsidig kost men var och en blir salig på sin tro. 8)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp