Ny Järnväg väntas ge Udon Thani 2 miljoner Kinesiska turister per år.

 
Många kineser reser till Thailand för gula febern, helt rätt, men att Udon ska matcha Bangkok i denna servicebranch tror jag inte.

Lite nya skyltar på Soi Samphan kan det ju dock bli......... :D
Det är väl mer än 10% av thailändarna som är kineser och kan business. Nog kan dom göra pengar på sina landsmän. :cool:
Brian från Birmingham kan ju sälja sin bar med förtjänst då.
Rätt.
 
Ska kineserna bygga järnvägen så blir det med egen arbetskraft som vanligt. Troligen står även kineserna som långivare som ger dom ännu mer kontroll över landet.
Är nog propaganda med 2 miljoner nya kinesiska turister i Isaan.
Finns väl inget sevärt i regionen för en sån massturism.
Dom får la kolla risfälten. Paradiset lär ju ligga där enligt några förståsigpåare.:D
 
Dom kommer bygga sina egna "sevärdheter" precis som här i Pattaya. Sajter som bara kinesbussarna besöker. På så sätt hamnar inte en jävla Bath i Isaan utan hos de kinesiska ägarna. Hur dum tror du dom är egentligen?
Det blir Elefantparker, Tigerzoo, Foating market, Thaisilkaffärer osv osv.
 
Dom kommer bygga sina egna "sevärdheter" precis som här i Pattaya. Sajter som bara kinesbussarna besöker. På så sätt hamnar inte en jävla Bath i Isaan utan hos de kinesiska ägarna. Hur dum tror du dom är egentligen?
Det blir Elefantparker, Tigerzoo, Foating market, Thaisilkaffärer osv osv.
Kineserna är smarta när det gäller att bygga ”imperium” och äga en hel verksamhet eller bransch.
Tror samma som du att investeringarna räknar kineserna hem och tillbaka till hemlandet.
Kinesiska reseföretag i Kina säljer paketresor med allt förbetalt från hemlandet och då kan turisterna inte själva välja hotell, sevärdheter eller transportsätt. Skriver bra avtal med några hotell och bussbolag. (kinesägda)
Charterturism med ”all inclucive” som är vanligt runt om i världen.
 
Slut på "friden" i Udon då när gräshoppesvärmarna invaderar. Men kanske bra för regionen.
Tror de inbringar djäkligt lite stålar dessa snåla kineser , det är i alla fall vad Thailändarna i Pattis säger .. Om Kurant nu har en annan åsikt eller hans kompisar anser jag har fel .ja ,då är det ju naturligtvis så:) jag var i alla fall inne på skoj och kollade på hotell i Udon (har ju massor med tid ) , finns hur djäkla mycket lediga rum som helst en månad framåt , så vad folk som bor i Phil anser om hotellbeläggningen i Thailand , det ger jag inte mycket för , Bokade fö. själv fyra nätter straxt efter nyår , inga som helst problem , massor att välja på ..Så nog är det färre expats i Thailand
 
Dom kommer bygga sina egna "sevärdheter" precis som här i Pattaya. Sajter som bara kinesbussarna besöker. På så sätt hamnar inte en jävla Bath i Isaan utan hos de kinesiska ägarna. Hur dum tror du dom är egentligen?
Det blir Elefantparker, Tigerzoo, Foating market, Thaisilkaffärer osv osv.
Exakt så är det i Pattis och kommer att bli i övriga städer där de ev , kommer att besöka :thumbsup: Helt rätt Krister
 
Dom kommer bygga sina egna "sevärdheter" precis som här i Pattaya. Sajter som bara kinesbussarna besöker. På så sätt hamnar inte en jävla Bath i Isaan utan hos de kinesiska ägarna. Hur dum tror du dom är egentligen?
Det blir Elefantparker, Tigerzoo, Foating market, Thaisilkaffärer osv osv.

Hej

Det ligger nog mycket i det, men helt säkert kommer en del redan befintliga utflyktsmål också att öka sin omsättning.

Mvh isan lover
 
Tror de inbringar djäkligt lite stålar dessa snåla kineser , det är i alla fall vad Thailändarna i Pattis säger .. Om Kurant nu har en annan åsikt eller hans kompisar anser jag har fel .ja ,då är det ju naturligtvis så:) jag var i alla fall inne på skoj och kollade på hotell i Udon (har ju massor med tid ) , finns hur djäkla mycket lediga rum som helst en månad framåt , så vad folk som bor i Phil anser om hotellbeläggningen i Thailand , det ger jag inte mycket för , Bokade fö. själv fyra nätter straxt efter nyår , inga som helst problem , massor att välja på ..Så nog är det färre expats i Thailand

Hej

Vi kommer ju ned snart och det ska bli intressant att se hur det är med den saken, men jag är nog också inne på din linje här, tycker mig ha märkt en viss nedgång under flera år nu, förr behövde man förboka hotell o.s.v innan man anlände till Udon Thani med flyget ifrån Bangkok, men det har inte varit så på flera år nu.

Dessutom beklagar sig dom som har egna rörelser, hyr ut rum, driver restauranger och barer också, totalt sett mindre falanger under året och även sägs högsäsongen ha förkortats.

Mvh isan lover
 
Tror de inbringar djäkligt lite stålar dessa snåla kineser , det är i alla fall vad Thailändarna i Pattis säger .. Om Kurant nu har en annan åsikt eller hans kompisar anser jag har fel .ja ,då är det ju naturligtvis så:) jag var i alla fall inne på skoj och kollade på hotell i Udon (har ju massor med tid ) , finns hur djäkla mycket lediga rum som helst en månad framåt , så vad folk som bor i Phil anser om hotellbeläggningen i Thailand , det ger jag inte mycket för , Bokade fö. själv fyra nätter straxt efter nyår , inga som helst problem , massor att välja på ..Så nog är det färre expats i Thailand
Du bor väl aldrig i centrala Udon?
Kostar nog över din förmåga.
Samma med nöjesområdet Day& Night..
Svindyrt :cool:
Men det byggs mycket i Udon, varje år.
Dom väntar väl på kineserna....

Nu tror jag mer på mina vänner som bor i Udon än en svensk turist på motorcykel.
Julträffen verkar bli många trevliga människor som vanligt
 
Du bor väl aldrig i centrala Udon?
Kostar nog över din förmåga.
Samma med nöjesområdet Day& Night..
Svindyrt :cool:
Men det byggs mycket i Udon, varje år.
Dom väntar väl på kineserna....

Nu tror jag mer på mina vänner som bor i Udon än en svensk turist på motorcykel.
Julträffen verkar bli många trevliga människor som vanligt

Hej

Annandagsträffen drar ju folk, men då ifrån hela Thailand och inte bara Udon Thani, så det är väl mer ett bevis på att det finns många Svenskar i Thailand än just i Udon Thani även om dom väljer att fira Jul där.

Mvh isan lover
 
Hej

Så är det tänkt och beslutet om järnvägsutbyggnaden togs ju många år före den senaste kuppen, det fanns en oro gör att militären skulle skrota projektet som hade kritiker eftersom det innebar satsningar utanför Bangkokområdet och en del undrade om folk skulle använda tåget, men Kineserna är ju med och finansierar det här också och dom vill nog gärna se att hela utbyggnaden blir av.

Själv tror jag på projektet och tycker att det är helt riktigt att det fullföljs, det är helt klart en satsning för framtiden som lär betala sig på längre sikt, tror att både gods och persontrafik kommer att öka rejält i framtiden, sen har vi ju även miljöskäl som talar för en utbyggnad.

Mvh isan lover

Jag har sett en hel del satsningar i Isaan. Byggs enormt med hus, vägar och järnväg.
Men det är klart, det är inte Isaan om det inte är tillräckligt nära din by
 
Hej

Annandagsträffen drar ju folk, men då ifrån hela Thailand och inte bara Udon Thani, så det är väl mer ett bevis på att det finns många Svenskar i Thailand än just i Udon Thani även om dom väljer att fira Jul där.

Mvh isan lover
Ja, men många andra turistar i Udon också över julen och det brukar vara svårt att hitta boende i området mellan Central Plaza och UD Town över julen.
I FB-gruppen Vi svenskar i Udon skrevs det för något år sedan att det fanns registrerade kring 5000 falanger/expats i Udons IM område.
Över jul och nyår säker tre gånger mer då turistande falanger kommer ”hem” tillsammans med thaifrun när det är skollov hemma.
Långt i från alla bor ju i själva Udon, finns ju en rätt stor samling svenskar i Ban Dung som du vet.
Många falanger som bor heltid kring Udon är sällan i stan.
 
Jag har sett en hel del satsningar i Isaan. Byggs enormt med hus, vägar och järnväg.
Men det är klart, det är inte Isaan om det inte är tillräckligt nära din by

Hej

Där har du rätt, Isaan är väldigt stort till ytan och det skiljer sig väldigt mycket åt mellan dom norra och södra delarna, Korat är ju t.ex väl utvecklat och något av en industristad som har gott om arbetsplatser, men så ser det inte ut överallt.

Stora områden av Isaan var ju nästa vita fläckar på kartan bara för 30-40 år sedan, där fick ju befolkningen tillgång till el, tele och vatten bara för ca 15 år sedan, det är ju först efter millennieskiftet som utvecklingen hsr tagit fart i dom tidigare outvecklade delarna, just därför tror jag att denna järnvägssatsning och industripsrksatsning är väldigt bra och nödvändig för att ta hela provinsen ska kunna utvecklas och inte bara delar av den.

Mvh isan lover
 
Svenska Ambassaden tänker ju öppna ett konsulat i Udon eller Khon Kaen men vet inte hur det går. Det är ju ett tecken på att det bor väldigt många svenskar i Isaan.
Svensk ambassadpersonal har ju regelbundna möten med svenskar i Udon via Kjell N och Sven Arne.
Det ska ju bor mer än 20.000 svenskar i Thailand på heltid så många har nog hamnat i Isaan också.

Men att trenden är vikande med faranger i Thailand tror jag på.
Storhetstiden är förbi, en 4-5 länders ambassader intygar inte längre intyg, en stark thaivaluta och Big Jokes härjningar påverkar.
En invasion av några miljoner kineser får nog fler att lämna Isaan.
Européer och andra västerlänningar gillar inte kineser.
 
Ja, men många andra turistar i Udon också över julen och det brukar vara svårt att hitta boende i området mellan Central Plaza och UD Town över julen.
I FB-gruppen Vi svenskar i Udon skrevs det för något år sedan att det fanns registrerade kring 5000 falanger/expats i Udons IM område.
Över jul och nyår säker tre gånger mer då turistande falanger kommer ”hem” tillsammans med thaifrun när det är skollov hemma.
Långt i från alla bor ju i själva Udon, finns ju en rätt stor samling svenskar i Ban Dung som du vet.
Många falanger som bor heltid kring Udon är sällan i stan.

Hej

Det stämmer absolut, en siffra på 5000 falanger i området är nog nästan i underkant och den absoluta piken är ju just vid Jul och Nyår, men tycker inte du också att högsäsongen har blivit kortare än den var förr?

Ban Dung, Nong Khai och Phonphisai är ju platser jag ofta besöker och där är det också gott om falanger, men Udon Thani toppar ju helt klart i området.

Sen faller ju en del falanger undan med ålderns rätt och återväxten känns inte lika stor som förr tycker jag, nu börjar det ju ta på dom veteraner som blev kvar efter Vietnamkriget, dom dominerade ju stort förr i både Ban Dung, Udon Thani och Nong Khai som alla hade Amerikanska baser och förband av olika slag.

Mvh isan lover
 
Hej

Det stämmer absolut, en siffra på 5000 falanger i området är nog nästan i underkant och den absoluta piken är ju just vid Jul och Nyår, men tycker inte du också att högsäsongen har blivit kortare än den var förr?

Ban Dung, Nong Khai och Phonphisai är ju platser jag ofta besöker och där är det också gott om falanger, men Udon Thani toppar ju helt klart i området.

Sen faller ju en del falanger undan med ålderns rätt och återväxten känns inte lika stor som förr tycker jag, nu börjar det ju ta på dom veteraner som blev kvar efter Vietnamkriget, dom dominerade ju stort förr i både Ban Dung, Udon Thani och Nong Khai som alla hade Amerikanska baser och förband av olika slag.

Mvh isan lover
Högsäsongen i Udon har jag dålig koll på då jag som regel bara varit i Udon från den 22-23dec till den 27dec. Nyår på annat ställe.
Jag har mest tid i Udon under lågsäsong genom åren. Ofta i september eller februari har det blivit från 2011 fram till 2016.
Onsdagsträffarna är en trevlig kväll med gubbsen, 2/3 är ju heltidare och faktiskt har en del fallit ifrån och lämnat jordelivet.

Men svenskarna är inte den största gruppen, jänkare, tyskar och engelsmän verkar dominera.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
P
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp