R
Raderad medlem 9942
Gäst
Jo det kan dra iväg och nog har det blivit saltade räkningar ibland då man fått betala ur egen plånbok men har alltid blivit ersatt i efterhand för utläggen man fått göra men det gäller att hålla reda på kvittona för dessa behövs även vid bolagens intern räkenskaper. Jag har en kollega som åkte på att betala en rätt lång hotell vistelse i Singapore och där kreditkortet inte funkade då beloppet vida överskred max. gränsen och med väldigt mycket. Om jag minns rätt så fick han istället bolla pengar mellan sina konton och betala med ett Debit bankkort istället.Skulle på Jobb till Falklandsöarna så jag var tvungen att fixa ett OGUK/ friskintyg detta var en hel del år sedan. Dom jag jobbade åt sa att jag kunde ta en Läkare i Göteborg. TJa jag hade dotter där nere va så fan, tog med kärringen och tåg ned och 2 nätter på Hotell. Mötes av en snorkig läkarsekreterare och inte var det mycket till undersökning. Den snorkiga sekreterare upplyste mig att dom & herr doktor minsann var dom enda som licenserad in Sverige på att utföra denna hälsoundersökning och priset för denna kvart var priset 5500 kr , (Dra åt helvete detta är värre än ett horhus tänkte jag) Ja det var inte minna pengar om än jag fick lägga ut och ingen redare har nog aldrig skänk mig tanke och inte jag dom. Så det vart en saftig reseräkning till kontoret. Tja hörde inget och pengarna kom in på konto och det räknades som kursdagar vilket var väldig förmånligt. Hur som helst satt jag på verandan i Thailand oh lyssnade på vaken. Dom tog upp rymdturism och Friskintyg för rymdturism var på en intervju med denna läkare följde. Tänkte va fan om en kvart 5500 kr för ett friskintyg för UK -Va fan skall då friskintyg för att åka på en rymdfärd kosta!
Maurice avgör vem som får resa till rymden
När det gäller OGUK Offshore Medical Certificate så är det efter vad jag hört enbart två läkare i hela Sverige som är behöriga att utfärda sådana. Det är Medikus i Göteborg som jag varit hos flera gånger samt någon läkare nere i Skåne någonstans som jag dock inte vet namnet på eller var de håller til? För att få BOSIET (Basic Offshore Safety Induction and Emergency Training) som inkluderar HUET (Helicopter Underwater Escape Training) så är det vanligt att man beger sig till Aberdeen även om denna finns på fler platser. Uppe i Nordsjön så godkänns även den norska GSK (Grunnleggende Sikkerhetskurs) på UK-sektor och OGUK på norsk sektor. Intygen man får gäller i 4 år men om man förnyar innan giltighetstiden utlöpt så klara man sig med mycket kortare förlängningskurser. I UK måste man dock innan man får göra vissa övningar klarat hälsoprov där det ingår blodtryckskontroll mm.
Men när man kommer ut i världen så är det inte alltid den norska gäller utan enbart OGUK accepteras. Ett undantag är Brasilien där inga utländska kurser eller någonting annat än de som görs i Brasilien är godkända. Jävligt tröttande grundkurser som ofta är hela 5 dagar långa där någon maler på Portugisiska och man skall ha en tolk jämte sig. Första gången jag var på 40 timmars (5 dagar) elektrisk kurs i Brasilien så var min tolk jätteförkyld och smittade mig. Naturligtvis har de också sina egna läkarintyg och man måste även besöka tandläkare för koll. Det ingick även ett psyktest som var ett stort jävla skämt som det mesta. När jag jobbade offshore i Brasilien i drygt 5 år så gick det en ögonsjukdom som var väldigt smittsam några gånger. Tror du att de stoppade de rödögda på helikopterflygplatsen på väg ut?t Nix de skulle ut och bli stoppade ute på fälter och skickas iland med helikopter då kostanden då ej drabbade Petrobras. Det var lika tokigt med telefonsamtal till de brassar som var ombord att de som var iland skulle ringa till vår radio officer ombord som sedan gick ut via det interna högttalarsystemet och ropa att den och den ska gå till telefonbås så och så och svara. Varför detta då? Jo på det hållet kostade det inte Petrobras några pengar. Så från 06:00 till 22:00 så gick det interna högtalarsystemet konstant med våra stackars radio officerare som växeltelefonister med avbrott från när helikoptrar var på väg in. De kunde komma lite hur som helst och de anropade 15-20 minuter innan de skulle landa. inte som på andra platser i världen där du kunde se när precis de lyft från helikopterbasen iland och oftast enligt en tidtabell.