Runt om i Asien

 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Mest var det dock stålverk, och de är sällan vackra.

31.jpg


32.jpg


Och lite Fine Dining.

36.jpg


Sista kvällen tog jag en taxi ned till den gamla hamnen, där sjöbusar som @Gottland, @titus, @Berralund, @Snegångaren mfl förmodligen spenderat många sena kvällar. Jag hade själv några sena nätter där på diverse filipinbarer under sent 90- och tidigt 00-tal men antar att det var än vildare på 70- och 80-talet. Numera är dock alla gamla magasin omgjorda och måste säga att de gjort det bra, riktigt schysst område med coola restauranger och barer.

43.jpg


44.jpg


48.jpg


Särskilt många sjömansbarer eller filipinbarer fanns det dock inte kvar. Stannade till här men kvinnan som satt i baren satt nog även där när jänkarna kom på sina R&R resor på sent 60-tal.

54.jpg


För att ändå tillfredsställa lite av mitt nostalgibehov så avslutade jag sista kvällen på det som en gång var den första asiatiska bar jag besökte, mitt emot det som en gång var Kingdom Hotel och numera är en byggarbetsplats. Det hette Purple Rain på den tiden men har bytt namn många gånger sedan dess.

21.jpg


Jag är egentligen inte emot utveckling i allmänhet och faktumet att de numera inte bara hade Taiwan Beer på fat var en utveckling jag verkligen uppskattade.

40.jpg


Så mycket mer var det inte. Mycket kyrkor från den gamla portugisiska och holländska tiden.

26.jpg


Slutklämmen är nog att Taiwan är det riktiga Kina, Asiens klart bästa demokrati. Kommunistkina är en utbrytarrepublik som borde falla under Taiwans kontroll, för alla kinesers bästa.
Stålverket där är säkert anledning till att många fartyg har haft sin sista destination just till Kaohsiung. Jag vet med säkerhet att mitt andra fartyg i karriären skrotades där. Hon hade rostfria centertankar för syratransporter och den metallen var säkerligen attraktiv. Men nuförtiden har nog framför allt Indien och Bangladesh tagit över den verksamheten.
 

Snegångaren

Aktiv medlem
Stålverket där är säkert anledning till att många fartyg har haft sin sista destination just till Kaohsiung. Jag vet med säkerhet att mitt andra fartyg i karriären skrotades där. Hon hade rostfria centertankar för syratransporter och den metallen var säkerligen attraktiv. Men nuförtiden har nog framför allt Indien och Bangladesh tagit över den verksamheten.
Några fartyg jag jobbat på hade passat bra till att lätta på maximalt och sedan köra upp på stranden i t.ex. Gadani Beach ha ha.

Skärbrännarna står redo och det är si och så med att göra gasfritt i tankar så tyvärr händer en hel del otäckt på de där platserna.

Något som jag tycker är intressant är hur otroligt skickliga de är i dessa länder med att enkla verktyg och medel kunna reparera nästan vad som helst som aldrig kommit i fråga i ett Iland. T.ex. en gammal krokig vevaxel rätas och byggs upp med svets där den havererat och svarvas och den går använda igen :) Är ju en amatör för byter ju mest bara grejor som är trasiga till nya ha ha
 

andrejsdenruskige

Forumveteran
Några fartyg jag jobbat på hade passat bra till att lätta på maximalt och sedan köra upp på stranden i t.ex. Gadani Beach ha ha.

Skärbrännarna står redo och det är si och så med att göra gasfritt i tankar så tyvärr händer en hel del otäckt på de där platserna.

Något som jag tycker är intressant är hur otroligt skickliga de är i dessa länder med att enkla verktyg och medel kunna reparera nästan vad som helst som aldrig kommit i fråga i ett Iland. T.ex. en gammal krokig vevaxel rätas och byggs upp med svets där den havererat och svarvas och den går använda igen :) Är ju en amatör för byter ju mest bara grejor som är trasiga till nya ha ha

Ja, det är få mekaniker och många reservdelsmän idag.
Att reparera är dyrare än att byta ut
 

titus

Aktiv medlem
Mest var det dock stålverk, och de är sällan vackra.

