Wang, första gången jag besökte frugans hemby träffade jag denna härliga farbror. Just då visste jag inte vem han var men idag vet jag desto mer.
Wang är frugans mosters man. Vid det där första besöket så var det som vanligt mycket folk och ansikten men Wang gjorde något som ingen annan gjorde. Han närmade sig mig som ingen annan i byn vågade. Han kom fram och klämde och kände och pratade ogenerat rakt till mig. Självklart förstod jag inte ett ord även om frugan översatte en del. Han inte bara pratade till mig, han lyssnade fast han inte förstod vad jag sade. Wang är idag runt 80 men hyfsat pigg.
Han bor två hus bort från frugans föräldrar så jag besöker honom ofta när vi är i hembyn. Han berättar alltid historier för mig, frågar saker är intresserad. Jag önskar att jag förstod vad han sade. Senare får jag be frugan att be Wang berätta om även om jag inte får allt översatt så slutar han aldrig kommunicera med mig. Han är så jäkla skön.
En gång kom mötte jag honom då han kom på sin moped. Förstod att han ville att jag skulle hoppa på. Wang visade mig hela byn och några grannbyar, han pekade och berättade. Tillslut sade han ett ord som jag äntligen förstod hju kaow bå (är du hungrig?) varpå jag svarade kap. Wang for iväg ut på stora landsvägen med mig bakpå. Stannade vid ett hål i väggen och köpte mat till mig. Frugan var hemma och blev lite orolig när jag bara försvann. En släkting sade att jag åkt iväg med Wang.
Vid ett tillfälle skulle jag och frugan åka till Tesco som finns 4-5 mil bort. Vi träffade Wang på vägen och bjöd med honom. Wang hoppade in helt spontant och utan att tänka på om han hade något i görningen. Nu fick jag min chans. Wang och frugan som tolk i bilen. Ingen kunde smita. Jag bombarderade Wang med frågor. Det ena ledde till det andra. Det blev en historie lektion av rang. Fler sådana resor med Wang skulle jag vilja göra.