Jag har bott här borta i 25 år men ändå varit i relativt få länder så när jag tidigare i år åkte till Indonesien så var det nästan en helt ny erfarenhet, enda undantaget var en semesterresa till Bali 1999.
Ett kort stopp i Jakarta. Såg bara de centrala delarna och vägen in från flygplatsen. Ganska likt Bangkok kan jag tycka.
Indonesien är världens största muslimska land men runt 20% är inte muslimer och med en befolkning på över 200 miljoner så blir det ganska många som ändå vill ta en öl ibland så fanns ganska gått om pubar och alkohol verkade serveras på de flesta restaurangerna.
Efter det några dagar i Indonesiens näst största stad, Surabaya. En helt OK stad men kommer nog aldrig förlägga någon semester dit.
Hade en timme över sista dagen så gick en runda runt hotellet. Säkerheten hög runt de internationella hotellen, har ju varit en del sprängningar under åren.
Kändes som en thailändsk provinsstad med mycket moppar men relativt få bilar.
En minaret som väckte mig onödigt tidigt.
Bra restaurang med agenten sista kvällen och maten var ganska lik den thailändska. Lokala ölen var nog en kvarleva från den nederländska kolonialtiden då den smakade som Heinieken.