31.jpg


32.jpg


Och lite Fine Dining.

36.jpg


Sista kvällen tog jag en taxi ned till den gamla hamnen, där sjöbusar som @Gottland, @titus, @Berralund, @Snegångaren mfl förmodligen spenderat många sena kvällar. Jag hade själv några sena nätter där på diverse filipinbarer under sent 90- och tidigt 00-tal men antar att det var än vildare på 70- och 80-talet. Numera är dock alla gamla magasin omgjorda och måste säga att de gjort det bra, riktigt schysst område med coola restauranger och barer.

43.jpg


44.jpg


48.jpg


Särskilt många sjömansbarer eller filipinbarer fanns det dock inte kvar. Stannade till här men kvinnan som satt i baren satt nog även där när jänkarna kom på sina R&R resor på sent 60-tal.

54.jpg


För att ändå tillfredsställa lite av mitt nostalgibehov så avslutade jag sista kvällen på det som en gång var den första asiatiska bar jag besökte, mitt emot det som en gång var Kingdom Hotel och numera är en byggarbetsplats. Det hette Purple Rain på den tiden men har bytt namn många gånger sedan dess.

21.jpg


Jag är egentligen inte emot utveckling i allmänhet och faktumet att de numera inte bara hade Taiwan Beer på fat var en utveckling jag verkligen uppskattade.

40.jpg


Så mycket mer var det inte. Mycket kyrkor från den gamla portugisiska och holländska tiden.

26.jpg


Slutklämmen är nog att Taiwan är det riktiga Kina, Asiens klart bästa demokrati. Kommunistkina är en utbrytarrepublik som borde falla under Taiwans kontroll, för alla kinesers bästa.
Slutklämmen är nog att Taiwan är det riktiga Kina, Asiens klart bästa demokrati. Kommunistkina är en utbrytarrepublik som borde falla under Taiwans kontroll, för alla kinesers bästa: INSTÄMMER.

Men bar livet är det inte mycket med nu för tiden eller mer bristen på intresse. Tog några öl med Tore 78 en sjöman från Norge i fredags. Han har varit "hemma" i Norge renoverat pumpen och tog bort en tumör på lungan. Men I god form, halv åtta tacka jag för mig. Sa till Terje 71 vänskapskretsen har minskat rejält. Inte mycket av det oljefolk och sjöfolk här nere i södern.
Spridda som aska eller i issans bördiga landskap eller för att citera Dan Andersson- Kanske sitter du som gammal på en farm i Alabama,
medan åren siktas långsamt över tinningarna grå.
Kanske glömmer du din Stina för en sup i Yokohama -
det är slarvigt, men mänskligt, så sjung hej å hå!
Sedan vet ifan om det är så intresserad av höra samma historier om och om igen.
 

Nam Falang

Forumveteran
Några fartyg jag jobbat på hade passat bra till att lätta på maximalt och sedan köra upp på stranden i t.ex. Gadani Beach ha ha.

Skärbrännarna står redo och det är si och så med att göra gasfritt i tankar så tyvärr händer en hel del otäckt på de där platserna.

Något som jag tycker är intressant är hur otroligt skickliga de är i dessa länder med att enkla verktyg och medel kunna reparera nästan vad som helst som aldrig kommit i fråga i ett Iland. T.ex. en gammal krokig vevaxel rätas och byggs upp med svets där den havererat och svarvas och den går använda igen :) Är ju en amatör för byter ju mest bara grejor som är trasiga till nya ha ha
Ja renovera en vevaxel är ju faktiskt något jag gjort många gånger i min ungdom. Vi hade ju dock bra verktyg såsom en riktig vevaxelslip. Konsten att rikta vevaxlar kunde jag men det var för drygt 30år sedan så skulle nog gå öva en stund idag. Vi svetsade inte själva och inland lagades vevaxlar henom att man lade på ett tjockt lager krom. Inget vi själv heller gjorde. En axel kunde vara bra krokig efter svetsning men det mesta gick att renovera så länge det inte var sprickor i dom. Efter bearbetning är dom som nya åtminstone i den verkstaden jag jobbade och med bra utrustning. Ett spännade yrke att jobba som motorrenoverare. Det roligaste yrket jag haft men samtidigt jobbat minst med :unsure:
 

Snegångaren

Aktiv medlem
Ja renovera en vevaxel är ju faktiskt något jag gjort många gånger i min ungdom. Vi hade ju dock bra verktyg såsom en riktig vevaxelslip. Konsten att rikta vevaxlar kunde jag men det var för drygt 30år sedan så skulle nog gå öva en stund idag. Vi svetsade inte själva och inland lagades vevaxlar henom att man lade på ett tjockt lager krom. Inget vi själv heller gjorde. En axel kunde vara bra krokig efter svetsning men det mesta gick att renovera så länge det inte var sprickor i dom. Efter bearbetning är dom som nya åtminstone i den verkstaden jag jobbade och med bra utrustning. Ett spännade yrke att jobba som motorrenoverare. Det roligaste yrket jag haft men samtidigt jobbat minst med :unsure:
När jag var i Ulsan i Syd Korea på Hyundai varvet (som är enormt) som ansvarig för att övervaka igångkörningarna av systemen på ett rätt stort tankfartyg, så visade sig att den ganska stora B&W 2-takt Tvärstycks motorn på över 400 tons vikt hade fått skador på vevaxeln efter den s.k. Sea Trials. Det är svårt att provköra en motor där propellern snurrar med då motorn körs antingen medurs eller moturs dvs startas gående baklänges när fartyget skall reverseras. Enligt standard procedur så skall ett ramlager, ett vevstakslager samt ett tvärstyckslager öppnas för inspektion. Något hade troligen gått fel vid spolingen (slag efter svetsning mm skall tas upp av speciella filter som monteras vid igångkörningen av smörjoljesystemet) av rörsystemen för det ramlager jag valde ut att öppnas var skadat och det var också skador på själva vexaxeln. Lyckligtvis så gick det att rädda vevaxeln genom maskinering samt polering av specialister på detta område och ett nytt ramlager monterades..Men det blev att öppna samtliga ramlager, vevlager och tvärstyckslager på motorn för inspektion vilket tog sin lilla tid. Lyckligtvis visade det sig att inget mera var skadat.

Angående reparationer så har jag varit med om många sådana i mitt arbete till sjöss naturligtvis. Många gånger har det varit temporära reparationer för att fortsätta att kunna köra för att kunna t.ex. ta fartyget till en säker hamn. Men inte som att reparera trasiga vevaxlar med de resurser vi har ombord utan det har antingen varit att kalla in specialister som slipar på plats och sedan montera ett underdimensionerat lager om det som oftast varit ett vevlager som skurit. Eller så har det blivits det stora jobbet att byta hela vevaxeln och ibland även räta upp ramlagerlägena vilket ju görs av specialister med speciella maskiner också naturligtvis
 

Snegångaren

Aktiv medlem
Det här är inte bra nyheter tyvärr! CCP håll er borta från Thailand! Det är inte ert land!


 

Acke

Forumveteran
Slutklämmen är nog att Taiwan är det riktiga Kina, Asiens klart bästa demokrati. Kommunistkina är en utbrytarrepublik som borde falla under Taiwans kontroll, för alla kinesers bästa: INSTÄMMER.
Den här "reseberättelsen" tyckte jag var både informativ och intressant. :thumbsup:

 

Atom

Aktiv medlem
Den här "reseberättelsen" tyckte jag var både informativ och intressant. :thumbsup:


Jag tycker nog att skribenten både fått en del fakta om bakfoten samt drar en del konstiga slutsatser. Exempelvis var det inte "mellan världskrigen" som Japan invaderade Taiwan utan redan 1895.

Jag tycker jämförelsen med Gotland haltar betänkligt. Taiwan har aldrig varit en del av People's Republic of China medans Gotland alltid varit en del av Sverige. Taiwan har aldrig riktigt varit en del av Kina även om Qing-dynastin annekterade det från Holländarna. Personligen tror jag inte någon kines brydde sig om Taiwan innan 1949, en närmast obebodd ö med ris- och sockerodlingar. Kineser, och framförallt kommunistiska politiker, ser Taiwan enbart som ett geopolitiskt problem.

Jag tror också han överskattar betydelsen av guldreserven som Chiang Kai Shek flyttade till Taiwan. Jag har för mig att det var runt 100 ton medans japanerna redan tagit över 6,000 ton guld och jag har aldrig hört någon kines referera till detta som någon stor sak.

Eftersom det här är en resetråd så får jag lägga in några bilder också. Skulle varit i Korea denna vecka men det sköts på framtiden. Var dock i Pohang, sydöstra Korea, i våras. Det var en väldigt kort resa, 48 timmar, och Pohang är inte mycket att se. Pohang var länge världens största stålstad, i mängd producerad stål per invånare, och POSCO's verk är fortfarande världens näst största rostfria stålverk.

Flyg från Bkk till Busan, som jag tycker är en betydligt trevligare stad än Seoul. Från Pusans flygplats till Pohang finns en bekväm flygbuss där de tydligen inte vill ha några stinkande fötter.

4.jpg


Att resa i Korea blir ganska snabbt monotont. 10 minuter av berg, 10 minuter av höghus, 5 minuter växthus och 5 minuter tung industri. Och så fortsätter det.

6.jpg


Pohang är inte så intressant men väldigt mycket bättre än när jag började åka dit 1999. Då var det bara stålverk, taskig luft och sunkiga lägenhetskomplex. Numera har de städat upp ordentligt och även om jag inte skulle vilja flytta dit så ser det mera beboligt ut nu.

10.jpg


Efter en dag var det dags för det som alltid är höjdpunkten på alla Korearesor, Korean BBQ.

12.jpg


Var man än är i stan så tornar verket upp sig.

18.jpg


En liten Beach Road som ser ut ungefär som Pattayas Beach road nog kommer göra om 10-20 år.

20.jpg


Även från hotellet såg jag verket när jag avnjöt min morgonkopp.

24.jpg


Det var jag och runt hundra amerikanska officerare vid frukosten. Precis som i fallet Taiwan så är just det problemet men dessvärre förmodligen också ett nödvändigt ont. Som ni kanske noterat så skriver jag Korea och inte Sydkorea. Det finns bara ett Korea och stackarna norr om 38:e kommer förr eller senare, förhoppningsvis förr, bli fria.
 

apknug

Forumveteran
Dagens flyg till Shanghai går från Suvarnabhumi’s helt nya terminal. Ser riktigt bra men det tar en kvart att ta sig dit.

IMG_9255.jpeg


IMG_9256.jpeg


IMG_9257.jpeg


IMG_9259.jpeg


IMG_9260.jpeg


När man väl kommer fram visar det sig att de glömt att inkludera en lounge i denna nya flådiga byggnad……
Ah har de äntligen öppnat den! De har byggt på den i en massa jäkla år nu.

Hur funkar det?

Kör man incheckning och imigrationen i vanliga och sen tåget över?
 

Atom

Aktiv medlem
Ah har de äntligen öppnat den! De har byggt på den i en massa jäkla år nu.

Hur funkar det?

Kör man incheckning och imigrationen i vanliga och sen tåget över?

Precis, incheckning och immigration i vanliga terminalen och sedan tåget.

Gårdagens lunchställe såg inte mycket ut för världen.

IMG_9262.jpeg


IMG_9263.jpeg


Alla frågetecken jag hade angående renlighet, kvalitet etc flög dock ut genom fönstret när jag såg deras frys, köper man in en sådan exklusiv frys från Italien så måste det vara toppklass.

IMG_9264.jpeg
 
 

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
3 K
anonymous
A
A
Svar
8
Visningar
5 K
H
Svar
14
Visningar
2 K
Mille1000
M
G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
 
Topp