legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Hejsan Bond tillbaka i hetluften igen,, förta dig nu inte i dina kommentarer bara så du ledsnar innan du ens har blivit fulltränad igen, ;D ;D ;D

Hehe i´m a man with few words skulle det kunna låta om det var en västernfilm :)

Nåja så illa är det väl inte bara att jag varit på annat håll på senare tid. Åker till Pattaya den 14:e jan för ett par sköna veckor. Är du eller någon annan i krokarna så hör av er.

Tränar vidare.. :laugh:

Rolig läsning allt det där om påhopp.
Det är väl tur att alla tycker olika, annars hadde ju detta forum bara varit fullt med ja.sägare.

Så länge var och en står för de han / hon säger och tycker så är det mesta OK tycker jag.
Skulle sedan han / hon ändra sig, så får man bara hoppas att de står för detta.

Det är genom andras åsikter och påstående som man bygger upp sina egna ståndpunkter.

"legolas " sa:
Hallo Bondmannen, denna tråds egentlige ursprungsman, hahaha!!! Tyvärr så tror jag inte att jag klarar det, men tänk va kul det skulle vara att träffas i verkligheten. Själv har jag lovat frun och polare att göra både ditten och datten här nu.

Vi skall till Khon Kaen 19 december, vi skall träffas och fira julafton hgemma hos en tysk här i Chaiyaphum, och sedan någon gång mellan 1-10 januari så skall vi åka 25 mil till Phitsanulok och träffa en annan polare...

Jag tror ärligt talat att det blir lite för roligt med en trip ner till Pattaya nu inom det närmaste i januari... men skulle det hända nåt åt det hållet, så lovar jag höra av mig till dig...

MVh - legolas

Hade verkligen varit skoj att träffas. Hoppas du "får lust" :) Hehe. Jo jag fattar det är jobbigt att fara runt.

Mvh/Bond

Men samtidigt är det tur att inte alla har denna vilja att lära sig.

Jag menar: om alla vore perfekta: hur fasen skulle man då veta att man är perfekt.

Om man inte har det dåligt ibland, hur vet man då när man har det bra.

Om alla Sverige vore miljonärer, vad tror du då Svenska kronan skulle vara värd.

Det handlar om balans. Ying och Yang.

För att veta hur bra man har det måste man ha något att jämföra med.
Så klanka inte ner på dessa.
Utan tacka dem istället. För de ger dig en referenspunkt till dig själv.

Gud vad djupt det blev

Då är ju bara frågan. Vilken tupp är du Legolas.

Misstänker att det finns gott om människortuppar nr 1 här nere.
Men efter ett tag blir de typ 2 och efter att en Thaidam fått klorna i en så blir han nr 3.

Ha Ha

Gillar tuppar som gal hela nätterna.
Jag hör inget jag sover.
Men håller de alla falanger borta, så gillar jag det.

Här har dom fotboll på schemat och till och med handboll det chockade mig lite trodde jag inte dom kände till.

Legolas, här sa du ett sanningens ord både en och två gånger. Det som främst slog mig var riktigheten i synen som du har på hur ungdomar uppfattar oss lite äldre gentlemen som har den stora förmånen att ha träffat en yngre kvinna som vill ha oss inte enbart för en förmögenhet som de antar att vi har utan har låtit oss komma deras hjärtan nära.
Den fantastiska, intelligenta och underhållande dam som jag lärt känna befinner sig i ålder med mina barn som är i åldrarna 24-39. Hon finns mitt i detta led i åldrar.
Min ena dotter är 27 och, som du säger, har fastnat i utbildningssystemet som hon enbart lämnar för diverse resor och kortare arbetsperioder utomlands. Denna unga dam ser på mig som vore jag lagd åt peddohållet medan hennes ett år äldre syster har bättre förståelse. Det kan bero på att den äldre av dem har skaffat sig andra erfarenheter i livet. Hon är journalist och pressfotograf och har rest väldigt mycket runt om i världen. Framför allt har hon varit i sydostasien, mer än de flesta av oss gubbar på CM. Jag antar att detta har gjort henne mer livserfaren än sin yngre syrra och därmed ökat hennes förståelse.

Rolig läsning det där. Men spär det inte fördomarna tror du.
De flesta fördomar grundar sig i okunskap, rädsla och ren avundsjuka.

Visst är det stor skillnad på Falangkvinnor och Thai. men tror du verkligen att de är så beräknande som du beskriver dem.
Jag vill alltid tro det bästa om alla och hoppas verkligen du har fel.
Visst finns det säkert de som stämmer in, men hoppas innerligt att de är en minoritet.
Själv så försöker jag alltid att göra mig själv till lags i första hand.
Sedan gumman och barn.
Om man inte är nöjd med sig själv, kan man ju aldrig med nöjd med andra.

Sett med lite perspektiv så går vi på den här planeten i 75 till 100 år.
Vi gör större åverkan på varandra och naturen än något annat levande.
Vi blänger avundsjukt på grannen när han köpt ny bil med mera.
Men 95% av oss människor vill inte göra något åt.
Vi resterade 5 % som tar tillfällen i akt och chansar lite blir betraktade som konstiga.
Detta beror på systemet som alltid utgår från genomsnittet.
Med bara 5 % av hela mänskligheten tillräckligt visa för att påverka sin egna tillvaro, så blir ju knappast genomsnittet till deras fördel.
Som tur är så påverkas inte dessa 5 % så mycket av allt negativt som hittas på eller dyker upp. De vet ju hur bra de har de och kan i lugn och ro betrakta de övriga 95 % jakt på lycka.

Gud hjälpe mig att hålla käften och låta folk tro jag är idiot.
Än att öppna den och bevisa det.

Politik och väder bryr jag mig inte om.
Men som du säger. Många har påstått att jag borde blivit politiker eller Diplomat.

Men som sagt jag lever mitt liv, som jag vill.
Är lycklig över att ha hittat en kvinna som uppskattar att leva på samma sätt.
Har kläder på kroppen, någonstans att bo och får äta mig mätt varje dag.
Detta ihop med att ha ett intresse för djur och blommor håller mig i gång.

Begär inte mer av livet än detta, samt att kunna sova lugnt och tryggt. Med vetskap om att jag inte medvetet sårat eller skadat någon eller något annat.

Små förhoppningar som infrias, är bättre än de stora som går i krash.

Hur du än vrider och vänder på det så är människan ett djur, vars intellekt övergår hennes förstånd.

Jag får tacka.

Merparten av mänskligheten springer runt och letar efter meningen med livet.

Tyvärr så innebär detta att de inte hinner leva.

En annan är ju kronisk optimist. Om någon sågar av mig båda benen, så sparar jag pengar på både skor och strumpor.

Sedan måste ibland kunna ta ett steg bakåt för att få med hela bilden framåt.

"Att vara vis, är lätt. Att leva efter det är svårare"

Legolas!

Går det någon falangkvinna i falangland och sörjer över att just du har flyttat till Thailand?

Hej Legolas. Det finns inget som säger att man måste konsekvent i sina åsikter,
Det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln och sedan är det tillåtet att byta åsikt .
Om det dyker upp nya fakta.

Du snackar om åldersskillnader. I mitt fall är det tvärt om.
Jag är lammkött till gumman som är 13 år äldre än mig.
Jag är bara 6 år äldre än hennes äldste son.
Mammakomplex skriker ni. Helt fel, jag gillar bara att vara lammkött vid 56.

Sedan kallar du Katoyer för gränsöverskridande person. Helt Ok för mig.
Men man får skilja på dem som verkligen är fel kön i fel kropp och de som endast gör det för ekonomisk vinning. Har börjat dyka upp massor av dem. De tjänar mer på att uppträda som kvinnor än vad de skulle gjort som män.
Lite falsk varudeklaration i båda fallen.

