Passa Er för denna fisk......

valter51

Nedtystad
Det är otroligt gott att äta fisk med lite goda tillbehör och en passande dryck. Fisk kan smaka otroligt gott när man tillagar den på rätt sätt. Det finns även många olika sorter som alla är goda på sitt eget sätt. Men det finns en sort man bör vara försiktig med att äta. Nämligen Basa-fisk /Pangasius Filéer) som säljs billigt runt om i hela Europa.

Anledningen till varför man kan sälja den så pass billigt är att kvalitén är mycket dålig. Den kan därför utsätta din hälsa för farliga risker, så man bör se upp med att äta av denna.

Fisken kommer från Mekongfloden i Vietnam, vilken är en av de mest förorenade floderna som går att hitta i världen. När du får reda på vad den innehåller så kommer du nog att fundera en extra gång.

Där fisken odlas finns mycket toxiner, tungmetaller och andra skadliga saker som inte alls är bra för din kropp. USA har förbjudit inport av dessa fisk eftersom riskerna är så höga.
Så även om man kan lockas av ett billigt pris så bör man inte utsätta sig för denna onödigt stora risk.

farlig firre.jpg

Nu måste jag faktiskt delvis rätta dig Walter , dessa fileer har diskuterats länge nu , bla, i Sverige , det har påståtts samma som du skriver under en tid Tester har nu gjorts om detta , jag har kollat upp detta ordentligt då vi käkar dem , smakar grymt bra och är relativt billiga , ingen vet varifrån rykten kommer ,men de de som säljs i Sverige har inga förhöjda toxiska värden , snarare låg de långt under den Svenska insjöfisken från "rena vatten " Pangasus fileer inköpta i Svensk butik har inga förhöjda värden enligt livsmedelsverket , Hur det är med dem i Thailand vet jag EJ
Dessa som kommer hit är odlade i Vietnam
Livsmedelsverket har genomfört flera olika studier som undersöker bland annat förekomsten om hälsovådliga ämnen i fisk och skaldjur. En av dessa är ”Metaller i livsmedel – fyra decenniers analyser”, som sammanfattar data under 40 år – från 1974 till 2014. Där finns data för pangasiusmal odlad i Vietnam med.
Tittar man på datan där är förekomsten av ämnen som bly, arsenik, kvicksilver och kadmium relativt låga. Inget arsenik eller kvicksilver hittades i Livsmedelsverkets prover för Pangasiusmal, och halterna av Kadmium respektive bly var under 0,001 mg/kg och 0,004 gram per kilo. Stora delar av de andra proverna, bland annat från svensk ål, svensk torsk och svensk lax hade alla högre förekomst av de ämnena. Samma sak gäller förekomsten av koppar, järn, mangan, zink, kobolt, krom, nickel, selen och molybden. När det kommer till förekomsten av tungmetaller i pangasiusfiléer är alltså mängderna i regel lägre än för många populära svenskodlade fisksorter.

Man googlar fram de svar som man gärna VILL ha, så jag får väl motvilligt motgoogla då ett svar ifrån svenska livsmedelsverket... men märk väl Phonta, jag vet inget om detta, kanske inte du heller, så vad vi fightas med, är varsitt "google.svärd", hahahaha

Livsmedelsverket

Hajmal - Pangasius
Pangasius är en fiskart som odlas för användning som livsmedel i bland annat Vietnam och andra asiatiska länder.
Om fisken blir sjuk i fiskodlingar används antibiotika. Risken för sjukdomar ökar i fiskbestånd där de odlade fiskarna har det mycket trångt i nätkassarna. Risken för sjukdomar ökar också om fiskarna odlas i varmare vatten.

Pangasius har varit omtalad de senaste åren och det har funnits misstankar om höga halter miljögifter och antibiotika i denna fiskart. Fisken provtas därför vid import till EU:s medlemsstater. I ett antal sändningar har förbjuden antibiotika, miljögifter över gränsvärden eller andra otillåtna ämnen hittats och då har fisken inte släppts in i EU.

Olika fiskarter innehåller varierande mängder med näringsämnen. Pangasius innehåller betydligt mindre omega 3-fettsyror än till exempel lax är . Detta förklaras av att Pangasius är en mager fiskart.

Pangasius är också omdiskuterad på grund av negativa miljöeffekter i närmiljön där fisken odlas. Av miljöskäl bör man därför välja odlad fisk som är ASC-märkt, som innebär att fiskodlingarna uppfyller vissa krav för miljömärkning.

IOFS så samma problem med odlad lax från Norge , sjuka fiskar= antibiotika , men det kollas ju inte då de redan är i EU , och som självklart är Lax är lax , fet fin fisk , men vem fn har råd att käka lax , i Thailand billigare innan den vänder tillbaka till Europa för att säljas till dumma Europeer

Så detta innebär i klartext att fisksorten är helt OK OM den är kontrollerad vid importen.. Men INTE annars...
Sedan skall det tilläggas att detta är ingen Svensk fisk alltså inget som skall studeras objektivt. Ungefär som ris som stämplats som farlig livsmedel i Sverige, arsenik bland annat. Alla dessa varningar skall man ta med en nypa salt som förresten också sägs vara farligt. Bannlyst i Finland bland annat

Hej

Vi har provat denna fisk, men jag gillar den inte, smaklös och konstig konsistens.
Men eftersom vi har tillgång till dagsfärsk och ibland t.o.m levande fisk både i Sverige och Thailand är vi nog lite bortskämda.

Mvh isan lover

Hej

Vi har provat denna fisk, men jag gillar den inte, smaklös och konstig konsistens.
Men eftersom vi har tillgång till dagsfärsk och ibland t.o.m levande fisk både i Sverige och Thailand är vi nog lite bortskämda.

Mvh isan lover

Ja, att fisken lever behöver ju inte borga för kvalitet.
Det är ju inte så att dessa vietnamesiska fiskar flyter på rygg och sedan packas in.

Hej

Själv tror jag dock inte att många fiskare skulle välja djupfryst och paketerad fisk om det fanns helt färsk också.

Mvh isan lover

Självklart inte.
Men vissa är ju så pass korkade att dom hovar in fisken utanför Outokumpu eller något kromverk och tror att det är finfin fisk.
Du skulle säkert äta fisk om den badade i krom, bly, kvicksilver och bly, bara den inte har varit frusen.

Självklart inte.
Men vissa är ju så pass korkade att dom hovar in fisken utanför Outokumpu eller något kromverk och tror att det är finfin fisk.
Du skulle säkert äta fisk om den badade i krom, bly, kvicksilver och bly, bara den inte har varit frusen.
Tyvärr är det så att miljoner människor är tvungna att äta denna fisk som @andrejsdenruskige skriver om där i Outompu eller något annat land som finns med på kartan. Malen som Valter skriver om är en av många jag inte äter, däremot fångar jag och äter fisk som jag vet kommer från friskt vatten. och tom. det är ju inte säkert för fiskjäve,n kanske simmat från ett förorenat vatten. Men vadå,, lite skit rensar magen förr eller senare.

ja inte är den så näringsriktig inte , mager som fn , men den som säljs i sverige smakar helt ok .. IL säger sig få färk fisk ,, Jo jag tackar jag , vilken då om jag får fråga , sån fisk jag helst inte äter , Panin tillex som har odlats i dammar runt risfälten , full med gödningsmedel mm. samma med all Thaifisk tänker jag , kanske har Gottland lite havsfisk när jag kommer ner , kanske kan man även fiska där nere ??Min stora hobby efter jakten är ju fiske

ja inte är den så näringsriktig inte , mager som fn , men den som säljs i sverige smakar helt ok .. IL säger sig få färk fisk ,, Jo jag tackar jag , vilken då om jag får fråga , sån fisk jag helst inte äter , Panin tillex som har odlats i dammar runt risfälten , full med gödningsmedel mm. samma med all Thaifisk tänker jag , kanske har Gottland lite havsfisk när jag kommer ner , kanske kan man även fiska där nere ??Min stora hobby efter jakten är ju fiske

Hej

Delar din uppfattning när det handlar om fisk fångad i risfält, dammar och vattendrag på landet, risk för gifter finns helt klart, men i.o.m att vi endast äter denna fisk, räkor, krabbor och annat under en del av året bedömer jag inte riskerna som så stora.

Mem smakmässigt finns det väl inte något som slår färsk fisk?

Mvh isan lover

Hej

Delar din uppfattning när det handlar om fisk fångad i risfält, dammar och vattendrag på landet, risk för gifter finns helt klart, men i.o.m att vi endast äter denna fisk, räkor, krabbor och annat under en del av året bedömer jag inte riskerna som så stora.

Mvh isan lover
kanske har Gottland lite havsfisk när jag kommer ner :):thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Sen när det gäller hajmalfiler typ pangasusfiler ( säkert felstavat).. Så var det längesen det gick bort på restaurangen på jobbet ..Nu e det bara sej file o torskrygg som erbjuds på fiskdagarna ,, visst lite dyrare i inköp men f..n så mycket godare...…..Visst combo med rödspätta stekt sill o ibland kapprockasill serveras också …..

Hej

Mvh isan lover

Självklart är färsk fisk godare i smak, men du får det att verka som att det är något nyttigt ni äter, vilket jag knappast tror.
Verkar ju som att var och varannan har cancer här i Thailand.

Självklart är färsk fisk godare i smak, men du får det att verka som att det är något nyttigt ni äter, vilket jag knappast tror.
Verkar ju som att var och varannan har cancer här i Thailand.
Ja det är nog så. IL har ju en enveten förmåga att romantisera sin vistelse här i Thailand när han kommer hit ner. Vi pratar om rena rama folksjukdomar i Isaan när vi snackar om räkor, ormar och fisk krabbor m.m. tagna ifrån de giftiga risfälten. Fattar inte varför du IL som verkar så medveten om allt det dåliga utanför Thailand inte fattar vad du håller på med inne i Thailandet??

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar