legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lumix lär vara bra grejor ,vet inte mycket om dessa , men en systemkamera typ Canon EOS1000 med ett 2-400 mm tele av bra fabrikat bör du kunna få loss för kanske 4000 kr dvs . 20-25000 thbt .Finns en del beg på blocket ,inte sämre för det ,en bra digikamera med bra skärm är det ,har en sådan ....

Såg nu på blocket en Pentax K 100 med 18 -55 mm objektiv samt ett 70. -300 objetiv för 2500 ! Vilket även var prutbart ...bra kamera ...

Jag har använt en Canon 20D och en Canon 40 D några år nu och har några objektiv till dem. De flesta har dock min dotter "lånat", hon är pressfotograf på frilandsbasis.
Det man ska tänka på när man ska plåta fåglar är objektivens ljusstyrka, helst 2.8 eller bättre och att brännvidden är 200, kanske 300-400 mm. Fasta objektiv är bäst om man relaterar till priset.
En ännu viktigare faktor är att kunna dra iväg 5-10 bilder per sekund.
Jag har provat på en del fågelfotografering genom åren och har lärt min att det måste kosta en slant om man ska lyckas. Objektiv för 30.000 - 40,000 är inget ovanligt bland proffsen. Mina gluggar låg på 15.000-20.000 när jag köpte dem.
Visst, man kan lyckas med sämre utrustning men man måste ha tålamod och tur.

När jag reser tar jag med en Nikon Coolpix P7100 med en extra blixt. En ypperlig vardagskamera för den lite kunniga. Den finns nu på kampanj på cyberfoto.se för 2.500. En nyare variant är Nikon Coolpix P7700 för c:a 4.000.
Båda av hög klass till vettiga priser. Inget för en fågelfotograf dock men som allroundkameror är de suveräna.

God morgon " Gecko" ,klockan är 07'30 och jag har just slutat spackla taket i det nya duschrummet .. Tar mig nu en kopp kaffe sittande i v.rummet och kikar på Morgonljuset som börjar komma ,ser ut att bli en vacker dag ....

Beträffande kamera så anser jag att som naturfotograf så blir man grymt begränsad om man inte har en kamera som har tillex utbytbara objektiv ( systemkamera) en dylik med digiskärm liger i de prisklasser jag förut nämde, det är objektivet som är viktigast ,kamerahus kan du ha i stort sett vad fa.. Som helst bara du har de funktioner som behövs..du bör kunna ta bildserier , likaså om du kan lite foto så skall du även ha en manuell funktion för att kunna välja exponeringtider samt bländare dvs. Minska eller öka ljusinsläpp som även då avgör hur brett skärpeljupet blir ....Att fota är grymt kul och det roliga växer med kunskaperna . Jag har fotat mycket ,mest natur ,min far var erkändt duktig ,plåtade mest blommor och natur ... Mitt råd köp en systemkamera av de bättre fabrikaten, gärna med ett hyfsat objektiv upp till 200 eller 300 mm ,kostar en slant ,orginal får du alltid med kameran ,ofta idag 18-55 dvs vidvinkel till normal ...

Bygga ett enkelt gömsle sat vänta in fågel som du matar in till gömslet ger resultat ...

För länge sedan läste jag en bok av Sten Bergman. Han satt i ett gömsle i flera dagar på Nya Guinea, frun fick komma med mat. Han fotograferade paradisfåglar.

Köpte en canon eos 1100d i Thailand vid nyår men var dyrare här i Thailand än Sverige nästan 1000 kr. 18000 baht betalade jag för mig det stod 2950 kr på pricerunner i Sverige.

Media markt hade lockvara på 4 st sådana i oktober 2012 ,jag köpte en av dessa för 1900 kr med 18x55 canonobjektiv .lockvara ,fanns 1kvar kl 11,oo när jakom ,de gick mao på en timme ....konstigt va :D

Blacka!

Just den tanken slog också mig.

Någonstans har jag läst att kvinnor väljer män med starka armar (som kan jaga fatt på föda och skydda) och att män väljer de kvinnor de vill ha till mödrar till sina barn efter hur breda hennes höfter är (för att kunna föda lätt och överleva och ta hand om ungarna).

ja de finns la 1000 teorier jag har läst att män och kvinnor söker motpart som är olika dom själv, kan va dialekt, språk, utseende , nationalitet. Att det ligger i människans natur för att hindra inavel tex skulle svenska män/kvinnor attraheras av norska män/kvinnor mer än motsatt kön från samma nation.

har också läst att enligt en studie i Sverige att när det gäller för Svenska kvinnor att försöka fånga sig en partner att skapa familj med så går dom efter framgångsrika män medans en kortare sexuell kontakt så går dem på utseendet. men som sagt slå upp en kvällstidning idag så hittar man nog några 1000 studier till.

"ledarn " sa:
Självklart inte !!!!

Fattiga "vitingar" får inte någon Thaifru :laugh: :laugh:
(Ekonomiskt jämförbara med Thaimän alltså)

I Sverige och farang land så är det kroppen/ansiktet som avgör om du får "göka"....
Pengar har ju dom flesta här...

jo vissa fattiga faranger men dom kanske har något annat.

Jo men jag vet, har skrivit innan amerikanen som är gift med frugans kusin dom har vart gifta några år han har precis fått jobb 15000 baht i månaden innan försörjde hans fru och hennes familj han och han satt hemma med barnen. Sen vet ja en svensk han va så fattig så han fick gå o fiska ibland för o få käk, ibland tog han nåt jobb på bygge med thai lön. Träffa Svensken och hans tant senast för 1.5 år förstår iofs inte hur han kan få nåt för han har absolut inget. Sista ja hörde från en gemensam polare var att nu hade dom flyttat ut till hennes familj i djungeln.

nu är de ju iofs inga gamla gubbar amerikanen är i samma ålder som mig runt 35 hans fru ca 5 år yngre.

"Jonas " sa:
ja de finns la 1000 teorier jag har läst att män och kvinnor söker motpart som är olika dom själv, kan va dialekt, språk, utseende , nationalitet. Att det ligger i människans natur för att hindra inavel tex skulle svenska män/kvinnor attraheras av norska män/kvinnor mer än motsatt kön från samma nation.

Jag väljer kvinna efter hur stora tutt...hon har samt även formen på rump.....,gärna lite små mörka goa Thailändskor ..Hahaha ,patetiskt ....
Jag väljer min partner främst efter hur hon behandlar mig ,hur snäll och vänlig hon är samt naturligtvis efter utseende ,men det är egentligen av underordnad betydelse .... ;)

Jo ,det är ju sant ,det är ju från båda håll på det sättet ,iofs.så har Thaikvinnan en märklig förmåga att manipulera männens känslor, måste vara något medfött .... :D

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXIII, Thailand
4.112 svar - 119.454 visningar

Forts. från förra kapitlet... Under tiden så har polisen själva fullt upp med att fylla sina egna fickor med mutpengar ifrån en hel mängd ”affärer” som bedrives i Pattaya. Som t.ex. alla som har ett försäljningställe, vad det än månde vara, och även ifrån trafiken med hjälmar, körkort och påhittade trafikbrott.

Allvarliga brott göres inte mycket åt, mestadels beroende på ren slöhet av polisen, och dåligt med krav ifrån den ännu mer sinnesslöa och fega thailändska allmänheten. Även polisens egna kapacitet och utbildning är helt under isen, så de är helt enkelt inte kunniga tillräckligt att lösa ens de enklaste brott verkar det som...

Musiken i barerna är fruktansvärd hög alla dagar i veckan, och det blir inte bättre med det klientelet som bebor gatorna där som indiska skräddare, [¤#@@¤%] med mera. Den stora tragedin, är där förlorade själar får för sig att Pattaya är det bästa stället att ända sitt liv i. Vilket är hemskt tråkigt, och det är på modet att antingen hoppa ifrån någon balkong, eller supa ihjäl sig! Pattaya är ett galet underbart ställe på samma gång.

Man kan möta de mest fantastiska människor där, och samtidigt kan man möta de mest hemska av dem. Och Pattaya kan vara det mest ensamma ställe på denna jord för vissa. Speciellt när pengarna tagit slut. Översvämning och det oerhört äckliga avloppet är svinäckligt. Vem vill paddla omkring i avloppsgyttjan med avföring och annat tillsammans med både råttor och en mängd ormar?

Jag har accepterat slutligen mutor, korruption och föroreningar som något typiskt asiatiskt. Dominansen av den ”vite mannen”, vanligtvis ifrån England, som jag helst betecknar som Neandertal-mannen. Han kan vanligtvis ses dricka sin sprit runt LK-området eller Soi 13/1 eller Soi 13/2. Neandertalaren gillar också starkt Soi BuaKhao där han kan supa med kompis-neandertalare för 50 baht per dag!!

Dessa neandertalare har också en tom icke-talande blick i sina ansikten som man har svårt att ta miste på!! Dessa neandertalare är flintskalliga eller rakade oftast, och de gillar att hänga ihop med andra neandertalare som ser exakt likadana ut de också! Flickor ses mer sällan i dessa sällskap, eftersom ju drinkar kan bli dyra för dessa neandertalare.

En neandertalare som blivit flintis, brukar oftast raka av resten också för att få det att se ut som om det är ett mode. Deras style matchas sedan av en stor mängd extrema tatueringar över hela kroppen helst. Till detta åtsittande T-shirts och ett begränsat vokabulär. Pattaya-neandertalaren bebor Guest-husen, som tar runt 400 baht per natt, och de lägger 80% av sin 1200 bahts-budget per dag, på lagrad öl.

Deras stora kväll och natt, är naturligtvis veckans fotbollskväll, då man samlas och skriker kampsånger ofta fram till 05.00 på morgonkvisten. Dom tror att dom är ”The Big Kahuna”, kungen i djungeln. De flesta neandertalarna bor faktiskt inte ens i Pattaya. Jag mötte 2st neandertalare förra veckan i en sportsbar i BuaKhao, den ene erkände att han var alkolist, och den andre erkände att han var BÅDE alkolist och en hustrumisshandlare,, fina typer det där....

Neandertalarna kör på i samma hjulspår precis hela tiden, och de kan inte åka hem vanligtvis. Olika anledningar, men mestadels beroende på ansvar i olika former, typ då moraliska förpliktelser som de flytt ifrån hemma i England. Dom trivs bra i gäng, som känner varandra bra, och de är icke sällan ganska otäckt våldsamma om det inte passar!

Så för mig, så har dessa galningar, neandertalarna fullständigt tagit över detta ”Asylum”. Pattaya kan vara en grym älskarinna, men nu är det dags att säga farväl för gott till henne, det finns inget mer för mig att hämta där.....

Och till sist, för Er som spekulerar,,, det är inte jag (undertecknad) som hittat på detta. Det är en grym sanning som troligtvis har berättats av en tröttnande engelsman.

Handskak
ps. En proffsfråga..... kan ni se vad det är för "fel" på fotot av blomman ifråga... Någonting stämmer kanske inte, eller???

Jag har accepterat slutligen mutor, korruption och föroreningar som något typiskt asiatiskt.

Nja, stämmer väl kanske inte riktigt, men i övrigt fantastiskt skrivet och tyvärr är det nog så med Pattaya och övrigt.

Sen det där med neandertalare, enligt antropologer tillhör dagens människor foortfarande neandertal-släket, vi har inte kommit längre ännu, vår hjärna är fortfarande samma som då fast lite modifierad, precis som med bilmotorn, den har inte eller utvecklats nämvärt på hundra år. :D

Insayt

Plantan är en Adenium med gul blomma.
Sedan har man klippt en blomma Chrysanthemum och lagt i den gula Adeniumblomman.

"legolas " sa:
Insayten, in och googla igen.... Dom har funnit vissa stora skillnader i vissa delar av hjärnan, inte bara är vår hjärna större, utan den är "befolkad" mycket mer än neanderthalarnas hjärna va....

Vi kan dra slutsatser på ett helt annat sätt än de kunde då. Deras hjärna var mycket mer kopplad som djurens, alltså att de lärde sig ifrån far och mor, och de hade instinkter också....

Vi människor utkonkurrerade neanderthalarna, och deras storhetstid efter drygt 120.000 års härskande på tronen, tog ett snabbt och abrupt slut. Vi korsade oss med dom, men det var väl bara den kvinnliga människan som gjorde det... Vi män gjorde det aldrig i nämvärd grad. Och resultatet av den tidens Gambia-uppträdande syns nuförtiden i den genetiska statistiken....

Vi har som mest 4% neanderthalare i oss.... men märk väl att detta gäller enbart människor som har utvandrat ifrån Afrika. De afrikanska negrerna som bor i Afrika hade absolut inget samröre med neanderthatarna, och har därför 0% i arv från dessa förmänniskor.....

Ett liv utan googla är faktiskt mycket trevligare....
legolas

haha..., Lego jag har inte Googlat, utan detta är allmänt inom forskningen. Man har ju konstaterat i och med den snabba tekniska utvecklingen, sant eller inte, likt du är jag skeptisk många gånger till gubbar med spretande hår och nördar inom forskning, för numer ändrar de sig lika många gånger som jag byter kalsonger, alltså varje dag.

...att vår hjärna klarar inte denna snabba utveckling i teknik utan är fortfarande anpassad för ett liv i grottan, hanen går ut och fäller villebrådet och tar hem till honan, honan tillagar det fällda bytet och hanen sätter på honan.

Skillnaden är att beteendet är lite mer modifierat, precis som explosionsmotorn, ingen större skillnad.

Skillnaden idag är att vi går till Tesco istället och frysdisken men beteendet är det samma. Vad de menar är att vår hjärna och beteende är det samma som på neandertalarens tid och mycket litet har hänt i vår hjärna.

Sen detta med utvandrat hit och dit hör ju inte hit.

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka