nu börjar det dra ihop sig

Nu är det bara 2 veckor kvar tills jag åker till Sverige för att uppleva den Svenska sommaren och de glada studentsångerna med den Svenska flaggan fladdrande mot en blå himmel med vita stackmoln i bakgrunden. Äta sill och dricka nubbe och sjunga helan går i den ljusa sommarnatten.

Träffa mina kära barn och barnbarn och heja på deras lag i en fotbollsturnering i vackra västkusten. En vecka i Spanien blir det också för att träffa min dotter (hon med hårdrockaren) som bosatt sig där med ny kille, svensk denna gången.

Sedan kommer jag säkert att längta hem igen till varma och goa Isaan och min kära Pen som blir hemma hos sina skolbarn denna gången.

2 dagar tills man flyger hem Paris-Bangkok, 2 dagar senare än planerat men nu är vi full-lastade och påväg till hamn i Frankrike.
Skall boka om flyget idag för när dom bokade om pga förseningen så ändra dom ifrån direkt flyg paris-Bangkok till Paris-Helsingfors-Bangkok, men kapten skall ringa och ändra det idag även om det inte finns platser kvar på direkt flyget så finns det bättre alternativ.

"mackes " sa:
Nu är det bara 2 veckor kvar tills jag åker till Sverige för att uppleva den Svenska sommaren och de glada studentsångerna med den Svenska flaggan fladdrande mot en blå himmel med vita stackmoln i bakgrunden. Äta sill och dricka nubbe och sjunga helan går i den ljusa sommarnatten.

Träffa mina kära barn och barnbarn och heja på deras lag i en fotbollsturnering i vackra västkusten. En vecka i Spanien blir det också för att träffa min dotter (hon med hårdrockaren) som bosatt sig där med ny kille, svensk denna gången.

Sedan kommer jag säkert att längta hem igen till varma och goa Isaan och min kära Pen som blir hemma hos sina skolbarn denna gången.

Ja det man saknar mest när man bor i Thailandet är ju barn och barnbarn..förutom då den svenska sommaren med...som du säjer, sill,färskpotatis, nubbevisor...och..glöm inte solvarma svenska jordgubbar med vispgrädde! Ha det så bra mackes..och njut av allt detta!!

Själv åker jag åt motsatt håll, tar med mig sillen o nubben till isaan och hoppas glädja släkt och vänner med en "riktig" midsommarfest uppe i byn...ja ..även stången skall resas(inte min)..kan nog också bli små grodorna och säckhoppning på reportoaren om inspirationen infinner sig!!! :)

Som sagt, härligt om man kan njuta av, och ta vara på, det bästa av dessa, våra två så skilda kulturer... :nod:

Areeya

"areeya " sa:
Själv åker jag åt motsatt håll, tar med mig sillen o nubben till isaan och hoppas glädja släkt och vänner med en "riktig" midsommarfest uppe i byn...ja ..även stången skall resas(inte min)..kan nog också bli små grodorna och säckhoppning på reportoaren om inspirationen infinner sig!!! :)

Gott, då ses vi förhoppningsvis i sommar

"magnusjansson " sa:
hur har du tänkt att vi ska kontakta dig så du kan godkänna dom ämnen du inte tycker är tråkiga,

det räcker utmärkt att läsa trådens första inlägg och se vad det handlar om istället för att ge dig på den som påpekar att du är off topic med hästsnacket. Ge dig med din vendetta nu alla vet redan att du inte gillar mig särskilt mycket vid det här laget.

"nakonsawan " sa:
det räcker utmärkt att läsa trådens första inlägg och se vad det handlar om istället för att ge dig på den som påpekar att du är off topic med hästsnacket. Ge dig med din vendetta nu alla vet redan att du inte gillar mig särskilt mycket vid det här laget.

Men gubben då va snäll mot han du vet ju hur mycke han till för forumet ;)

"mackes " sa:

Uppleva den svenska sommaren? Jodu Mackes. i Malmö är det 14 grader.. Härom dagen 28 grader. Fanken vet om du inte ska ställa in dig på en skid(t)semester. :) Ta den varma tröjan på..

"magnusjansson " sa:
Ja hon startar på onsdag på solvalla lopp 6 nr 7,nu är det årsdebut så kusken sa att det blir ett snällt upplägg.Hon ska starta den 16 juni i ett större lopp så det behövs ett lopp innanför västen.Men som hästägare hoppas man alltid,
nu har dom strukit 2 hästar i loppet , det känns som hon har en stor vinstmöjlighet. Det börjar närma sig. Solvalla. Ons fre lör sön. ;D

Efter ytterliggare förseningar (Skulle landat exakt nu igentligen) så är det 19 timmar igen tills man flyger hem. Frugan och svärfar hämtar upp mig på flygplatsen sen bär det av till IKEA (och kolla kök) eller byn beror på vad man känner för efter flyget.
Börjar dra ihop sig med bygget så blir en del att göra denna gång tror jag för blir en kort tur hemma 2 veckor sen bär det av på kurs igen suck, och efter det 4 veckors jobb + 2 veckors extra arbete (blir bra med 2 veckors övertidsersättning + 1 vecka kurs lite extra klirr i kassan, då är allt i hamn ekonomiskt vad gäller hus och inredning)

Ja det är verkligheten till sjöss, man kan aldrig vara riktigt säker om man inte kör efter tidtabell. Det gäller att ta till säkerhetsmarginal om man skall boka t ex en semesterresa. Jag brukar inte boka förrän veckan efter beräknad avmönstring. En klar nackdel med detta jobbet men det finns många fördelar också. :)

På veckan kommer vi alltid hem, blir det inget hamnanlöp månd-fred avmönstrings veckan så blir det avmönstring med helikopter eller båt på Onsd vilken är vår vanliga avmönstringsdag. Innan var det blev det inget hamnanlöp onsd så helikopter, men är ju i sparandets tider.

"Jonas " sa:
På veckan kommer vi alltid hem, blir det inget hamnanlöp månd-fred avmönstrings veckan så blir det avmönstring med helikopter eller båt på Onsd vilken är vår vanliga avmönstringsdag. Innan var det blev det inget hamnanlöp onsd så helikopter, men är ju i sparandets tider.

På veckan funkar för det mesta här också men man får vara flexibel på dagen både vid på- och avmönstring. Men det är smällar man får ta.

Får man fråga vad en sjöbuse tjänar nu för tiden? tummen/pekfingret..

"FA " sa:

Det skiljer naturligtvis mellan befattningar men min vill jag nog inte skriva ut här. Men jag klarar av att vara ensamförsörjare till hustru och tre barn. Åtminstone hittills!!

"FA " sa:

Beror på vilken typ av fartyg med. En sjöbuse som mig har 60 000skr i månaden lika mycket betalt ombord som hemma, då är jag 2dre styrman.

Siffrorna kan man hämta på nätet så ser inte problemet med att skriva ut det här.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp