Många expats fattiga?

Staden växer så det knakar , pratas om nytt Big C , staden har fått ett nytt 8 vånings sjukhus klart förra året , klart som fn att priserna stiger , Tekniskt Högskola 150 m från tomten mot centrum, ligger bara 19 km från riksväg 2 , en stor genomfartsväg söderut denna väg 207

2,3m/Rai är väldigt bra betalt.
Har man ingen nytta av marken så är det inget värde att ha den ståendes om man inte gillar att titta på den.

Har haft den tanken vi med , att någon tänker göra en hacka på hennes 3 rai Tomma marken till vänster om den stora tempelbyggnaden till höger om vägen på undre bilden , belägen vid handen på övre bilden precis innanför stadsgränsen med tillgång till kommunalt avlopp samt vatten mm

IMG_20180808_135252876[1].jpg

IMG_20180808_135455062[1].jpg
Ser ut som bra läge, smart köp från början

2,3m/Rai är väldigt bra betalt.
Har man ingen nytta av marken så är det inget värde att ha den ståendes om man inte gillar att titta på den.
Jo , jag menar nog detsamma , men hon är Thai och kanske tror de i sin enfald att nästa 8 års väntan skall ge det dubbla , och förklara det du .. Kanske måste jag expropriera hennes mark för att sälja den åt henne . Men 2,3 mille /rai inte så mycket , för fem år sen såldes en mindre tomt på under ett rai för 2 millar så inte så konstigt med tanke på vad som hänt de senaste åren i staden

Senast redigerad av en moderator:
Jo , jag menar nog detsamma , men hon är Thai och kanske tror de i sin enfald att nästa 8 års väntan skall ge det dubbla , och förklara det du .. Kanske måste jag expropriera hennes mark för att sälja den åt henne , men inte så mycket , för fem år sen såldes en mindre tomt på under ett rai för 2 millar så inte så konstigt med tanke på vad som hänt de senaste åren i staden

Du får ställa frågan ”vad ska man med ett värde till om man inte kan använda det?”
Vad ska hon med pengarna till om 8år?
Låt oss säga att hon bör kunna få 5% avkastning per år på dessa 7 mille.
Med ”ränta på ränta” så blir det då följande

image.jpg

Sedan kan man välja om man vill plocka ut 500.000thb idag. Knepigare är det med fastigheter då det kan vara svårt att sälja typ västra väggen på huset eller 1/14 av en markplätt.
Som oftast blir det att sälja allt eller inget.

Du får ställa frågan ”vad ska man med ett värde till om man inte kan använda det?”

image.jpg

Sedan kan man välja om man vill plocka ut 500.000thb idag. Knepigare är det med fastigheter då det kan vara svårt att sälja typ västra väggen på huset eller 1/14 av en markplätt.
Som en polare sa att dom flesta västerlänningar som kommer till Thailand och tänkt investera dom misslyckas för dom förstår inte Thais tankesätt när det gäller affärer.
Många Thai investerar för väldigt långt in i framtiden inte ens den egna framtiden utan ett par generationer fram, kommer det sen faranger som hoppas på snabba klipp går dom bet, här nere behövs det tålamod och kan ta ett tag innan vinst eller köp för även om du ger ett jättebra bud så kan det vara ointressant, kom tillbaks om 200 år.

Som en polare sa att dom flesta västerlänningar som kommer till Thailand och tänkt investera dom misslyckas för dom förstår inte Thais tankesätt när det gäller affärer.
Många Thai investerar för väldigt långt in i framtiden inte ens den egna framtiden utan ett par generationer fram, kommer det sen faranger som hoppas på snabba klipp går dom bet, här nere behövs det tålamod och kan ta ett tag innan vinst eller köp för även om du ger ett jättebra bud så kan det vara ointressant, kom tillbaks om 200 år.

Ja, herregud. Han är inte helt fel ute faktiskt.
Själv undrar jag om man ska sälja något över huvudtaget. Alt blir ju antikt om ett par 100år eller t.o.m fornfynd om 1000år. Då jävlar är det ju värt en hel del pengar.

Ibland klarar dom bara av att tänka 20miuter framåt i tiden. Men när det kommer till mark så är det 40-generationers planläggning.

image.jpg

Hon kan ju alltid köpa ett hus i Sverige och hyra ut, fast 7 milj baht e lite tunt för hus i Sverige så Phonta får väl sticka till en slant.
Köp hus med hyfsad tomt och bygg till en fin Attefallstuga så blir hyresintäkten helt ok.
Lever dom gott på i Thailand.

Hon kan ju alltid köpa ett hus i Sverige och hyra ut, fast 7 milj baht e lite tunt för hus i Sverige så Phonta får väl sticka till en slant.
Köp hus med hyfsad tomt och bygg till en fin Attefallstuga så blir hyresintäkten helt ok.
Lever dom gott på i Thailand.
Varken hon eller jag investerar i Sverige , Vill se vad 9e september ger nu först , tror tyvärr på S+C+Mp . Vilket skulle vara det definitiva slutet för Moder Svea

Ja, herregud. Han är inte helt fel ute faktiskt.
Själv undrar jag om man ska sälja något över huvudtaget. Alt blir ju antikt om ett par 100år eller t.o.m fornfynd om 1000år. Då jävlar är det ju värt en hel del pengar.

Ibland klarar dom bara av att tänka 20miuter framåt i tiden. Men när det kommer till mark så är det 40-generationers planläggning.
Ja goa är dom.
Men träffade en engelsman som va glad i hågen över ett marköp här, han hade köpt 10 rai för typ 300.000/rai, kommer inte ihåg exakt. Iaf så låg marken ca 20 km från Hua Hin ute på landet, inga tillfartsvägar el dyl och kommer ju ta evigheter innan nån vill bygga där.
Iaf så va han skitglad för Thai hade sagt till honom efter köpet att det va en bra affär, att marken redan var värd det dubbla.
Då frågade jag vem denna Thai var som sagt det?
Säljaren av marken.....

Bättre att få ett riktigt bud som Svärfar fick av kommunen , han ville till och med att frugan skulle skicka fullmakt så han kunde sälja innan kommunen ångrade sig ,, hehe , frugan litade inte ens på sin far , hon lita BARA på sig själv , smart kvinna jag har ;)

Bättre att få ett riktigt bud som Svärfar fick av kommunen , han ville till och med att frugan skulle skicka fullmakt så han kunde sälja innan kommunen ångrade sig ,, hehe , frugan litade inte ens på sin far , hon lita BARA på sig själv , smart kvinna jag har ;)
Litar hon inte på dig heller?

Min far gav mig ett gott råd när jag lämnade hemmet vid 19 års ålder .. "Pojk! lev efter dina tillgångar , skall du låna så kom till mig , " Det har jag förhållit mig till , jag har iofs lånat till första huset 500 k , sen resten kontant .. , Är glad för att jag sitter i en tvåa ,betald med låg avgift , inga lån alls samt en bra sudd på kontot samt placerade slantar .. Frugan och jag lever bra på min pension, det jag ev jobbar ihop extra kan vi lägga på resor samt nöjen i Thailand . Hon har sitt sparkapital kvar orört den dag jag går bort , mina barn får det jag har på min sida ;)

Har en kompis som har en bättre slogan.
”Lev som om var dag vore avlöningsdag och var dag din sista i livet”:D

Jag som är lite motsträvs säger ni skrävlar bara. Visst kunde jag skrapa ihop femhundra papp i månaden om jag ville. Vad fan skulle jag göra med det och vilket jobb.
Klarar mig bra med tiondelen, kanonbra. Hoppas ni blir lyckliga med era ambitioner.

Jag som är lite motsträvs säger ni skrävlar bara. Visst kunde jag skrapa ihop femhundra papp i månaden om jag ville. Vad fan skulle jag göra med det och vilket jobb.
Klarar mig bra med tiondelen, kanonbra. Hoppas ni blir lyckliga med era ambitioner.
;):thumbsup:

I Bang saray där vi har hus så sa en amerikansk granne att usa tar hand om sina och de säger och skriver vad man vill medans hans granne en norrman hade problem med och uppvisa att han tjänar tillräckligt.
Jag vet inte?

Hur gör man för att få en el på 4K / m.
Är det lite eller mycket? Jag tror elpriserna är lite varierande på vart man bor..
Annars har vi nog på ACn i vardagsrummet under hela dagen och på ACn i två eller tre sovrum hela natten. Givetvis mindre el om jag inte är där då thaisen brukar klara sig med fläkt eller öppna dörren.
Sen brukar ju tvn stå på även om ingen tittar

Är det lite eller mycket? Jag tror elpriserna är lite varierande på vart man bor..
Annars har vi nog på ACn i vardagsrummet under hela dagen och på ACn i två eller tre sovrum hela natten. Givetvis mindre el om jag inte är där då thaisen brukar klara sig med fläkt eller öppna dörren.
Sen brukar ju tvn stå på även om ingen tittar
Inte bara Thai som klarar sig utan AC Klart det ska bara vara fläkt

Liknande trådar

Tillbaka
Topp