Hur gör andra stora bolag när man vill investera i miljardklassen? Man lånar förstås, och nya flygplan är en pant som duger 8 dagar i veckan. Mycket lätt att ta som pant och sälja vidare.
Ingen betalar ju lån i mångmiljardklassen på kort tid utan det är en väl kalkylerad bokföring bakom för att nå max avkastning på investerat kapital.
Skatteplanering skulle en del kalla det, andra en smart affärsidé.
Norwegian har nog större kreditvärdighet än SAS som lyckats vända tio års förluster till ett enda år med vinst, priset har varit att sälja ut alla sina värdefulla tillgångar som tex. hotellkedjan SAS Radison, avyttra marktjänsten mm. på Arlanda till Menzes, flytta underhåll och rep. till Tallin.
Norwegian är mycket offensiv och nyttjar kryphål och startar nya linjer hela tiden, nu är dom visst störst på inrikesrutten Chicago till Florida.
Dom blir visst först med direktflyg från Barcelona till USA också.
Finns flera linjer från UK till USA som Norwegian är ensam om.
En riktig varböld för traditonella flygbolag som vill omplacera passagerare till tomma flighter inom samma sfär.