Resa till Koh Phangan då. Har ju provat flera alternativ.

Flyg klart snabbast och då om man åker till Samui direkt. Dyrt, men bekvämt.
Se bara till att landa på förmiddagen. Det går inga båtar mellan Samui och Koh Phangan efter mörkrets inbrott.
Flyger man till Surat Thanni blir inte tidsvinsten så stor jämfört med tåg eller buss.
Transfer till hamnen och båtresan tar ju sin tid. Men det är betydligt billigare att flyga dit än till Samui.
Till Samui är det Bangkok air och Thai Air som gäller
Till Surat Thanni kolla NOK air och Air Asia
Sedan finns faktiskt ett tredje flygalternativ. Flyg till Chompon och sedan Lompraya speedboat. Lite snabbare än flyg till Surat Thanni, och inte mycket dyrare.
Info om detta finns på Lomprayas hemsida.

Tåg. Blir billigare än att flyga. Men inte mycket. Man ska kolla Flygpriserna max en vecka innan. Då är dessa bäst.
Har aldrig gillat att åka tåg. Visst sovvagn, men jag sover lika bra på bussen.
Sedan är det där med transfer till färja och båt över.

Buss tycker jag kan vara helt OK. Visst det tar tid, men bussen brukar stanna en eller två gånger på vägen. Sedan finns det ju färdiga paket med buss och båt.
Lompraya är inte blligast, men i gengäld så behövs inga transfers. Bussen går från Khau San Road direkt till hamnen i Chompun. Brukar bli en väntan på en dryg timma där innan färjan går. Lagom för frukost. Bussarna helt ok, även om de inte är de bästa. Färjan är klart den bästa däremot. Kostnad enkel resa cirka 1,200 THB per person.
Billigaste är nog Song Serm. Lite äldre bussar. Lite äldre båtar och tar nånon timma mer än Lompraya. kostnad cirka 700 THB per son enkel resa.
Bekvämast är goverment buss från södra stationen i Bangkok. Tar man VIP bussen så åker man bekvämt till Surat Thanni. Hela resan till Koh Phangan ingår.
Men kan vara lite struligt med transfern till färjan.
Allt för cirka 1,400 THB

Har provat alla sätt utom Song Serm billighetsalternativ. Får se om det blir det till Bangkok nästa gång. Bara för att kunna jämföra.

Kent

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDII, Thailand
3.392 svar - 102.289 visningar

Jag blev ganska förfärad när jag läste nedan artikel I en dagstidning här I Thailand nyligen. Jag vet ju att Thailand är ett frimärksland, ett U-land, ett ganska efterblivet land på många sätt. På många fler sätt än vad detta löjliga typer tror och tycker som uttrycker för allt och alla inne på internet hur mycket de älskar allt som har med thai att göra.

Thailand ligger i många stycken oerhört långt efter i det mesta här i livet. Landet drivs av den gamla typen av företrädare, alltså folk som egentligen skiter i Thailand. Och de skiter i folket, och håller bara en enda sak heligt och det är de pengar som de kan lura till sig ifrån alla andra. Hade vi haft denna typ av ”elit” hemma i Sverige eller i vilket västland som helst, så hade det inte hjälpt hur mycket man än hade smilat, och lagt sina leenden i en aldrig sinande ström.

I västvälden så hjälper det inte, och det ursäktar inte ens usla handlingar om man stjäl ifrån sitt egna land. Det är landsförräderi. Men det finns ju ingen som håller dessa as redovisningskyldiga alls. Tvärtom de skyddar varandra ända in i döden. Vi hade definitivt slängt de jävvlarna i den djupaste fängelsehåla som vi hade kunnat finna, och de hade aldrig fått ett jobb mer i sitt liv i våra länder.

Men här i Thailand så är de hjältar och de hyllas som hjältar, men bara så länge som de har pengar och tillgångar. Här köper man krypskyttar. Bombmördare och knivmarodörer som skall göra ens smutsiga hantverk. Kritisera en av de besuttna och du kommer inte att befinna dig i livet speciellt länge... Heja Thailand.

För att ytterligare lägge en ”tvist” på detta land som så många svenskar älskar till vansinne, så kan man nu rakt ut läsa sig till vad de håller på med angående storskurken Thaksin. Killen och hans familj som sitter på mängder av miljarder thailändska ”stulna” baht.

Jo de ”röda” som hans parti heter, som ju nu sitter vid makten, gör ju nu allting i deras makt för att rentvå den redan dömda skurken Thaksin, och ta honom tillbaka, och ge honom hans pass tillbaka, och även hans konfiskerade miljarder. Vägen dit går genom oppositionen, ty de röda har inte absolut makt att ändra på redan gjoda domar, och upphäva beslut som högsta domstolen har tagit.

Men om de kan få oppositionspartiet de ”gula” att gå med på att ändra i grundlagen och ändra domen mot Thaksin, så kan han återvända till Thailand som hjälte med alla sina miljarder intakta. För att nå detta resultat, så har de diktat ihop en historia där den förre primiärministern Abhisit har anklagats, och nu fällt av domstolen (som ju kontrolleras av de Röda) som ansvarig för att flera medlemmar i det Röda partiet har mördats av de gula.

Nu säger de röda att om Abhisit går med på att skriva under på att Tthaksin skall få pass och domen emot sig upphävd, så skall han friges och anklagelserna skall försvinna som i ett trollslag. Detta är alltså det Thailand som herr och fru Svensson hemma i Sverige älskar till vanvett. Grattis Era idioter säger jag bara.....

Democrats say they will never make compromises to whitewash Thaksin

BANGKOK: -- Former prime minister Abhisit Vejjajiva and former deputy PM Suthep Thaugsuban said yesterday that they were ready to accept their fate in relation to the murder charges levelled against them, but said they would never make compromises and let amnesty be provided to former PM Thaksin Shinawatra.

Abhisit and Suthep told the press that the charges they face had been motivated by efforts to push them into whitewashing Thaksin via an amnesty bill.

The Democrats held a press conference immediately after a Department of Special Investigation official, Pol Captain Piya Raksakul, visited the party headquarters to hand over summonses for Abhisit and Suthep to officially acknowledge the charges on Wednesday.
Unquote

Handskak

haha..., ja Lego, nu känns det som att du borde skaffa dig ett fritidsintresse, vilken urladdning!?

insayt

Lego, Lego!

För mig som är oinvigd?

Jag vet ju att Thailand är ett frimärksland, jag har sökt på Internet och kan inte hitta något ord som relaterar till något när det gäller "frimärksland", vad är det?

Sen måste du skriva om detta stycke, jag fattar inget?

På många fler sätt än vad detta löjliga typer tror och tycker som uttrycker för allt och alla inne på internet hur mycket de älskar allt som har med thai att göra.,

Lego snälla förklara denna svenska, jag förstår inte, jag vet att du vill framföra saker och ting men denna svenska förstår jag tyvärr inte. De här två styckena, det ena följer efter det andra så det måste ju finnas någon slags länk mellan de två, finns där en röd tråd eller är de aparta?

...sen ett ganska efterblivet land på många sätt, alltså Lego, detta ord har en väldigt negativ laddning och detta vet du.

Varför? Snälla kan vi inte använda mer intellektuella samt mer mänskliga respekterande utryck.

Enligt min mening är...

Thailand och alla andra länder är i sin kultur ett utvecklat land , detta måste vi respektera!

Faktiskt förstår jag inte varför du blir så upprörd av någonting du redan känner till samt inte kan förändra, varför inte njuta av livet med din fina fru samt familj och dina kompisar samt din sköna fina trevliga omgivning där som du tar dina cykelturer i.

insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka