Hej
Nja gissar skulle jag inte säga, dom flesta får ju någon slags diagnos och behandling innan dom går bort, just lungcancer och levercancer är ju ganska lätt att konstatera, även tumörer på olika platser i kroppen går ju att upptäcka med röntgen o.s.v.
Men jag håller med Phonta om ytterligare en stor orsak till tidig död och det är Lao Kao som tar många liv årligen, säkerligen en av dom saker som skördar flest offer per år.
Sen vänder jag mig lite mot att du anser att jag inte tar riskerna med gifter på allvar, det är helt fel eftersom jag flera gånger har startat trådar just i det ämnet, alla vet att gifter används i jordbruket och då även såna som är förbjudna i EU.
Det jag säger är att jag själv inte har hittat någon forskning eller statistik ifrån provtagning o.s.v som påvisar nivån på halter av dessa gifter i vild och odlad fisk, samt det som odlas, det är väl inte riktigt samma sak som att säga att det inte finns risker och problem med dessa gifter?
För övrigt har väl ingen annan i den här diskussionen kunnat styrka sina teorier med fakta ifrån forskning och statistik ifrån provtagning heller, alla vi som deltar i diskussionen tror eller misstänker att det ligger till på ett sätt men vi kan inte styrka detta just nu, själv hoppas jag att myndigheterna blötjar ta prover och följer upp utvecklingen, åtgärder behövs säkert och vissa gifter borde absolut förbjudas o.s.v, men för att det ska kunna ske behöver man forska och ta prover.
Mvh isan lover