Passa Er för denna fisk......

Jag säger bara en sak. färsk fisk slår allt.

Skrymmande? flygplanen är mest intresserade av kilo.
Steka nyupptaget torsk med smör och aromat här hemma är inte fel heller.
Mycket smör och rör sönder fisken så blir det utmärkt till potatisen.
Flygfrakt baseras på kilo, vilket via en ekvation fås fram genom att man dribblar med volymen, så skrymmande förvandlas till kilo som man sedan betalar efter....

Att röra sönder torsken till middagen, måste nog vara en Borås-grej i så fall. Hos oss i Göteborg och västkusten, där vi är vana vid Torsk, så är det en rejäl dödssynd.....

Flygfrakt baseras på kilo, vilket via en ekvation fås fram genom att man dribblar med volymen, så skrymmande förvandlas till kilo som man sedan betalar efter....

Att röra sönder torsken till middagen, måste nog vara en Borås-grej i så fall. Hos oss i Göteborg och västkusten, där vi är vana vid Torsk, så är det en rejäl dödssynd.....
Att röra sönder fisken har jag lärt mig från Lappland men har även sett att det rörs sönder i större bitar här hemma och tycker det smakar ok.:thumbsup:
Angående flyg så har jag använt disken för skrymmande gods några gånger och extra avgifter har det aldrig varit tal om.
En stor grill förra året och röken i sommar som ex.
Dribbla med volymen:D

Senast ändrad:
Att röra sönder fisken har jag lärt mig från Lappland men har även sett att det rörs sönder i större bitar här hemma och tycker det smakar ok.:thumbsup:
Angående flyg så har jag använt disken för skrymmande gods några gånger och extra avgifter har det aldrig varit tal om.
En stor grill förra året och röken i sommar som ex.
Dribbla med volymen:D
Ja du v et flygfrakten och åkerierna kör ju samma stuk 300 kos är lika med 1 m3 och hitan och ditan. De kör sitt system och det är enbart designat till att gynna alla andra förutom kunden..

Jag skrev i en tråd där myndigheterna hade tagit in folk ifrån 132 byar i Khorat-provinsen, jag såg foton i dne tråden på tumme som börjat vittja sönder, en annan gubbe hade båda sina knän som börjat ruttna... Folket undersöktes på gr.a. alla dessa idiotiska besprutningar som göres av risfälten. Dessa gifter skapar situationer i våra kroppar där man drabbas av en sjukdom som ÄTER upp en egna kött......

Så isan lover, du har med garanti läst den grejen,. kanske det t.om var du som startade den tråden. Så DÄR har du var JAG i alla fall fick mina dubier rörande djuren i vattnet ute på risfälten... IL du vet ju själv nu om du tänker efter..... Räkna på de sista 10 döda i din förlängda thailändska familj och kolla in hur många som dog i cancer!! Ja i den siffranm skall du räkna in alla som också dog i "ont i magen" vilken brukar vara en mening som förekommer bland de mindre utbildade i byarna.....

Det är inget skämt, det är jävligt farligt. Jag äter egentligen noll och ingenting helst ifrån risfälten, jag tror och inbillar mig att det är rena rama giftfabriken. Tyvärr är den tiden över hemma i Sverige när vi pojkar stack upp i skogen, och byggde hyddor, och sedan drack direkt ifrån bäcken däruppe i skogen, detta då i Göteborg, vet inget om Norrland... Så behandla Thailand som om det vore Sverige på 1920:talet är löjligt och naivt, tror jag i alla fall..

Hej

Att dom som besprutar med gift och gör detta utan något som helst skydd råkar illa ut, blir sjuka och t.o.m avlider är väl ingen större överraskning, men jag tycker ändå att det är lite otydligt med hur mycket av detta gift som sedan hamnar i fisk och andra djur, sen är ju faktiskt dom mesta grödor som odlas i Sverige och EU också besprutade.

Visst dör det folk i cancer i vår släkt och bland familjerna i byn, men der är ganska många som insjuknar i cancer i Sverige också, själv vet jag inte vilket av dessa båda länder som är värst drabbat, min egen uppfattning är nog att dom flesta i byn som dör i cancer drabbas av levercancer och lungcancer, detta till största delen beroende på att dom äter rå och fermenterad fisk med parasiter som ger levercancer, sen är det ju väldigt många som rökar och det utan filter o.s.v och lungcancer är vanligt.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hmm och hur mycket gift har du då under dina tretton år som dikesgrävare i Isaan samlat i din kropp :eek:, du pratar som du har förstånd till brukade min gamla far säga mig , jag dristar mig till att du skriver som du har förstånd till , oerhört motsägelsefullt resonemang ;)

Hej

Hur mycket gift jag har fått i mig just i Isaan är ju svårt att veta, men jag tror nog att tiden (38 år) inom flygindustrin exponerade mig mer för gifter än jag får via mat och dryck.

Mvh isan lover

Hej

Att dom som besprutar med gift och gör detta utan något som helst skydd råkar illa ut, blir sjuka och t.o.m avlider är väl ingen större överraskning, men jag tycker ändå att det är lite otydligt med hur mycket av detta gift som sedan hamnar i fisk och andra djur, sen är ju faktiskt dom mesta grödor som odlas i Sverige och EU också besprutade.

Visst dör det folk i cancer i vår släkt och bland familjerna i byn, men der är ganska många som insjuknar i cancer i Sverige också, själv vet jag inte vilket av dessa båda länder som är värst drabbat, min egen uppfattning är nog att dom flesta i byn som dör i cancer drabbas av levercancer och lungcancer, detta till största delen beroende på att dom äter rå och fermenterad fisk med parasiter som ger levercancer, sen är det ju väldigt många som rökar och det utan filter o.s.v och lungcancer är vanligt.

Mvh isan lover
Du bara gissar rakt av angående vilken cancer det handlar om, du har inte en aning IL.... Jag VET folk här i Chaiyaphum som blir sjuka och har blivit tvungna att fly sitt boende ute på landet p.gr.a. all besprutning som sker.... Att det finns cancer i alla länder, ger inte cancern p.gr.a. denna vettvilliga besprutning, något existens-berättigande här i Thailand.. Förstår inte varför du försvarar det och repeterar fermenterad fisk hela tiden, vi alla vet om palaa och dessa råa maträtter, alla vet om det,,,, Men besprutning måste dom göra något åt helt enkelt.... Eller vill du köra DDT-svängen här också ända tills det ligger mängder av lik på sjukhuset.....

Du bara gissar rakt av angående vilken cancer det handlar om, du har inte en aning IL.... Jag VET folk här i Chaiyaphum som blir sjuka och har blivit tvungna att fly sitt boende ute på landet p.gr.a. all besprutning som sker.... Att det finns cancer i alla länder, ger inte cancern p.gr.a. denna vettvilliga besprutning, något existens-berättigande här i Thailand.. Förstår inte varför du försvarar det och repeterar fermenterad fisk hela tiden, vi alla vet om palaa och dessa råa maträtter, alla vet om det,,,, Men besprutning måste dom göra något åt helt enkelt.... Eller vill du köra DDT-svängen här också ända tills det ligger mängder av lik på sjukhuset.....

Hej

Nja gissar skulle jag inte säga, dom flesta får ju någon slags diagnos och behandling innan dom går bort, just lungcancer och levercancer är ju ganska lätt att konstatera, även tumörer på olika platser i kroppen går ju att upptäcka med röntgen o.s.v.

Men jag håller med Phonta om ytterligare en stor orsak till tidig död och det är Lao Kao som tar många liv årligen, säkerligen en av dom saker som skördar flest offer per år.

Sen vänder jag mig lite mot att du anser att jag inte tar riskerna med gifter på allvar, det är helt fel eftersom jag flera gånger har startat trådar just i det ämnet, alla vet att gifter används i jordbruket och då även såna som är förbjudna i EU.

Det jag säger är att jag själv inte har hittat någon forskning eller statistik ifrån provtagning o.s.v som påvisar nivån på halter av dessa gifter i vild och odlad fisk, samt det som odlas, det är väl inte riktigt samma sak som att säga att det inte finns risker och problem med dessa gifter?

För övrigt har väl ingen annan i den här diskussionen kunnat styrka sina teorier med fakta ifrån forskning och statistik ifrån provtagning heller, alla vi som deltar i diskussionen tror eller misstänker att det ligger till på ett sätt men vi kan inte styrka detta just nu, själv hoppas jag att myndigheterna blötjar ta prover och följer upp utvecklingen, åtgärder behövs säkert och vissa gifter borde absolut förbjudas o.s.v, men för att det ska kunna ske behöver man forska och ta prover.

Mvh isan lover

Hej

Nja gissar skulle jag inte säga, dom flesta får ju någon slags diagnos och behandling innan dom går bort, just lungcancer och levercancer är ju ganska lätt att konstatera, även tumörer på olika platser i kroppen går ju att upptäcka med röntgen o.s.v.

Men jag håller med Phonta om ytterligare en stor orsak till tidig död och det är Lao Kao som tar många liv årligen, säkerligen en av dom saker som skördar flest offer per år.

Sen vänder jag mig lite mot att du anser att jag inte tar riskerna med gifter på allvar, det är helt fel eftersom jag flera gånger har startat trådar just i det ämnet, alla vet att gifter används i jordbruket och då även såna som är förbjudna i EU.

Det jag säger är att jag själv inte har hittat någon forskning eller statistik ifrån provtagning o.s.v som påvisar nivån på halter av dessa gifter i vild och odlad fisk, samt det som odlas, det är väl inte riktigt samma sak som att säga att det inte finns risker och problem med dessa gifter?

För övrigt har väl ingen annan i den här diskussionen kunnat styrka sina teorier med fakta ifrån forskning och statistik ifrån provtagning heller, alla vi som deltar i diskussionen tror eller misstänker att det ligger till på ett sätt men vi kan inte styrka detta just nu, själv hoppas jag att myndigheterna blötjar ta prover och följer upp utvecklingen, åtgärder behövs säkert och vissa gifter borde absolut förbjudas o.s.v, men för att det ska kunna ske behöver man forska och ta prover.

Mvh isan lover
Hejsan vad anser du att kanske grönsaker på marknader behandlas med formalin .

Ska erkänna att jag sällan åt insjöfisken i Thailand, dels den vedervärdiga dysmaken och dels gifterna. Risfälten i Chayaphum besprutades och vattnet pumpades senare tillbaka till egna dammen full av fisk.
Det blev mest makrill, bläckfisk och styckbitar av regnbågslax från Tesco.

När jag bodde i Pranburi hade man tillgång till bra färsk fisk och billig fisk från havet,
5km till morgonmarknaden i Pak Nam Pran som var den bästa.

Man läser lite överallt om hur farlig lao kaon är och jag undrar: är just lao kao en särskilt ohälspsam sprit och i så fall varför? Någon som vet?

Man läser lite överallt om hur farlig lao kaon är och jag undrar: är just lao kao en särskilt ohälspsam sprit och i så fall varför? Någon som vet?
Sprit allmänhet skulle jag tro är ohälsosam , spelar nog mindre roll vad det är , självklart så vet vi att dålig sprit innehåller en del gifter som normalt kolas bort ,, så inte kan dålig sprit vara mindre farlig än vanlig köpealkohol av normalstandard

Mager fisk lagrar inte miljögifterna lika mycket som fet fisk, så kanske mager fisk kan vara vettigt i Thailand, beroende på var man befinner sig.
Jag är dock skeptisk till de flesta grönsaker och mat över huvudtaget i Thailand.
Inte så att jag inte äter den, men jag tror inte att den är något överdrivet hälsosam. Ja, så där romantiskt hälsosam som den verkar vara ibland. Kemikalier är det nog gott om även om man inte besprutar grönsakerna. Jag tror inte jorden är direkt fri från kemikalier i många områden.
Vad ska man äta här då, MC Donalds?

Ja, om man bor i spenaten ligger McD väldigt högt på önskelistan tillsammans med pizza, men traditionella hormonstinna kycklingar och antibiotikauppfödda grisar smakar mycket bättre tillsammans med det lokala arsenikriset.
Fegar man så gillar jag havregrynsgröt med DDT smaksatta bananer och "full cream" mjölk som håller i ett år i 30 graders värme hur det nu går till?
Har man bråttom att logga ut, så är fattigmansspriten lao kao en tillgång.
En riktigt näringsfreak köper sin mat och sina tillskott via piller i kilosförpackningar till lägsta onlinepris.

Jag äter det mesta, men jag låtsas inte som att det är någon jävla hälsokost som är producerat av totalt ickematerialistiska munkar frå Tibet genom ren luft och karma.
Dessutom så dricker jag det mesta.

Den ”hälsosamma” maten i Thailand har jag sedan länge funnit vara allt för sockerrik, fet och onyttig rent näringsmässigt, så länge man inte fläskar på tonvis med grönsaker. Dock så är inte alla maträtter dåliga enligt kostcirkeln.
Kemikaliskt sett så har jag nog alltid haft mina tvivel.

Ja, om man bor i spenaten ligger McD väldigt högt på önskelistan tillsammans med pizza, men traditionella hormonstinna kycklingar och antibiotikauppfödda grisar smakar mycket bättre tillsammans med det lokala arsenikriset.
Fegar man så gillar jag havregrynsgröt med DDT smaksatta bananer och "full cream" mjölk som håller i ett år i 30 graders värme hur det nu går till?
Har man bråttom att logga ut, så är fattigmansspriten lao kao en tillgång.
En riktigt näringsfreak köper sin mat och sina tillskott via piller i kilosförpackningar till lägsta onlinepris.
Havregryn köper man på central i Khon kaen , köper 10 paket varje gång jag är där , finns olika Engelsktillverkade , Mjölk dricker jag bar Chokchai milk dvs riktig mjölk ,smakar precis som den i Sverige , fö håller jag helt med dig , ingenting känns hälsosamt

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar