Ny Järnväg väntas ge Udon Thani 2 miljoner Kinesiska turister per år.

 
Hej

Där har du rätt, Isaan är väldigt stort till ytan och det skiljer sig väldigt mycket åt mellan dom norra och södra delarna, Korat är ju t.ex väl utvecklat och något av en industristad som har gott om arbetsplatser, men så ser det inte ut överallt.

Stora områden av Isaan var ju nästa vita fläckar på kartan bara för 30-40 år sedan, där fick ju befolkningen tillgång till el, tele och vatten bara för ca 15 år sedan, det är ju först efter millennieskiftet som utvecklingen hsr tagit fart i dom tidigare outvecklade delarna, just därför tror jag att denna järnvägssatsning och industripsrksatsning är väldigt bra och nödvändig för att ta hela provinsen ska kunna utvecklas och inte bara delar av den.

Mvh isan lover


Ja, det har su rätt i. Pengar måste komma utifrån. Hoppas dom får till några former av industrier så att man inte enbart lever på några kineser som livet av tåget och köper konaproducerqde grejer av förklädda kinesiska företag.
 
Svenska Ambassaden tänker ju öppna ett konsulat i Udon eller Khon Kaen men vet inte hur det går. Det är ju ett tecken på att det bor väldigt många svenskar i Isaan.
Svensk ambassadpersonal har ju regelbundna möten med svenskar i Udon via Kjell N och Sven Arne.
Det ska ju bor mer än 20.000 svenskar i Thailand på heltid så många har nog hamnat i Isaan också.

Men att trenden är vikande med faranger i Thailand tror jag på.
Storhetstiden är förbi, en 4-5 länders ambassader intygar inte längre intyg, en stark thaivaluta och Big Jokes härjningar påverkar.
En invasion av några miljoner kineser får nog fler att lämna Isaan.
Européer och andra västerlänningar gillar inte kineser.
Jag läste lite om detta med konsulat i KK de snackade om en öppning 2017 om jag minns rätt
Men går man på ambassadens hemsida finn inte KK där.
Har mailat de hoppas få svar om detta imorn eller senare.
 
En Kines är alltid en Kines... Under alla år jag varit i Thailand har jag aldrig sett en Kines eller deras familjer besöka lokala restauranger utan att skrika och klaga eller samla mat med sig. De går inte in i en lokal affär och handlar. De stannar på resorten eller hotellet. Där de kan äta gratis.. Med medhavda väskor som de fyller med mat när de käkar.
I Europa varnar man just för Kinesiska investeringar. De vill ha mark och inflytande i länder där de satsat pengar. Det är inte en slump att de vill satsa 1000 tals miljarder i olika infrastruktur projekt över hela världen. Tror någon att de gör det för att de vill gynna länderna? 5555555 :p
De vill ha makt över infrastruktur och affärer i alla länder... Vår trevlige vän Trumpen har fattat det.. ;)
Låt Kineserna stanna i Kina.. De är ju stolta över sitt Land.. Så kan de pirat kopiera allt de kommer över och sälja.. :p
 
Vad händer om ett Kinesiskt företag (indirekt staten) äger en järnväg eller en hamn i ett annat land och det uppstår en konflikt mellan landet och Kina? Kina säger: Ni får INTE använda vår järnväg eller hamn.. om ni inte gör som vi vill.. Äger de anläggningarna så gör de.. :afro: Internationella lagar..
Då kan Thailändarna stå där med sin biljett till tåget... Kineserna säger … Sorry Only Chines people on the train.. :xmas_smiley: Make your own rail and by a train...
555555 :p:p:p:xmas_smiley:
 
Du bor väl aldrig i centrala Udon?
Kostar nog över din förmåga.
Samma med nöjesområdet Day& Night..
Svindyrt :cool:
Men det byggs mycket i Udon, varje år.
Dom väntar väl på kineserna....

Nu tror jag mer på mina vänner som bor i Udon än en svensk turist på motorcykel.
Julträffen verkar bli många trevliga människor som vanligt
Top Mansion där du brukar bo kostar 413 baht/natt, det har han nog råd med. Han har förmodligen råd att köpa mer än en T-shirt i julklapp till sin tjej också.
 
Du bor väl aldrig i centrala Udon?
Kostar nog över din förmåga.
Samma med nöjesområdet Day& Night..
Svindyrt :cool:
Men det byggs mycket i Udon, varje år.
Dom väntar väl på kineserna....

Nu tror jag mer på mina vänner som bor i Udon än en svensk turist på motorcykel.
Julträffen verkar bli många trevliga människor som vanligt
Det är många "nog" i din skrivelse , jag tror att jag har betydligt bättre betalningsförmåga än många här , men inget jag skryter med .. Fö så vet väl inte du var jag bokat , Förlåt jag glömde ! Du vet säkert vad jag gör , där du sitter i Phil och förbannar dig själv att du bränt dina skepp i Thailand . Dina vänner i Udon ,, ungefär som dina vänner i HH kanske :priktiga vänner ,som verkligen gillar dig som person :):):)555
 
Top Mansion där du brukar bo kostar 413 baht/natt, det har han nog råd med. Han har förmodligen råd att köpa mer än en T-shirt i julklapp till sin tjej också.
Det är precis som med ditt liv på plattan, man vill vara nära sina svenska vänner och bo på samma ställe.

Glänsa med ett dyrare hotell och sitta ensam på rummet och spara pengar som du gjorde var väl riktigt smart.
Hur går det med engelskan?
 
Det är många "nog" i din skrivelse , jag tror att jag har betydligt bättre betalningsförmåga än många här , men inget jag skryter med .. Fö så vet väl inte du var jag bokat , Förlåt jag glömde ! Du vet säkert vad jag gör , där du sitter i Phil och förbannar dig själv att du bränt dina skepp i Thailand . Dina vänner i Udon ,, ungefär som dina vänner i HH kanske :priktiga vänner ,som verkligen gillar dig som person :):):)555
Har bara en ovän i HH, en som gjorde bort sig rejält till nyårsafton och visade sin riktiga klass, resten är kvar som goda vänner.
Samma gubbe i HH har bränt många skepp i HH och bekantskapakretsen krymper, med det finns ju hemmabio och TV-spel.

Själv åker du runt ensam på moppen enligt dig själv och känner igen.
Du har beskrivit din ekonomi och val av boende i hundratals inlägg så den är känd.

Dra till HH över julen är väl inte fel :):):):)
 
Första svaret har kommit och det är att thailändska myndigheter är bromsklossen, men planerna finns kvar från ambassadens sida då det avlastar ambassaden i Bangkok med exakt samma ärenden i många fall.
Ett andra svar är att en konsul (thai) är utsedd och godkänd sen två år tillbaka, men det är thai-myndigheterna som handlägger långsamt.
Risken är att det inte går som planerat .........
 
Jag läste lite om detta med konsulat i KK de snackade om en öppning 2017 om jag minns rätt
Men går man på ambassadens hemsida finn inte KK där.
Har mailat de hoppas få svar om detta imorn eller senare.
Enl Per Kågerud så är allt klart från sve sida med konsulat i kk, men det finns några Thailänska "hinder av ekonomisk art" som envist försenar uppstart av ett konsulat i kk och eftersom ud garanterat inte kommer att uppfylla dessa krav så finns det ännu ingen lämplig lokal att inreda
 
Har bara en ovän i HH, en som gjorde bort sig rejält till nyårsafton och visade sin riktiga klass, resten är kvar som goda vänner.
Samma gubbe i HH har bränt många skepp i HH och bekantskapakretsen krymper, med det finns ju hemmabio och TV-spel.

Själv åker du runt ensam på moppen enligt dig själv och känner igen.
Du har beskrivit din ekonomi och val av boende i hundratals inlägg så den är känd.

Dra till HH över julen är väl inte fel :):):):)
Vi firar inte Jul och varför dra till HH , gillar inte HH ,ver egentligen inte varför , kanske är det bättre än jag tror, har en hel del kompisar runt om i landet bla. Udon ,Korat , samt andra platser , just därför jag åker dit .. Och en helv .massa hotell var halvtomma Centralt i Udon över Jul, Du skriver :Kostar nog över din förmåga. , Du har inte en aning om "min förmåga " Att jag väljer hyfsat billiga hotell har inte ett skit med min "förmåga" , Att du bor på ekonomihotell kanske i ditt fall beror på din "förmåga" som du uttrycker det , betyder inte att jag gör det . jag tar vad jag behöver for att sova gott ifråga om standard ..
 
Senast redigerad av en moderator:
Vi firar inte Jul och varför dra till HH , gillar inte HH ,ver egentligen inte varför , kanske är det bättre än jag tror, har en hel del kompisar runt om i landet bla. Udon ,Korat , samt andra platser , just därför jag åker dit .. Och en helv .massa hotell var halvtomma Centralt i Udon över Jul, Du skriver :Kostar nog över din förmåga. , Du har inte en aning om "min förmåga " Att jag väljer hyfsat billiga hotell har inte ett skit med min "förmåga" , Att du bor på ekonomihotell kanske i ditt fall beror på din "förmåga" som du uttrycker det , betyder inte att jag gör det . jag tar vad jag behöver for att sova gott ifråga om standard ..
Finns ju dom som du som skriver som det är, sen finns det dom som hela tiden gör omskrivningar och försöker framstå som något annat än dom är i verkligheten.
 
Angående kinesiska satsningar i andra länder..man ska se med stor kritik på dessa såsom Kinas mångmiljardsatsningar på järnvägar i Afrika. Som att pissa i byxan.. det är skönt när det värmer men....

Hej

Visst är det så, men betänk att 85% av Thailands politiker är Kineser, att det är Kineser som äger och driver nästan alla större företag och lönsamma verksamheter i landet, dom kontrollerar bankerna, guldhandel, ädelstenshandel och exporten från Thailand, dom ca 10 miljoner Kineser som redan finns i Thailand och har Thailändskt medborgarskap lär öppna famnen för sina landsmän om dom får vara med och får en liten bit av kakan.

Så visst finns det risker med att låta Kina få för mycket att säga till om och äga mark och infrastruktur i olika länder, men många fattiga länder ingår gärna avtal med Kineserna trots riskerna.

Mvh isan lover.
 
Visst är det så, men betänk att 85% av Thailands politiker är Kineser, att det är Kineser som äger och driver nästan alla större företag och lönsamma verksamheter i landet, dom kontrollerar bankerna, guldhandel, ädelstenshandel och exporten från Thailand, dom ca 10 miljoner Kineser som redan finns i Thailand och har Thailändskt medborgarskap lär öppna famnen för sina landsmän om dom får vara med och får en liten bit av kakan.

Det är säkert så; frågan är om det är till fördel för de övriga 85% "purthailändare" ?

Dock, är du medveten om, att hade du ens andats någonting liknande om t ex judar i något västland, hade du stämplats som antisemit och rasist. :afro:

Kineserna har förstått, att företagens kostnader (kanske 90% av omsättningen) bygger landets ekonomin och därför vill man ha dem i Kina. I Sverige begriper man inte det, utan lägger kostnaderna i "billiga" länder och är glada som små barn över att kapitalägarna kan ta ut några ynkliga % som vinst istället.
 
Det är säkert så; frågan är om det är till fördel för de övriga 85% "purthailändare" ?

Dock, är du medveten om, att hade du ens andats någonting liknande om t ex judar i något västland, hade du stämplats som antisemit och rasist. :afro:

Kineserna har förstått, att företagens kostnader (kanske 90% av omsättningen) bygger landets ekonomin och därför vill man ha dem i Kina. I Sverige begriper man inte det, utan lägger kostnaderna i "billiga" länder och är glada som små barn över att kapitalägarna kan ta ut några ynkliga % som vinst istället.

Hej

Ja man får väl egentligen inte säga att en etnisk minoritet dominerar totalt äger och kontrollerar det mesta av intresse i Thailand, men med tanke på att Thailand nyligen tog över förstaplatsen som det ojämlikaste landet i världen så känns det ändå befogat.

Kina är smarta och köper upp företag runtom i världen och flyttar hem produktion och teknik, köper upp jordbruksmark i Afrika för att trygga sin egen matkonsumtion, bygger hamnar, järnvägar, kraftverk och broar m.m i länder som själva inte har råd, detta ger Kina inflytande i många länder och på sikt kommer dessa länder ändå att få betala på något sätt.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
P
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp