Gifte sig 2016 men får inte leva ihop i Sverige.

Bedömningsfråga. Grunden är som du säger att man skall söka utanför Sverige och därmed har de gjort fel.
Men det finns utrymme att söka även inifrån Sverige om det finns skäl för det.
Ett skäl är t.ex. om man har barn som behöver sin förälder.
I det här fallet bedömde de att barnen inte var så unga att de behövde sin mamma, vilket känns knepigt då barn i den åldern behöver två personer ta hand om. I artikeln står det, Astor, 4, och Elsa, 2.
Jag vet hur komplicerat det är ta hand om barn ensam då jag ensam fostrade min son ända från BB.

Hej

Så ser jag också det här, det blir lite av ett lotteri vilken handläggare man får och hur denne bedömer fallet, så borde det inte vara, barnens bästa borde alltid prioriteras av alla handläggare när det handlar om Svenska medborgares familjer.

Mvh isan lover

Det är skillnad på folk och folk. Jag hade gärna tagit in svågern o hans familj som anknytning. Då hade de kunnat sova hela dagarna och få betalt. Men i vårt (fruimport) fall är det vi som skall garantera försörjning och uppehälle. Ser du skillnaden nu

Ps. Frugan vill inte till Sverige hon tycker det e ett skitland fyllt av nysvenskar
Har för mig att lagen ändrades för några år sedan att gälla även för de som fått asyl. Har varit flera artiklar som jag tolkat som så att mig. inte gör skillnad på försörjningskravet.

Det är skillnad på folk och folk. Jag hade gärna tagit in svågern o hans familj som anknytning. Då hade de kunnat sova hela dagarna och få betalt. Men i vårt (fruimport) fall är det vi som skall garantera försörjning och uppehälle. Ser du skillnaden nu

Ps. Frugan vill inte till Sverige hon tycker det e ett skitland fyllt av nysvenskar
Om det sista, så bra då, kaka söker maka heter det ju

Hej

Här är ännu ett märkligt fall där Migrationsverket agerar helt idiotiskt, när man läser sånt här blir man förbannad.

Christalline tillsammans med maken Joel och barnen Astor och Elsa.

FOTO: PRIVAT
Christalline tillsammans med maken Joel och barnen Astor och Elsa.

Christalline, 36, utvisas – trots fem års äktenskap och två små barn

Mvh isan lover
Skummade genom artikeln lite lätt.
Så det är möjligt att jag missade någon detalj.
Det verkar som om det är frågan om paragrafrytteri.
Inte första gången som paragrafer går före humaniteten.

Har för mig att lagen ändrades för några år sedan att gälla även för de som fått asyl. Har varit flera artiklar som jag tolkat som så att mig. inte gör skillnad på försörjningskravet.

Nä tyvärr har de ett visst antal månader på sig efter de fått UT att slippa allt sånt, bara svenskar som som vanligt som kommer sist även där.

/ SatanG

Nä tyvärr har de ett visst antal månader på sig efter de fått UT att slippa allt sånt, bara svenskar som som vanligt som kommer sist även där.

/ SatanG
Så då var det bara fejk som kvällstidningarna skrev för något år sedan att många fått avslag på grund av för dålig bostad eller för låg lön.

Tror att enligt lagparagraferna så har de handlat rätt. hopas att de överklagar till regeringen, då kan rätttelse göras på humanitär grund

Hej

Men det utrymmet har ju i.o.f.s migrationsverket redan också, men visst bör man överklaga så långt det går, men själv skulle jag bli väldigt förvånad om inte det att detta uppmärksammades i media kommer att leda till ett ändrat beslut ganska snabbt.

Mvh isan lover

Hej

Läser man artikeln så framgår det ju att mannen hade kontakt med migrationsverket innan dom reste till Sverige och då fick svaret att dom kunde resa hem direkt tillsammans och söka i Sverige p.g.a barnen.

Just så känner jag flera familjer som har fått göra ifrån Thailand, just deras barn gör att dom kan slippa undan kravet att söka utomlands, så läser man artikeln har ju familjen bara gjort så som migrationsverket uppmanade dom att göra.

Visst kunde mannen ha gjort annorlunda men han frågade ju faktiskt migrationsverket om råd innan dom for, det här känns osmidigt hanterat av migrationsverket.

Mvh isan lover
Det är tydligen som så att även i såna fall så gäller det att ta skriftligt. Antar att det är svårt att få någon på mig att erkänna något sånt besked
Om de inte fått reda på alla krav för att söka från Sverige så är det nästan sadism.

Hej

Men det utrymmet har ju i.o.f.s migrationsverket redan också, men visst bör man överklaga så långt det går, men själv skulle jag bli väldigt förvånad om inte det att detta uppmärksammades i media kommer att leda till ett ändrat beslut ganska snabbt.

Mvh isan lover
Har det blivit avslag i tre instanser så hoppas jag inte att snyfthistorier i kvällspressen ska få styra.
Då kommer det att bli en praxis för tusentals sökande.

Enklast är väl att åka till Manila och söka rätt, det är numera väldigt enkelt då intervjuer görs på svenska ambassaden i Manila då Thailand är stängt för resor.
Dock är det ambassaden i Bangkok som utreder och migrationsverket i Sverige som beslutar.
Vi har flera bekanta som fått beslut på några månader i ärenden om UT från Filippinerna.
Antalet sökande för visum och uppehållstillstånd har ju sjunkit rejält.
Även väntetider för intervjuer är rätt korta.

Har det blivit avslag i tre instanser så hoppas jag inte att snyfthistorier i kvällspressen ska få styra.
Då kommer det att bli en praxis för tusentals sökande.

Enklast är väl att åka till Manila och söka rätt, det är numera väldigt enkelt då intervjuer görs på svenska ambassaden i Manila då Thailand är stängt för resor.
Dock är det ambassaden i Bangkok som utreder och migrationsverket i Sverige som beslutar.
Vi har flera bekanta som fått beslut på några månader i ärenden om UT från Filippinerna.
Antalet sökande för visum och uppehållstillstånd har ju sjunkit rejält.
Även väntetider för intervjuer är rätt korta.

Hej

Det finns ju något som heter Barnkonventionen och den har ju Sverige förbundit sig att följa, tycker att det blir helt galet när handläggare säger och agerar helt olika, i detta fallet finns det absolut ingenting att tjäna på för någon part att mamman tvingas lämna sina barn och åka till hemlandet för att lämna in en ansökan där, rent paragrafrytteri och inget annat.

Mvh isan lover

Så då var det bara fejk som kvällstidningarna skrev för något år sedan att många fått avslag på grund av för dålig bostad eller för låg lön.

Vet inte vad kvällstidningarna skrev för några år sedan eller varför men fejknews är väl mer regel än undantag där.
Ändringen som gjordes för några år sedan lämnade, som vanligt, vissa undantag. för flyktinggrupper Vill minnas att det var bl.a. 3 månaders undantag efter UT samt om det gällde minderårig.
Googla upp Utlänningslagen om du vill se noggrannare.

/ SatanG

Hej

Det finns ju något som heter Barnkonventionen och den har ju Sverige förbundit sig att följa, tycker att det blir helt galet när handläggare säger och agerar helt olika, i detta fallet finns det absolut ingenting att tjäna på för någon part att mamman tvingas lämna sina barn och åka till hemlandet för att lämna in en ansökan där, rent paragrafrytteri och inget annat.

Mvh isan lover
All denna inhumanism har vi högerpopulism att tacka för med SD i spetsen

Hej

Mvh isan lover
Det finns ett problem här också.
Migrationsverket har ett straffsystem för de som överklagar.
Om man efter överklagan får klagan nekad, räknar migrationsverket det som att man är i landet illegalt och dömer ut ett återreseförbud.
Betyder att om man får överklagan nekad får man större problem att från sitt hemland söka komma till Sverige.
Man fick alltså återreseförbudet även om man direkt packade sin väska och satte sig på flyget ut ut Sverige efter besked.
Personligen tycker jag det är fel att straffa personer som är fräcka nog att överklaga migrationsverkets beslut, men det är så det såg ut iaf fram till 2015 när jag var lite mer insatt i hur det gick till i praktiken.

Hej

Mvh isan lover
Avslag i tre olika instanser beror säkert på mer än ett muntligt svar till maken.
Bara läsa om en enda orsak i en tidning är magert att ta ställning till.

Skulle vi inte ha regler och paragrafer som utgångspunkt skulle samhället falla isär.

Det finns ett stort personligt ansvar att göra rätt från början.
Speciellt när barn är inblandade.

Filippinska kvinnor är vana att vara utan sina barn i långa perioder.
Ofta i tre till fem år...
Det tillhör kultur, uppfostran mm.

Sen är jag kritisk till att det är för lätt att överklaga i all oändlighet.
Ärenden i domstolar tar tid och är väldigt kostsamt för samhället.

Skulle man vända på det hela om en utlänning har barn i Filippinerna eller Thailand får man inga undantag från reglerna kring visum och uppehållstillstånd.

Liknande trådar

J
Svar
0
Visningar
734
Johann Bergstrand
J
G
Svar
19
Visningar