Ryan Airs VD om Norwegian

 
A

Anonym

Gäst
Norwegian i konkurs inom fyra månader ,, kul , då får man väl handla en ny biljett ,, men många dementerar detta som rent förtal ,, efter uttalandet backade Norwegians aktie 4,5 % på Oslobörsen ,vad skall man tro ...
:)
 
Ryan Air var visst ute efter att köpa upp Air Berlin men fick nobben av tyska regeringen men kanske Norwegian också funderar på köp och har bättre chanser och det irriterar konkurrenten inom lågprissektorn.
 
Men SAS gick med 2 miljarder i vinst. Norwegian har tydligen beställt mera plan än de kan betala. De löser väl bankerna med ett dyrt leasingavtal?
 
Men SAS gick med 2 miljarder i vinst. Norwegian har tydligen beställt mera plan än de kan betala. De löser väl bankerna med ett dyrt leasingavtal?
Hur gör andra stora bolag när man vill investera i miljardklassen? Man lånar förstås, och nya flygplan är en pant som duger 8 dagar i veckan. Mycket lätt att ta som pant och sälja vidare.
Ingen betalar ju lån i mångmiljardklassen på kort tid utan det är en väl kalkylerad bokföring bakom för att nå max avkastning på investerat kapital.
Skatteplanering skulle en del kalla det, andra en smart affärsidé.
Norwegian har nog större kreditvärdighet än SAS som lyckats vända tio års förluster till ett enda år med vinst, priset har varit att sälja ut alla sina värdefulla tillgångar som tex. hotellkedjan SAS Radison, avyttra marktjänsten mm. på Arlanda till Menzes, flytta underhåll och rep. till Tallin.

Norwegian är mycket offensiv och nyttjar kryphål och startar nya linjer hela tiden, nu är dom visst störst på inrikesrutten Chicago till Florida.
Dom blir visst först med direktflyg från Barcelona till USA också.
Finns flera linjer från UK till USA som Norwegian är ensam om.

En riktig varböld för traditonella flygbolag som vill omplacera passagerare till tomma flighter inom samma sfär.
 
Hur gör andra stora bolag när man vill investera i miljardklassen? Man lånar förstås, och nya flygplan är en pant som duger 8 dagar i veckan. Mycket lätt att ta som pant och sälja vidare.
Ingen betalar ju lån i mångmiljardklassen på kort tid utan det är en väl kalkylerad bokföring bakom för att nå max avkastning på investerat kapital.
Skatteplanering skulle en del kalla det, andra en smart affärsidé.
Norwegian har nog större kreditvärdighet än SAS som lyckats vända tio års förluster till ett enda år med vinst, priset har varit att sälja ut alla sina värdefulla tillgångar som tex. hotellkedjan SAS Radison, avyttra marktjänsten mm. på Arlanda till Menzes, flytta underhåll och rep. till Tallin.

Norwegian är mycket offensiv och nyttjar kryphål och startar nya linjer hela tiden, nu är dom visst störst på inrikesrutten Chicago till Florida.
Dom blir visst först med direktflyg från Barcelona till USA också.
Finns flera linjer från UK till USA som Norwegian är ensam om.

En riktig varböld för traditonella flygbolag som vill omplacera passagerare till tomma flighter inom samma sfär.
Låer precis som jag tänkte när jag läste detta , förtal och avund ..... men vi får se
 
Tror deras eventuella problem handlar om att de som Ryanair och Air Asia saknar samarbetspartners. Detta får kunderna leva med, jobbigt på lång flygningarna eftersom man får vänta på reservplan ibland. Har flugit med dem tre ggr och som max 32,5 timmes väntan. De är pga det inte förstavalet för mig längre. Men det är ingen större förlust för Norwegian, flyger bara vartannat år numera.
 
har flugit Norwegian fem ggr de sista två åren , aldrig mer än 1 timmes försening , och det en gång , annars prick i tid .. Tycker bara dessa 12,5 timmar på hemvägen suger, annars kanonbolag :thumbsup:
 
Lite OT
Air Asia är mycket starka inom Asien men saknar allianser mot Europa.
Vill man ha biljetter som kombinerar olika flygbolag i denna lågpris-klass, som alla de varianter av Air Asia, Jet Air, Tiger Air mm, så är Kiwi.com en suverän resebyrå som länkar i hop en flight med flera lågprisbolag. Ge bara fan i att ha incheckat bagage för det måste tas ut och checkas in igen och sånt är inte utan problem i länder med visumkrav.
Res med kabinbagage, Kiwi.com gör incheckning åt er, senast 48 timmar före och skickar boardingcard till din emailadress och ev smartphone. Smidigt vid transfer att gå direkt till gate utom i Indien förstås....
 
Tro fan att Ryan Airs VD är sur ;):D:D

Ryanair-piloter går till Norwegian
EKONOMITELEGRAM.
Närmare 140 piloter har gått från Europas största lågprisflygbolag Ryanair till det norska flygbolaget Norwegian sedan början av året.
TT
Publicerad idag kl. 05:26


– Jag kan bekräfta att nästan 140 piloter har gått från Ryanair till Norwegian hittills i år, både till det nya flygbasen i Dublin och andra flygbaser i Europa, säger kommunikationsdirektör Lasse Sandaker-Nielsen.

Enligt tidningen Nettavisen har Norwegian anställt omkring 400 piloter hittills i år. Tidigare anställda vid den irländska konkurrenten Ryanair står således för omkring en tredjedel av de nya piloterna.
 
 
 
Tillbaka
Topp