Privata sjukhus tar ut överpriser på mellan 30-300%.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En undersökning myndigheterna i Thailand utförde där 295 av 353 dom privata sjukhusen i landet deltog bekräftade det som dom flesta falanger redan visste, en majoritet av dessa privata sjukhus tar ut överpriser, både på själva vården och även på medicinerna, det handlar då om överpriser på allt ifrån 30% till hela 300%.

Most private hospitals overcharging

Mvh isan lover

Det jag saknar är hur mycket pengar det handlar om, och av dessa pengar, hur mycket har falanger överdebiterats, som jag skrev i en annan tråd om obligatorisk sjukförsäkring, först drar vi bort hur mycket som överdebiterats, som det står så finns överdebiteringar på upp till 300%, ett sjukdomsfall, och sjukhuset debiterar för 4... funderade lite på detta att lägga försäkringskostnaden på flygbiljetten som en medlem skrev, känns lite orättvist för den som köper en biljett, mellanlandar och ska flyga vidare.

Det jag saknar är hur mycket pengar det handlar om, och av dessa pengar, hur mycket har falanger överdebiterats, som jag skrev i en annan tråd om obligatorisk sjukförsäkring, först drar vi bort hur mycket som överdebiterats, som det står så finns överdebiteringar på upp till 300%, ett sjukdomsfall, och sjukhuset debiterar för 4... funderade lite på detta att lägga försäkringskostnaden på flygbiljetten som en medlem skrev, känns lite orättvist för den som köper en biljett, mellanlandar och ska flyga vidare.

Hej

Själv tycker jag att uppgifterna om 300% överdebitering låter lite, själv tror jag att inte att det är ovanligt med mycket större påslag när det handlar om falanger.

Mvh isan lover

Hej

Enligt en artikel i Bangkok Post har myndigheterna ännu en gång varnat dom privata sjukhusen för överdebitering, nu uppges sjukhus ha tagit ut överpriser på hela 900%, en man uppges ex.vis ha fått betala 30 000 baht för en behandling mot diarré.

Commerce Ministry warns on prices

Mvh isan lover
Det var skitdyrt !! :D

Skämt.. Men tror att många faranger tar sig till typ Bangkok hospital och liknande. Svenskar mm vill ha samma vård som i Sverige om inte bättre.
Då kostar det massor av pengar.. Och det vet sjukhusen om. De vet att faranger har fina sjukförsäkringar som betalar rubbet.

Min vän krockade i Phuket med moppen 2014. Han kördes till Thalang hospital en liten bit från Nai Yang. Ett sjukhus för Thai!!
Brutna revben, brutet nyckelben. Han fick fantastisk vård där. 3 dagar på sjukan bland massor av Thai.. Det kostade ca 12 000 Bath då.
Knappt 3000kr.
Inget lyx sjukhus.. Men det vill säkert Svenskar ha..
I Phuket Town skulle det tydligen kosta över 30-50 000 Bath / dag..
Skulle vilja se en "fin" kärring från Sverige ligga i samma sal på sjukan med 50 Thai.. Där familjemedlemmar sover över på golvet med sin sjuka släkting.. Ingen fin restaurang mat..
Man kan få billig sjukvård.. Men privata och stora "fina" sjukhus vet hur de kan utnyttja försäkrings systemet.
Klart att de överdebiterar då..

Skämt.. Men tror att många faranger tar sig till typ Bangkok hospital och liknande. Svenskar mm vill ha samma vård som i Sverige om inte bättre.
Då kostar det massor av pengar.. Och det vet sjukhusen om. De vet att faranger har fina sjukförsäkringar som betalar rubbet.

Min vän krockade i Phuket med moppen 2014. Han kördes till Thalang hospital en liten bit från Nai Yang. Ett sjukhus för Thai!!
Brutna revben, brutet nyckelben. Han fick fantastisk vård där. 3 dagar på sjukan bland massor av Thai.. Det kostade ca 12 000 Bath då.
Knappt 3000kr.
Skulle vilja se en "fin" kärring från Sverige ligga i samma sal på sjukan med 50 Thai.. Där familjemedlemmar sover över på golvet med sin sjuka släkting.. Ingen fin restaurang mat..
Man kan få billig sjukvård.. Men privata och stora "fina" sjukhus vet hur de kan utnyttja försäkrings systemet.

Själv ser jag ingen tjusning alls i att folk får ligga på sjukhus, vare sig de är fina eller inte.
Varför detta hat mot de som ev. har mer pengar. Var inte avundsjuk, skaffa egna istället.

/ SatanG

Själv ser jag ingen tjusning alls i att folk får ligga på sjukhus, vare sig de är fina eller inte.
Varför detta hat mot de som ev. har mer pengar. Var inte avundsjuk, skaffa egna istället.

/ SatanG
Hmm.. Det var väl inte frågeställningen ? Frågan var väl att de dyra sjukhusen tar ut extrema sjukhuskostnader för faranger som försäkringarna betalar.
Det är inte den "rike" som betalar. Det är försäkringsbolagen som betalar för faranger. Har du råd att ligga på Bangkok hospital ett par dagar och har råd att betala själv är det inget fel.. Sedan är det väl ingen tjusning att ligga på sjukan? Vem vill det??
Det finns billigare alternativ om man inte är fin i kanten.. Men det skiter man i om försäkringsbolagen betalar. Därför skenar sjukhus kostnaderna för faranger…

Du kan även få ett enskilt eget rum på staliga sjukhus , 500 thb extra /natt , kanske värt det , upp till var och en
Bra... Billigt för en farang.. 500 Bath... Men för en Thai dyrt.. Men om man vill leva som en Thai går det bra med gemensamma rum..
I Thalang fanns det inga privata rum.. Ta vad du får.. en säng.. Men trevligt med mycket folk..

Knappt 3000kr.
Detta gäller oftast mediciner, Bangkok hospital tar tex 200-300 baht för samma paracetamol som säljs på 7/11 för 10-20 baht, dom klistrar sin ettiket över originalet.
Vi använder sjukvården på Bangkokhospital den är inte så dyr sålänge man inte köper medicin eller tar rum, men ber om recept och handlar på pharmacy utanför till 200% billigare.

Men även vård försöker dom.
Frugan operera sig i livmorden, när vi kom ner till administration så hade dom lagt på minst 300%.
Glöm det sa jag vi går någon annanstans.
Tog 5 min fick vi samtal från läkaren, lyssna inte på dom, vi opererar till priset vi överenskommit.
Minns inte exakt pris men dom la på ett kraftigt överpris nere på administration kan vart 500% mer än läkaren sa.

Men även vård försöker dom.
Frugan operera sig i livmorden, när vi kom ner till administration så hade dom lagt på minst 300%.
Glöm det sa jag vi går någon annanstans.
Tog 5 min fick vi samtal från läkaren, lyssna inte på dom, vi opererar till priset vi överenskommit.
Minns inte exakt pris men dom la på ett kraftigt överpris nere på administration kan vart 500% mer än läkaren sa.
Ja det stämmer nog.. I Thailand har man för vana att ha olika priser för Thai och andra för Faranger.. Inte bara på sjukhus.
Jag har varit med om det 100 tals gånger.. Kommer jag själv kostar en sak tex 600 Bath. Är frugan med så kostar samma djävla sak 150-200 Bath.
Men man lär sig med tiden.. ;) Jag tjafsar lite på Thai, så går de ner i pris..
På sjukhuset skall man vara MYCKET noga med att ta reda på kostnaderna innan de tar in en. Oftast vill de ha ditt försäkringsbrev innan.
Ser de då att du är farang med försäkring höjs priset .. Ha med dig frugan eller annan Thai vän som kan systemet.. Ett litet tips.

Ja det stämmer nog.. I Thailand har man för vana att ha olika priser för Thai och andra för Faranger.. Inte bara på sjukhus.
Jag har varit med om det 100 tals gånger.. Kommer jag själv kostar en sak tex 600 Bath. Är frugan med så kostar samma djävla sak 150-200 Bath.
Men man lär sig med tiden.. ;) Jag tjafsar lite på Thai, så går de ner i pris..
På sjukhuset skall man vara MYCKET noga med att ta reda på kostnaderna innan de tar in en. Oftast vill de ha ditt försäkringsbrev innan.
Ser de då att du är farang med försäkring höjs priset .. Ha med dig frugan eller annan Thai vän som kan systemet.. Ett litet tips.
På Bangkok hospital är det rätt öppet gällande vissa saker.
Söker du priset på Eng så skiljer det sig mot om du sätter Thai som språk.
Vi har ju fått fasta priserna som står för Thai.
Fast när det gällde livmodersoperationen hade vi fått ett pris, läkaren visste att jag var farang och hon har vart rekorderlig innan.
Men när vi kom ner till administration så fick vi helt nytt pris.
Då lacka jag ur, vi drog, gick upp till sjukvårdsavdelningen och sa cancelera allt vi byter sjukhus.
Sen hände väldigt mycket på 5 min och hade det inte vart för allvaret och det gällde cancer hade vi skitit i dom.
Men dom la sig och drog ner priset.
Kollar du på deras hemsida föda barn så skiljer det sig ca 30k för ett kejsarsnitt thai vs farang, men dom går efter kvinnans ursprung så vi betala Thaipris när sonen föddes.

Fast när det gällde livmodersoperationen hade vi fått ett pris, läkaren visste att jag var farang och hon har vart rekorderlig innan.
Då lacka jag ur, vi drog, gick upp till sjukvårdsavdelningen och sa cancelera allt vi byter sjukhus.
Sen hände väldigt mycket på 5 min och hade det inte vart för allvaret och det gällde cancer hade vi skitit i dom.
Kollar du på deras hemsida föda barn så skiljer det sig ca 30k för ett kejsarsnitt thai vs farang, men dom går efter kvinnans ursprung så vi betala Thaipris när sonen föddes.
Helt rätt gjort @PanPan ! Man skall stå på sig.. Som jag skrev innan, så har man en Thai fru eller vän så får man helt andra priser.
Tyvärr är det inte bara på sjukhus detta sker. Det sker dagligen på många platser. Två olika priser. En för Thai och en för farangen.
Ofta kör de fulspelet med att skriva priserna för Thai med siffror och för faranger med Thai bokstäver.. :(
Har du då bråttom och inte kan läsa Thai så blir du garanterat blåst på massor av pengar.. Du tror priset med siffror gäller för alla.. Men icke sa Nicke..:(

Frugan fick ett pris på 160 000 thbt för att operera bort livmodern ,, bad dem artigt att läsa på om Myomer och att man inte opererar bort livmodern för att det är kul eller för att BKK Hospital gör en fet förtjänst , sen gick vi , det var för tre år sen , Nu har frugan mer besvär ,, men inget som är farligt ,kanske blir det att de erbjuder att ta den nu i Sverige . Men i Thai tar de även äggstockar , helt vansinnigt om det inte finns orsak ,, det görs aldrig i Sverige om det inte är cancer . Är ibland väldigt tveksam till kunskaper samt metoder på Thailändska sjukhus ,, har lite dålig erfarenhet

Frugan fick ett pris på 160 000 thbt för att operera bort livmodern ,, bad dem artigt att läsa på om Myomer och att man inte opererar bort livmodern för att det är kul eller för att BKK Hospital gör en fet förtjänst , sen gick vi , det var för tre år sen , Nu har frugan mer besvär ,, men inget som är farligt ,kanske blir det att de erbjuder att ta den nu i Sverige . Men i Thai tar de även äggstockar , helt vansinnigt om det inte finns orsak ,, det görs aldrig i Sverige om det inte är cancer . Är ibland väldigt tveksam till kunskaper samt metoder på Thailändska sjukhus ,, har lite dålig erfarenhet
Ja här handlade det inte om bortoperering av livmodern, fast det fanns som alternativ om man ville det men som dom sa inget som behövdes.
Kommer inte ihåg vad priset blev, för mig runt 20k men var ju liten operation ingen bortagnig av livmoder.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
1 K
furumosse
F
T
Svar
51
Visningar