Lite tankar om framtiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Phonta " sa:
Ingen är odödlig FA , om så sker så slutar jag väl mina år i thailand , f.ö så har jag råd med ett ganska stort antal läkarbesök i Thai..
Kanske skall även du tänka på detta när du "skojar runt" och kikar efter en passande Thadam som är tillräckligt "fin för att få stanna i din trygga tillvaro"..

Sjukdomar är vanligare än du tror och en tunn latexhinna kan spricka lika lätt som ekonomin , dessutom är det oförutsägbart ;D

Bästa sättet att lämna banan är i en sexident ;-)

"Phonta " sa:
låter bra det , resten av frågorna då , Nypan pratar om att han får levnadsintyg som måste fyllas i .......
Samt om ev nedre nivå på vad Kronkalle räknar som indrivningsbart, jag tänker på om någon skulle gå och slarva bort all slantarna från en föräljning och inte kan betala skatt ,,,,, :mad:

Hej !
Du får levnadsintyg då du har vistats minst 12 mån utomlands, det skickas som någon skriver ut under hösten. Olika tider till olika länder, svarar man inte så slutar dom betala nästkommande halvår, tiden är inte fixerad.
Hade samma tankar som du, då jag skulle skatta min BRF på Kungsholmen, har aldrig haft såna ångerskänslor då jag skull slanta in många x00.000 sek på ett bräde. Gjorde det i alla fal, trots att jag hade 2 år kvar till pensionen, och Kalle jagar dina skatter i 5 år.Så jag funderade på att skita i detta, men nu fegade jag ur och lämnade ett stort bidrag till boende i Rinkeby.

"Phonta " sa:
låter bra det , resten av frågorna då , Nypan pratar om att han får levnadsintyg som måste fyllas i .......
Samt om ev nedre nivå på vad Kronkalle räknar som indrivningsbart, jag tänker på om någon skulle gå och slarva bort all slantarna från en föräljning och inte kan betala skatt ,,,,, :mad:

Ponta !
Du har berättat att du har totalrenoverat nästan allt i huset så du har väl en massa avdrag att göra. En renovering ger 100% avdrag första året, det vet du redan, så det kommer inte bli så mycket över att skatta.
ObS!
Om du inte sätter in all din skatt på skattekonton redan i år, så skall du senast 20 Feb.2014 betala in det som överstiger 30.000 i skatt. Om inte så kommer du att belastas med en hög ränta, detta TROTS att du deklarerar din försäljning under våren 2014,efter detta datum, många sek att spara där.
Gör redan nu en preliminär dekl. så vet du vad du står. www.Skatteverket.se
Kom ihåg att FOTA hela husets ombyggnader samt dina renoveringar, så kan du visa dom om det blir någon tvist.

"ledarn " sa:
Jag personligen hade ju aldrig betalat någon vinst skatt om jag nu visste att jag inte tänker återvända till Sverige på minst 6 -7 år...
Men man måste väl ta med sig alla pengar i såna fall..??
Du kan ju inte ha någonting kvar i Sverige som kan plockas av "Kalle"..

Kan "Kalle" inte röra pensionen (Privat, Tjänste och Folk)...??

Hej
Kalle tar ALLT som kommer i hans väg, jag hade följande tankar eftersom jag hade drygt 2 år kvar till pension, så skulle Kalle kanske kunna dra stålar i 5 år.
Dom första 2 åren skulle jag skatta noll ej pens.
Detta skulle ge mig en vinst på c.a 200.000sek. Hade för avsikt och att INTE lyfta min pension vid 65 år, då skulle Kalle kamma noll.
Men men min utmärkte revisor sa att han kan möjligen ta din pension ändå vid 65, även om du inte tar ut den,
detta förfarande är nog inte provat i domstol, och jag ville inte vara robot. Så efter mycket vånda betalade jag, och har nu mina lugna dagar i Thai

"Långeman " sa:
Hej !
Du får levnadsintyg då du har vistats minst 12 mån utomlands, det skickas som någon skriver ut under hösten. Olika tider till olika länder, svarar man inte så slutar dom betala nästkommande halvår, tiden är inte fixerad.
Hade samma tankar som du, då jag skulle skatta min BRF på Kungsholmen, har aldrig haft såna ångerskänslor då jag skull slanta in många x00.000 sek på ett bräde. Gjorde det i alla fal, trots att jag hade 2 år kvar till pensionen, och Kalle jagar dina skatter i 5 år.Så jag funderade på att skita i detta, men nu fegade jag ur och lämnade ett stort bidrag till boende i Rinkeby.
Du har 105 dagar på dig att skicka tillbaks ditt levnadsintyg ifyllt och klart. :police:

"ledarn " sa:
Sicken typ han är "Kalle".... :thumbsdown: :thumbsdown:

Men ponera min egna situation...

Jag planerar att flytta kanske vid 57-58 års ålder..
Då är det ju mer än 7 år till 65 bast..

Kan han ändå plocka mig på stålar ??

Inga såna där fula tankar nu Ledarn!!! :mad:..Bättre skatta och sova gott om nätterna! Själv så sålde jag ett mångårigt företag och skilde mej samtidigt efter nästan 35 år med samma partner!!..Gissa om jag blir trött av att bara tänka på den proceduren med alla turer...en hel del pengar i omlopp som (kanske :afro: lockade till "fula tankar")....men , jag valde att göra rätt för mej...trots att jag tyckte att det var för#&"@t orättvis att efter ett helt livs slit lämna iväg en så stor hög med pengar i skatt till sammhället..! :(

Dock..nu när jag har fått distans till allt som skedde....X-fick allt hon skulle ha..+ lite till...barnen de stora blev nöjda..jag blev nöjd..kunde försörja mej fram till 65-årsdagen..på lagligt inbetalade pensions- pengar....OCH..jag kunde sova gott om nätterna och se alla parter i ögonen utan att blinka eller vända bort blicken!!

Så kära vänner...gör rätt för Er även om det svider!!! Det är inte värt att få nattsömnen störd av "kronkalle"...tror jag..

Hela upplägget med att underkänna reavinstskatten, som man av etiska skäl (ovisst vilka) inte vill betala är att man:

1) inte har indrivningsbara tillgångar i Sverige.

2) inte har tillgängliga inkomster över "beneficium", dvs den lägsta gränsen för existensminimum. Den ligger nånstans runt 7300:-, men siffran är inte dagsaktuell.

3) bara är lagom anträffbar, man kan nås med post, men bara när man vill.

4) Inte begår brott. Man försvårar inte skattekontroll, utan deklarerar snällt. Man betalar sin reavinstskatt, men när man räknar ut den har man först bytt batteri i miniräknaren (till ett gammalt) och stärkt sig med 8 Gt. Nu räknar man ju fel, men sådant händer. Man betalar in lite. Inga brottsliga avsikter här, inte!

5) nu tycker nog skattemyndigheten att dom vill ha lite till och lämnar saken till en av våra legendariskt ineffektiva myndigheter, Kronkalle, som gör så gott han kan.
Alltså har man nu en skuld till fogden, men finns det ingenting att ta så skulle skulden lika gärna vara till Vår Herre -den blir ändå aldrig betald.

Thailändska myndigheter skiter fullständigt i om vi har skulder i Sverige, där har Kalle ingen hjälp att hämta.

När man förklarar sin ekonomiska ställning för Kalle, kan man gärna använda alla de ursäkter flickorna på barerna brukar dra för att få ut mer pengar (sjuk buffel, etc) och så ber man sin fru skriva ut alltihop på thai. Därefter kör man texten genom Googeltranslate och skickar in resultatet till Kalle. Det är ju obegripligt, så det hjälper ju inte.

Skulle det behövas, kan man ju klarna till i seniliteten och leverera glasklara bestridanden, fast bara tillfälligt.

Efter något år ger Kalle upp, han är inte idiot och han fattar att här blir det inget. Efter fem år preskriberas skulden.

hmmm I mitt fall så skulle kalle kunna "snappa" åt sig 7ooo svkr i månaden under tre åres tid,grundat på Din uppgift om beneficium. Det blir en hel del slantar , jag har ju förlorat alla kvitton på renoveringar ,däremot så kan jag med fotdokumentation styrka att jag utfört renoveringar till ett värde som sänker min reavinst betydligt , närmare till hälften , jag känner att det är den bästa vägen , godkänns detta inte så överklagar jag så högt jag kan , hittade igår ett domstolsbeslut om detta med fotodokumentation , till fördel för den skattskyldige .. Detta vet säkert skattmasen om , dessutom så står det att jag skall kunna "styrka"
det jag avser göra avdrag för ... det gör jag då med foto.... Att mina faktoror kvitton och dyligt blev stuln på flygplatsen kan ju inte vara ett brott .....

Phonta!! I all välmening...tänk på att du är ute på internet nu!!!Din :xmas_smiley:

Frank

"Phonta " sa:
hmmm I mitt fall så skulle kalle kunna "snappa" åt sig 7ooo svkr i månaden under tre åres tid,grundat på Din uppgift om beneficium. Det blir en hel del slantar , jag har ju förlorat alla kvitton på renoveringar ,däremot så kan jag med fotdokumentation styrka att jag utfört renoveringar till ett värde som sänker min reavinst betydligt , närmare till hälften , jag känner att det är den bästa vägen , godkänns detta inte så överklagar jag så högt jag kan , hittade igår ett domstolsbeslut om detta med fotodokumentation , till fördel för den skattskyldige .. Detta vet säkert skattmasen om , dessutom så står det att jag skall kunna "styrka"
det jag avser göra avdrag för ... det gör jag då med foto.... Att mina faktoror kvitton och dyligt blev stuln på flygplatsen kan ju inte vara ett brott .....

hejar på dig Ponta !!
Om du dessutom framkallar bilderna i Thai så kommer du att spara utterligare stora slantar om det skulle behövas. :) :) :) :) :) :)

Om man nu skall sticka så kan man höja sitt netto genom att på pappret hyra en bostad, och samtidigt få upp sitt netto efetr Kalles beslut. Det finns en dom på att du har rätta att ha en bostad i Swe trots att du är skriven utomlands

"ledarn " sa:
Tror nog också ide'n att betala in hela tiden men för lite fungerar bäst...

Det är ju inte olagligt att vara "dum i huvet" och icke räknekunnig.. :laugh: :laugh:

- Men snälla "Kalle" jag trodde att jag skulle betala 1000:- inte 100.000:-

- Jag betalar nästa månad, jag lovar... :nod: :nod:

Funkar nog inte så bra.
Så länge ärendet så att säga lever så börjar inte preskriberingstiden att räknas. Och Kalle kommer oavsett vad du väljer att betala sno allt dom kan från din pension och på skulden kommer feta räntor och indrivningskostnader.
Personligen är jag inget fan av att betala skatt och hade inte tvekat att blåsa masen men om beloppet minus det kalle snor gör att vinsten kanske blir nån hundring K så hade jag avstått. Det kan faktiskt inträffa nåt som gör att man vill återvända till Svedala även om det är det sista man har tänkt.

"FA " sa:
Funkar nog inte så bra.
Så länge ärendet så att säga lever så börjar inte preskriberingstiden att räknas. Och Kalle kommer oavsett vad du väljer att betala sno allt dom kan från din pension och på skulden kommer feta räntor och indrivningskostnader.
Personligen är jag inget fan av att betala skatt och hade inte tvekat att blåsa masen men om beloppet minus det kalle snor gör att vinsten kanske blir nån hundring K så hade jag avstått. Det kan faktiskt inträffa nåt som gör att man vill återvända till Svedala även om det är det sista man har tänkt.

Klokt svar du får karma för detta :) :) :) :) :) :)

"FA " sa:
Funkar nog inte så bra.

Finns nog en hel del som vägrat "göra rätt för sej"...jag vet några...och fått återvända till hemlandet med svansen mellan benen!!
Med den standarden vi har i Sverige...och alla förmåner..(försök hitta det i Thailand)...nej lite skatt i ett system som vi alla röstat på med lite olika politiska inriktningar...DET VÄL INTE FEL ATT BETALA!!!??? :nod: Bli inte arga på mej nu... :xmas_smiley: Och återbäringen...en bra pension...livet ut(om man sköter sig) :nod:

Kan du mena att dom vill ha pensionen sänd till thailand, men inte betala skatt och Kalle. Det låter som ett sunt resonemang! NOT

"FA " sa:
Funkar nog inte så bra.

Hur då "så att säga lever"? Preskribtion hävs av betalningar och av avtal - punkt slut. Om Du återvänder för sjukvård -tror Du då på allvar att Kronkalle får veta det? Ock om han får veta, vad skall han göra då? Hänga Dig upp och ner och skaka av Dig stålar, eller vad?

Det är inte Nazityskland vi lever i och Kronkalles befogenheter är högst begränsade.

Jag har nu undersökt detta en del , betalar man tillex hundrafemtiotusen i på sitt skattekonto samt gör en preliminär deklaration så är det sen grönt ljus, ingen indrivning alls samt inga räntor eller sköntaxeringar , det handlar hela tiden om viljan att göra rätt för sig , det är inte olagligt att räkna fel.. skattmasen får sen komma med sina funderingar om han inte tycker detta är ok , jag kan överklaga detta ända upp i länsrätten .....
Ni som säger annat vet inte vad ni talar om , Birger har helt rätt i sina påståenden ..
och kom inte och snacka om en bra pension ,,, rent skitprat måste jag påstå ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp