Passa Er för denna fisk......

Ja det är nog så. IL har ju en enveten förmåga att romantisera sin vistelse här i Thailand när han kommer hit ner. Vi pratar om rena rama folksjukdomar i Isaan när vi snackar om räkor, ormar och fisk krabbor m.m. tagna ifrån de giftiga risfälten. Fattar inte varför du IL som verkar så medveten om allt det dåliga utanför Thailand inte fattar vad du håller på med inne i Thailandet??
Kunde inte skrivit det bättre , helt sant , han verkar ha noll koll på verkligheten , rinner all kunskap av faranger när de k¨landar på Suwan :rolleyes:

Självklart är färsk fisk godare i smak, men du får det att verka som att det är något nyttigt ni äter, vilket jag knappast tror.
Verkar ju som att var och varannan har cancer här i Thailand.

Hej

Det beror nog mest på den fermenterade fisken och att folk äter rå fisk, båda dessa innehåller tyvärr ibland inälvsparasiter som går på levern, detta ger levercancer som är en relativt spridd sjukdom.

Tillagar man fisken ordentligt överlever inte eventuella parasiter.

Mvh isan lover

Hej

Det beror nog mest på den fermenterade fisken och att folk äter rå fisk, båda dessa innehåller tyvärr ibland inälvsparasiter som går på levern, detta ger levercancer som är en relativt spridd sjukdom.

Tillagar man fisken ordentligt överlever inte eventuella parasiter.

Mvh isan lover

Ja, rå fisk är inte direkt någon vitamininjektion heller. Men min mening är fortfarande att den ljuva färska fisken inte är så ljuvlig som du vill påskina.
Den får vara hur färsk som helst, det hjälper förga när den simmat i krombad

Ja, rå fisk är inte direkt någon vitamininjektion heller. Men min mening är fortfarande att den ljuva färska fisken inte är så ljuvlig som du vill påskina.
Den får vara hur färsk som helst, det hjälper förga när den simmat i krombad

Hej

Jag själv måste erkänna att jag inte känner till om den vilda fisken i Thailand är så giftig att den inte bör ätas alls, har aldrig sett några utredningar eller forskningsresultat på detta, men jag vet att myndigheterna har varnat för fermenterad och rå fisk men då p.g.a parasiterna som ger cancer.

Mvh isan lover

Sen när det gäller hajmalfiler typ pangasusfiler ( säkert felstavat).. Så var det längesen det gick bort på restaurangen på jobbet ..Nu e det bara sej file o torskrygg som erbjuds på fiskdagarna ,, visst lite dyrare i inköp men f..n så mycket godare...…..Visst combo med rödspätta stekt sill o ibland kapprockasill serveras också …..
Hehe, kapprockasill! Det var längesen jag hörde det. Ingen favorit, föredrar stekt färsk sill. Nej, någon Pangasius blir det inte, dock köper vi Tilapia någon gång. Inte giftfri den heller men det blir inte ofta.

Hej

Gjorde några sökningar på gifter i fisk när det handlar om Thailand och fann en del, några professorer och läkare uttalade sig och sa att både fisk i havet och i sjöar har gifter i sig, t.ex kvicksilver, toxin och tungmetaller m.m.

Men ingen av dom avrådde folk ifrån att äta fisk eftersom det samtidigt har en rad positiva effekter på hälsan, det fanns teorier om att mindre fiskar hade mindre gifter i sig och att ju äldre och större dom var ju mer gifter hade dom samlat på sig, vilket låter logiskt.

Men några riktiga vetenskapliga utlåtanden eller forskningsresultat hittade jag inte, jag undrar lite vad ni som skriver inlägg om gifter och risker med att äta fisk i Thailand grundar eran uppfattning i frågan på, har ni tillgång till forskningsresultat eller liknande så vore det roligt att få ta del av den.

Mvh isan lover

Hej

Gjorde några sökningar på gifter i fisk när det handlar om Thailand och fann en del, några professorer och läkare uttalade sig och sa att både fisk i havet och i sjöar har gifter i sig, t.ex kvicksilver, toxin och tungmetaller m.m.

Men ingen av dom avrådde folk ifrån att äta fisk eftersom det samtidigt har en rad positiva effekter på hälsan, det fanns teorier om att mindre fiskar hade mindre gifter i sig och att ju äldre och större dom var ju mer gifter hade dom samlat på sig, vilket låter logiskt.

Men några riktiga vetenskapliga utlåtanden eller forskningsresultat hittade jag inte, jag undrar lite vad ni som skriver inlägg om gifter och risker med att äta fisk i Thailand grundar eran uppfattning i frågan på, har ni tillgång till forskningsresultat eller liknande så vore det roligt att få ta del av den.

Mvh isan lover

Mager fisk lagrar inte miljögifterna lika mycket som fet fisk, så kanske mager fisk kan vara vettigt i Thailand, beroende på var man befinner sig.
Jag är dock skeptisk till de flesta grönsaker och mat över huvudtaget i Thailand.
Inte så att jag inte äter den, men jag tror inte att den är något överdrivet hälsosam. Ja, så där romantiskt hälsosam som den verkar vara ibland. Kemikalier är det nog gott om även om man inte besprutar grönsakerna. Jag tror inte jorden är direkt fri från kemikalier i många områden.

Mager fisk lagrar inte miljögifterna lika mycket som fet fisk, så kanske mager fisk kan vara vettigt i Thailand, beroende på var man befinner sig.
Jag är dock skeptisk till de flesta grönsaker och mat över huvudtaget i Thailand.
Inte så att jag inte äter den, men jag tror inte att den är något överdrivet hälsosam. Ja, så där romantiskt hälsosam som den verkar vara ibland. Kemikalier är det nog gott om även om man inte besprutar grönsakerna. Jag tror inte jorden är direkt fri från kemikalier i många områden.

Hej

Delar din uppfattning, men det hade varit intressant med några resultat ifrån provtagning eller forskning som kunde påvisa det vi tror, mycket talar väl för att både grödor, fisk, frukt och annat innehåller mer gifter i Thailand än ex.vis i Sverige.

Det finns flera skäl till detta tror jag, dels så säljs ju gifter som redan är förbjudna i Sverige och EU, sen finns det en stor okunskap hos dom bönder som använder gifterna, det finns dessutom betydligt mer skadeinsekter och sjukdomar som angriper det som odlas, så användandet av gifter anses av många som nödvändigt.

Mvh isan lover

Hej

Delar din uppfattning, men det hade varit intressant med några resultat ifrån provtagning eller forskning som kunde påvisa det vi tror, mycket talar väl för att både grödor, fisk, frukt och annat innehåller mer gifter i Thailand än ex.vis i Sverige.

Det finns flera skäl till detta tror jag, dels så säljs ju gifter som redan är förbjudna i Sverige och EU, sen finns det en stor okunskap hos dom bönder som använder gifterna, det finns dessutom betydligt mer skadeinsekter och sjukdomar som angriper det som odlas, så användandet av gifter anses av många som nödvändigt.

Mvh isan lover

Ja, det hade varit intressant med provtagningar. Det är ju inte säkert att det är så illa som känslan inger.

Ja, det hade varit intressant med provtagningar. Det är ju inte säkert att det är så illa som känslan inger.

Hej

Så kan det ju faktiskt vara, men eftersom grönsaker och frukt som exporteras till EU ofta visar sig ha gifthalter som är otillåtna kan man befara att en del av dessa gifter även hamnar i fisken, men i gen verkar ännu veta hur mycket.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Jag skrev i en tråd där myndigheterna hade tagit in folk ifrån 132 byar i Khorat-provinsen, jag såg foton i dne tråden på tumme som börjat vittja sönder, en annan gubbe hade båda sina knän som börjat ruttna... Folket undersöktes på gr.a. alla dessa idiotiska besprutningar som göres av risfälten. Dessa gifter skapar situationer i våra kroppar där man drabbas av en sjukdom som ÄTER upp en egna kött......

Så isan lover, du har med garanti läst den grejen,. kanske det t.om var du som startade den tråden. Så DÄR har du var JAG i alla fall fick mina dubier rörande djuren i vattnet ute på risfälten... IL du vet ju själv nu om du tänker efter..... Räkna på de sista 10 döda i din förlängda thailändska familj och kolla in hur många som dog i cancer!! Ja i den siffranm skall du räkna in alla som också dog i "ont i magen" vilken brukar vara en mening som förekommer bland de mindre utbildade i byarna.....

Det är inget skämt, det är jävligt farligt. Jag äter egentligen noll och ingenting helst ifrån risfälten, jag tror och inbillar mig att det är rena rama giftfabriken. Tyvärr är den tiden över hemma i Sverige när vi pojkar stack upp i skogen, och byggde hyddor, och sedan drack direkt ifrån bäcken däruppe i skogen, detta då i Göteborg, vet inget om Norrland... Så behandla Thailand som om det vore Sverige på 1920:talet är löjligt och naivt, tror jag i alla fall..

Hej

Delar din uppfattning när det handlar om fisk fångad i risfält, dammar och vattendrag på landet, risk för gifter finns helt klart, men i.o.m att vi endast äter denna fisk, räkor, krabbor och annat under en del av året bedömer jag inte riskerna som så stora.

Mem smakmässigt finns det väl inte något som slår färsk fisk?

Mvh isan lover
Så du menar att om man äter mat som är full med miljögifter halva året så är det inte farligt för människan :rolleyes:

Tyvärr är det så att miljoner människor är tvungna att äta denna fisk som @andrejsdenruskige skriver om där i Outompu eller något annat land som finns med på kartan. Malen som Valter skriver om är en av många jag inte äter, däremot fångar jag och äter fisk som jag vet kommer från friskt vatten. och tom. det är ju inte säkert för fiskjäve,n kanske simmat från ett förorenat vatten. Men vadå,, lite skit rensar magen förr eller senare.
Stainless steel | Outokumpu Här har du "landet Åjtååkukååpi" japp svårt "fiskt" (finskt) ord även för mig som är född där!:););)

Jag skrev i en tråd där myndigheterna hade tagit in folk ifrån 132 byar i Khorat-provinsen, jag såg foton i dne tråden på tumme som börjat vittja sönder, en annan gubbe hade båda sina knän som börjat ruttna... Folket undersöktes på gr.a. alla dessa idiotiska besprutningar som göres av risfälten. Dessa gifter skapar situationer i våra kroppar där man drabbas av en sjukdom som ÄTER upp en egna kött......

Så isan lover, du har med garanti läst den grejen,. kanske det t.om var du som startade den tråden. Så DÄR har du var JAG i alla fall fick mina dubier rörande djuren i vattnet ute på risfälten... IL du vet ju själv nu om du tänker efter..... Räkna på de sista 10 döda i din förlängda thailändska familj och kolla in hur många som dog i cancer!! Ja i den siffranm skall du räkna in alla som också dog i "ont i magen" vilken brukar vara en mening som förekommer bland de mindre utbildade i byarna.....

Det är inget skämt, det är jävligt farligt. Jag äter egentligen noll och ingenting helst ifrån risfälten, jag tror och inbillar mig att det är rena rama giftfabriken. Tyvärr är den tiden över hemma i Sverige när vi pojkar stack upp i skogen, och byggde hyddor, och sedan drack direkt ifrån bäcken däruppe i skogen, detta då i Göteborg, vet inget om Norrland... Så behandla Thailand som om det vore Sverige på 1920:talet är löjligt och naivt, tror jag i alla fall..
Då har du missat en häftig del av Sverige, har kört upp från Stockholm till nord Norge några gånger,, vilket häftigt landskap med höga berg och djupa dalar! Det måste man se någon gång i livet, typ som att vandra på Ipanema, det glömmer man heller aldrig!:thumbsup:;);)

Sen har vi undantagen , i vår familj (Thai) har ingen ännu dött i cancer , Svärfar samt Svärmor nu 70 , ingen av barnen är sjuk , visst är det en helv masa miljögifter , Svärfar kör "bara" med fertiliseringsmedel vid besprutning , men så dricks det helelr ingen skitsprit , ingen sprit alls ,, det är nog en riktigt stor bov när det gäller cancer i bukspottskörtel samt lever och mage , andra dör som flugor runt om , men så dricker de också , vår granne skoläraren , är en riktig före detta suput , han är drygt femtio , kan inte jobba längre ,, han är fan 30 år äldre i kroppen än vad jag är :confused:

Hej

Mvh isan lover
Hmm och hur mycket gift har du då under dina tretton år som dikesgrävare i Isaan samlat i din kropp :eek:, du pratar som du har förstånd till brukade min gamla far säga mig , jag dristar mig till att du skriver som du har förstånd till , oerhört motsägelsefullt resonemang ;)

jag köper mest makrill i Tesco , funderar även på den där djäkla Thaikycklingen ,, tror det är en helv massa skit i den likaså , fåglarna jag skjuter får de i byn käka om de vill , jag står över , har smakat men inte mer

Jag säger bara en sak. färsk fisk slår allt.
Sedan är det mycket viktigt att vattnet är ok.
Går inte och äta fisk från en sjö med dybotten eller vad det beror på att fisken smakar dy?
Vi har en sjö här i närheten av borås, norra sämsjön och där trots god fiske så är fisken oätlig.
Andra sidan stan tolken och Åsunden, Dessa sjöar har jättegod fisk aborre, gädda, gös mm.
I Thailand där vi har vårat nära fiskehamnen är färsk fisk inga problem och lever ofta fortfarande.
Ut med inälvorna och strö på rejält med salt. låt stå några timmar eller över natt så saltet kommer in och rök.
Gotti gott gott.
Har ni vägarna förbi Ullared så har de rejäla elrökar billigt och ta med till Thailand.
Skrymmande? flygplanen är mest intresserade av kilo.

Fryst pangasius från ishavet har jag provat och det är smaklöst.
Har nog blivit nedfryst flera gånger.

Steka nyupptaget torsk med smör och aromat här hemma är inte fel heller.
Mycket smör och rör sönder fisken så blir det utmärkt till potatisen.

Senast ändrad:
Vem fan bryr sig om fisk egentligen.
Har 2kg löjrom där hemma. Den är för så vitt frusen, men det är knepigt att äta den någorlunda färsk året runt.

Säkert en massa tungmetaller i den, men det skiter jag i. Men samtidigt låtsas jag inte som att det är någon romantisk ”leva i utmarken” och ”dricka vatten från bäcken” kvalitet på den.

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar