Runt om i Asien

.... en check av vårt lilla bibliotek nog skulle göra mig persona non-grata för all framtid.

IMG_8756.jpeg
Lägg till de här böckerna, så kanske även SÄPO blir intresserad.

515oFnRTqTL._SL350_.jpg
brave-new-world.jpg

Jag har bott här borta i 25 år men ändå varit i relativt få länder så när jag tidigare i år åkte till Indonesien så var det nästan en helt ny erfarenhet, enda undantaget var en semesterresa till Bali 1999.

Ett kort stopp i Jakarta. Såg bara de centrala delarna och vägen in från flygplatsen. Ganska likt Bangkok kan jag tycka.

a.jpg

g.jpg

Indonesien är världens största muslimska land men runt 20% är inte muslimer och med en befolkning på över 200 miljoner så blir det ganska många som ändå vill ta en öl ibland så fanns ganska gått om pubar och alkohol verkade serveras på de flesta restaurangerna.

e.jpg

Efter det några dagar i Indonesiens näst största stad, Surabaya. En helt OK stad men kommer nog aldrig förlägga någon semester dit.

11.jpg

Hade en timme över sista dagen så gick en runda runt hotellet. Säkerheten hög runt de internationella hotellen, har ju varit en del sprängningar under åren.

18.jpg

Kändes som en thailändsk provinsstad med mycket moppar men relativt få bilar.

19.jpg

20.jpg

En minaret som väckte mig onödigt tidigt.

21.jpg

Bra restaurang med agenten sista kvällen och maten var ganska lik den thailändska. Lokala ölen var nog en kvarleva från den nederländska kolonialtiden då den smakade som Heinieken.

23.jpg

Jag har bott här borta i 25 år men ändå varit i relativt få länder så när jag tidigare i år åkte till Indonesien så var det nästan en helt ny erfarenhet, enda undantaget var en semesterresa till Bali 1999.

Ett kort stopp i Jakarta. Såg bara de centrala delarna och vägen in från flygplatsen. Ganska likt Bangkok kan jag tycka.

a.jpg

g.jpg

Indonesien är världens största muslimska land men runt 20% är inte muslimer och med en befolkning på över 200 miljoner så blir det ganska många som ändå vill ta en öl ibland så fanns ganska gått om pubar och alkohol verkade serveras på de flesta restaurangerna.

e.jpg

Efter det några dagar i Indonesiens näst största stad, Surabaya. En helt OK stad men kommer nog aldrig förlägga någon semester dit.

11.jpg

Hade en timme över sista dagen så gick en runda runt hotellet. Säkerheten hög runt de internationella hotellen, har ju varit en del sprängningar under åren.

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

Bra restaurang med agenten sista kvällen och maten var ganska lik den thailändska. Lokala ölen var nog en kvarleva från den nederländska kolonialtiden då den smakade som Heinieken.

23.jpg
Jag tyckte var en
enorm skillnad mot Malaysia och Thailand, det jag märkte på var avsaknad av marknader och mat överallt.

a.jpg

g.jpg

e.jpg

11.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

23.jpg
Det ÄR Heineken det är tom samma logga....

Jag har inte brytt mig om att kolla upp historien men jag dricker gärna Bintang på Bali skulle inte drömma om att dricka Heineken i Thailand dock.

290507775_573236591144584_2617751561020337770_n.jpg

Dags att avsluta Vietnam nu. Får återkomma med årets resor till Japan, Korea, Taiwan och Indonesien senare. Skulle kunna kasta in Maldiverna men det var oktober 2022 så det kanske inte räknas.

Vietnamesisk mat måste rankas i den absoluta världstoppen, ruggigt bra.

133.jpg

134.jpg

Bodde på ett schysst hotell (Hanoi är väldigt billigt jämfört med exempelvis Bangkok) så även frukosten var bra.

135.jpg

Precis som i Thailand så är mat viktigt och man kan äta var, och när, som helst.

200.jpg

300.jpg
300.jpg

500.jpg

Största förvåningen för både mig och frugan var nog att så mycket i Hanoi, Vietnams huvudstad, påminde om hur det ser ut i hennes lilla hemstad.

700.jpg

400.jpg

På vägen till flygplatsen såg man också att allt inte var lika pittoreskt som i vårt område.

137.jpg

139.jpg
Tack för en bra tråd. Kul när någon delar med sig lite av sina reseerfarenheter. Du har heller inte kallat någon för tjockskalle, UFO, lögnare eller något annat :). Uppskattas av mig som gillar en trevlig samtalston. Du återuppväckte också mitt intresse för Vietnam. Kanske blir en tur dit efter årsskiftet då vi ändå är i Thailand.
MVH Lilla Fridolf

Denna resa var inte i år men det var i oktober förra året, så ändå inom de senaste 12 månaderna.

Vi hade bokat resan som ett 20-årigt bröllopsfirande och skulle åkt i april 2020 men som alla kommer ihåg så stängdes Thailands gränser precis innan det. Efter att flyttat fram resan ett flertal gånger blev det till slut oktober 2022.

Ganska schysst inflygning.

4.jpg

Snabbt till resortens speedboat och sedan närmare en timme i en båt, kändes dock som att vi spenderade merparten av tiden i luften.

Vår lilla bunge.

8.jpg

Uteplatsen.

9.jpg

Från vattnet.

13.jpg

En snabb lunch.

77.jpg

83.jpg

Ett litet dopp.

135.jpg

141.jpg

På kvällen var det Maldivisk afton men tvivlar på att någon åker till Maldiverna för kulturella upplevelser så tog inga bilder på det. Sedan var det redan kväll första dagen.

54.jpg

48.jpg

Vi var bara där 4 dagar och det tog 10 minuter att gå runt hela ön så man hade ganska snart sett det som fanns ovan ytan. En promenad innan frukost första morgonen.

18.jpg

19.jpg

24.jpg

25.jpg

Frukosten serverades antingen i restaurangen eller i stugan.

29.jpg

118.jpg

Fördelen med att hasa sig de tre minuterna till restaurangen var att man kunde få lite sällskap vid bordet.

216.jpg

225.jpg

55.jpg

Och så lite fysiska aktiviteter på det.

65.jpg

Största höjdpunkten var tveklöst snorklingen. 5 minuter med båt från resorten och man såg stora havssköldpaddor, rejäla hajar, ordentligt med koraller och precis varenda akvariefisk jag någonsin sett. Dykledarna gav oss en massa filmer från snorklingen men för stora att ladda upp här.

Annars var det häftigt att bara se alla nyanser av blått och bara ta det lugnt.

127.jpg

138.jpg

44.jpg

Club Med har, som nog alla resorts i Maldiverna, helpension inklusive alkohol, och det är också skönt att inte behöva bry sig om. Club Med har två resorts och vår var väldigt liten med runt 50 gäster och ungefär lika mycket personal. Deras andra resort är betydligt större och vi tog båten dit en dag. Mycket mera drag men kändes inte lika exotisk.

Schysst pool men känns överflödigt.

128.jpg

Sista kvällen var det, av någon okänd anledning, brasiliansk afton.

61.jpg

60.jpg

266.jpg

268.jpg

Och så lite mer mat på det.

82.jpg

181.jpg

Helhetsbedömningen är att det är en resa jag aldrig kommer glömma men samtidigt kan man givetvis få en väldigt mycket längre resa för samma pengar någon annanstans.

Har bara varit i Kina sedan sist men förra veckan hade dottern skollov så vi gjorde ett stopp i Hongkong på min väg till det Röda Kina. Vi hade ett tidigt flyg i torsdags men dessvärre fick vi vända på gränsen till Kambodja så istället för att komma fram vid lunch blev det ankomst sent på kvällen.

as.jpg

Dottern fyller 18 nästa vecka så vi hade lyckats boka en Michelin restaurang på fredagen. Det var ju en diskussion för någon vecka sedan där flera medlemmar ansåg det vara närmast korkat att lägga 1,000 Baht per person på en måltid. Denna 8-rätters var lite mer. Några utvalda rätter.

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

17.jpg

Det var kanske inte prisvärt, men ändå en upplevelse.

En snabb båttur till Kowloon för lite inköp av examenskläder. Schysst utsikt mot ö-sidan.

22.jpg

23.jpg

24.jpg

26.jpg

Återkommer när jag sorterat lite bilder.

Några nattbilder från Hongkongön.

28.jpg

29.jpg

I den här byggnaden bodde vi 2004 när vi startade upp vår verksamhet i Röda Kina. Såg dock väldigt annorlunda ut då.

30.jpg

35.jpg

Vi bodde som sagt i HK 2004 och mellan 2007 och 2019 tog vi en weekendtrip nästan varje år. Jag håller fortfarande HK som Asias bästa stad och skulle gärna ta ett expatkontakt där igen, förutsatt att arbetsgivaren är beredd att lägga de närmare 100 kSEK i månaden som krävs för en hyfsad lägenhet.

Eftersom vi inte varit i HK sedan Covid var vi "tvungna" att åka upp till The Peak. Tacksamt väder för de traditionella bilderna.

37.jpg

38.jpg

Vyn åt andra hållet är inte lika fotograferad.

44.jpg

Dessutom ett besök på Bubba Gump och Asiens mest överskattade seafood.

46.jpg

2.jpg

Och sedan var det dags att åka hem.

36.jpg

Frugan snittar nog på ett tempelbesök per år, men nu skulle ett litet och väldigt oansenligt tempel besökas. Ligger dock rätt maffigt bland alla höghus i SoHo.

15.jpg

17.jpg

Anledningen till besöket är att det anses vara det "absolut bästa templet i världen" för lycka angående universitetsansökningar. Av vad jag kunde döma så var det många 17-18-åringar med föräldrar i släptåg som precis skickat in sina ansökningshandlingar och bad för framgång.

Det jag verkligen älskar med Hongkong är kontrasterna; mellan Väst och Öst samt mellan Modernt och Traditionellt. i Central, runt Statue Square, ligger finansdistriktet med sina kända skyskrapor.

13.jpg

14.jpg

74.jpg

Men helt plötsligt dyker det upp en liten marknad mellan höghusen.

67.jpg

En station eller två med tunnelbanan ser det dessutom helt annorlunda ut; lite enklare och lite. slitet men ändå charmigt på något vis.

73.jpg

76.jpg

77.jpg

82.jpg

Utsikten från hotellfönstret i Causeway Bay.

8.jpg

Denna dag var det söndag och det innebär att flera hundratusen hembiträden från framförallt Filippinerna och Indonesien släpps ut från sina fyrakvadratmetersrum. Filippinskorna samlas i Central och indonesiskorna sitter runt Victoria Park.

48.jpg

Vår korta resa handlade, som för så många andra, om shopping och mat. Denna dag var det dags för Michelinrestaurang, dessutom redan som frukost. Vi gick till Ho Hung Kee som är en av de äldsta Michelinrestaurangerna i Hong Kong. En traditionell kinesisk brunch som man även kan få här i byn i Centrala Thailand.

62.jpg

64.jpg

Kan inte påstå att jag var särskilt imponerad men frugan var nöjd, och det är ju ändå viktigast ;) . Dock kostade det inte mycket mer än en hyfsad burgare, så det var ju bra.

En sväng över till Kowloon på färjan vid solnedgången.

32.jpg

Pekinganka på en restaurang i hamnen som vi troget besökt sedan 2004.

33.jpg

Sound of Light är lite mäktigt.

37.jpg

38.jpg

39.jpg

Lite shopping sista dagen och sedan åkte fruga och dotter hem medans jag åkte vidare till Röda Kina.

45.jpg

Ska tillbaka till Kina och Korea på måndag men nu har jag varit hemma en vecka, och det är ändå väl så trevligt. Dottern passade på att fylla 18, så nu är vi barnlösa.

b.jpg

c.jpg

d.jpg

Och så kunde vi åka hem till byn för första gången på länge. Var uppe tidigt i morse men redan vid 07 var det 33 grader; borde inte vintern vara på gång?

e.jpg

g.jpg

h.jpg

i.jpg

Kina hade en helt absurd nedstängning och under hela 2020 och fram till hösten 2022 var det 4 veckors karantän som gällde. Jag snittade nog på 3 Teams-möten per vecka under denna tid och kraven på att jag skulle åka dit växte. Internt snurrade det på rätt bra i Kina och efter några stora kontrakt under 2022 så kände jag att jag var tvungen att åka dit i slutet av 2022; dels för att visa våra kinesiska kollegor att Sverige bryr sig, men kanske väl så mycket för att visa mina svenska kollegor att det inte var så farligt.

Jag startade min visaprocess i september 2022 men det var ingen enkel process så fick mitt visa först i mitten av november. Det var en tid då Kina började lätta på karantänen och jag hade förhoppningen att bara sitta 7 dagar och kunna beställa mat och dryck. I november 2022 så hade Europa sedan länge slutat bry sig om Covid och till och med i Thailand hade folk börjat slappna av men på mitt flyg till Shanghai såg det ut så här.

1.jpg

Landade på Pudong vid 9 på kvällen. 2000-2019 så landade jag på Pudong i snitt två gånger per månad så flygplatsen kändes nästan som ett andra vardagsrum. Det här var dock annorlunda.

9.jpg

4.jpg

7.jpg

10.jpg

Efter en pinne 15 cm in i näsan och 3 timmars väntan så sattes jag, 5 västerlänningar och tre thailändare på en buss till Jiading, typ där Shanghais F1 bana ligger.

12.jpg

Var på hotellet runt 03 och efter ytterligare ett Covid-test och en dusch av klorid så släpptes vi in genom varuhissen. Korridoren var klädd i plast och vi vadade genom 10 cm av kalkgägga. Vi fick dock en burk snabbnudlar som jag gladeligen åt. I säng vid 4 och vid 7 väcktes jag av ett våldsamt bultande på dörren. Upp i kallingarna och en kvinna som skrek "mask on". Öppnade dörren och framför mig står 3 Ghostbuster som skjuter ett moln av alkohol och kalk över mig samtidigt som den lilla kvinnan kör ned en spatel en decimeter nedanför mandlarna innan jag ens vaknat. "Food" skriker hon och det ligger en liten plastpåse på golvet utanför rummet.

13.jpg

11.jpg
Intressant tråd och massor av fina bilder :)

Jag tillbringade själv nästan 3 månader sammanlagt i karantän i Malaysia, Filippinerna och Taiwan under Covid-19 nedstängningen och det såg nästan på pricken likadant i Taiwan som på bilderna du bifogat. När vi kom Taiwan så var samtliga som vi kontakt med klädda i heltäckande engångsoveraller på flygplatsen och vi fick åka en och en i separat taxi till karantänshotellet i Taipei där jag sedan blev inlåst i 16 dagar utan att få lämna rummet. En av oss som anlände och hade fått spotta många gånger i en kopp på flygplatsen för covid-19 test fick tyvärr ett positivt test resultat visade det sig och blev hämtad med ambulans på karantänshotellet på kvällen samma dag och ambulansen körde med blåljus och sirener till ett sjukhus med han. Vilken jävla dramatik! Han blev sedan kvar där i 14 dagar och fick t.o.m. betala för toalett pappret…När han blev släppt så var vi ute till havs och han blev förd till ett hotell i väntan på att vi anlände till Kaohsiung ett bra tag ytterligare. Karrantänsvistelsen i Taiwan delade bottenplatsen av alla vistelser med den första av flera i Malaysia då rummet var riktigt äckligt och lukta illa! För nummer 2 och efterföljande karantänsvistelser det blev i Malaysia så lyckades bolaget via lokala agenten att uppgradera till något bättre/dyrare alternativ än det man fick som standard, men fortfarande kunde man få ett rum helt utan fönster och maten var samma standard. Men med min vana av asistisk mat så led jag mindre än somliga av mina kolleger visade det sig.

Frugan snittar nog på ett tempelbesök per år, men nu skulle ett litet och väldigt oansenligt tempel besökas. Ligger dock rätt maffigt bland alla höghus i SoHo.

15.jpg

17.jpg

Anledningen till besöket är att det anses vara det "absolut bästa templet i världen" för lycka angående universitetsansökningar. Av vad jag kunde döma så var det många 17-18-åringar med föräldrar i släptåg som precis skickat in sina ansökningshandlingar och bad för framgång.

Det jag verkligen älskar med Hongkong är kontrasterna; mellan Väst och Öst samt mellan Modernt och Traditionellt. i Central, runt Statue Square, ligger finansdistriktet med sina kända skyskrapor.

13.jpg

14.jpg

74.jpg

Men helt plötsligt dyker det upp en liten marknad mellan höghusen.

67.jpg

En station eller två med tunnelbanan ser det dessutom helt annorlunda ut; lite enklare och lite. slitet men ändå charmigt på något vis.

73.jpg

76.jpg

77.jpg

82.jpg
Stort tack för alla fina bilder! Det lilla templet känner jag väl igen, har också varit där. Och kan bara hålla med dig om kontrasterna i Hong Kong, det är fantastiskt liksom Sound of Lights. Att lyckas med helt synkad musik med ljusspelet.

Den enda besvikelsen var nog vissa kinesers märkliga attityd gentemot oss västerlänningar. I en del affärer blev vi helt nonchalerade, man expedierade endast landsmän.

Stort tack för alla fina bilder! Det lilla templet känner jag väl igen, har också varit där. Och kan bara hålla med dig om kontrasterna i Hong Kong, det är fantastiskt liksom Sound of Lights. Att lyckas med helt synkad musik med ljusspelet.

Den enda besvikelsen var nog vissa kinesers märkliga attityd gentemot oss västerlänningar. I en del affärer blev vi helt nonchalerade, man expedierade endast landsmän.
Måste säga att jag aldrig upplevt problem med servicen i Hong Kong men däremot har jag ofta hört motsatsen till det du beskriver från mainlandkineser, dvs att hongkongkineserna bara bryr sig om västerlänningar. De kan också vara rätt otrevliga mot asiater från framförallt Filippinerna, Indonesien etc.

Tveklöst är det dock så att kineser, oavsett om de är från Kina, HK eller Singapore, oftast är mindre trevliga än sina grannar i Sydostasien.

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar